Samppasport  Futurez

Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...

  • 19 Vastauksia
  • 1550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« : 21.10.2024, 21:07:27 »
Tätä olen jo aiemmin kysynyt, ja myös käyttäjä Late240 kysyi äskettäin. Elikkäs B200K moottori ja auto on -88 Solex Cisac 34/34 Z11 kaasuttimella. Kaasutin on tehdasuusi, ja ongelma on sellainen että kun auto seisoo pidemmän aikaa (lämpimässä tallissa) esim viikon, joutuu sahaamaan niin kauan että kohokammio täyttyy. Jos seisoo vähemmän aikaa päivä pari lähtee hyvin käyntiin. Kysymys kuuluu miksi kohokammio tyhjenee, se valuu varmaan imusarjaan minnekkäs muualle mutta onko jossain joku vika mikä sen kohokammion tyhjentää. Tämä on iso ongelma talvea ajatellen, saattaa virta loppua startatessa. On merkillinen vika, kaasuttimessa ei voi olla vikaa koska on uusi tai voihan siinä tietysti olla kaikki on mahdollista. Nyt tietäjät kertokaa mikä mättää.....
Kotka

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #1 : 22.10.2024, 08:22:11 »
Tämä nyt ei ole ratkaisu itse vikaan, mutta laittamalla ns primer pumpun ( polttoaine letkun pumppu )  varsinaisen bensapumpun ja kaasarin väliin jolloin saa käsin pumpattua kohokammlon täyteen ja näin väältää turhaa sahaamista. Vippaskonsti, mutta toimii.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #2 : 22.10.2024, 08:49:33 »
Haihtuuko bensat kaasarista, vai tyhjeneekö polttoainelinja takasi tankkiin esim. polttoainepumpun viallisen takaiskun takia? Tahtoo nämä kaasarivehkeet kyllä olla semmosia, että saa hetken (5-10sek) starttailla jos seisottelee viikkotolkulla  :D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #3 : 22.10.2024, 12:11:55 »
Asiaa helpottaa myös huomattavasti vaihtamalla mekaanisen pumpun tilalle sähköisen pumpun.
( Pidemmät seisonta ajat )

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #4 : 22.10.2024, 20:59:57 »
Tämä nyt ei ole ratkaisu itse vikaan, mutta laittamalla ns primer pumpun ( polttoaine letkun pumppu )  varsinaisen bensapumpun ja kaasarin väliin jolloin saa käsin pumpattua kohokammlon täyteen ja näin väältää turhaa sahaamista. Vippaskonsti, mutta toimii.

Ei sellaista missään tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2024, 21:04:22 kirjoittanut V70TR »
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #5 : 22.10.2024, 21:03:31 »
Haihtuuko bensat kaasarista, vai tyhjeneekö polttoainelinja takasi tankkiin esim. polttoainepumpun viallisen takaiskun takia? Tahtoo nämä kaasarivehkeet kyllä olla semmosia, että saa hetken (5-10sek) starttailla jos seisottelee viikkotolkulla:

Ei tässä viikoista ole puhuttu, ja kaasuttimesta ne bensat katoaa mutta ei bensa haihdu niin nopeasti. polttoainenpumpun ja kaasuttimen välissä on vielä se puhdistuskammio ja yksi suodatin sekä letkuja. Jos menisi pumpun kautta niin ylämäkeen pitäisi virrata.
Kotka

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #6 : 23.10.2024, 10:12:25 »
Justiihan tuossa alotuksessa lukee viikko. No ei muutaku onnea vian etsintään.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #7 : 23.10.2024, 11:26:39 »
Onkos siinä se eristeblokki kaasarin ja sarjan välissä?

Juujuu ei varmaan vaikuta... Kysyinpähän kuitenkin
Ehkä todennäköisempi syy on pumpun venttiilin vuoto että linja pääsee tyhjeneen. Tai sitten ei. >:D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
  • www.vrcf.fi
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #8 : 23.10.2024, 13:21:05 »
mulle freetechnics vastasi 2018 näin, että

Nykybensa haihtuu entistä nopeammin. Päivittäin käytetyssä autossa on
aina polttoainetta kaasuttimessa. Jo viikon tai kahden käyttämättömyys
voi saada polttoaineen haihtumaan kohokammiosta. Mekaanisen
polttoainepumpun kanssa kestää pitkään ennen kuin uutta polttoainetta
saadaan kohokammioon. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkää starttaamista
ilman että kone edes lupaa.

Kyse on polttoaineesta ja sen ominaisuudesta. Tekee saman
kaikilla kaasareilla jos auto on mekaanisella pumpulla. Mitään ongelmaa
ei ole missään ruiskussa koska ne on aina sähköpumpulla eikä missään
kaasariautossa sähköpumpulla. Sen vuoksi tämä nykybensan uusi ominaisuus
ei häiritse valmistajaa koska kaikki uudet autot toimivat sillä. Silloin
kun kaasari on tyhjä saat koneen hörähtämään heti käyntiin jos kaadat
korkillisen bensaa suoraan kaasarin kurkusta sisään. Sillä käynnistyy.

Ite ratkaisin lopulta asian laittamalla sähköisen bensapumpun. Oli mulla nyt kesällä mekaaninenkin pumppu paikallaan, kun etsin käyntivikaa yms. Jonku verranhan se starttauttaa enemmän sillä mekaanisella.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #9 : 24.10.2024, 12:27:59 »
Nyky bensa haihtuu avoimesta säiliöstä yli desin vuorokaudessa. Ajoneuvoista haihtuvat polttoaineet oli jo vuonna 2006 suomessa yli 5% kaikista orgaanisten yhdisteiden päästöistä.

Tämä on tiedostettu ongelma vanhemmissa ajoneuvoissa ja uudemmissa on keräys säiliö haihtumisesta johtuvien päästöjen keräämiseksi.
Kaasarin rakenteesta riippuen 2-3 päivää ja käynnistyminen alkaa kestämään hetken aikaa.

Tämän seurauksena moniin vanhempiin laitoksiin on lisäilty sähkösiä pumppuja joiden avulla sunnuntai ajelut sujuu kivuttomammin.

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #10 : 28.10.2024, 18:59:54 »
Justiihan tuossa alotuksessa lukee viikko. No ei muutaku onnea vian etsintään.

Luitko kommentin johon vastasin, et koska siinä sanottiin että jos auto seisoo viikkotolkulla!!
Kotka

Poissa V70TR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • I ♥ my Volvo
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #11 : 28.10.2024, 19:04:19 »
Nyky bensa haihtuu avoimesta säiliöstä yli desin vuorokaudessa. Ajoneuvoista haihtuvat polttoaineet oli jo vuonna 2006 suomessa yli 5% kaikista orgaanisten yhdisteiden päästöistä.

Tämä on tiedostettu ongelma vanhemmissa ajoneuvoissa ja uudemmissa on keräys säiliö haihtumisesta johtuvien päästöjen keräämiseksi.
Kaasarin rakenteesta riippuen 2-3 päivää ja käynnistyminen alkaa kestämään hetken aikaa.

Tämän seurauksena moniin vanhempiin laitoksiin on lisäilty sähkösiä pumppuja joiden avulla sunnuntai ajelut sujuu kivuttomammin.

Kaasutin on kyllä aika tiivis, kohokammio ei ole ilman kanssa tekemisissä. Ei se bensa haihdu mistään suljetusta tilasta niin nopeasti, kyllä se jonnekin valuu mutta minne.
Kotka

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #12 : 28.10.2024, 20:58:09 »
Kohokammion tuuletus letku kandee tieten tarkistaa ja tuossa solexin mallissa sille mahtaa olla magneetti venttiili että sen ohjaus toimii..

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #13 : 29.10.2024, 09:46:02 »
Kaasuttimen kohokammiosta ei pääse polttoaine valumaan mihinkään, jossei se nyt halki ole. Tai auto katollaan.

Ja kyllä siellä tuuletus on, muutenhan se keräisi hirveän paineen lämmetessään kun polttoaine haihtuu sieltä.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B20 + M40 -70 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Edelleen ongelma käyntiinlähdön kanssa...
« Vastaus #14 : 31.10.2024, 19:30:50 »
Kuten V70TR aloituksessa sanoi, minulla on siis myös tuollaista ongelmaa 240ssä jos auto seisoo 2 päivää. Joutuu noin 15s starttailla jotta alkaa lupailemaan. Polttoainepumpun vaihto ei korjannut asiaa. Auto toki oli minun tapauksessa seissyt 4 vuotta viimeksi kun oli ajossa eikä silloin tuota ongelmaa ollut kun oli käyttöautona.
240 DL -88 B200K "Peltoauto", 240 DL -88 B200K "Papan Helmi", 244 DL -83 B19A, 240 GL -90 B200F "kentucky fried chicken", 244 Turbo -84, 850 Sportswagon -96, 850 Sportswagon -96

 

Carcom Oy  Elekma