Aloitetaanpa tännekin tarinointia oman pitkäaikaisen haaveauton entisöintiin liittyen.
Auton ostoon liittyvää romantisointia (saa skipata halutessaan
)Tarina voidaan aloittaa 2000-luvun alulta, jolloin meikäläinen vietti päivänsä lähinnä kotona tai päiväkodissa basilleja levittäen, nenää kaivellen ja autolehtiä lukien. Jo lapsena meikäläisen lempipäiviä oli aina ne, kun iskä kertoi että nyt lähdetään hakemaan uutta autoa. Omalla kohdalla ensimmäisen kerran tällainen päivä osui kohdalle 5-vuotiaana, eli vuonna 2002, kun isäukon hyvin (900tkm) palvelleen 740 tdic:n tilalle lähdettiin hakemaan "uusi" 850tdi.
Hyppy agraarisluonteisesta yhteiskuntaluokasta kasipätkän ylellisen mustalle lämmitetylle nahkajakkaralle tuntui isolta jutulta, vaikka kyseessä olikin jo reippaasti ajettu vanha taksi. Olihan autossa 16" alumiinivanteet, takaspoileri ja SC-805 äänentoistojärjestelmäkin. Verrattuna 740:n 14" pölykapselillisiin renkaisiin, karvalakkipenkkeihin ja haalistuneeseen punaiseen väriin tuntui että ollaan aivan toisessa ulottuvuudessa. 2000-luvun alussa tuon dieselin kulkupuolikin keräsi kiitoksia kaikilta takavetovolvoilla ajaneilta sukulaismiehiltä ja kyllähän tdi sai nelostiellä joskus kelattua melko reipastakin kyytiä, joten pikkupojan mielessähän tämä kulki "ihan sikana".
Kasipätkä oli muutaman vuoden ja tilalle tuli karvalakkivarusteinen P2 V70, johon vaihtaminen ei tuntunut samalla tavalla siistiltä. Kasipätkä jäi itselle lempparivolvoksi ja haaveet kasvoivat vuosien varrella nimenomaisesti ärrän suuntaan. Ennen ajokortti-ikää olin aivan jumiutunut siihen ajatukseen, että kun saan kortin niin tulen ajamaan 850 t5-r:llä, mutta lukiopolun valinneen hepun tyhjällä lompakolla oli tyytyminen vain JoonasH:n topicin lukemiseen ja kuolaamiseen.
Vuonna 2018 intistä tulleena nuorena opiskelijana ostin liki yhtä tyhjällä lompakolla ärrän puskureilla varustetun T-5:n, josta joutui kuitenkin ajan ja rahan puutteen johdosta suosiolla luopumaan, kun rakentelu olisi jäänyt vain haaveeksi. Lisäksi mieltä kalvoi se, ettei tuo nyt kuitenkaan ollut se ärrä, jonka oikeasti halusin. Ohessa kuitenkin kuva sinänsä hienosta ja asiallisesta T5:stä:

Marraskuussa 2023, vielä Helsingissä asuessani eräs volvoihin kiintynyt kaverini tiesi erään 20 vuotta Helsingissä pyörineen ärrän jääneen seisomaan hylättynä Tervasaaren laituriin ja olihan sitä pakko lähteä tutkimaan ja selvittämään taustoja. Valitettavasti auto oli jäänyt sinne kuolinpesän toimesta, jolloin yhteystietojen puuttuessa täytyi tyytyä jättämään tuulilasille terveiset kirjeen muodossa. Tämän olisin pitkäaikaisen Suomi-historian johdosta halunnut ostaa, sillä auto oli sopivalla tavalla vuosien varrella kadunvarsielämästä patinoitunut ja siten täydellinen auto myös käyttöä ajatellen. Valitettavasti soittoa ei koskaan tullut, vaan auto (onneksi) päätyi toisaalle.
Tässä välillä jo unohdin taas kuumeiluni ja omaan tapaani yrittäessäni ostaa jotain aivan muuta päädyin impulsiivisesti ja itsenikin yllättäen vihdoin täyttämään tämän haaveeni ostamalla tämän Ärrän muutaman kuvan nähtyäni ensimmäisellä huutokaupassa tekemälläni tarjouksella.

Vikalistaa löytyi sen verran että myyjältä oli pakko kysyä, että täytyykö tämä noutaa trailerilla vai uskaltaako ajaa. Kuulemma uskaltaa, joten ei muuta kuin juna+metro yhteydellä Itä-Helsinkiin, jossa säkkipimeässä lyhyt 200m koeajo metron pysäköintialueelta lähimmälle tankkauspaikalle. Hyvältä tuntui ja tästä lähtien olenkin päässyt ajelemaan tällä jo monta nautinnollista kilometriä.
Suunnitelmissa on tällä hetkellä käydä kaikki tekniset ja käyttöön liittyvät murheet läpi ja ajella ensi kesä mahdollisia vikoja esiin. Tarkoitus olisi tämä säilöä itselle ns. ikuisesti ja hiljalleen rakentaa kuntoon.
