KL-varaosat  Race.fi

Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus

  • 50 Vastauksia
  • 2316 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #30 : 04.11.2024, 14:15:09 »
Mulla on tapana aina kiristää pultit kiinni ja sitten avata ne tolla Makitan akkukoneella ja ei ole ollut ongelmia ikinä ja oon nyt ajellu volvoilla vuodesta 1995.

Mun naapuri vaihto kerran mun talvirenkaat kesäpyöriin ja käytti paineilma pulttipyssyä pulttien kiinnitykseen. Olisi tarvittu sitä varmaan avaamiseenkin kun puolen metrin varrella ei iso mies meinannut saada pultteja auki syksyllä. Oletko Markku koskaan testannut Makitan jäljiltä momenttiavaimella kuinka paljon varteen tarvitaan momenttia, jotta vielä kiristyisi eli jonkun käsityksen kuinka lujassa pultit on.
Mun mutterivääntimen jälkeen 140Nm ohjearvolla momenttiavain liikauttaa pulttia vielä vähän.

Poissa Markku Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #31 : 04.11.2024, 15:57:51 »
Oon koittanu ja ne menee noin 120:nm kireyteen ja se on ainakin mun mielestä toiminu ihan hyvin. Ei oo lähteny renkaita irti ajossa ja ei oo jääny aukasematta käsin.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #32 : 04.11.2024, 17:56:10 »
Täähän meni hauskaks kun aikuiset(oletettavasti)ihmiset vänkää rasvaako pyöränpultteja vai ei. :)
Jotkut ei anna periks koskaan ja toisten taas ei tarvii tekemisiään perustella.
Asiat voi tehdä useimmiten sekä oikein että väärin :). Ja yleensä voima korvaa puuttuvan tiedon.

Jos käyttää pyöränpulteissa sopivaa voitelua ja kiristää ohjearvoon, ei tarvi jatkovartta avaamisessa. Jokainen voi tahollaan miettiä, miksi auton renkaanvaihtovarusteisiin ei kuulu jatkovartta ELK.


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #33 : 04.11.2024, 18:02:17 »
Jos käyttää pyöränpulteissa sopivaa voitelua ja kiristää ohjearvoon, ei tarvi jatkovartta avaamisessa.
Ei toimi aina. Joskus ne vaan hirttää kiinni vaikka kuin nätisti ois kiristäny ja voidellut. Liian täydellinen kartio?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #34 : 04.11.2024, 18:07:32 »
Jokainen voi tahollaan miettiä, miksi auton renkaanvaihtovarusteisiin ei kuulu jatkovartta ELK.
Eikä rasvatuubia. :2funny: tätähän vois jatkaa vaikka kuinka kauan mutta lakkas meikä jaksamasta.
Jos pultti on sitäpaitsi jumissa niin ei se äo siinä paljoo auta.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #35 : 05.11.2024, 08:10:32 »
Ei toimi aina. Joskus ne vaan hirttää kiinni vaikka kuin nätisti ois kiristäny ja voidellut. Liian täydellinen kartio?
Ei niinkään kartio vaan kulunu kierre joka leikkaa kiinni.

Kumpa kaikki pultit olis vaan irtokartiolla.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #36 : 16.11.2024, 12:37:06 »
Fysiikan lakien mukaan 120 Nm on yllättävän pieni momentti. 12 kg punnus metrin pituisen varren päässä tekee sen.
Useimmiten pyörän pultit vedetään liian tiukkaan. Kierre on tiuha, joten ne on mahdollista vetää tosi tiukkaan.
Sitten avaaminen voi tosiaan vaatia temppuja.

Itse olen kiristänyt pyörän pultit normaalin hylsysarjan lyhyellä varrella. Silloin saa huoletta käyttää omaa painoaan ja vääntää reilusti. Sitten puolen vuoden päästä aukeavat helposti 70cm voimavarrella. Koskaan eivät ole löystyneet itsestään sillä välin.
Kierteitä olen joskus voidellut mutten kartiota.

Paineilma-pulttipyssyllä menevät helposti liian tiukkaan. Vaikka säädetty momentti olisi pieni, liike-energia lyö pultin kireämmälle.
Uudet renkaat olen ostanut Käkelän Renkaasta Orimattilasta. Heillä on toki pulttipyssyt käytössä, mutta osaavat kiristää pultit oikein eikä ole tarvinnut vääntää niitä auki hampaat irvessä koskaan.
Volvo S60 2.4T AWD vm. 2002 tällä hetkellä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #37 : 16.11.2024, 15:34:20 »
Heillä on toki pulttipyssyt käytössä, mutta osaavat kiristää pultit oikein eikä ole tarvinnut vääntää niitä auki hampaat irvessä koskaan.
Viimeisen parin vuosikymmenen aikana jokaisessa liikkeen renkaanvaihdossa on käytetty loppukiristyksessä momenttiavainta. Näin pitäisi olla joka paikassa, jossa maksavan asiakkaan omaisuutta käsitellään.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #38 : 16.11.2024, 20:05:35 »
Viimeisen parin vuosikymmenen aikana jokaisessa liikkeen renkaanvaihdossa on käytetty loppukiristyksessä momenttiavainta. Näin pitäisi olla joka paikassa, jossa maksavan asiakkaan omaisuutta käsitellään.
Pitäis juu. Tuolla missä itselläni on kausisäilytys ja vaihtopalvelu kuuluu jälkikiristyskin samaan hintaan. Ajaa vaan pihaan niin kyllä sieltä joku aina tulee kun vähän vinkkaa. :tickedoff:
Olen käyttäny palvelua kun se on ja momentilla kokeilevat...
Mutta ei ne rasvaa laita. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #39 : 17.11.2024, 06:02:55 »
Pitäis juu. Tuolla missä itselläni on kausisäilytys ja vaihtopalvelu kuuluu jälkikiristyskin samaan hintaan. Ajaa vaan pihaan niin kyllä sieltä joku aina tulee kun vähän vinkkaa. :tickedoff:
Olen käyttäny palvelua kun se on ja momentilla kokeilevat...
Mutta ei ne rasvaa laita. :D

Meinaatko, ettei sun pyöränpulttien kierteisiin ole ikinä laitettu mitään suojarasvaa? Joissain pulteissa näyttäs olevan kuumasinkitys mutta joissain autoissa kierteet on kirkkaat. Olosuhteet missä pultin kärki on kun kierteet ylttää navan läpi - ainekset jonkunlaiselle korroosiolle  :)
Mulla oli joskus pyöränpultteja jotka narisi koko matkan uloskiertäessä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #40 : 17.11.2024, 06:07:36 »
Mulla oli joskus pyöränpultteja jotka narisi koko matkan uloskiertäessä.

Mutta eihän se kuiva lähes kiinnileikkaava kierre vaikuta momenttiin niin kuin rasva tekee. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #41 : 17.11.2024, 10:02:48 »
Meinaatko, ettei sun pyöränpulttien kierteisiin ole ikinä laitettu mitään suojarasvaa?
No minä en ainakaan oo laittanu. Miks niitä kierteitä pitäis "suojarasvata".
Mitä taas kuumasinkitykseen tulee niin siitä itsellä on jonkin verran kokemusta kun nuorempana painoin haalarin selkä valkosena pari vuotta niitäkin hommia.Flux kylvyn kautta robotilla pataan ja sieltä linkoon, jäähdytys ja eiku pakkaamoon.

Jos sulla on narinaa kuulunu niin ne on vedetty liian tiukkaan tai materiaali on ollut huonoa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #42 : 17.11.2024, 17:48:00 »
Ei se pelkällä pulttipyssyllä kiinnittäminen täysin väärin ole. Itse kun satoja renkaita vaihdoin euromasterilla joka vuosi niin tunsin milloin on sopiva. Momenttiavain kääntyi vaan inasen ennen naksausta. Peltivanteet laitoin pelkällä pyssyllä.

Rasvaa laitoin ja laitan aina kierteisiin ettei ruostu tai takertele muuten vaan. Jos ruosteisen pultin pyörittäminen vaatii jo vaikka 30Nm, ei se lopullinen momentti ole 120Nm vaan 90Nm. Onko se muka kiinni oikein?

Ja se mistä kukaan ei koskaan puhu. Ottakaa teräsharja ja putsatkaa pinnat jarrulevyn ja vanteen välistä sekä navan olake. Noihin kun jää jotain ylimääräistä, vanne ei välttämättä mene pohjaan ja irtoaa myöhemmin jos jälkikiristys jää tekemättä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #43 : 17.11.2024, 18:34:16 »
Ja se mistä kukaan ei koskaan puhu. Ottakaa teräsharja ja putsatkaa pinnat jarrulevyn ja vanteen välistä sekä navan olake. Noihin kun jää jotain ylimääräistä, vanne ei välttämättä mene pohjaan ja irtoaa myöhemmin jos jälkikiristys jää tekemättä.
Oikein. Jos pinnat ovat puhtaat, on myös jälkikiristys tarpeeton toimenpide. Jälkikiristys on vastuunpakoilua kehnon työn laadun vuoksi :).

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #44 : 17.11.2024, 20:23:38 »
Kai niitäkin sitten on jotka vääntää ruosteisen pultin paikoilleen sillä 30Nm voimalla. :facepalm:

Jahas ja jälkikiristystä ei tarvita myöskään vaikka sen pyöränvaihdon tekis ammattilaiset.
On vaan turhaa vastuunpakoilua.
On tää kyllä hyvä foorumi kun aina vaan oppii uutta. :pupu:
No minäpä laitan pultit ja pyörät ihan niinkuin tykkään, ilman rasvaa ja vastuuta pakoillen. ;D

Meinaan kun ei tunnu yhtä ja oikeeta tapaa olevan S60-04 pyöränpulttien irroitukseen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

RallyBaron  Samppasport