Laitetaan nyt hiukkasen omaakin kokemusta tuosta e10-litkusta. Autona siis Volvo s40 (ph3, -04), B4204T3 (2.0T) koneella, 130tkm.
Aloitin E10 -bensiinin käytön heti, kun se pukattiin Suomen markkinoille, eli tammikuun alusta. Neljä kuukautta käytin yhtenään, kunnes ensimmäiset ongelmat alkoivat paistaa läpi. En tiedä, onko syypää tuo litku vai mikä, mutta kyllä oireet sinne suuntaan viittaavat.
Huhtikuun alussa ongelmat sitten alkoivat. Moottorin elektroniikan vikavalo kojetaulussa tulee aktiiviseksi. Laitoin auton piuhan päähän, ja moDiag Express -ohjelma ilmoittaa seuraavan vikakoodin aktiiviseksi: P0030 (H02S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 1). Seuraavana päivänä käytin auton piuhan päässä Autosalvassa, jossa VIDA ilmoittaa koodit ECM-18 ja ECM-A1 aktiiviseksi, eli moottorin lämpötila-anturi ja etumainen lambda sanomassa viimeisiään. Auto käy tässä vaiheessa vikasietotilassa. Ei muuta kuin uutta anturia tilaukseen ja kiinni autoon. Osat maksoivat likimain 300€ yhteensä (lambda 243,50€ + lämp.anturi 52€), eli se siitä E10 -bensiinin edullisuudesta. Sentit eivät litrahinnassa meinaa mitään, kun tällaista laskua tulee nenän eteen kertarykäyksellä. Moottorin lämpötila-anturin vaihdossa meni sen 6 tuntia (jäähdytysnesteiden valutus ulos + uudet sisään), ja lambdan heitin kiinni 10 minuutissa lambdahylsyllä. Lopetin tähän paikkaan E10:n käytön. Vikakoodit nollasin itse, ja luulin jo ongelmien loppuneen.
Vaan mitä vielä.
Toukokuussa sitten tein vähän pidempää reissua pohjoisempaan Suomeen, likimain 300km/suunta. Matkan puolivälissä päätän maantiellä lähteä ohitukseen hitaammin edellä ajavasta parista autoilijasta. Polkaisen vähän enemmän kierroksia, noin 4000rpm. Kesken ohituksen auto käy rykimään aivan h*lvetisti, kierrokset pomppii alaspäin, eikä auto kiihdy enempää, sama se onko kaasu pohjassa vai ei. Ei siinä muuta, mutta kesken ohituksen, jos kone käy kiihdytyksissä rykimään, niin jokainen voi arvata, mikä lopputulos on vastaantulijan ajaessa vastaan. Hiukkasen itsemurha-altista touhua, en nyt ruumisarkussa halua päättää reissuani. Perillä sitten kateltiin ja pohdittiin porukassa rykimisen syytä, huohotinta ja polttoainesuodatinta veikkailtiin. Paluumatkalla samaa rykimistä kävi pienissäkin kiihdytyksissä, eli siitä 2000rpm ylöspäin aina 3000rpm saakka.
Reissun jälkeen jälleen Autosalpaan, tällä erää ostamaan uutta polttoainesuodatinta. Sen vaihto olikin mukavaa puuhaa viime syksyisen alustamassauksen vuoksi. Letkut eivät meinanneet lähtä klipseistä irti, ja samalla päätti polttoainesuodattimeen tulevan letkun kiristinruuvin kanta mennä hajalle, joten se piti porata pois. Vaihdossa sain menemään ensikertalaisena liki 10 tuntia, lukuisat raivopurkaukset mukaanlukien. Heti vaihdon jälkeen iltahämärissä motarille ja kaasua niin maan p..., näin testimielessä. Lopputulos: kaikki ongelmat poissa.
Polttoainesuodatin sitten ratkaisi koko yhtälön. Luulen, että E10:n etanoli on päässyt tuon neljän kuukauden aikana liottamaan töhnää polttoainetankin pohjasta, minkä seurauksena itse suodatin on mennyt tukkoon. Koska suodatin on tukossa, ei kone saanut polttoainetta tarpeeksi, ja siihen syssyyn sitten meni ainakin tuo lambda. Tokasivat vain sinisellä viedessäni vanhaa lambdaa näytille (ennen tuota pitkää reissua + polttoainesuodattimen vaihtoa), että "kone on käynyt liian laihalla". No eipä tuo ihme, jos ei polttoaine ole letkuissa virrannut tukossa olevan suodattimen takia. Luonnollisesti isommilla kierroksilla löpöä kuluu enemmän, ja jos moottori ei löpöä kierroksiin nähden tarpeeksi saa, tulee tuota rykimistä. Moottorin lämpötila-anturin rikkoutumisen syystä ei oo varmuutta, mutta luulen, että tällä ongelmarumballa on rikkoutumisen kanssa jotain tekemistä. Tiedä häntä.
Nyt kolme kuukautta 98E5:sta käyttäneenä ei mitään ongelmia, kaikki pelaa niinkuin pitääkin. Tällaisia kokemuksia tuosta E10:stä. Kiitän piipertäjiä tästäkin seikkailusta.