Samppasport  Futurez

Volvo XC60 vm. 2018-2019 nelivetotekniikka

  • 3 Vastauksia
  • 780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Willeja89

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Volvo XC60 vm. 2018-2019 nelivetotekniikka
« : 10.12.2024, 09:24:53 »
Moi!

Tulipa ostettua vm. 2018 XC60 D4 AWD. Autolla on ajettu 120 tkm, mutta nelivedon tai vaihdelaatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Varasin ajan öljynvaihtoon ja toivottavasti autolla ajelee ainakin vielä toiset 120tkm.

Varsinainen kysymys liittyi siihen, että miten tässä neliveto on toteutettu? Toimiiko Haldex-kytkin jotenkin hienostuneemmin kuin bensahybridin (T6/T8) nelivedon kytkentä vai rysäyttääkö sekin nelivedon päälle samanlailla? Kysymys heräsi nähtyäni tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk

Poissa Volvosteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: Volvo XC60 vm. 2018-2019 nelivetotekniikka
« Vastaus #1 : 10.12.2024, 09:51:48 »
Moi!

Tulipa ostettua vm. 2018 XC60 D4 AWD. Autolla on ajettu 120 tkm, mutta nelivedon tai vaihdelaatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Varasin ajan öljynvaihtoon ja toivottavasti autolla ajelee ainakin vielä toiset 120tkm.

Varsinainen kysymys liittyi siihen, että miten tässä neliveto on toteutettu? Toimiiko Haldex-kytkin jotenkin hienostuneemmin kuin bensahybridin (T6/T8) nelivedon kytkentä vai rysäyttääkö sekin nelivedon päälle samanlailla? Kysymys heräsi nähtyäni tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk

Haldexissa on nimenomaan se kytkin, eli oikein toimiessaan kytkee nelivedon päälle hyvinkin huomaamattomasti. Youtubesta löytyy videoita myös haldexin toiminnasta. Öljyjä ahkerasti vaihtamalla haldex on ihan toimiva rakennelma. Eli siellä ei ole tuollaisia älyttömyyksiä mitä ERADista löytyy.

Ei voi kuin ihmetellä, mitä suunnittelupöydällä on kuviteltu tuota ERADia tehdessä  :idiot2:
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2899
Vs: Volvo XC60 vm. 2018-2019 nelivetotekniikka
« Vastaus #2 : 10.12.2024, 21:48:29 »
Dieselissä kardaanin ja perän välillä on Haldex kytkin, joka on märkä monilevykytkin. Toimintaperiaatteeltaan se on samanlainen kuin perinteisessä automaattivaihteistossa vaihteen kytkemiseen käytettävät kytkimet. Ainoa ero on, että toimintaan tarvittava hydraulipaine tehdään pienellä sähkömoottorilla ja pumpulla (esipainepumppu), kun vahteistossa on mekaaninen öljypumppu. Esipainepumppu tuppaa hajoamaan ajan myötä - ainakin jos öljyjä ei koskaan vaihdeta ja imusihtiä putsata samalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Tommi.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 vm. 2018-2019 nelivetotekniikka
« Vastaus #3 : 20.01.2025, 05:44:14 »
Meneeköhän nuissa enää booriholkit ja kulmavaihteen boorit samallalailla rikki mitä vanhempi korisessa awd malleissa?

 

Autoracing  KL-varaosat