Kulkukoira  Proturbo

V70 MKII B5244S katalysaattorin etulamda Dataa sivu3 --> Lamda vaihdettu sivu4

  • 53 Vastauksia
  • 3174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Koitin haulla aihetta mutta laihoin tuloksin. Eli moottorivikavalo palaa ja vikakoodinlikijan mukaan etumainen lamda syyllinen aiheeseen. Ennen moottorivikavalon ilmenemistä auto nyki tyyliin 2t kierroksilla vedättäessä ja nyt kun vikavalo syttyi ni nykiminenkin loppui. No oletan että ECU käyttää nyt oletuskarttaa ja siksi mosa toimii semi OK eikä nykimistä esiinny?

Varsinainen kysymys koskee sitä että minkämerkkistä lamdaa kannataa hankkia että voi olettaa sen kestävän? Osanumero auttaisi aiheessa todella pajon. Autohan on vm 2008 bensa 2.4 Classic ja google selauksien perusteella auton WIN ei tunnu täsmäävän mihinkään tarjolla olevaan kattia edessä olevaan lamdaan tai sit en vaan osaa lukea WIN:iä oikein? Oletan että 6 vimeisintä ilmoitetaan mitä täytyy pollata? Olenko oikeassa/mettässä ton kanssa?
« Viimeksi muokattu: 22.10.2024, 20:33:43 kirjoittanut JKE »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
« Viimeksi muokattu: 04.10.2024, 22:02:58 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Kiitos pikaisesta vastauksesta, Nyt sit vielä se että kun auton WIN:nin viimeiset on 686072 jos nyt tuo on se mikä merkitsevä on niin helpolla ei sopivaa osaa löydy? PP Market ilmeisesti voisi olla yksi jossa on kilpailkylyiset hinnat?

Edit:
jaa mutta PP:n kin hinnat on näemmä ulkona taisteluista jos nyt noin muotoillaan :)

Edit:
Etumainen Lamda siis haussa
« Viimeksi muokattu: 04.10.2024, 22:07:54 kirjoittanut JKE »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
PP Market ilmeisesti voisi olla yksi jossa on kilpailkylyiset hinnat?

https://ppmarket.fi/etsi?search=8670167
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
https://ppmarket.fi/etsi?search=8670167

Kiitokset jälleen kerran !!!

Uskon että näillä tiedoilla päästään eteenpäin aiheessa

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Onko se lamda rikki vaiko raja-arvot vain ylittyy eli vika muualla, mitä arvoja se antaa? Aika monta anturia on turhaan vaihdettu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Onko se nyt varmasti 2008 mallinen kun monet luettelot loppuu tuossa mallissa 2007?
Mutta joo, tuolla ppmarketilla pääsee varmaan eteenpäin. Aika vähän boschia tarjolla, densoa ja delphiä kylläkin. Myös Valeo löytyy.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-ii-285/2-4/pakoputkisto/lambda-anturi?layered_id_feature_31%5B0%5D=1955&of=m4600;t14811;s10148
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Onko se nyt varmasti 2008 mallinen kun monet luettelot loppuu tuossa mallissa 2007?
Mutta joo, tuolla ppmarketilla pääsee varmaan eteenpäin. Aika vähän boschia tarjolla, densoa ja delphiä kylläkin. Myös Valeo löytyy.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-ii-285/2-4/pakoputkisto/lambda-anturi?layered_id_feature_31%5B0%5D=1955&of=m4600;t14811;s10148

Samaa mietin. Jos otsikko pitää kutinsa niin autohan on 2007 koska lukee että MK-2. 2008 tuli jo MK-3. Täten veikkaisin että Denson kynttelikkö kuuluupi tuohon ja toimii parhaiten.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Joku kertoi että näitä on tehty viä 2008 osista mitä on ollut varastoissa ja nämä kaikki olisi "Classic" -malleja? No tästä en tiedä mutta se on varmaa että on 2008 ja MKII

Herjaa että arvo on liian suuri/liian pieni. Mäpäs katton viä livedataa mitä se antaa ajossa. Ajattelin verrata jälkimäisen lamdan antamiin arvoihin.

Auto tosiaan nykii lämpimänä vedättäessä ja nykiminen loppui kun vikavalo ilmestyi tauluun. Siitä vaan itte ajattelin että saattaisi ehkä liittyä siihen että ECU siirtyy käyttämään oletuskarttaa? Bensan keskikulutus on myös nousussa mutta kylmät kelit voi sen saada aikaan muutoinkin joten siitä ei paljon päätellä voi vaikka oletuskartalla voisikin olla janoisampi?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Ennen kuin vaihdat lambdaa niin koitapa kattella ettei ole imuvuotoa jossain ja samalla kuikuat testerillä bensanpainetta mitä siellä on. :o

Jospa se on valmistettu -07 loppuvuodesta ja kastettu juhlavin menoin -08 malliseksi niinkuin yleensäkin tehdään.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #10 : 06.10.2024, 13:11:39 »
Omassa V70:ssä S2 moottori (-05) herjas lamda-anturia ja vika korjaantui niinkin ”helposti”, kuin avaamalla ja puhdistamalla ne. Valitti vain toista, mutta samalla vaivalla meni molemmat (tai olihan siinä kaksinkertainen työ verrattuna, mutta…). Bräkleeniä ja kosaania, toista runsaasti ja toista hallitusti, kuivataan tietty välissä. Mitähän muuta siinä oli?…

No siis toisessa oli nokea ja paljon kosteutta, toinen oli vähän puhtaampi.

