Samppasport  Futurez

Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus

  • 50 Vastauksia
  • 2314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #45 : 17.11.2024, 21:01:08 »
En ole mustan raudan insinööri mutta kertokaas mulle miten kierteen rasvaaminen vääristäisi momenttia jolla pultti vetää vannetta kiinni? Olen ollut kuvitelmassa, että vastamomentti syntyy kun kartio menee tiukempaan ja tiukempaan vannetta kohti ja lopulta seinä vastassa kun vanne on kiinni vastakappaleessa. Niinkuin joku totesi, tuntuisi siltä, että viallinen, likainen, ruosteinen kierre sekoittaisi lopputuloksen. Kartion ja vanteen välinen kitka vaikuttaa myös lopputulokseen - montako astetta enemmän pultti kiertyisi rasvattuna jos mietitään ettei pultti voi juuri upota syvemmälle - selvää on, että tiukemmalle menisi rasvattuna mutta kuinka oleellinen ero? Eihän pulttien tiukentamiseen ole yhtä oikeaa tapaa - jollakin on ristikkoavain, toisella paineilmaväännin, kolmannella akkuväännin, neljännellä momenttiavain ja yleensä tarkoituksena on vääntää niin tiukkaan, ettei pultti aukea ennen seuraavaa pyöränvaihtoa. Se, meneekä pultti teoriassa 120Nm vai 160Nm tuskin rikkoo mitään tai jätä pulttia liian löysälle. 

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #46 : 17.11.2024, 22:28:07 »
Niinno eiköhän tässä ole juurikin kyseessä tuo ettei sitä kartiota pitäis rasvata jos haluaa momentin suunnilleen oikein.
Ei kai tuon kierteen rasvaamisella suurempia vaikutuksia ole tiukkuuteen jos pultit ihan sormivoimalla menee kierteelleen.

Pysyipä nuo renkaat paikoillaan ennenkin vaikka kenelläkään ei ollut momenttiavainta.
Mitenkähän sekin on mahdollista?
Joskus tuntuu että tässäkin hommassa on menty siihen pullamössöikäluokan uusavuttomuuteen. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #47 : 18.11.2024, 07:34:36 »
Niinno eiköhän tässä ole juurikin kyseessä tuo ettei sitä kartiota pitäis rasvata jos haluaa momentin suunnilleen oikein.
Ei kai tuon kierteen rasvaamisella suurempia vaikutuksia ole tiukkuuteen jos pultit ihan sormivoimalla menee kierteelleen.

Pysyipä nuo renkaat paikoillaan ennenkin vaikka kenelläkään ei ollut momenttiavainta.
Mitenkähän sekin on mahdollista?
Joskus tuntuu että tässäkin hommassa on menty siihen pullamössöikäluokan uusavuttomuuteen. :2funny:

 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #48 : 18.11.2024, 08:46:24 »
Niinno eiköhän tässä ole juurikin kyseessä tuo ettei sitä kartiota pitäis rasvata jos haluaa momentin suunnilleen oikein.
Ei kai tuon kierteen rasvaamisella suurempia vaikutuksia ole tiukkuuteen jos pultit ihan sormivoimalla menee kierteelleen.

Pysyipä nuo renkaat paikoillaan ennenkin vaikka kenelläkään ei ollut momenttiavainta.
Mitenkähän sekin on mahdollista?
Joskus tuntuu että tässäkin hommassa on menty siihen pullamössöikäluokan uusavuttomuuteen. :2funny:

Mutta renkaanvaihto on homma johon kaikki ei edes ryhdy - kävi mielessä minkälainen pullakuski on ratin takana jos mikään kello ei kilkuta ennen kuin pyörä irtoaa vauhdissa ;) Olen kuullut huhuja, että sellaista on käynyt.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #49 : 18.11.2024, 08:59:41 »
Vai että sillai on käynyt. :D
Yhden tapauksen ihan lähipiiristä tiedän kun tyyppi pyysi mua kattomaan kun kuulemma kääntäessä vaikkapa ympyrässä kuuluu kolketta ja auto on levoton.
No oli just renkaanvaihtoaikoja niin melkeen arvasin homman, kuskin etupyörä löysällä ja kaikki muut kunnolla kiinni.

Vähän kyselin hommasta niin syykin selvisi, olivat kahdestaan pojan kanssa vaihtaneet.
Enemmän kuin yksi vaihtaja autoa kohti melkein tuplaa virhemahdollisuuden. Oli sitten se yksi pyörä vaan vedetty ristikolla pyörä ilmassa sillain pultit vaan suunnilleen kiinni, kiristys jäänyt tekemättä kokonaan.

Näinpä tänä syksynä jo yhden oppikirjatapauksenkin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=498.795
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Volvo S60 2004 Pyöräpulttien irroitus
« Vastaus #50 : 18.11.2024, 10:23:08 »
...

Meinaan kun ei tunnu yhtä ja oikeeta tapaa olevan S60-04 pyöränpulttien irroitukseen.

On siihen, kääntää vastapäivään, niin irtoaa.  O0  :D  Voiman määrässä voi tietysti olla eroja.
Ja kyllä kait ne irtoo myös toiseen suuntaan vääntäessä, joko pultti katkeaa tai kierteet lähtee laipasta, mutta pultti irtoaa osina tai kokonaisena. ???

Mutta leikki sikseen, itse en ole koskaan laittanut mitään rasvoja pyörän pultteihin tai muttereihin. Hyvin ovat pysyneet.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Samppasport  Futurez