Proturbo  Autodiagnoosi

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245525 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #540 : 16.06.2011, 08:34:46 »
Jos auto tuntuu toimivan hyvin 95E10;llä, niin onko sinulla joku perusteltu tekninen syy miksi et tahdo sitä enää tankata?
Vai onko syy pelkästään periaattellinen?
Periaatteellinen + haluan samalla vertailla. Oma auto, tankkaan mitä haluan. ;)
Volvo S90 D4 A Business Inscription '18

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #541 : 16.06.2011, 08:55:57 »
Periaatteellinen + haluan samalla vertailla. Oma auto, tankkaan mitä haluan. ;)
Toki tankaaat mitä tahdon, en muuta väitäkkään.
Kiinnosti vain tuo kysymäni asia.

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #542 : 25.06.2011, 18:36:30 »
Laitetaan nyt hiukkasen omaakin kokemusta tuosta e10-litkusta. Autona siis Volvo s40 (ph3, -04), B4204T3 (2.0T) koneella, 130tkm.

Aloitin E10 -bensiinin käytön heti, kun se pukattiin Suomen markkinoille, eli tammikuun alusta. Neljä kuukautta käytin yhtenään, kunnes ensimmäiset ongelmat alkoivat paistaa läpi. En tiedä, onko syypää tuo litku vai mikä, mutta kyllä oireet sinne suuntaan viittaavat.

Huhtikuun alussa ongelmat sitten alkoivat. Moottorin elektroniikan vikavalo kojetaulussa tulee aktiiviseksi. Laitoin auton piuhan päähän, ja moDiag Express -ohjelma ilmoittaa seuraavan vikakoodin aktiiviseksi: P0030 (H02S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 1). Seuraavana päivänä käytin auton piuhan päässä Autosalvassa, jossa VIDA ilmoittaa koodit ECM-18 ja ECM-A1 aktiiviseksi, eli moottorin lämpötila-anturi ja etumainen lambda sanomassa viimeisiään. Auto käy tässä vaiheessa vikasietotilassa. Ei muuta kuin uutta anturia tilaukseen ja kiinni autoon. Osat maksoivat likimain 300€ yhteensä (lambda 243,50€ + lämp.anturi 52€), eli se siitä E10 -bensiinin edullisuudesta. Sentit eivät litrahinnassa meinaa mitään, kun tällaista laskua tulee nenän eteen kertarykäyksellä. Moottorin lämpötila-anturin vaihdossa meni sen 6 tuntia (jäähdytysnesteiden valutus ulos + uudet sisään), ja lambdan heitin kiinni 10 minuutissa lambdahylsyllä. Lopetin tähän paikkaan E10:n käytön. Vikakoodit nollasin itse, ja luulin jo ongelmien loppuneen.

Vaan mitä vielä.

Toukokuussa sitten tein vähän pidempää reissua pohjoisempaan Suomeen, likimain 300km/suunta. Matkan puolivälissä päätän maantiellä lähteä ohitukseen hitaammin edellä ajavasta parista autoilijasta. Polkaisen vähän enemmän kierroksia, noin 4000rpm. Kesken ohituksen auto käy rykimään aivan h*lvetisti, kierrokset pomppii alaspäin, eikä auto kiihdy enempää, sama se onko kaasu pohjassa vai ei. Ei siinä muuta, mutta kesken ohituksen, jos kone käy kiihdytyksissä rykimään, niin jokainen voi arvata, mikä lopputulos on vastaantulijan ajaessa vastaan. Hiukkasen itsemurha-altista touhua, en nyt ruumisarkussa halua päättää reissuani. Perillä sitten kateltiin ja pohdittiin porukassa rykimisen syytä, huohotinta ja polttoainesuodatinta veikkailtiin. Paluumatkalla samaa rykimistä kävi pienissäkin kiihdytyksissä, eli siitä 2000rpm ylöspäin aina 3000rpm saakka.

Reissun jälkeen jälleen Autosalpaan, tällä erää ostamaan uutta polttoainesuodatinta. Sen vaihto olikin mukavaa puuhaa viime syksyisen alustamassauksen vuoksi. Letkut eivät meinanneet lähtä klipseistä irti, ja samalla päätti polttoainesuodattimeen tulevan letkun kiristinruuvin kanta mennä hajalle, joten se piti porata pois. Vaihdossa sain menemään ensikertalaisena liki 10 tuntia, lukuisat raivopurkaukset mukaanlukien. Heti vaihdon jälkeen iltahämärissä motarille ja kaasua niin maan p..., näin testimielessä. Lopputulos: kaikki ongelmat poissa.

Polttoainesuodatin sitten ratkaisi koko yhtälön. Luulen, että E10:n etanoli on päässyt tuon neljän kuukauden aikana liottamaan töhnää polttoainetankin pohjasta, minkä seurauksena itse suodatin on mennyt tukkoon. Koska suodatin on tukossa, ei kone saanut polttoainetta tarpeeksi, ja siihen syssyyn sitten meni ainakin tuo lambda. Tokasivat vain sinisellä viedessäni vanhaa lambdaa näytille (ennen tuota pitkää reissua + polttoainesuodattimen vaihtoa), että "kone on käynyt liian laihalla". No eipä tuo ihme, jos ei polttoaine ole letkuissa virrannut tukossa olevan suodattimen takia. Luonnollisesti isommilla kierroksilla löpöä kuluu enemmän, ja jos moottori ei löpöä kierroksiin nähden tarpeeksi saa, tulee tuota rykimistä. Moottorin lämpötila-anturin rikkoutumisen syystä ei oo varmuutta, mutta luulen, että tällä ongelmarumballa on rikkoutumisen kanssa jotain tekemistä. Tiedä häntä.

Nyt kolme kuukautta 98E5:sta käyttäneenä ei mitään ongelmia, kaikki pelaa niinkuin pitääkin. Tällaisia kokemuksia tuosta E10:stä. Kiitän piipertäjiä tästäkin seikkailusta.

Nercs

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #543 : 25.06.2011, 20:07:16 »
Tuosta poltoainesuodattimesta oliko mikä huoltoväli tällä osalla 100tkm vai 60tkm ja oliko vaihdettu huollossa viimeksi.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #544 : 25.06.2011, 21:20:41 »
Ekan kerran 95E10 laitoin 50€:llä ( lähes tyhjä tankki eli pitäis vaikuttaa melko pian ) Aattelin, josko nyppäis akunkengän irti, niin opettelis sit heti tuon ponuveden tavoille tuo 10v 850 -94
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #545 : 25.06.2011, 21:22:45 »
Tuosta poltoainesuodattimesta oliko mikä huoltoväli tällä osalla 100tkm vai 60tkm ja oliko vaihdettu huollossa viimeksi.

Tarkistin vaihtovälin Vidasta. S/V40 huolto-ohjelmassa sanotaan, että 160tkm kohdalla olisi vaihto. Aikaisempien kilometrien huolto-ohjelmiin ei polttoainesuodattimen vaihtoa kuulu. Kohtahan tuo vaihto olisi edessä ollut, mutta silti epäilyttää. Edellinen suodatin oli ihan orkkis, päiväys oli jotain syyskuu/marraskuu 2003 tms.

Eiköhän näiden pitäis kuitenkin kestää vähintään tuonne ilmoitettuun kilometrimäärään asti. Luulisi Volvon laittavan nuo huoltotaulukot varman päälle kuitenkin, kun virallisia taulukoita ovat. Epäilen, että olisivat laittaneet niin, että tuo 160tkm olisi se "viime hetken" raja polttoainesuodattimen vaihdolle. Eli kyllä varmasti vielä tostakin kilometrilukemasta joustoa riittää niin, että nuo suodattimet kestäisivät jokusen kymppitonnin vielä 160tkm päällekin. Mutuiluahan tämä toki, joten paha sanoa 100-varmasti, miten asia on.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5977
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #546 : 26.06.2011, 23:24:49 »
Edelleen mennään 98:lla, mut silloin tällöin otan tankillisen E10.
Kesäoloissa ei ole ollut tai huomannut mitään eroa.

Ainut, et uudella mamma ehdokkaalla menee tuota benziiniä aikas paljon vähemmän kuin meikäläisen ajossa, 8.5 vs 10.5  :idiot2:
:smoke:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #547 : 27.06.2011, 15:11:29 »
Noin 800 km ajoa, josta noin 150km moottoritieajoa ja samanverran kaupungissa. Eli 500 kilsaa maantieajoa. Ei erityistä säästöajoa, ei tosin koko ajan lappua lattiassakaan pidetty. Kulutus noin 9,5 litraa sadalla.

Tuskin tuosta niin paljoa kulutus alas tulisi 98E5:llä että kannattaisi se 5-6 senttiä enemmän litralta maksaa. Ja kun E10 ei ole aiheuttanut mitään ongelmia niin sillä mennään.

Hieman päivitystä. Ajelin tässä yhden täyden tankillisen sillä jumalbensalla eli V-powerilla. :) Kulutus tankillisen aikana noin 10l/100km.  (noh, tosin tuohon mahtui myös kevyen kärryn vetoa muutama kymmenen kilsaa).

Lisädataa tietysti tarvittaisiin, mutta toistaiseksi olen sitä mieltä että tuo 240/B230F/M47 -kombinaatio vie minun ajossa 9-10 litraa satasella, bensalaadusta riippumatta. :D Joten jatkan 95E10-bensalla koska se toimii autossa ongelmitta ja on halvinta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #548 : 27.06.2011, 20:29:04 »
Ajelin tässä yhden täyden tankillisen sillä jumalbensalla eli V-powerilla. :)

Erittäin hyvä nimitys ;D

Ei kukaan lähipiirissä ole raportoinut ongelmista, tosin kalusto on reilusti 2000-luvun puolelta. Jos sotkut lähtee tankista liikkeelle ja jää suodattimeen niin ei varmaan haittaa hirveästi? Lähtishän ne kuitenkin joskus kulkua häiritsemään.

Mitä tolla -05 170hp bensavehkeellä on ajanut, niin halvinta olen tankannut.. Tosin kilsoja se ei ole nähnyt juurikaan, havaittavan kulutuslisään en oikein usko.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #549 : 28.06.2011, 10:24:30 »
Laitetaan nyt hiukkasen omaakin kokemusta tuosta e10-litkusta. Autona siis Volvo s40 (ph3, -04), B4204T3 (2.0T) koneella, 130tkm.
En viitsinyt koko tekstiä nyt siteerata, mutta sen voin kertoa että polttoainesuodatin tulee vaihtaa about 60tkm välein, EI 160tkm. Näin volvon huolto ohjelma kertoo.

Omassani vaihdoin suodattimen 240tkm kohdalla ja sen jälkeen ajettu vain E10 ja E85 polttoaineilla ongelmitta, lambdat ovat alkuperäiset ja kaikki muutkin moottoriohjausvermeet.

Eli tässä taas olisi säästynyt tuo lambdan hintakin, kun olis ajallaan sen suodattimen vaan vaihtanut, et ole eka jolla käynyt noin (kavereilla mennyt ihan E5 litkuillakin).

Ja x40 malleissa, siis 1996-2004 on tyyppivikana tuo moottorinlämpöanturi, 4 kaverin 2,0T/T4 koneeseen vaihtanut tuon jo. Osaavalle aikaa menee 10min. :) On vaan huonolaatuinen tehtaalta.

Lambdojakin nämä polttavat, juuri tuon viallisen moottorilämpöanturin takia, joka aiheuttaa väärän seos suhteen ja sitäkautta lambdan palamisen.

Sen voin vaan 100 varmasti kertoa että noiden vikojen perimmäinen syy ei ole E10, vaan ed.mainitut laiminlyönnit ja huono lämpöanturi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #550 : 28.06.2011, 10:48:34 »
En viitsinyt koko tekstiä nyt siteerata, mutta sen voin kertoa että polttoainesuodatin tulee vaihtaa about 60tkm välein, EI 160tkm. Näin volvon huolto ohjelma kertoo.

En ota kantaa muuten asiaan, mutta jos uskomme tähän:

http://www.rugbyfinland.com/volvo/images/huoltotaulukko.jpg

niin pa-suodattimen vaihtoväli on tosiaan tuo 160 tkm.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #551 : 28.06.2011, 11:08:21 »
En ota kantaa muuten asiaan, mutta jos uskomme tähän:

http://www.rugbyfinland.com/volvo/images/huoltotaulukko.jpg

niin pa-suodattimen vaihtoväli on tosiaan tuo 160 tkm.
Kukin ajaa sit tuon mukaan, minä en kun olen nähnyt seuraukset useassa autossa. Se filtteri ei normaaleissa olosuhteissa kestä 160tkm. Vai ajaako joku esim dieselkoneessaan 160tkm samalla filsulla???

Jännää on esim. että S60/V70/S80 joihin tuo taulukko on käyttää SAMAA filsua kun esim oma S90 ja näissä 60tkm vaihtoväli. Ja sama koskee x40. ::) ;D

Kaverin S40 2,0T 1999 vaihdettiin sekä pumppu että filtteri 160tkm kohdalla, kummatkin pilalla, filtteri aivan tukossa, pumppu "kärähtänyt" ilmeisesti sentakia. Ei ajettu metriäkään E10 bensalla, koska homma tehtiin 1,5v sitten.

Toinen esimerkki Nissan Almera N15 2001 mallinen, sama ruljanssi, 150tkm mittarissa, siinä filsun vaihtoväli kans 160tkm, eli filsu tukossa ja taas pumppu kärynnyt. Yhteistä näille kahdelle oli että huiput oli about 120km/h, volvo ei tosin tuntunut laiskalta kiihdytyksissä, mutta kävivät kummatkin selvästi laihalla ja samaa ilmoitti OBD vikakoodikin.

S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #552 : 28.06.2011, 11:16:15 »
Kukin ajaa sit tuon mukaan, minä en kun olen nähnyt seuraukset useassa autossa. Se filtteri ei normaaleissa olosuhteissa kestä 160tkm.

Tästä asiasta olen kyllä samaa mieltä, kyllä toi pitäisi useammin vaihtaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #553 : 28.06.2011, 17:27:08 »
Heitin nyt vielä Vida 2010D:stä rajusti sensuroidun screenin tuosta Volvon S/V40 huoltotaulukosta. Punainen kohta on se polttoainesuodatin:



Poistakkee linkki jos menee liikaa "laittomuuksien" puolelle tuo kuva tai rikkoo mitään sääntöjä, mutta tuossa se lukee kuitenkin mustaa valkoisella: Fuel filter - replace - 1000km x 160; S/V40 Petrol Engines and Bi-fuel

Käytäntö sit voi olla eri vissiin, tiedä häntä. Pitää alkaa vaihtaa usseemmin tuota suodatinta. E10:iin ei silti ole koskemista, ysikasilla mennään. Ei ole turhia riskejä, että taas alkaa kone lahoamaan tuon 95E10 myötävaikutuksesta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #554 : 28.06.2011, 19:30:02 »
Koko juttu

Näin se vaan menee, mikä tahansa käyntihäiriö autoon tulee niin se on viinabensan syy, koska E10
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Elekma  Autoracing