KL-varaosat  Race.fi

Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva

  • 17 Vastauksia
  • 7059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
« Vastaus #15 : 05.01.2025, 17:54:55 »
Jarrupalat vaihtuivat eteen tänään, by talouden omamekaanikko niin ei tarvinnu ite kräkki paljaana pakkasessa kykkiä. Aloittivat rohinan tuossa viikolla, ihme kyllä palat ei olleet vielä raudoilla vaikka äänimerkit olivat pahat.

Palamateriaalia on kuulemma runsaasti vanteessa ja etulokarissa, eli  seuraavilla plussakeleillä syytä pestä. Auto kun oli sulanu hallissa niin törkeältä oli näyttänyt.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
« Vastaus #16 : 07.07.2025, 21:12:28 »
Tällä ajeltu harmaasta päivästä toiseen, niinkuin harmaalla japskilla kuuluukin. Mitään harmia tai oikkuja ei ole ilmennyt. +124tkm nyt mittarissa

120tkm huollon teetätin nuoren miehen avustuksella tuossa paikallisessa, ei oikein millään ollut halua maksaa ~500-700€ "öljynvaihtohuollosta".
Huollossa ei ilmennyt mitään erityistä, takapalat vähissä ja ne ostinkin heti odottelemaan vaihtoa.

Ikävästi vaan katsastusmies ehti ensin ja valitti niistä, pintaa oli vielä ohuelti mutta kulumisindikaattori piti pienen vingahduksen kun ukko pyöritti pyörää nosturilla. Ei siinä, vaihdetaan pois.

Sähköisen käsijarrun kanssa en ole ennen jumpannut  ja keskustelupalstoilla on paljon keskustelua siitä kuinka huoltoasentoon ajaminen onnistui tai ei onnistu. Lisäksi monella jäänyt huoltovaroitus päälle. En lähtenyt siihen nappiralliin vaan ajoin kuiva-akulla jarrumoottorin auki-kiinni. No problem. Nyt on pintaa paloissa taas.

Aika hyvin on mennyt 62% EV moodilla, erityisesti talven jälkeen. Bensaa menee normirallissa 5,5litran kieppeillä sataselle. Jokusen pidemmän maakuntaturneen olen ajellut ilman välilatauksia, 7,5litran kieppuvissa kulutus maantiellä kun ei lataile tolpasta.

Kaikenlaista kamaakin on tullut kuskattua. Vaikka auto on aika iso niin kyllä vanha pitkäkatto on silti se cargopeli, tässä pehvassa on loppuviimein selvästi kapeampi tavaratila takapenkeille asti. Aika pulleat verhoilumuovit jnejne. Esim fillarin kun laittaa kyytiin niin takana ei voi istua kekään, pitkäkatossa mahtuu yksi normihahmo ihan hyvin taakse.

Tyytyväinen olen ollut, kokonaisuus on aika hyvä paketti vaikka mitään erityistä ihanuutta ei ole. Tuo aiemmin mainitsemani öljynvaihtovälin puolitus ei ehkä ole niin tarpeen kun ajot tulee tod näk jatkossakin olemaan +20tkm/v ja tuosta sähköllä 50-60% niin ei tuo moottori niin kauheasti pyöri.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1104
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitsubishi Outlander PHEV, eli pehva
« Vastaus #17 : 14.08.2025, 10:50:34 »
Kesälomareissussa tuli huristeltua tehoelektroniikka punahehkuisena 1904km tripin mukaan. Autonkottero on jo sen verran ollut talossa ettei sen olemuksesta tullut mitn uusia puolia esiin, penkissä jaksaa istua pidempäänkin.

Ennen lähtöä kävi mielessä että mentäiskö sittenkin tuolla luottokiituri pitkäkatolla, lähinnä sen vuoksi kun sen range on maantiepainotteisessa menossa parhaimmillaan 1200km joka olisi ollut mukavaa. Mitsu kun tarjoaa parhaimmillaan ~600km rangen, ja sekin on yhdistetty EV+bensa eikä tuolla Kainuu - Pohjois-Pohjanmaan alueella ole tankkauspaikkoja joka nurkan takana. Lähdettiin kuitenkin uudemmalla pelillä kun Volvon ilmastointi rupesi just viikolla hyytymään eikä nuori mies ehtinyt sitä elvyttämään.

Tuo range homma on vähän kiusallinen kun ruudulla esiteltävän lukeman sisältö on pidettävä kirkkaana mielessä kokoajan. Korpimailla ei kannata ajaa bensatankkia kovin tyhjäksi koska se EV-range ei maantiellä vie kovinkaan pitkälle, ellei sitten köröttele max 60kmh. Meinas jo taannoin jo ihan kotiseudulla käydä vanhanaikaisesti kun lukemien sisältöä ei pohtinut tarkkaan, meni molemmat lukemat viivoille.  ;D

Muutenhan tuo menee isoksi autoksi varsin maltillisella kulutuksella, tällä oikeasti pelkällä reipasvauhtisella maantieajolla kk-lukema näytti 6,6litr/100km ja pelkällä sähköllä ajettu 29% reissusta. Maantiellä en puuttunut auton tekemisiin kovin paljoa, SAVE-modella ajeltu pl. lyhyet  tovit jolloin halusin estää moottorin käynnistymisen esim. viimeisillä sadoilla metreillä majoitukseen tms. Tuohan elelee ihan omaa elämäänsä enkä halua että kone syttyy tyyliin minuutiksi-kahdeksi, mitään kristallipalloahan autossa ei ole joten se ei tiedä mun ajatuksia tai tulevaa reittiä. (en toki itsekkään ole aina selvillä ajatuksistani) Sen verran maantiellä räpläsin että pitkissä myötäisissä läpsyttelin regenin nollaan ettei turhaan himmaa vauhtia, ja sitten taas toisaalta oikein jyrkissä myötäisissä lisää regeniä ettei tarvi muuten himmailla. Ratin läpykkäillä tämä toiminta menee kuin itsestään. D tai B1/B2 on aika hyvä kompromissi mutta välillä tarvitsee hieman käsitöitä jos haluaa rullata pidempään kone sammuksissa tai himmata vauhtia reilummin. SAVE-modellahan tuo sammuttelee konetta maantielläkin kun kuormitus on kevyt, niinkuin varmaan kaikki muutkin puolipatteriautot.

Tämmöistä ei juuri kannata latailla mistään tolpasta, enkä ladannutkaan, illat oli majoituksessa mummolaturissa jolla sai akun täyteen seuraavaa päivää varten. Akkua ei kyllä juurikaan alle 20km ajettu kertaakaan. Semmoinen ärsyttävä piirre tässä on että ihan tyhjäksi ajettuna auto rupeaa ylläpitämään jotain muutaman km:n rangea -> kone käy lyhyehköissä sykleissä, enkä semmoisesta tykkää. 20km+ rangella kone käy pitkiäkin aikoja erityisesti maantiellä. GHARGE-modella kone toki pysyisi käynnissä mutta kulutus pomppaa korkeaksi.
Tolppalatauksia ei tosiaan käytetty kun sellaiseen en näe tarvetta, kulutus on maltillinen eikä muutenkaan käyty missään jättiasemilla kahveilla. Suositaan pieniä kahviloita pikkuteiden varsilla eikä muutenkaan juurikaan vietetty aikaa sellaisissa paikoissa joissa olisi ollut virtaa tarjolla.

Kesän vihdoinkin auettua ajelin ennen lomaa muutaman päivän suolakaivokseen koemielessä pelkällä sähköllä. Lämpimillä keleillä auto lupailee aamulla 52km rangea jotenka kokeilemaan miten se kulkee Vantaalle asti, duunimatka on autolla isompaa tietä 47km ja fillarointireittiä käyttäen 41km. Fillarointireitti on pääosin hidasvauhtisempi joten sitä kautta patteri riitti mainiosti, suolakaivoksen parkkipaikalla rangea oli vielä 9km auton mukaan ja iltapäivällä kotiin lähtiessä se oli pudonnut pari km kun patteri ilmeisesti rauhoittuu ajon jälkeen. Jos tuolla saisi latailla niin kesäkaudella pääsisi pelkällä sähköllä mennen tullen, ajoreittikin on sellainen että sitä voisi erityisesti lomakauden aikana ajella kun suurin osa vatipäistä on lomilla tai muuten vaan lintsaamassa niin tuo Järvenpää-Tuusula-Hyrylä välikin menee ilman tuskaa. Matka on sen verran lyhyempi että hitaammasta ajosta huolimatta matka-aika on sama kuin 140-tietä puolet matkasta päästellen. 80-rajoituksella päästellessä patterin voimat hupenevat reilumpaa kyytiä, joka onkin selvä asia, enkä ole ihan niin spede että köröttelisin siellä säästöliekillä.

Höpistiin kahvitunnilla esikunnan Herran kanssa tästä patterin käytöstä kun mainitsin kokeilustani ja ajatuksistani lataussyklien lisääntymisestä jos ajelis pelkästään sähköllä tätä matkaa molempiin suuntiin. Tulisi kaksi täyttä lataussykliä/vrk. Herralla on enemmän ajettu samanlainen pehva ja hän on lataillut surutta ja käyttää myös pikalatureita eikä ainakaan auton ilmoittama range ole merkittävästi huonompi. Tokikin nämättimet ovat yksilöitä jne jne, taidan kuitenkin ajella edelleen vanhalla kaavalla jossa sähköajoa tulee varsin hyvin. +60% kulkee sähköllä lämpöisellä kelillä työmatkat niin kuin jo aiemmin kirjailin, tällä kokeilulla meni muutaman päivän ajan 79% sähköllä. Ajetaan kuitenkin hybridinä ja annetaan oikeiden sähkövehkeiden ajella patteriajot.
Sinänsä ihan mielenkiintoista testailua, eikä vielä menty edes millään nuukailu/epämukavuus-meiningillä. Ilmastointi päällä ja normi ajorytmi.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2025, 10:57:19 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron