Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245238 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #480 : 17.05.2011, 14:57:50 »
Iltalehti näemmä haistellut jotain VTT:n tutkijaa, 15.5.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011051513694746_au.shtml

Silmään iskee ikävästi ks. kohta tekstissä: "En voi sanoa yksityishenkilöiden osalta mitään, kun en tiedä niistä mitään - eikä meillä olisi resursseja niitä tapauksia tutkiakaan, sanoo Laurikko ja viittaa vielä tutkimusten haastavuuteen sanomalla, että jopa autolehdillä, jotka sentään mittaavat erilaisia teknisiä asioita töikseen, on suuria vaikeuksia tehdä vertailukelpoisia polttoainemittauksia. " -Lainaus iltalehti.

Mikä helvetin vaikeus niitä eroja on tutkia myös oikeissa 'normaali autoilu' olosuhtessa eikä labrassa? Oli sitten autolehti tai VTT..
Otetaan 2 uutta autoa lainaan testinajaksi. Toiseen tankataan 95E10 ja toiseen E98, tankit piri pintaan asti.
Ajetaan autoilla peräkkäin, samaan aikaan, samoissa olosuhteissa ja jos pilkkua oikein viilataan niin punnitaan ja tasoitetaan vielä kuskien erot.
Ajetaan vaikka tankit loppuun asti, kunhan ajo ja reitti autoilla ovat täysin samat ja samaan aikaan.

Mitataan kulutusta vaikka reaaliajassa mittareiden kanssa tai sitten kumpi menee pidemmälle. Mitä ajotietokoneet näyttää tai hi-tech mittarit. Hieman klisee ehkä mutta "hauska ja maanläheinen" samalla tavalla kuin myytinmurtajat teki kokeen onko eroa ajaa lava-autolla, lastausluukku kiinni vai auki.

Tehdään homma vaikka muutaman eri automerkin tai mallin kesken.
Fiesta -no- boost

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #481 : 17.05.2011, 15:24:44 »
Oktaani suosituksen taki minäkin olen vain kasia tankannu.

Juuri tästä samasta syystä oma S60 saa tankkiinsa vain 98-oktaanista. Etanolisisällön suhteen ei asialla ole merkitystä. Pari tankillista talvella tankkasin tuota 95E10 -bensaa, ehkä pienen kulutuslisän huomasin. Voi mennä havaintovirheiden ja vaihtelun piiriinkin.

Kasia menee raktoriin kun ei se toiminut vanhalla ysivitosellakaan, B200K tykkäsi jälkikäynnistä sillä  :nohnoh

Juuri näin asia meni aikoinaan tuolla 740 B200K:lla. Sen sijaan tuohon uusimpaan tulokkaaseen heti tankkasin 95E10 bensaa ja ihan hyvin se B230F kävi ja kukkui sillä. En ajatellut muuta tuohon tankatakaan, kulutus on joka tapauksessa hewletillinen ja lähinnä oman oikean nilkan käytöstä kiinni.

Täälläkin tankataan edelleen 98E:tä, E10 ei kertaakaan, eikä laiteta.

Sinun autoosi kait kuitenkin voisi tankata tuota E10:ä ihan hyvin? Ei ole ahdinta, valmistajan mukaan E10 soveltuu eikä vaadita 98-oktaanista?

Mutta toisaalta ymmärrän hyvin "varman päälle" pelaamisen, sinullakaan tuskin tulee niin paljoa kilometrejä että olisi järkevää ottaa edes sitä pientä riskiä kun mahdollinen säästö kustannuksissa on kuitenkin minimaalinen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #482 : 17.05.2011, 16:55:17 »


Mikä helvetin vaikeus niitä eroja on tutkia myös oikeissa 'normaali autoilu' olosuhtessa eikä labrassa? Oli sitten autolehti tai VTT..


a) Autoissa on aina yksilöeroja
b) Kuljettajissa on vielä enemmän yksilöeroja

Labra on ainoa paikka jossa kulutuksia voidaan mitata niin että ympäristö ei pääse sotkemaan tuloksia.

Maailmassa on harvoja asioita joita on tutkittu yhtä kauan ja perusteellisesti kuin mäntämoottoreita. Ja aina vaan on väärin tutkittu?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #483 : 17.05.2011, 17:44:31 »
Itse olen ajanut omalla autollani (Volvo 360 GL 1987 B200K) ajot 99% 98E5:llä, mutta muutaman kerran olen ihan kokeilumielessä tankannut tuota 95E10:ä autooni ja viimeisen kerran muutama päivä sitten.

Nopeasti kokeiltuna juuri muita eroja en tunne kuin että valoita liikkeelle lähteminen on vähän vaikeampaa ja kone meinaa puutu matalilla kierroksilla helpommin. Tuntuu että vääntöä olisi kateissa varsinkin tuolla alle 2500 kierroksen tuntumassa. Ehkä myös läpi alueen kone on jotenkin hengetön.

Kulutusta en ole seurannut.
Tässäkin saattaa auttaa sytkän säätö kuten omassa lankussa, jota en koskaan ole jaksanut tehdä.
a) Autoissa on aina yksilöeroja
b) Kuljettajissa on vielä enemmän yksilöeroja

a) Ei kai sentään, samalta linjalta ne kaikki tulee ulos.
b) Sen takia testeihin pitää ottaa tältä foorumilta, tai oikeastaan kaikilta autofoorumeilta asiantuntijat, ajamaan kokeita...

Ja pakollinen  ;)


« Viimeksi muokattu: 17.05.2011, 17:47:49 kirjoittanut usu »

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #484 : 17.05.2011, 18:21:38 »


A) Vaikka autoissa on yksilöllisiä eroja niin en millään usko, että 2 täysin samassa autossa kulutus erot olisi niin suuret ettei bensan laatuerojen vaikutusta huomaisi.
B ) Ajetaan vaikka lentokentällä, radalla vierekkäin vakkarit päällä niin jää kuskien erot pois. Nopeuden nostot ja laskut vakkarin kans tjs.
Pointti on että testi taatusti pystytään muuallakin tekee kuin VTTn labrassa vaikka kapunki ajoa simoloiden ja toivon mukaan saada myös eroja aikaa, minimoimalla  kaikki muut vaikuttajat minimiin. Saataisiin varmasti ihan käytettävää dataa.
Fiesta -no- boost

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #485 : 17.05.2011, 18:33:52 »
B ) Ajetaan vaikka lentokentällä, radalla vierekkäin vakkarit päällä niin jää kuskien erot pois. Nopeuden nostot ja laskut vakkarin kans tjs.
Pointti on että testi taatusti pystytään muuallakin tekee kuin VTTn labrassa vaikka kapunki ajoa simoloiden ja toivon mukaan saada myös eroja aikaa, minimoimalla  kaikki muut vaikuttajat minimiin. Saataisiin varmasti ihan käytettävää dataa.
Miten tämä eroaa siitä että autolla ajetaan dynossa kuten VTTn ja TMn testeissä on tehty?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #486 : 17.05.2011, 18:42:46 »
Miten tämä eroaa siitä että autolla ajetaan dynossa kuten VTTn ja TMn testeissä on tehty?

 ;)
Autoja ei ajeta dynossa.
Fiesta -no- boost

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #488 : 17.05.2011, 19:56:43 »
;)
Autoja ei ajeta dynossa.

Ei niin nehän pysyy paikoillaan.

Asiaa: Dynossa ajetaan 93/116/EEC pakokaasutesti jossa ajetaan 780 s kaupunkiajosykli ja 400 s maantieajosykli. Pakokaasu kerätään pussiin ja analysoidaan. Hiilitaseesta lasketaan päästökomponentit ja hiilidioksidipitoisuudesta polttoaineen kulutus. Eikö ookki jännää? Ei tarvita lentokenttää eikä identtisiä kaksoisia kun tietokone hoitaa A) nopeuden robottikuljettajalla ja B) oikean kuormitusvastuksen. Saadaan oikeasti muuttujat pois.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #489 : 17.05.2011, 20:12:57 »
Monta rundia Autobildin testissä ajettiin?
Mitä polttoainett autoissa oli aiemmin käytetty?
Oli ECU;n opitut arvot nollattu ennen testiä?
Olikohan se sittenkään ihan viimesen päälle mitenkään mistään kertova testi?

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #490 : 17.05.2011, 20:15:13 »
Sinun autoosi kait kuitenkin voisi tankata tuota E10:ä ihan hyvin? Ei ole ahdinta, valmistajan mukaan E10 soveltuu eikä vaadita 98-oktaanista?
On sallittu.
Volvo S90 D4 A Business Inscription '18

Poissa adidasler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • "Hiljaa hyvä tulee, ajatellen aina kaunis."
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #491 : 20.05.2011, 20:37:00 »
Isäukkoni osti vuodenvaihteessa 2007 vuosimallin Volvo S60 2.4:sen bensakoneella. Oli vahvasti sitä mieltä, ettei kulutus ole sen kummempi, ajoi sitten E10:llä tai 98:lla. Hän onkin sitten käyttänyt kuukausia E10:ntä..


Volvo S60 2.4D Classic -09

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #492 : 21.05.2011, 00:26:47 »
Aikani ajelin E10:llä, kun kerran valmistajan mielestä sopii noihin olympiavolkkareihin. Vaan persdyno ja tyhjäkäyntiongelmat kertoivat sen verran, että Digifant ei tykkää viinasta. Juokoon siis kuski enemmän. :)
V70 2.5D -00

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #493 : 21.05.2011, 10:23:54 »
Juokoon siis kuski enemmän. :)
Jos ajat, et ota e10:ä :D

Poissa jartzu65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #494 : 26.05.2011, 22:04:02 »
Moi! lauantaina tulossa kantikas auto=740 vm-92, jossa mottina B230A, ne keillä tuo kone on autoissanne, ootteko tankanneet E10,ä ja jos ootte, miten on toiminut? :hello:

 

Carcom Oy  Elekma