Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus

  • 50 Vastauksia
  • 2315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #15 : 01.11.2024, 19:57:18 »
Mitään en oo ottanu. Tai siis käyttäny.
Tervaahan sinne piliteeman spray pullosta vois hipasta. V:>
Pari kertaa vuuessa noita aukoo niin ei ne oo homehtuneetkaan.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #16 : 01.11.2024, 22:38:13 »
….Kartioo taas ei saa rasvata.
Miksi ei ELK?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #17 : 02.11.2024, 09:40:05 »
Miksi ei ELK?
Kysy ammattilaisilta. Tosin nekin käyttää montaa tapaa. :P

Jos pultin ja kartion voitelee niin sehän vaikuttaa momenttiin ja jos vedetään voideltu pultti annettuun momenttiin niin taitaa mennä liian kireälle.
Voiteluaineesta riippuen pitäis momenttia pienentää jopa 50% luokkaa ja harva kai vetää pultit voideltuna kuuteen kiloon...
Uskoakseni ohjemomentti on kuivamomentti.
Aikanaan trafi suositteli ettei pultteja rasvata mutta mitäpä ne mistään tietää. :D

Samapa se mulle, laittakaa vaikka kilo rasvaa joka pulttiin, ite en laita eikä ole ongelmia ollut.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #18 : 02.11.2024, 19:02:23 »
Uskoakseni ohjemomentti on kuivamomentti.
Aikanaan trafi suositteli ettei pultteja rasvata mutta mitäpä ne mistään tietää. :D
Uskossaan kannattaa olla luja, mutta koulussa opetettiin kone-elimiä, ja kiristysmomentti on AINA voidellun/vahatun ruuvin momentti.

Trafi ja sen seuraaja on tullut kiusallisen tutuksi erityisesti harrastuksen johdosta. Siellä riittää asiantuntijoita, yli-insinöörejä ja yli-tarkastajia, mutta ei taida monellakaan olla kokemusta ruuvin kiristyksestä, autolla ajosta, veneen ohjauksesta -lentokoneesta puhumattakaan, mutta ohjeita kyllä riittää. Ja aina löytyy pakotie Yhteisön direktiiveistä.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #19 : 02.11.2024, 21:14:13 »
Joskus nuo nalkkaa kiinni vaikka olisi rasvattu ja kiristetty oikein. Mun järkeily asiaan on että pultti menee vanteen lämmetessä syvemmälle kartioon. Ja jäähtyessään siinä on lämpökrymppi kiristysmomentin lisäksi. Vai ihan vaan ruostumista?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #20 : 02.11.2024, 21:46:47 »
Niinkus jo sanoin niin rasvatkaa jos tykkäätte ja niitä voiteluaineita kun on erilaisia niin momentti vaihtelee jo niiden perusteella mutta joo.

Sen verran vielä että muutamassa paikassa täälläpäin oon käyttänyt rengashommissa eikä yksikään ole alkanut pultteja rasvailemaan.
Ei edes first stop liike joka tekee pelkästään rengastöitä.

Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla rasvailevat kun siellä ei oo niin kiirettä. ;)

Niin ja Scraabille on turha väittää vastaan kun on kone-elimiä opiskellut, itse oon ollut vaan autopuolella opissa. :'(
« Viimeksi muokattu: 02.11.2024, 21:50:46 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #21 : 03.11.2024, 07:42:50 »
Uusia kannenpultteja kyllä neuvotaan pitämään öljykylvyssä ennen asennuksia ainakin joidenkin merkkien osalta ja sille on olemassa ihan oikea perustelukin mutta ettäkö pyöränpultteja rasvailla? Puhdistus kyllä on useinkin ihan paikallaan tehdä.

Niitä on esimerkkejä että tarvikevanteessa saattaa se pultin hartia alkaa sorvaantumaan ihan momenttiavaimellakin kiristettynä kun pultin rasvaa. Pultti siis alkaa kairata vannetta kun liukuu rasvan kanssa aina vaan eikä aseteltua momenttia koskaan saavuteta. Yhdessä rengasliikkeessä kävi just noin 120Nm asetuksella. Käy juurikin noin mitä yllä mainittu eli pultti tai mutteri kiertyy huomattavasti kireämmälle rasvan kanssa.

No kyseessä ei Volle mutta esimerkki siitä että ehkä ihan jokapaikassa mutterien tai pulttien rasvaaminen ei välttämättä ole tarpeellinen ja jopa oikeakaan toimenpide.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #22 : 03.11.2024, 07:58:24 »
Uusia kannenpultteja kyllä neuvotaan pitämään öljykylvyssä ennen asennuksia ainakin joidenkin merkkien osalta ja sille on olemassa ihan oikea perustelukin mutta ettäkö pyöränpultteja rasvailla? Puhdistus kyllä on useinkin ihan paikallaan tehdä.

Niitä on esimerkkejä että tarvikevanteessa saattaa se pultin hartia alkaa sorvaantumaan ihan momenttiavaimellakin kiristettynä kun pultin rasvaa. Pultti siis alkaa kairata vannetta kun liukuu rasvan kanssa aina vaan eikä aseteltua momenttia koskaan saavuteta. Yhdessä rengasliikkeessä kävi just noin 120Nm asetuksella. Käy juurikin noin mitä yllä mainittu eli pultti tai mutteri kiertyy huomattavasti kireämmälle rasvan kanssa.

No kyseessä ei Volle mutta esimerkki siitä että ehkä ihan jokapaikassa mutterien tai pulttien rasvaaminen ei välttämättä ole tarpeellinen ja jopa oikeakaan toimenpide.

Tätä olen ite harrastanu. Pultit kattilaan ja keittolevylle poriseen moottoriöljyyn. (MINERAALIÖLJYYN!). Sitten vaan antaa isompien öljyjen valua ja kuivua pois ja rätillä loput.

Ei narahda kii. Ei tule momenttivääristymää. Ei jää sitkeetä paskaa kii joka kerää kaiken itteensä.

Ja se tärkein asia on kuitenkin PUHTAUS.

Ainoa asia mikä kannattaa muistaa, tämä ei tietenkään toimi jos pultit liian hyvät, eli jos on vielä sinkki ym pinnoite kiinni.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #23 : 03.11.2024, 08:08:59 »
Uskossaan kannattaa olla luja, mutta koulussa opetettiin kone-elimiä, ja kiristysmomentti on AINA voidellun/vahatun ruuvin momentti.

Trafi ja sen seuraaja on tullut kiusallisen tutuksi erityisesti harrastuksen johdosta. Siellä riittää asiantuntijoita, yli-insinöörejä ja yli-tarkastajia, mutta ei taida monellakaan olla kokemusta ruuvin kiristyksestä, autolla ajosta, veneen ohjauksesta -lentokoneesta puhumattakaan, mutta ohjeita kyllä riittää. Ja aina löytyy pakotie Yhteisön direktiiveistä.
Kyllä mun lukemissa taulukoissa on  ollut kiristysmomentti kuivana ja sitten voidellulle pultille käytetään erikseen kerrointa.

Oikeastihan pyöränpultteja ei kuuluisi voidella, mutta kaikkihan sitä tekee  :)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #24 : 03.11.2024, 21:46:16 »
Kyllä mun lukemissa taulukoissa on  ollut kiristysmomentti kuivana ja sitten voidellulle pultille käytetään erikseen kerrointa.
Mistäs luet nuo taulukkosi? Ja mikä mahtaa tuo kerroin olla?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #26 : 04.11.2024, 11:26:50 »
Vaikkapa tuolta: https://www.ruuvi.fi/assets/Uploads/Kiristysmomentit-pdf.pdf
No tuolla ruuvikaupan yleisohjeella ei ole mitään tekemistä laskettujen ruuviliitosten kanssa.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #27 : 04.11.2024, 11:44:46 »
Auton ohjekirja sanoo momentiksi 140Nm ja pulteissa on irtokartiot - pysykö momentti samana, jos pultti onkin kiinteällä kartiolla?

Tämä tuli näitä lukiessa mieleen, kun edellisessä Volvossa oli kesävanteille irtokartiopultit ja talvivanteille kiinteällä kartiolla olevat pultit.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #28 : 04.11.2024, 11:58:02 »
Täähän meni hauskaks kun aikuiset(oletettavasti)ihmiset vänkää rasvaako pyöränpultteja vai ei. :)
Jotkut ei anna periks koskaan ja toisten taas ei tarvii tekemisiään perustella.
Niin ja se kerroin vaihtelee käytettävän voiteluaineen mukaan.
https://www.engineeringtoolbox.com/torque-lubrication-effects-d_1693.html

No, varmaan tähän se oikea tieto joskus tulee joltain perkeleen viranomaiselta. :2funny:
Siihen asti ajellaan liikenneturvallisuutta vaarantavilla kulkuneuvoilla, ainakin osa kansasta.
Kas kun eivät katsastuksessa tarkista onko siellä rasvaa vai ei. Ajokielto!!
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #29 : 04.11.2024, 12:02:10 »
Mulla on tapana aina kiristää pultit kiinni ja sitten avata ne tolla Makitan akkukoneella ja ei ole ollut ongelmia ikinä ja oon nyt ajellu volvoilla vuodesta 1995.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron