Autodiagnoosi  Carcom Oy

d24tic syötöt?

  • 30 Vastauksia
  • 14494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
d24tic syötöt?
« : 19.01.2012, 18:24:40 »
Kuuluuko syöttöruuvin vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin heti alusta?.
Olen ymmärtänyt että tyhjäkäynti jää "kantamaan" vasta ruuvin ollessa ns pohjassa.
Ja tästä päästään aiheeseen  eli ongelma numero 1.

Eli kyseessä vm -95 945. 3" putki muuten vakio.
Syöttöä yritetty lisätä,mutta tyhjäkäynti nousee heti kun käännät ruuvista.
Tyhjäkäynti on "mekaanisesti" niin pienellä kuin mahdollista (n.500 rpm syötöt "nollissa") ja sen jälkeen nostettu syöttöruuvia kiertämällä noin 750 rpm.

Ja ongelma numero 2.

Johtuen edellämainitusta savua ei saa aikaan. Matalilla kierroksilla kyllä pöllyttää jonkun verran, mutta ylhäällä savua ei ole ollenkaan?. Ahtokaran rajoitinholkki poistettu ja karaa käänelty ilman vaikutusta.

Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #1 : 19.01.2012, 18:47:02 »
Kyllä ainakin ex-lankussa vaikutti syöttöruuvin pyörittäminen heti tyhjäkäyntiin, puolen kierroksen lisäyksellä nousi tyhjäkäynti reilusti (ei jenkakelloa), kuuli kuitenkin että oli liian isolla. Oletko sieltä pumpun ja moottorin välistä säätänyt tyhjäkäynnin säätöruuvia?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #2 : 19.01.2012, 19:02:30 »
Siis tyhjäkäynti on niin pienellä kuin mahdollista, mutta syöttöjä ei saa lisättyä tuon "ongelman" takia.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #3 : 19.01.2012, 19:06:52 »
Sitä kaasuvipua täytyy saada liikkumaan lisää tyhjäkäynnille päin, ja ahtokaraa voi dremelöidä sopivasti. Pyyhkäset vaseliinia siihen karaan ja käyt lenkin niin näet jäljistä sen, millä alueella se kara liikkuu, sitten voit noin puolivälistä "eteenpäin" aika huoleti jyrkentää karaa, näin ei savua ennen ahtoja mutta ahtojen myötä syöttö kasvaa.

Niin, kyllä se vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin aina, mutta yli-ylisuurella syötöllä tyhjäkäynti ryntää oikeasti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #4 : 19.01.2012, 19:21:08 »
Niinkun TVS tuossa jo mainitsi, tarkista ettei se "kaasuvivustolinkku" harita sitä vipua, se tyhjäkäyntiruuvi saa olla melkein irti ennenkun sitä ei saa enää laskettua. Syöttöruuviakin saa kylä pyörittää useamman kierroksen kun tyhjäkäyntiä laskee. Ja jotain on pielessä jos deekusta et savua saa pöllyämään  :2funny:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #5 : 19.01.2012, 20:17:04 »
Lainaus


Kirjoittanut: TVS
« : tänään kello 19:06:52 »Lisää lainaus


Sitä kaasuvipua täytyy saada liikkumaan lisää tyhjäkäynnille päin

Tämä hoidettiin tänään, on niin pienellä kuin mahdollista.

 
Lainaus
jotain on pielessä jos deekusta et savua saa pöllyämään

Sehän tässä pelottaa.

Mutta vaikuttaako ahtokaran pyörittäminen mitään?. Ja eikö savua pitäis tulla jo ruuvamalla, niin ettei takanatulijat eteensä nää?.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #6 : 19.01.2012, 21:12:39 »
Katsoitko ettei se vivusto pidä tyhjäkäyntiä korkealla? Itsellä ainakin piti siirtää kaasurullan ja kylmäkäyntipatruunan kiinnityspistettä että sai laskettua tyhjäkäyntiä.

Se ahtokara pitää olla oikeassa asennossa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #7 : 20.01.2012, 08:11:58 »
Kylmäkäyntipatruuna on kokonaan pois käytöstä.

Lainaus
Se ahtokara pitää olla oikeassa asennossa.
Mikä se oikea asento mahtaa olla  ???.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #8 : 20.01.2012, 10:28:51 »
Karan jyrkin reuna karaa seuraavaa tappia vasten, tapin näkee kun karan nostaa pois paikaltaan.
Eihän kaasuvaijeri kanna jos ei saa pumpusta ruuvaamalla tyhjäkäyntiä säädettyä?
Tuolla: http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm on hyvät ohjeet pumpunn ruuvaamiseen, tosin nelipyttyisen pumppu mutta samat ohjeet pätevät tuohon kutosen pumppuun.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #9 : 20.01.2012, 10:46:39 »
Siis vastaako se kaasuvipu varmasti tyhjäkäyntiruuviin kun kaasun päästää?
Usein pitää tosiaan sitä kylmäkäynnin kuulaa siirtää/poistaa, vaijerirullan ja kaasuvivun välistä tankoa säätää, yms.
Eli pelkkä tyhjäkäyntiruuvin pyörittely ei useinkaan riitä, vaan vipu vaan lakkaa vastaamasta tyhjäkäyntiruuviin kun enemmän säätää. Niin ja kuten estate sanoi, vaijerikin voi kantaa joskus. Säädä välitanko niin että kaasuvipu varmasti vastaa tyhjäkäyntiruuviin, ja vaijeri niin että vaijerirulla pystyy liikkumaan stoppariinsa asti.

Ja tosiaan syöttöruuvi vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiin heti alusta alkaen.

Sitä rajoitinruuvia voi myös säätää auki, jos tuntuu ettei liikevara riitä.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2012, 10:50:57 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #10 : 20.01.2012, 11:41:03 »
Lainaus
Kirjoittanut: estate
« : tänään kello 10:28:51 »Lisää lainaus


Karan jyrkin reuna karaa seuraavaa tappia vasten, tapin näkee kun karan nostaa pois paikaltaan.
Eihän kaasuvaijeri kanna jos ei saa pumpusta ruuvaamalla tyhjäkäyntiä säädettyä?
Tuolla: http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm on hyvät ohjeet pumpunn ruuvaamiseen, tosin nelipyttyisen pumppu mutta samat ohjeet pätevät tuohon kutosen pumppuun.

Tämä ahtokaran oikea asento selvisi jo. Vaijeri ei kanna ja noita ohjeita on kyllä tullut luettua.

Lainaus
Kirjoittanut: J_Lanttola
« : tänään kello 10:46:39 »Lisää lainaus


Siis vastaako se kaasuvipu varmasti tyhjäkäyntiruuviin kun kaasun päästää?
Usein pitää tosiaan sitä kylmäkäynnin kuulaa siirtää/poistaa, vaijerirullan ja kaasuvivun välistä tankoa säätää, yms.
Eli pelkkä tyhjäkäyntiruuvin pyörittely ei useinkaan riitä, vaan vipu vaan lakkaa vastaamasta tyhjäkäyntiruuviin kun enemmän säätää. Niin ja kuten estate sanoi, vaijerikin voi kantaa joskus. Säädä välitanko niin että kaasuvipu varmasti vastaa tyhjäkäyntiruuviin, ja vaijeri niin että vaijerirulla pystyy liikkumaan stoppariinsa asti.

Siis lähtötilanne oli, että kaasuvipu ei liikkunut tarpeeksi tuon kylmäkäynnin ja vaijerin säädön takia. Kylmäkäynti on poistettu nyt kokonaan ja vaijeri säädetty sopivaksi. Kaasuvipu menee niin pienelle, että levy johon tyhjäkäyntiruuvi ottaa kiinni, osuu pumpun runkoon.

Tuohon rajoitinruuviin ei olla vielä koskettu, täytyy kokeilla vaikuttaako sen säätö mitään.

Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #11 : 20.01.2012, 12:04:39 »
Ok, sitten ongelma on jossain muualla. Muistaakseni siinä kaasuvivussa ja sen akselissa on boori. Periaatteessa voisi olla pykälän tai pari pielessä jos tyhjäkäyntiä ei saa kohdalleen.

Paljonko syöttöä on nyt lisätty syöttöruuvista?
Vakiokone pitäisi kyllä saada savuamaan vakiopumpulla ihan helpostikin sen kummempia kikkailuja.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #12 : 20.01.2012, 12:40:28 »
No jos nyt kääntää syötöt nolliin, niin kone käy n 500 rpm tyhjäkäyntiä. Ruuvia käännetty varmaan noin kierros että tyhjäkäynti on 750 rpm
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #13 : 20.01.2012, 13:21:03 »
Useamman kierroksen sitä voi pyörittää. Siellä ei se tyhjäkäynnin lasku onnistu tai sitten on joku väärin/tukossa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: d24tic syötöt?
« Vastaus #14 : 20.01.2012, 15:11:44 »
Taas on vivustoja säädelty, mutta ilman vaikutusta. Pumpulle tuleva paineletku tarkastettu=ok. Mitkä ovat ne 2 "motikkaa" mihin menee ahtopaine tuosta pumpun kannesta?. Kumpaankin tulee 2 sähköjohtoa. En huomannut vaikutusta mihinkään vaikka ne poistaa käytöstä. Myös ahtokaran jousta löysätty, mutta turhaan. Eli nyt tilanne on se, että kun tasakaasulla ajaessa painaa kaasun pohjaan niin auto pölläyttää savupilven mutta sitten savuntulo lakkaa kokonaan. Voiko "savuttomuuden" aiheuttaa se ettei pumppu saa ainetta eli esim. suodatin tukossa?. Vetoja on kuitenkin ihan hyvin eli vähän ehkä kaukaa haettua, mutta alkaa ideat olla lopussa.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

 

Kulkukoira  Proturbo