RallyBaron  Samppasport

Volvo on Call vaatii huollon

• 251 Vastauksia
  • 34294 Lukukerrat

teemuu8 ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Vastaus #240 : 21.01.2026, 18:47:40 »
Mielenkiintoinen epidemia. Oma auto vm. 20 ja softaversio näytti olevan 2.1 eikä taida siitä tulla minun aikana päivittymään. :2funny:

Onkohan kaikki näistä "hajonneista" bokseista viimeisimmällä ohjelmistoversiolla?

Kai mullakin pitäisi tuo vanhemman mallin 2/3G--mallin purkki olla kun ei ole vielä android-käyttöliittymää?

3G-purnukka oli käytössä muistaakseni jonnekkin 2017 tai 2018 kieppeille asti, eli sulla on jo hyvän matkaa uudempi 4G-purkki siellä. Mutta tuo ohjelmistoversio on kyllä mielenkiintoinen, ilmeisesti kaikilla tähän asti levinneistä, on ollut joku 3.x versio?

Poissa Säppo

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #241 : 21.01.2026, 19:11:31 »
Onkohan näillä vikaantumisilla mitään yhteyttä edes auton ajomäärään? Onko hajonnut kaikissa km-välillä 150000-200000 (kuten itselläni) vai onko siltäkin osin mikä tahansa ollut mahdollista?

Lisäys: Ohjelmisto mulla 3.6.4
« Viimeksi muokattu: 21.01.2026, 19:13:09 kirjoittanut Säppo »

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2026
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #242 : 21.01.2026, 19:38:32 »
Lähipiirissä vasta pimeni VCM -21 vuoden V60:sta kilometrejen oltaessa n. 160tkm

Poissa Pannu82

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #243 : 21.01.2026, 19:45:13 »
No nyt on Kamuxin kanssa sovittu asia. Kamux maksaa korjauksesta 40%.
Tuli mieleen vaan pitäisikö volvolta kysy ottaisiko ne korjauskustannuksiin osaa.
Avain vaunulla mekaanikko sanoi että näitä bokseja on vaihdettu todella paljon.

Tätä kyselty, vastausta odotellaan.

Poissa laatija

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #244 : 21.01.2026, 20:42:26 »
Volvon piikkiinhän tämä kuuluisi mennä, sinne vaan ei ole muuta yhteyttä kuin jonkin paikallisen liikkeen kautta. Sitten riippuu niistä, alkaako ne asiaa selvittää. Itse laitoin Volvon asiakastukeen viestiä, mutta kuten arvata saattoi se oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Sieltä joku Melker vastaili Google kääntäjän tms. avulla, että merkkiliikkeeseen pitää olla yhteydessä.

Poissa E.s

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #245 : 21.01.2026, 20:51:32 »
Volvon piikkiinhän tämä kuuluisi mennä, sinne vaan ei ole muuta yhteyttä kuin jonkin paikallisen liikkeen kautta. Sitten riippuu niistä, alkaako ne asiaa selvittää. Itse laitoin Volvon asiakastukeen viestiä, mutta kuten arvata saattoi se oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Sieltä joku Melker vastaili Google kääntäjän tms. avulla, että merkkiliikkeeseen pitää olla yhteydessä.
Itselläkin boksin vaihtoaika varattuna mutta mietin juuri pitäisikö perua vielä ja odottaa hetki että alkaisiko volvo jollain tapaa edes osallistumaan korjauskuluihin. ::)

Poissa McCloud

• De Luxe
  • *
« Vastaus #246 : 21.01.2026, 21:12:20 »
3G-purnukka oli käytössä muistaakseni jonnekkin 2017 tai 2018 kieppeille asti, eli sulla on jo hyvän matkaa uudempi 4G-purkki siellä. Mutta tuo ohjelmistoversio on kyllä mielenkiintoinen, ilmeisesti kaikilla tähän asti levinneistä, on ollut joku 3.x versio?

Omassani V60 D4 2020 kesällä käyttöönotettu toimii kyllä vielä - johtuneeko vanhasta softaversiosta kun omassani näytti olevan niinkin vanha kuin 2.9.

Poissa Pannu82

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #247 : 21.01.2026, 21:19:46 »

Mä soitin ja lupasivat selvitellä asiaa ja palata s-postilla, sitä ei kuulunut niin kyselin sen chatin kautta perään. Tuli joltain Anililta vastaus, et ei ole nyt takaisinkutsua. Se nyt kävi tosin jo aiemmassa puhelussa ilmi, mutta lupasivat selvitellä valmistajan virhevastuuta. Anililta kun siitä kysyin niin pyysi kääntymään jälleenmyyjän puoleen. Ja nyt odotellaan sieltä heidän lupaamaa takaisin soittoa.

Poissa Xahhy

• De Luxe
  • *
« Vastaus #248 : 21.01.2026, 21:46:42 »
Onkohan näillä vikaantumisilla mitään yhteyttä edes auton ajomäärään? Onko hajonnut kaikissa km-välillä 150000-200000 (kuten itselläni) vai onko siltäkin osin mikä tahansa ollut mahdollista?

Täällä meni vcm vaihtoon kun kilometrejä oli noin 145tkm. Ohjelmisto 3.7. Auton vm 2021
Volvo V60 B5 awd vm. 2021 / ex. Volvo V70 2.4D vm. 2009 / ex. Volvo S40 2.0D vm. 2004

Poissa Niijjustii

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #249 : tänään kello 00:34:50 »

Minulla meni vcm pimeeksi kun ajettu145tkm.  Vuosi sitten marraskuussa ostin auton auton kamuxilta ja yritin kysellä tulisiko kamux vastaan korjaus kuluissa. Tuli tyly vastaus, että autohan on jo 9vuotta vanha joten asia ei kuulu kamuxille millään tapaan.

Paikalla teemuu8

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #250 : tänään kello 00:53:03 »

Kun selvisi että omastakin on VCM rikki niin aloin selvittämään maahantuojan yhteystietoja että voisi neuvotella paremmasta vastaantulosta koska paikallisella merkkikorjaamolla näitä purkkeja oli vaihdettu jo kymmeniä sekä eri palstoilla oli paljonkin keskustelua aiheesta. Pienen selvitystyön jälkeen sain puhelinyhteyden ja selitin tilanteen, johon vastaus oli lyhyesti että mistä tietotoimistosta on tämä tieto peräisin että näitä muka hajoaisi enemmänkin. Hänellä ei ainakaan silloin ollut mitään tietoa asiasta, mutta lupasi palata myöhemmin asiaan:

Kiitos yhteydenotostasi. Tarkistin tilanteen takuuvastaavamme kanssa.

Olen pahoillani, että autossasi on ilmennyt kuvailemiasi ongelmia Volvo Cars -sovelluksen kanssa.

Autoissa kuten kaikissa teknisissä laitteissa voi esiintyä yllättäviä ja ennalta arvaamattomia ongelmia. Näin meillä kuin kaikkialla muuallakin. Uuden auton osalta tehdas vastaa niistä kahden vuoden takuuajan. Käytetyn auton osalta käytössä on myyjän tuotevastuu ja mahdollinen ns. vaihtoautotakuu. Suomen lain mukaan maahantuojan tuotevastuu koskee vain auton ensimmäistä omistajaa, sen jälkeen tuotevastuu siirtyy yksiselitteisesti aina myyjälle.

Autolla on ollut kahden vuoden takuu ja lisäksi kaikilla vaihdetuilla alkuperäisosilla ja töillä on vuoden takuu. Takuuajan jälkeenkin valtuutetulla Volvo jälleenmyyjällä on mahdollisuus tarkastella kutakin tapausta yksilöllisesti ja tehdä päätöksiä vastaantulosta mahdollisten ennenaikaisen kulumisen tai rikkoutumisten korjaamisen kohtuullistamisessa jos siihen on perusteita. Tällöin he huomioivat asiakassuhteen, auton huoltohistorian ja jo saadun käyttöhyödyn. Auto on noin 4,5 vuotta vanha ja yli 120.000 km ajettu.   Tähän perustuen paikallinen Volvo -jälleenmyyjä on myöntänyt korjaukselle 10% vastaantulon.

Takuuvastaavan mielestä tuo vastaantulo on yleisen käytännön mukainen.

Neuvoisin kääntymään auton myyjän puoleen. Lain mukaan myyjällä on vastuu käytetyn auton kunnosta ja ominaisuuksista.

Kiitos vielä kerran antamastasi palautteesta.

Terveisin

Petri Castrén
Customer Experience | Finland
+358 500 618291
petri.castren@volvocars.com

Volvo Car Finland Oy Ab
Registered Office Helsinki | Finland
Registration No. 02025949

Tämän jälkeen otin yhteyttä diagnoosin tehneeseen merkkikorjaamoon ja heille oli tullut valmistajalta vastaus, että ei ole tulossa takaisinkutsua aiheeseen liittyen.

Auton vaihto ollut jo hetken aikaa työnalla ja ne liikkeet joista vaihtotarjousta kyselin olisivat ottaneet hyvityshinnasta reilun pari tonnia pois tuon rikkäisen purkin takia joten päätin kiltisti maksaa, tuli kuitenkin "halvemmaksi". Tietty vaihtoehto olisi ollut disabloida VOC Orbitilla ja työntää eteenpäin. Uskoisin että olisi kuitenkin tullut aikanaan kyselyä perään kun uusi omistaja ei saakkaan Volvo Carsia toimimaan. Tietysti jos valmistaja näitä alkaa vaihdattamaan ilmaiseksi tai muuten osallistuu talkoisiin niin aion kyllä periä omia sitten takaisin.
V60 B5 AWD 2021

Paikalla tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #251 : tänään kello 01:19:12 »
Tietty vaihtoehto olisi ollut disabloida VOC Orbitilla ja työntää eteenpäin.
Tämä ei ole mahdollista. Tai siis, toki itse VOC-toiminnallisuuden saa otettua pois ihan Vidallakin (31472054), mutta se ei poista vikailmoitusta näytöltä, koska itse vikailmoitus (olettaen että on se sisäistä vikaa herjaava) ei liity sinänsä suoraan VOC:iin auton silmissä, vaikka käyttäjälle se onkin ensisijainen ilmenemismuoto.

RallyBaron  Samppasport