Itse olen ajellut molemmilla allekirjoituksen bensavehkeillä molemmilla bensoilla. 240:llä lähinnä 95e10:llä ja S60:lla taas ysikasilla.
Vinokoneessa en ole havainnut mitään eroa niin kulutuksessa kuin käyntihäiriöissäkään. Oikein testasin asiaa viikko sitten, kun pintakaasulla toi hieman nykii. Mitään eroa en huomannut kun koko tankin ajoin. Pidin vielä akunkenkää irtikin, jos toi lh-jetti vaikka oppisi tavoille. Tulpanjohdot varmaan vaihtokunnossa, niitä en vielä ole vaihtanut.
Ahdetussa tinavitosessa huomasin hienoisen kulutuksen kasvun. Tosin niin pienen, että menee mittavirhemarginaaliin. Tehoissa tai käynnissä ei mitään persdynolla huomattavaa ole tapahtunut.
Täsmennetäänpä (tai sekoitetaanpa....

) tätä vielä hieman, kun luurilla tuli hieman oiottua mutkia kirjoituksessa, jäi hieman epäselväksi mitä tarkoitin.
Tuolla S60:lla tosiaan ajelen (tai oikeammin vaimo ajelee) pääosin 98E5:llä. Syynä tähän ei ole alhaisempi etanolisisältö vaan suurempi oktaaniluku. Vaikka tuo onkin ihan vakio ja vielä matalapaineturbo, niin en silti turhaan ota riskiä matalaoktaanisella bensalla ahdetun koneen kanssa. Talvella kuitenkin ajelin muutaman tankillisen 95E10:llä, minkäänlaista eroa en huomannut tehoissa persdynolla. Kulutuksessa huomasin pienen lisän, ~5%. Mutta kun mittaus ei ole mitenkään tarkka niin toi voi mennä vielä mittavirheen piikkiinkin. Pitäisi mitata tarkemmin tai seurata pidempään, kovin suurta painoa en tuolle anna puoleen tai toiseen. Mitään käyntihäiriöitä en havainnut missään vaiheessa eikä talvellakaan käynnistyksien kanssa ollut mitään vaikeuksia.
245 B230F ei taas tunnu välittävän pätkääkään mitä sinne tankkaa. Kulutus on sama 9-10 litraa satasella, ajoi sitten kummalla bensalla tahansa. Toinen etujarru hivenen laahaa joten kulutuksesta voisi saada varmaan joitain desilitroja tai jopa litran pois jos jaksaisi askarrella. Kun käyntihäiriöt alkoivat, olin ajanut pitkään 95E10:llä ilman käyntihäiriöitä. YKK-anturin putsaus ja johdon kuoren paikkailu veivät pahimmat käyntihäiriöt pois mutta pieni nykiminen pintakaasulla ajaessa jäi. Huomaa vain taajamanopeuksissa. Kokeilin oikein erikseen tankata tankillisen 98E5-bensaa reilu viikko sitten, mutta koko tankillisen aikana (toi tankillinen alkaa nyt olla loppupuolellaan) tismalleen sama pieni nykiminen jatkui. Oma veikkaukseni on tulpanjohdot kun virranjakajan kansi ja tulpat jo vaihdettiin. Tai sitten toi YKK-anturi wittuilee edelleen.
Näiden omien kokemusteni perusteella en jaksa uskoa tarinoita siitä, kuinka E10 aiheuttaa massiivista tehonpuutetta ja käyntihäiriöitä. Omien kokemusteni lisäksi en ole vielä nähnyt kovinkaan uskottavia perusteluja noille käyntihäiriöille ja tehon puutteille. Noiden bensojen ylivoimaisesti tärkein ero on siinä, että niiden oktaaniluku on eri. Ja matalaoktaaninen bensa ei kaikkiin koneisiin sovi. Tietyissä koneissa jotkut bensalinjojen osat ovat ei-yhteensopivia suuremman etanolimäärän kanssa, mutta tämäkään ei tehonpuutteeseen tai käyntihäiriöihin liity ainakaan suoraan mitenkään. Kulutus lisääntyy teoreettisesti etanolisisällön kasvaessa, sillä etanolin energiasisältö on pienempi kuin bensiinin. E85:lla ajavat varmaan voivat kertoa tästä lisää.

Ja kun tuosta E85:sta tuli puhe, täällä ja vanhalla foorumilla on luettu monia tarinoita kuinka E85:lla erilaisina sekoituksina muun pumppubensan kanssa on ajeltu niin vinokoneilla, tinakoneilla kun PeRVollakin. Kas kun ne Volvot ylipäätään käyvät enää jos tuo etanoli
max kymmenen prosentin seoksinakin on muka niin pahaa ainetta...
Pysyn kannassani, että E10 ei aiheuta ehjään autoon tehonpuutetta tai käyntihäiriöitä. Kunnes minulle toisin todistetaan.
