RallyBaron  Samppasport

Kansipahviko v70 2.4d vm2008

  • 8 Vastauksia
  • 651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V7007v

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« : 01.11.2024, 18:41:36 »
Heipsan.

Olen uusi käyttäjä joten suokaa anteeksi jos aloitus on väärässä paikassa ynnä muut mahdolliset virheet. Lueskellut olen muita aiheeseen liittyviä juttuja mitä löytänyt, mutta tuntuu että pitää oma alottaa. Autoista en ymmärrä oikeastaan mitään.

Potilaana siis vuoden 2008 v70 2.4D, ajettu 430 tuhatta.

Jäähdytysnesteet on alkanu seilata ja muutakin oireistoa ilmaantua. Neste painuu minin alle millon haluaa, nousee maksiin kuplinnan kera kun korkin avaa, painetta ainakin on kun suhahtaa. Kuulostaa myös että jossakin lorisee sitten kun korkki on auki ja paineet tullu pois. En ole löytänyt ulkoisia vuotoja, ei siis tule lätäköitä auton alle. Neste vaikuttaisi normaalin väriseltä, samoin öljyt ok.

Paisarista nousee jotain höyryntapaista kun oon käyttäny tyhjäkäyntiä korkki auki. Onko se normaali ilmiö vai tarkottaako se että sinne pääsee pakokaasua. Tämä varmaan kuulostaa jo ihmeelliseltä tietämättömän puheelta, mutta paisarin keskellä oleva nestetaso värisee (en osaa sanoa kupliiko) tyhjäkäynnillä sekä kylmänä että lämpimänä, mutta reunoilla nestetaso ei liiku. En osaa paremmin selittää. Oon siis yrittäny selvittää että tuleeko sinne kuplia joutokäynnillä ja kaasua painellessa.

Vaikuttaa että ilmastointikaan ei toimi ihan oikein, minusta lämmintä alkaa puhaltaa viiveellä ja välillä tulee viileää vaikka on jo hetken tullu lämmintäki. Pitkää ajoa en enää tolla uskalla ajella niin en tiiä tulisko kuumaa ollenkaan.

Kannentiivistevuoto on epäilyksenä mutta kuulemma näissä harvinaisempaa. Onkohan mitään muuta selittävää tekijää? Paisarin korkin olisin kokeeksi käyny hakeen mutta paikallisessa ei ollu hyllyssä. En silti korkkivikaan usko.

Ens viikolla menossa korjaamolle pikakäynnille ja katsotaan alustavasti olisko se se kannentiiviste. Korjaaja kysyi että onko ylävesiletku kova kun kone lämmin, no minähän en tiennyt missä se on mutta yritin varaosahaulla tutkia miltä se näyttää ja mielestäni sen sitten löysinkin tuosta autosta ja minusta se ei mitenkään kivikova ole, mutta ei löysäkään. Ajoin tänään koneen jonkulaisiin lämpöihin (ei oo mittaria niin en tiiä todellisista lämmöistä) ja letku on lämpimänä kuitenki kovempi ku kylmänä. Millanenhan sen pitäisi olla. Ja jos joku jaksaa nopeasti vielä selittää missä se letku on niin voisin varmistua että oon tutkaillu oikeaa letkua.

Muutakin pientä tuossa koko ajan on mitä en oo vielä ehtiny huollossa tutkituttaa. Osaisikohan joku sanoa mistä voisi johtua lievä tärinä kiihdyttäessä (renkaat tasapainossa ja nelipyöräsuuntaus tehtynä).

Auto myös nytkähtää kerran pari pikkukierroksilla ku rullaan vaikka risteykseen, en osaa sanoa vaihtaako tuolloin vaihdetta vai ei mutta liekö laatikkoki menossa sitte.

Kaikki kovasti Volvoa kehuu mutta mun kohdalle on sattunu semmonen vikarikas kappale että en olis osannu odottaa. Voihan olla että oon huono huoltaja mutta oon tehny parhaani ja korjannu niin ahkerasti ku lompakko on vaan myöten antanu, se on kyllä tarkottanu sitä etten oo kaikkea haluamaani saanu vieläkään kuntoon. Oikeastaan lähinnä venttiilikopan tiivisteen vuoto tuossa on jääny junnaamaan pitemmäksi aikaa, seki vaihdettiin kaks vuotta sitten mutta en tiiä onko vuotanu silti koko ajan sen jälkeenki.

Tässä nyt pähkäilen että viitsinkö tuota enää korjauttaa jos kannentiiviste on nyt lopulta menny, ja ties mitä siinä ohessa. En tiiä onko sitte kohta jo laatikkoremppaa kija mitenhän ne suuttimet sitte. Minkälaisia yksilöitä teillä muilla nämä on ollu?

Kiitos ja anteeksi! 


Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #1 : 02.11.2024, 10:51:10 »
Tarkista nesteet auto sammuksissa kylmänä. Sen jälkeen anna korkin olla kiinni ja kovaa ajoa. Kyllä se auto kertoo mikäli lämmöt nousee liikaa tai nesteet vähenee liikaa.

Höyryäminen on normaalia kun ympäristöä lämpimämpi neste on kylmemmän ilman kanssa tekemisissä. Jos ei tule lämmintä hyttiin niin termari vaihtoon.

Tärinä/värinä voi johtua tukikumeista, vetoakselin sisäpäistä, renkaista, välyksistä ohjausnivelissä jne.
Vaihteisto toimii normaalisti ellei kyseessä ole manuaali.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa V7007v

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #2 : 02.11.2024, 13:08:44 »
Kiitos vastauksesta!

Tässä autossa on saanu jähytysnestettä lisäillä muutamia kertoja vuodessa vähän kerrallaan, auto ilmottaa siis nesteen vähyydestä heti ku pinta alkaa olla minin alle kylmänä. Tää oire alkoi samalla tavalla, mutta pinta olikin reilusti minin alle. Lisäsin miniin. Sen jälkeen nesteet on alkanu seilata. Nyt menee niin että kun paisarin avaa niin nestepinta nousee niin että säiliö on täynnä joten ei sinne mitään voi lisätäkkään vaikka ilmotus nesteen vähyydestä on tullu. Nestepinta voi tippua esim yön aikana reilusti minin alle, mutta ei välttämättä tätä tee. Se saattaa tippua myös ajon aikana. Mutta tosiaan kun korkin avaa, pinta nousee.

En oo tän oirehdinnan aikana ajanu enää paljoa tällä, mutta välillä pakko.

Paisarista tulee mielestäni moottoriöljyn tapainen haju kun käyttää tyhjäkäynnillä korkki auki. Neste kuitenki näyttää mun silmään normaalilta.

Olisko nuo tai osa noista tärinän aiheuttajista sellaisia mitkä katsuri ois osannu ottaa kiinni? Sanoin tästä tärinästä katsurille elokuussa mutta se ei mitään selittävää löytäny. Katsastuksesta auto meni läpi mutta päästöjen puolesta niukinnaukin.

Polttoaineen kulutus on mielestäni ollu kovaa viime aikoina.


Poissa V7007v

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #3 : 02.11.2024, 13:13:43 »
Ja vielä lisäyksenä, kylmänä siis nestettä tarvittaessa lisätty ja kylmänä pintaa seurattu, nyt oirehdinnan aikana myös "lämmintä käyttäytymistä" tullu seurattua.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #4 : 02.11.2024, 13:18:06 »
Termostaatti joo jos ei kabiini lämpiä mutta jos lämmönpuhallus vaihtelee niin valitettavasti se voi kyllä kertoa myös kansipahvin vuodosta. Tulee ilmaa tai siis pakokaasua nesteeseen ja tekee ilmalukkoja systeemiin.
Tuon voi varmistaa testaamalla onko nesteessä pakokaasua. Siihen on oma testeri ja aine.

Varmaan ihan oikeaa letkua oot hipelöiny, siinä se on repsikan puolella edessä ja menee nokalle jäähdyttimelle.
Sen pitää olla semmonen kun just kuvailit. Lämpösenä sellainen pinkeempi mut ei mikään rautatanko.
Kylmänä melko lussukka.

Pikkusen pelkään että se on kansihomma. :tickedoff:
« Viimeksi muokattu: 02.11.2024, 13:21:04 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa V7007v

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #5 : 02.11.2024, 14:59:52 »
Joo kyllä minäki oon sitä mieltä että kansihommia tämä tietää.

Ajoin äskettäin 5km matkan ja saksankielinen ajotietokone ilmotteli taas jäähdytysjärjestelmästä ja neste oli vajennu minin tuntumaan. Liikkeelle lähtiessä se oli täynnä. Avasin taas korkkia ja pinta nousi suhinan kera ja kuplutellen täyteen, kokeilin ylävesiletkuaki ennen paisarin avaamista ja semmonen pinkeä mutta puristeltavissa oli. Ja kyllä repsikan puolella edessä on se letku mitä ronklasin.

Termostaatti on vaihdettu meidän aikana 2018 tai 2019, kuinka usein sitä yleensä joutuu vaihtelemaan? Ilmastointihuoltoa teetätin kolmisen vuotta takaperin.

Mitähän tämmösestä autosta kansivikaisena vois mahdollisesti saada, osaisko joku arvioida. Yks huoltoliike tarjosi 500 euroa kun ennätin tuossa viikolla vähä kyselemään. Varmaan näille oma ostajakunta on olemassa.

Poissa V7007v

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #6 : 02.11.2024, 16:38:25 »
Onkohan mulla edes oikeanlaista jäähdytysnestettä ollu tuossa, väriltään on vihreää. Sain jotenkin netin ihmeellisessä maailmassa sellasen käsityksen että keltaista pitäisi olla.

Minusta tässä on aina vihreää ollu, tosin neljä vuotta sitten tyhjeni tien päälle melkein kaikki nesteet ku joku letku vuoti ne ulos. Olisko voinut huollossa vaihtua sitte väärän värisiin, mene ja tiedä.

Piti taas viitisen kilsan ajo tehdä, jähytysjärjestelmästä tulee kolmea eri ilmoa ja nestepinta oli tippunu varmaan viis senttiä minin alle. Jätin silleensä pihalle. Huoltoon pitäs ajaa 30km päähän että saan vähä paremmin Volvoista tietävälle mutta uskallankohan ajaa sinne asti jos ajossa nesteet noin tippuu ja ajotietokone varottelee.

Ylävesiletkua puristellessa paisariin pukkaa ilmakuplaa.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6646
  • Global alligator
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #7 : 02.11.2024, 16:50:42 »
Termostaatti nyt kestää mitä kestää, ei sitä voi tietää koska hajoo. Kuluva osa kuitenkin.
Eikä se nesteen väri tässä nyt paikkoja ole särkenyt.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • www.vrcf.fi
Vs: Kansipahviko v70 2.4d vm2008
« Vastaus #8 : 09.11.2024, 20:54:57 »
Onkohan webasto auto asennossa?
Epäilisin enemmän, että webasto ”syö” nestettä kuin kansipahvia.

Tarkista, että webasto ei ole käytössä ja seuraa sitten nesteen tasoa. Itsellä edellisessä v70 keväisin ja syksyisin piti lisätä, muuten ok. Epäilin, että silloin leutoa ja webasto keitti nestettä pois.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron