Samppasport  Futurez

V70xc vm.1999 193hp.Koodi PO 121

  • 49 Vastauksia
  • 2858 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
V70xc vm.1999 193hp.Koodi PO 121
« : 28.11.2024, 22:21:07 »
Hei tietäjät;
Hyvä kun edes ryömi valoista,kaasu pohjassa,max30kmh,yllättäen kauppareissulla.
Perus OBDll lukijalla antoi PO121:
TPS/Pedal Position Sensor A CKT Range/Performance.
OT:Perhana mitä pelleilyä tämä muka ympäristön suojelu..
(autoilun päästöt 8%)
Manitpois.
Niin,onko mitä tuommoiseen hätäkorjausta-ilman vaihto-osia,kun hyytyy taipaleella.
Onko sensori se isolla liittimellä polkimessa?
Avasin sen taannoin,ottiko itseensä,ei tiijä.
Vai meneekö läppäkotelon piikkiin?
ETS valo palaa aina.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2024, 11:16:13 kirjoittanut far960 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #1 : 29.11.2024, 08:38:29 »
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.

Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #2 : 29.11.2024, 08:42:10 »
Mulla tuli monta kertaa tuo sama symptoni. Kaasuläppä oli jo korjaussarjalla varustettu. Vika oli paskasessa ja kondessivettä keränneessä kaasupolkimessa.

Myös ecun moottorilämpötila-anturi voi tehä tätä vikaantuessaan. Ja älkää kysykö miks!!!   ;D     

Nää on Volvoja. Välillä niin henkimailman hommeja jotta oksat pois omenapiirakasta!!!    :buck2:
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #3 : 29.11.2024, 08:44:54 »
Ai niin ja viime talvena tota samaa sekoilua aiheutti muuten läpeensä paskottunu välijäähdytin ja koko ahtoputkisto.

Vettä ja öljypaskaa oli siis liikaa ahtojärjestelmän sisäistä voitelua varten.   ;D
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #4 : 29.11.2024, 10:31:28 »
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.

Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
Kiitos vastauksesta.
Joopa,varmaan kallis osa.
Nyt on flekti pois,kun hajosi,olisi helpompi käyttää kotelo irti.
Viime syksynä en saanut edes sen liitin töpseliä irti,pelkäsin että taas muovikappaleet lentelevät

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #5 : 29.11.2024, 10:45:53 »
Mulla tuli monta kertaa tuo sama symptoni. Kaasuläppä oli jo korjaussarjalla varustettu. Vika oli paskasessa ja kondessivettä keränneessä kaasupolkimessa.

Myös ecun moottorilämpötila-anturi voi tehä tätä vikaantuessaan. Ja älkää kysykö miks!!!   ;D     

Nää on Volvoja. Välillä niin henkimailman hommeja jotta oksat pois omenapiirakasta!!!    :buck2:
Kiitos tiedoista kokemuksista.
En ihmettele jos kaasupoljin paskoutuu.Täytyy käyttää sekin irti taas.Koivet apukuskin ovea vasten maaten kyljellään,kun alkusyksystä satoi silloin.
Nosturilla oletettavasti helppo homma.
Millä putsaa kenkiä kuin kopistamalla?Vaihtaa ajokengät

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #6 : 29.11.2024, 10:54:13 »
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.

Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
Ei muuttanut sammutus.
Koodien luku aiheutti kunnon käynnistyksen tyhjäkäynnille,liikkeelle lähtö,alkoi tärisemään,ja voimaton.Kaikki pytyt ei olleet mukana.
Nilkutin 5 kmn matkan kotipihalle.Valoissa puhalsi putkesta vaaleata? usvapilveä,takana olijoiden valoissa näkyi.
Kaasua helläsi,niin veti vähän paremmin.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #7 : 29.11.2024, 11:03:25 »
Ai niin ja viime talvena tota samaa sekoilua aiheutti muuten läpeensä paskottunu välijäähdytin ja koko ahtoputkissa
Vettä ja öljypaskaa oli siis liikaa ahtojärjestelmän sisäistä voitelua varten.   ;D
Okei.
Jos sen moottorinpesu-tai konetiski-sitruunhappo yms? huuhtelulla putsailisi?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #8 : 29.11.2024, 11:09:23 »
Mulla tuli monta kertaa tuo sama symptoni. Kaasuläppä oli jo korjaussarjalla varustettu. Vika oli paskasessa ja kondessivettä keränneessä kaasupolkimessa.

Myös ecun moottorilämpötila-anturi voi tehä tätä vikaantuessaan. Ja älkää kysykö miks!!!   ;D     

Nää on Volvoja. Välillä niin henkimailman hommeja jotta oksat pois omenapiirakasta!!!    :buck2:
Juu,kyllä!(awd-n p-a tankki?!)
Ecun anturi,sekö termarikotelossa?

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #9 : 29.11.2024, 11:23:53 »
Mun veikkaus on että se on läppäkotelon menoo.
Lievissä tapauksissa sammutus ja uus startti auttaa hetkeksi.

Vikakoodi P0121 tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut kaasuläpän asentotunnistimen piiri A lähtöjännitteen olevan sen viitealueen ylä- tai alapuolella verrattuna piirin B lähtöjännitteeseen. Ylitys on vähintään 1,6 V ja alitus vähintään 0,8 V.
Ok.Kovin monimutkaisen ja herkän näköinen kun avasin polkimen,josko näkyisi tuulilasitiivistyksen vuotoa ja muuta skeidaa siellä.Ei ollut.
Yksi ruuvi oli alkuperäisesti,maalilla sinetöity.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70xc vm.1999 193hp.Koodi PO 121
« Vastaus #10 : 29.11.2024, 11:35:15 »
Niin se lämpöanturi on termarikotelossa mutta enpä sitten siitä tiedä...
Otat kai huomioon että se kaasuläppäkotelon liitintöpsä on siellä kauempana kotelosta, ei kotelossa.

Parhaassa tapauksessa jos se johto on alkuperäisellä paikalla niin joutuu startin irroittamaan että saa sen liittimen pois sieltä startin takaa. :idiot2:
Purkuosa


EI NÄIN

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70xc vm.1999 193hp
« Vastaus #11 : 30.11.2024, 07:39:08 »
Okei.
Jos sen moottorinpesu-tai konetiski-sitruunhappo yms? huuhtelulla putsailisi?

Esimerkiks joo. Ja työntelin ahtoputkista vetovaijerilla rättiä läpitte.

Coolerin putsasin paikallaan kun en viittiny kun yhen syyläripaketin pultin katkasta kun totesin että jes!  ;D    Käänsin ahtoletkut vaan nurinniskoin ja lopotin täyteen rasvanpoistajaa. 24-h lillumista ja voi jeesus mitä paskaa.

Sitten tein vielä lopuks välijäähdyttimeen poistotulpan, eli kuskinpuoleiseen alanurkkaan tein reiän, 5-mm kierteen, ja ruuvi siähen. Aina välillä otin ruuvin irti, tienpäälle antaan monoo oikeen huolella että tulee vedet ja kurat pihalle.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70xc vm.1999 193hp.Koodi PO 121
« Vastaus #12 : 30.11.2024, 10:00:13 »
Joissakin vanhemmissa malleissa siellä kuulerin pohjassa on ihan tehtaalta reikä joka on aina auki.
Olisko luokkaa 3mm?
Monet niitä poraili isommaksikin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp.Koodi PO 121
« Vastaus #13 : 01.12.2024, 08:40:51 »
Niin se lämpöanturi on termarikotelossa mutta enpä sitten siitä tiedä...
Otat kai huomioon että se kaasuläppäkotelon liitintöpsä on siellä kauempana kotelosta, ei kotelossa.

Parhaassa tapauksessa jos se johto on alkuperäisellä paikalla niin joutuu startin irroittamaan että saa sen liittimen pois sieltä startin takaa. :idiot2:
Purkuosa


EI NÄIN

Just,PURKUosa.
Startti oli pois ja kotrlosta pitkä johtonippu,päässä iso harmaa liitin mitä en saanut auki

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc vm.1999 193hp.Koodi PO 121
« Vastaus #14 : 01.12.2024, 08:55:38 »
Hyviä nio kuuleriohjeet

 

KL-varaosat  Race.fi