Autoyksilön historiaKyseessä tosiaankin on vuosimallin 1996 850R sportswagon, Dark Olive Pearl ulkovärillä, Tummalla nahka-alcantara sisustalla sekä alkuperäisillä Volans-vanteilla. Tästä juontaa juurensa tuo otsikon viittaus Top Geariin, jonka Africa Specialissa James May ajoi spekseiltään identtisellä ärrällä.
Auto on aloittanut taipaleensa Suomessa 4.4.1996 Äkäslompolossa sijaitsevalle urheiluvälineliikkeelle erikoiskilvellä NC-1 rekisteröitynä suomiautona. Ajoneuvo on sittemmin nähnyt ja kokenut maailmaa, mm. vauriopoistettu 15.2.2008, jonka jälkeen rekisteritunnus on vaihtunut nykyiseen. Kilometrejä on kertynyt vuoteen 2016 saakka loogisella tavalla 320 000km saakka, jonka jälkeen autossa on ollut ilmeisimmin useampikin matkamittari kiinni. Varovaisella arviolla ajokilometrit olisi todellisuudessa välillä 360 000- 400 000, eli mukavasti jo tottumaan kulkenut.
Auton historiaa kaiveltuani selvisi useampi erilainen vaihe, mm:
2014-2016 jäsen FASTDOHC omistuksessa tehdyt muokkaukset
2018 jäsen kartano 850 toimesta tehty elvytys, auton suuntana ennen tätä ollut kovaa vauhtia kuusakoski recycling. Tehty mm:
-Kansiremontti
-Sytytyksen osat: virranjakaja+johdot+tulpat
-Yläpään tiivisteet
-Vesiletkut
-Huohotin letkuineen
-Välijäähdytin
-Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö
-Etujarrusatulat, levyt ja palat
-Takajarrulevyt, kengät ja palat
-ABS-anturit eteen
-Iskarit+jouset joka nurkkaan
-Puhallinmottori
-Takapuskurin kiinnikeraudat
2018-2023 Pitkäaikainen omistus volvoharrastajan toimesta. Tehty mm: alustan kulutusosia, suuttimet, ahtimen kunnostus, lämmityslaitteen kenno ja paljon muuta.
2024: Polttoainetankin+pumpun vaihto, Vetoakselien sekä automaattivaihteiston vaihto, uudet Nokian -kitkarenkaat
Täydennetään listausta, kun olen saanut kahlattua kuitit läpi sekä toivottavasti löytänyt jumittuneesta hansikaslokerosta vielä hieman lisää.
Nykytila (vikalista), josta osa edellisen omistajan havaintojen pohjalta-Jäähdytysnestettä vuotaa ->
Ei havaittu nesteen häviävän 1000km matkalla, seurataan. -Runsas öljyvuoto ahtimen seudulta ->
Ei havaittu runsasta vuotoa, ei merkkaa reviiriä eikä öljytikusta silmin nähden katoa mitään -> Seurataan tilanteen kehittymistä-Ilmastointi ei puhalla kylmää ->
Kompura yrittää ainakin kytkeytyä, olisiko magneettikytkin viallinen tai aineet karanneet-Kaukokäyttöinen keskuslukitus ei toimi ->
Vaihdettu paristo ja yritetty parittaa, ei pelaa -> Uuden ohjainlaitteen ja kaukosäätimien hankkiminen?-Lambdan valo palaa satunnaisesti tyhjäkäynnillä ->
Luettu koodit, etummainen happianturi menee vaihtoonLisäksi pieniä ärsyttäviä asioita:
-Ovistoppari kulunut eikä pysäytä ovea
-Takakontin lukko ei avaa lukitusta kylmällä-Takakontin verhoilu rämisee ja jarruvalon muovi on väärän värinen-Apukuskin puolen etulokarista puuttuu kylkilistan pätkä-Ulkolämpötila-anturi ilmeisesti mykkänä
-Konepellin avauskahva puuttuu
Kosmetiikka:
-Maalattu useammassa osassa, 5 metrin etäisyydeltä asiallisen näköinen.
Joskus uutta maalia kauttaaltaan??-Takapuskuri sekä sen päällimuovi halki.
-Etupuskurin päällimuovi maalattu ->
Mustaa muovia tilalle?-Takavalot vaihdettu vuosien varrella V70 valoihin -> 850 takavalot oranssein vilkuin etsintäänSuunnitellut huollot-Kaikki nesteet+kaikki suodattimet
-Jakopääremppa, jonka yhteydessä apulaitepuolen ja ilmastoinnin kompuran ihmettelyä
-Happianturin vaihto
-Nestevuotojen etsintä
Jos joltain lukijalta muuten sattuu löytymään näihin yllä mainittuihin pulmiin ratkaisuja, niin saa laittaa törkeästi suoramarkkinointia