Bonuksena tuli valokuvattua niitten mallimerkinnät ja itse osat, pistokkeet ja kiinnikkeet tulevaisuutta ajatellen.

Näin siis mulla.
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #11 : 06.10.2024, 14:12:57 »
Joo totta noin on sanottu et olis valmistettu 07 mutta merkitty 08 No samapa tuo sille.

Lisätääs täähän viä yksi lisätieto mitä en tullu maininneeksi. Elikkäs auto toimii moitteetta kylmänä ja oireet alkaa kun mosa alkaa olla käyntilämmössä. Mites se nyt menee et milleen ECU käyttää toimintakarttoja? Kun onkos nuo tupla-Lamdat sen takia et päästöjä voisi hallita tarkemmin? Ja ennen kun niitä aletaan hallita niin mosan täytyy olla tietyssä lämmössä ja ennen kun on niin ECU käyttää oletuskarttaa?

Auto läx pihasta liikenteeseen joten mittaamiset nyt jäi odottamaan mutta bensapaine täytyy kattoa mitä on. Ilmavuotoihin taitais toimia starttipilotti tai jarrucleaneri? Tuon käyttämisen kanssa täytyy olla järki päässä ettei sohottele ihan mihin sattuu ja määrääkin kannattaa varmaankin myös pitää järkevänä. Tai olisiko ilmavuodon toteamiseen millaisia konsteja? Nollasin vikakoodin kuitenkin eilen joten illempana kuulen miten on toiminu.

Ainiin En usko että on merkitystä ja kyse on vaan sattumasta mutta tytär sano et oire alkoi kun tankki oli aika tyhjä ja sen tankkauksen jälkeen sit. Eli viimeisin tankkaus mitä on tehty. P-aine on varmaankin sitä mitä pitää jos nyt aseman tankissa oli sitä mitä piti. Mutta kaukaa haettua tämä uskoisin.

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #12 : 06.10.2024, 14:49:31 »
Bensan paineesta…

Mulla tuossa ei mitään bensanpainemittausta ole edes. Siinä tukin päässä on kyllä mittarille paikka. Livedataan se arvo on jotensakin jumitettu. Tällainen tuli eteen, kun olis pitänyt joku lukema saada. Ei vissiin tarvi, kun bensapumpussa on joku paineenrajoitin/säädin… näemmä.
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #13 : 06.10.2024, 14:51:15 »
Lambdat on ennen ja jälkeen katin. Kaippa se vertailee arvoja… 
:D  :nohnoh
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #14 : 08.10.2024, 20:53:58 »
Bensanpaine reipas 5bar ja etulamdan virta-arvo 1530mA Ts lamdan lämmitysvastus toimii mikäli nyt oikein tulkitsen. En tiedä mitä bensanpaineen kuuluisi olla mutta jollain automerkillä tuo olisi käsittääkseni OK arvo.

Se mitä ihmettelen on bensan lämpötila (raaka) mitä tuo nyt tarkoittaakaan mutta arvo on -40 astetta ja pysyy siinä sama sitte käykö auto vai ei?

Etu-Lamdan arvo heittelee 0.95 - 1.12 välillä nopealla tasaisella tyhjäkäynnillä ja enimmäkseen 0.97 - 1.05 Tuo ei taida olla OK? Kun kaasun löysää pomppaa etumaisen arvo 1.28 kieppeille ja sit laskee äkisti 0.8 joka voisi ollakin ok mutta alkaa jälleen hyppelemään 1 molemmin puolin tyhjäkäynnilläkin. Takimmaisen arvo ei juurikaan hyppele ja pysyy 0.86 kieppeillä. Toki muuttuu katin lämmetessä loogisen tasaiseen ja kun kaasun löysää käy nolassa ja palaa 0.8 tietämille pysyen tasaiseen siinä.

Sytytyskatkoja 0 kaikilla sylintereillä viime nollauksien jälkeen joten se puoli on ok. Autolla on kuitenkin menty ylitte 100km edellisestä nollauksesta. Joskus alkukesästä kuitenkin oli alle 5 katkosta jossain pytyssä mutta pidän sitä vielä normaalina. Sen tuo kuitenkin kertoo että testeri osaa lukea katkokset joten nolla-arvoihin voinee luottaa.

Luulisin että ilmavuoto sekoittaisi taaemmankin lamdan toimintaa vai sotkisiko? Nyt sen signaali näyttäisi tasaiselta.

Ainiin testit tehty käyntilämpimällä mosalla.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2024, 21:01:38 kirjoittanut JKE »

 

KL-varaosat  Race.fi