Elekma  Autoracing

Volvon T6 moottori

  • 46 Vastauksia
  • 24908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 921
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #15 : 23.12.2016, 10:43:56 »
VM. 99 valulla olevat kannet alkaa myös olemaan kovanostimilla.

Itse en pidä minään jumala kantena tuota kovanostin versiota.  Viri viri yli 7000rpm koneissa ehkä.

Huom. 99vm kansissa tullut koviennostimien myötä 6mm venttiilin varret, joka jossakin tilanteessa jeesaa.

Itse olen asentanut noihin kansiin 960 nostimet, joista poistettu hydrauliyksikkö ja tilalle asennettu sorvattavissa oleva keskisielu.   
Jos käyttää hydraulinostin kantta aihiona on fiksuin tulpata öljykanavat nostimille niin ei tarvitse nostimien kanavia tukkia, lisäksi vähemmän pyörii öljyroisketta kannessa, joka on pieni ongelma noissa.

Mutta huom. ongelmat noissa koneissa alkaa noin 7000rpm yli kiertävissä... 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #16 : 23.12.2016, 11:30:49 »
Kyllä vm. 1999 loppuvuodesta valetut kannet ovat kovilla nostimilla mutta ovat tulleet vuosimallin 2000 autoihin. Tinakoneissahan oli aluksi 7 mm:n venttiilinvarret, sitten tuli 6 mm:set ja viimeisissä RNC tinakoneissa oli 5.5 mm:n venttiilit.
Sitten jos taas hipoilla haluaa ja käyttää BMW:n pidempiä venttiileitä ja tietysti ilman lash cappejä niin Volvolta saa ne uudenmallin matalemmat pinnoitetut paininkupit.
Volvon osanumero 31251898.
20 euroa laaki siniseltä tiskiltä.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2016, 15:25:14 kirjoittanut Eikka »

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1086
    • Flickr!
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #17 : 23.12.2016, 15:21:57 »
Ihme että näitä ei ole tehty enempää. Tuohan on vallan mainio paketti, siis 960 kera T6 koneen. Joku400-500hp koneesta ja vaikka tuo Bemarin 6v laatikko niin se menisi ihan käyttiksenä vielä.

Itse jos lähtisin tekemään niin tekisi suoraan single turbon jollain hyvällä kuulalaakeriahtinella, vaikka gtx3076 tai joku bornwagerin efr sarjasta ~500 tehoille.

Yksi olisi näköjään myytävänä. http://m.nettiauto.com/volvo/960/8496327?vifAdCount=20&vifNav=Y onko jonkun foorumilaisen??

On muuten käyttöalueeltaan tinakutonen + T6 turbot aivan älyttömän mukava jokapäiväisenä "käyttiksenä".

On muuten linkin autossa noussut hinta sitten viime näkemän  ???
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masi.tech

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 450
  • vapari
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #18 : 23.12.2016, 20:00:24 »
Ihan mielenkiinnosta, miten tuollainen ahdettu tina 6 vie 960 koppia?
Lähinnä 0-100km/h.. varttimaili.. kiinnostaa, ne kun usein kertoo eniten auton suorituskyvystä (ellei sitä voimaa ole sen verran ettei alle 100km/h ole pitoja :buck2: )
Imgur
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #19 : 23.12.2016, 22:17:41 »
Volvon omissa testeissä 1991 Volvo 760 kiihty
0-40km/h 2,2s
0-100km/h 6,8s
huiput 232km/h

b6304+aw30+3,54 perä
205kW/5100rpm
414Nm/4000rpm

SAE 910010
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #20 : 23.12.2016, 22:53:02 »
Volvon omissa testeissä 1991 Volvo 760 kiihty
0-40km/h 2,2s
0-100km/h 6,8s
huiput 232km/h

b6304+aw30+3,54 perä
205kW/5100rpm
414Nm/4000rpm

SAE 910010

Siis vuonna 1991 jo tehty T6? Vai myöhemmin testattu Volvon toimesta?

Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #21 : 24.12.2016, 00:19:37 »
Ei varsinaisesti ole T6, mutta ahdettu tinakutonen joka tapauksessa. Testailtu 760 korissa ku 960 ei ollu vielä saatavilla? Tutkimus julkaistu 1991-01-01. Volvolla oli tavoitteena 180kW, saatiin 205kW, kulutus nousi vain 2-3%. Vertailtu 2,9l tuplaturboa, 2,5l sarja-ahdettu(sekventiaali) kutosta ja perus 204hv vaparia.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #22 : 24.12.2016, 11:32:06 »
Ei varsinaisesti ole T6, mutta ahdettu tinakutonen joka tapauksessa. Testailtu 760 korissa ku 960 ei ollu vielä saatavilla? Tutkimus julkaistu 1991-01-01. Volvolla oli tavoitteena 180kW, saatiin 205kW, kulutus nousi vain 2-3%. Vertailtu 2,9l tuplaturboa, 2,5l sarja-ahdettu(sekventiaali) kutosta ja perus 204hv vaparia.

Eikös 960 tullut jo vuonna 1990? Jokatapauksessa mielenkiintoisen testin on Volvo tehnyt näköjään jo ajat sitten.

Poissa eerok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #23 : 24.12.2016, 18:00:34 »
Ei varsinaisesti ole T6, mutta ahdettu tinakutonen joka tapauksessa. Testailtu 760 korissa ku 960 ei ollu vielä saatavilla? Tutkimus julkaistu 1991-01-01. Volvolla oli tavoitteena 180kW, saatiin 205kW, kulutus nousi vain 2-3%. Vertailtu 2,9l tuplaturboa, 2,5l sarja-ahdettu(sekventiaali) kutosta ja perus 204hv vaparia.
Onko tästä testistä jotain juttua jossain? Meinasivatkohan ihan tuotantoon asti tuollaista silloin?
850R, V70 mk2 2.5T
Ex: 850 2.0 T5, 850 2.5 10V, 940 2.3T, 745 2.0

Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #24 : 24.12.2016, 18:35:24 »
SAE 910010 googleen niin löytyy jotain, en tiedä onko niin jännä että kannattaa paria kymppiä maksaa


View -- Preview Technical Paper oikealla näkee muutaman sivun
http://papers.sae.org/910010/
« Viimeksi muokattu: 24.12.2016, 18:38:53 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 921
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #25 : 25.12.2016, 11:22:36 »
960 koppa muuttuu käytökseltään aivan erillaiseksi kun moottorin ahtaa, jostain kumman syystä alipainealueen vetokin paranee. 
Ensimmäinen asia on heittää se maailman huonoin automaattilaatikko mehtään (kytkinkaaveli kanattaa ottaa talteen)
Itse ajoin ensin pienellä turbolla tuolla kopio t6 koneella mutta omaan ajotyyliin se ei soveltunut, kun ärsytti se että kaasuun koskeminenkin aiheutti ahtopainetta...

Nykyinen HX-40 ahdin on aika sopiva. Alle 3000rpm ei ala vielä raju momentti niin normaali ajossa hyvällä alipainealueen vedolla kone jaksaa vetää todella hyvin, vaikka kärry perässä. Mutta jos voimaa haluaa niin motti lähtee ahdolle hieman 2000rpm jälkeen ja 3500 on täysi veto. Tuottaa vakio perusmoottorilla (170hv) 450hv 1.6bar ja noin 600-650nm. 
Äärettömän miellyttävä käyttöpulkka. Nappaa sen 200km/h tauluun niin pienellä suhinalla ja metelillä että sitä ei välillä meinaa edes huomaa, äänieristys on tuollaisessa jo sen verta hyvä että ylimääräiset räminät ei sisälle kuulu.
Vakio alusta tietenkin aiheuttaa sen että tuntuu vedossa että koko koppa jollain tavalla vääntyisi alla ;D   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 450
  • vapari
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #26 : 25.12.2016, 14:52:40 »
Joo, onhan tuo 760 ahdetulla b6304:lla hieman pirteämpi mitä vapari koneella.
Varmasti n. 6s (tai alle) 0-100km/h olisi mahdollista järkevillä välityksellä manuaali laatikolla. ::)

Mutta tosiaan lukemat olisi enemmän kiinnostaneet (kiihtyvyys esim. 0-100km/h) näillä itse tehdyillä 960 "t6:lla."
Sen kyllä tiedän, että yli 200kw ahdettu tina 6 on ylivoimainen verrattuna vakioon vapari kutoseen. :D
Imgur
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5149
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #27 : 25.12.2016, 15:19:50 »
Mutta tosiaan lukemat olisi enemmän kiinnostaneet (kiihtyvyys esim. 0-100km/h) näillä itse tehdyillä 960 "t6:lla."
Ei 700 tai 900, mutta noin 2,5v sitten 245:llä vartilla 14,243s @ 159,36km/h, 60ft 2,235s, 0,3bar E85:llä. Paino ilman kuskia ehkä 1470kg? Vakio 2,5l, 204hv nokat, vakiot T6 turbot ja tuossa vielä veto: https://youtu.be/gf0_oXWaKa4 Hyvä arkikäytössä, eikä kulutuskaan ollut kova.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 450
  • vapari
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #28 : 25.12.2016, 16:12:41 »
Noniin, tuo antoikin jo tosi selkeän kuvan suorituskyvystä. :)
Aika painava se 245. Oiskohan 960 mk2 manuaalina "karvalakki" varusteilla lähes samaa luokkaa..?
Mutta pointtina kuitenkin se, että ihan hyvin vertailukelpoinen 700/900 -sarjalaiseen.

Oma 960 painaa 1420kg ilman kuskia, 20l e85:sta tankissa. ???
Imgur
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2087
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon T6 moottori
« Vastaus #29 : 28.12.2016, 14:37:26 »
Jaahas! SAE verkkokaupoille. Ostin aikaisemmin sen B23Ft paperin, mutta ei siinä ollut mitään ihmeellistä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Proturbo  Autodiagnoosi