Heipsan.
Olen uusi käyttäjä joten suokaa anteeksi jos aloitus on väärässä paikassa ynnä muut mahdolliset virheet. Lueskellut olen muita aiheeseen liittyviä juttuja mitä löytänyt, mutta tuntuu että pitää oma alottaa. Autoista en ymmärrä oikeastaan mitään.
Potilaana siis vuoden 2008 v70 2.4D, ajettu 430 tuhatta.
Jäähdytysnesteet on alkanu seilata ja muutakin oireistoa ilmaantua. Neste painuu minin alle millon haluaa, nousee maksiin kuplinnan kera kun korkin avaa, painetta ainakin on kun suhahtaa. Kuulostaa myös että jossakin lorisee sitten kun korkki on auki ja paineet tullu pois. En ole löytänyt ulkoisia vuotoja, ei siis tule lätäköitä auton alle. Neste vaikuttaisi normaalin väriseltä, samoin öljyt ok.
Paisarista nousee jotain höyryntapaista kun oon käyttäny tyhjäkäyntiä korkki auki. Onko se normaali ilmiö vai tarkottaako se että sinne pääsee pakokaasua. Tämä varmaan kuulostaa jo ihmeelliseltä tietämättömän puheelta, mutta paisarin keskellä oleva nestetaso värisee (en osaa sanoa kupliiko) tyhjäkäynnillä sekä kylmänä että lämpimänä, mutta reunoilla nestetaso ei liiku. En osaa paremmin selittää. Oon siis yrittäny selvittää että tuleeko sinne kuplia joutokäynnillä ja kaasua painellessa.
Vaikuttaa että ilmastointikaan ei toimi ihan oikein, minusta lämmintä alkaa puhaltaa viiveellä ja välillä tulee viileää vaikka on jo hetken tullu lämmintäki. Pitkää ajoa en enää tolla uskalla ajella niin en tiiä tulisko kuumaa ollenkaan.
Kannentiivistevuoto on epäilyksenä mutta kuulemma näissä harvinaisempaa. Onkohan mitään muuta selittävää tekijää? Paisarin korkin olisin kokeeksi käyny hakeen mutta paikallisessa ei ollu hyllyssä. En silti korkkivikaan usko.
Ens viikolla menossa korjaamolle pikakäynnille ja katsotaan alustavasti olisko se se kannentiiviste. Korjaaja kysyi että onko ylävesiletku kova kun kone lämmin, no minähän en tiennyt missä se on mutta yritin varaosahaulla tutkia miltä se näyttää ja mielestäni sen sitten löysinkin tuosta autosta ja minusta se ei mitenkään kivikova ole, mutta ei löysäkään. Ajoin tänään koneen jonkulaisiin lämpöihin (ei oo mittaria niin en tiiä todellisista lämmöistä) ja letku on lämpimänä kuitenki kovempi ku kylmänä. Millanenhan sen pitäisi olla. Ja jos joku jaksaa nopeasti vielä selittää missä se letku on niin voisin varmistua että oon tutkaillu oikeaa letkua.
Muutakin pientä tuossa koko ajan on mitä en oo vielä ehtiny huollossa tutkituttaa. Osaisikohan joku sanoa mistä voisi johtua lievä tärinä kiihdyttäessä (renkaat tasapainossa ja nelipyöräsuuntaus tehtynä).
Auto myös nytkähtää kerran pari pikkukierroksilla ku rullaan vaikka risteykseen, en osaa sanoa vaihtaako tuolloin vaihdetta vai ei mutta liekö laatikkoki menossa sitte.
Kaikki kovasti Volvoa kehuu mutta mun kohdalle on sattunu semmonen vikarikas kappale että en olis osannu odottaa. Voihan olla että oon huono huoltaja mutta oon tehny parhaani ja korjannu niin ahkerasti ku lompakko on vaan myöten antanu, se on kyllä tarkottanu sitä etten oo kaikkea haluamaani saanu vieläkään kuntoon. Oikeastaan lähinnä venttiilikopan tiivisteen vuoto tuossa on jääny junnaamaan pitemmäksi aikaa, seki vaihdettiin kaks vuotta sitten mutta en tiiä onko vuotanu silti koko ajan sen jälkeenki.
Tässä nyt pähkäilen että viitsinkö tuota enää korjauttaa jos kannentiiviste on nyt lopulta menny, ja ties mitä siinä ohessa. En tiiä onko sitte kohta jo laatikkoremppaa kija mitenhän ne suuttimet sitte. Minkälaisia yksilöitä teillä muilla nämä on ollu?
Kiitos ja anteeksi!