Autoracing  KL-varaosat

e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.

  • 759 Vastauksia
  • 245127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #361 : 21.03.2011, 21:23:13 »
0%

Jaa sä tuota tarkoitat.

Jännää kuitenkin, ettei 0%->5% aiheuttanut juurikaan hajoamisia. Johtuisikohan siitä, ettei kovin moni edes tiennyt bensan sisältävän 5% etanolia. ::)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #362 : 21.03.2011, 21:28:19 »
Jaa sä tuota tarkoitat.

Jännää kuitenkin, ettei 0%->5% aiheuttanut juurikaan hajoamisia. Johtuisikohan siitä, ettei kovin moni edes tiennyt bensan sisältävän 5% etanolia. ::)
Aivan! 5% nosto ei vielä riko, mutta 10% ehkä. Tarpeeksi kun nostetaan, niin jossain vaiheessahan ne ongelmat tulee pakosti.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 21:30:22 kirjoittanut järviin »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #363 : 22.03.2011, 11:18:31 »
Aivan! 5% nosto ei vielä riko, mutta 10% ehkä. Tarpeeksi kun nostetaan, niin jossain vaiheessahan ne ongelmat tulee pakosti.

Tätä minäkin yritin kysellä, että missä se raja menee, koska tiedetään että E85 vaatii jo lyhyempää huoltoväliä ja muuta sellaista.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #364 : 22.03.2011, 14:45:41 »
Aivan! 5% nosto ei vielä riko, mutta 10% ehkä. Tarpeeksi kun nostetaan, niin jossain vaiheessahan ne ongelmat tulee pakosti.
Miksi minulla ei ole ongelmia ajaa 340DL volvoa E85 polttoaineella, YHTÄÄN polttoaineongelmaa ei ole ollut 3v aikana, ja tuo E85 pitäisi syövyttää polttoainekomponentteja 17x E5 verrattuna ja 8,5x E10 verrattuna?

Polttoainekomponentit ovat aivan samoja kun 80-luvun lopun volvossa, galvanoitu peltitankki, nylon-bensalinjat, K-jet bensapumppu, messinkinen bensatukki, peltinen filtteri (tuttu 200/300/700/900/850 ruiskupeleistä). Moottorikin on vinokone, tosin moottoriohjaus on E85 optimoitu (meni ehkä 5min säätää se 98E5->E85), muuta ei ole tehty. Sytytysosia ei ole paukkunut, öljyilläkin ajettu harrastepelissä jotain 4000km, eikä ole mennyt laakereita eikä reikiä männissä tai muuallakaan. :)

Samaten S90 volvolla ajeltu E85, eikä ongelmia. Venekin toimii E85, ja siinä samat osat kun 340 volvossa, paitsi tankki on rosteria ja paluuputki on kuparia, yhdessäkään näistä ei ole viinat aiheuttaneet ongelmia missään muodossa.


Mutta siihen yhdyn että osasyyllisenä tuo E10 voi olla ongelmiin, esim. kuluneet sytkäosat ja sit laitettu E10 tankkiin ni se on sitten lopullisesti laukaissut orastavan vian. Tällasia ongelmia on varmasti suuri(n) osa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #365 : 22.03.2011, 14:59:40 »
Miksi minulla ei ole ongelmia ajaa 340DL volvoa E85 polttoaineella, YHTÄÄN polttoaineongelmaa ei ole ollut 3v aikana, ja tuo E85 pitäisi syövyttää polttoainekomponentteja 17x E5 verrattuna ja 8,5x E10 verrattuna?

 Sytytysosia ei ole paukkunut, öljyilläkin ajettu harrastepelissä jotain 4000km, eikä ole mennyt laakereita eikä reikiä männissä tai muuallakaan. :)


Tuossa ainakin yksi ero. Nykyään on jopa 60 000km öljynvaihtovälejä ja ne putoaa radikaalisti E85-autossa. Ainakin valmistaja siis "määrää" lyhentämään öljynvaihtoväliä neljännekseen tuosta, riippuen valmistajasta.

Eri asia tosiaan joku harrastepeli, jota viilaa ja tuunaa 4000km välein :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #366 : 22.03.2011, 15:11:06 »
Tuossa ainakin yksi ero. Nykyään on jopa 60 000km öljynvaihtovälejä ja ne putoaa radikaalisti E85-autossa. Ainakin valmistaja siis "määrää" lyhentämään öljynvaihtoväliä neljännekseen tuosta, riippuen valmistajasta.

Eri asia tosiaan joku harrastepeli, jota viilaa ja tuunaa 4000km välein :)
Juu, harrastepeli erikseen, tosin siinäkin vakiona kai 7500km vaihtoväli (ei ny viitsis ihan 2000km välein vaihdella siinäkään)

Mutta ei tuo E85 käyttö näyttänyt S90:pin konetta pilaavan millään tavalla, karstat sieltä ainakin lähti, ja 6-7tkm ajo pelkällä E85 ei liannut öljyjä sen nopeammin kun bensallakaan, tosin mulla pääosassa maantieajoa. Jos pelkkää kaupunkiajoa ja kylmästarttia ni sit en viitsis kyllä E85 ajella... Mutta en minä 4300km välein vaihtais S90 öljyjä (15tkm vaihtoväli) vaikka E85 ajaisin... ei tuossa ole mitään järkeä, saisin vaihtaa öljyt kuukauden välein, pahimmassa tapauksessa jopa alle viikon välein... aivan sairasta. ;D Ei olis kivaa vaihtaa öljyjä hangosta lähdettäessä, sitten seuraavaksi pohjois-espanjassa 5pv jälkeen, seuraava vaihto italiassa taas 5pv myöhemin ja taas hankoon palattua... 2½viikon aikana :D

Tosin, missä hiivatin autossa uskaltavat antaa 60tkm ajaa vaihtamatta öljyjä, 30tkm on useimissa tämän päivän dieseleissä, esim volvon, VW konsenrin long-life (toteutuuko koskaan järkevästi ellei 100% maantietä?), mersun dieselit, bmw en ole varma, mutta sprinter taitaa olla 40tkm vaihtoväli, tosin siinä onkin jotain lähemmäs 10L öljytilavuus...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #367 : 22.03.2011, 16:24:12 »
Koska E85 sotkeentui tähän, niin tässä faktaa flexfuel koneesta, merkkinä ylläpylläri Audi:

-Venttiilien seetirenkaat on eri materiaalia.

-Hoonaus on erilainen, lainaus: Suomugrafiittirautaisen sylinteriseinämän hoonaus puristaa grafiittisuomut kiinni. Tällä tavalla poistetaan valuraudan tärkeä ominaisuus, sillä kiinnipuristetut grafiittisuomut toimivat enää rajoitetusti öljyn säilytyskohtana. Käytetyllä menetelmällä suomut aukaistaan jälleen. Aukaiseminen suoritetaan höyrystämällä päällimmäistä kerrosta laserilla.
Avonaisten suomujen lisäksi menetelmän etuna on, että seinämään muodostuu nanokiteinen kerros, jonka typpipitoisuus on korkea ja joka antaa pinnalle keraamiset ominaisuudet. Menetelmän ansiosta kuluminen on jopa 90% ja öljynkulutus jopa 75% pienempi perinteiseen hoonaukseen verrattuna.

- Kiertokanget on erilaiset, vahvemmat. johtuen muuttuneesta painekäyrästä

- Laakerien materiaali erilaista.

Muuten kaikki osat ovat jo etanolin kestävää, joten muutoksia ei ole tullut. Eli jotain se E85 tekee siellä koneessa, pitkällä aikavälillä. Etenkin sellaisessa joka on tarkoitettu vain bensalle. Ei tehtaat huvikseen muutoksia tee koneisiin, se on kallista leikkiä.

Lisäksi flexfuel auton ö.vaihtoväli on se 15tkm, tulpat 30tkm.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #368 : 22.03.2011, 17:06:59 »
Esimerkiksi Jenkeissä Longlife-öljyillä on jopa 35 000 mailin vaihtovälit... pyöristetään 60 000km:iin :)

Kiitos usulle faktapitoisesta kirjoituksesta!

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #369 : 22.03.2011, 17:23:06 »
Esimerkiksi Jenkeissä Longlife-öljyillä on jopa 35 000 mailin vaihtovälit... pyöristetään 60 000km:iin :)

Noi on kyllä sairaat välit. Euroopassakin oli yhteen väliin jossain dieselkoneessa LL-väli max. 50tkm/2v, se kuitenkin muutettiin takaisin tuohon max.30tkm/2v.




The moose

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #370 : 30.03.2011, 22:37:34 »
tähän väliin pyyntö. laittakaa nasta jottei tää putoo ihmisten silmistä 2.- 3. sivulle

lukukertoja kuitenki 10517

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #371 : 30.03.2011, 22:41:08 »
tähän väliin pyyntö. laittakaa nasta jottei tää putoo ihmisten silmistä 2.- 3. sivulle

lukukertoja kuitenki 10517

Noita nastoitettavia topiceja ei voi kovin paljoa laittaa, muuten eka sivu täyttyy pelkistä nastatopiceista.

En keksi, mikä tässä olisi niin ihmeellistä ja erityistä, että nastoitus olisi tarpeen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

The moose

  • Vieras
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #372 : 30.03.2011, 22:44:00 »
niin näköjään, eka sivu onkin melko täynnä.

ja ei, ei tarvi keksiä mitään aattelin vaan jotta ei hukkuis.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: e10 sopii volvoihin.. käyttökokemuksia alusta alkaen.
« Vastaus #373 : 31.03.2011, 14:30:05 »
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194672856665/artikkeli/e10-bensan+myynti+romahti+suomessa+-+oljypomo+syyttaa+nettikeskustelijoita.html

Se on meirän syy ny! Voi paska.

 ;D


Öljyalan keskusliiton tuore tilasto vahvistaa, että uuden E10-bensiinin myynti romahti helmikuussa.

E10:n osuus bensiinin kokonaismyynnistä painui 55 prosenttiin, kun se tammikuussa oli 65,5 prosenttia, keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä kertoi liiton tilaisuudessa.

Vänskän mielestä E10:n kulutusta on pudottanut julkisuudessa vellonut keskustelu, jossa on liikkunut harvinaisen paljon urbaanilegendoja ja vääriä tietoja. Varsinkin sähköisen median keskustelupalstoilla liikkuvat väitteet muuttuvat suuren kansan silmissä tosiasioiksi, kun niitä toistellaan tarpeeksi paljon, Vänskä arvioi.

– Toivon, että media kaivaisi taustoja enemmän, ennen kuin esittää niitä faktoina. Kuluttajien epävarmuus lisääntyy, kun virheellistä tietoa liikkuu, Vänskä sanoi.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy