Heippa, alkoi V60 D4 vm 2020 herjaamaan Start/Stop -järjestelmän toimimattomuutta, no ei siinä mitään se olisi saanut pysyäkin toimimattomana, mutta kun ovat ovelasti kytkeneet pysäköintiavustimet saman S/S akun toiminnallisuuden piiriin, niin asialle oli pakko tehdä jotakin.
Mittasin tuon apuakun jännitteen ja oli vain reilut 11 volttia eli ihan sökö, pääakun jännitteen ollessa lähempänä 13 voittia. Vaihdoin Exiden EK111 -akun joka on samoilla mitoilla - no ehkä 2 mm matalampi. Pari ruuvia auki ja uusi paikalleen - oli tiedossa, että tulee herja S/S:n toimimattomuudesta uudellakin akulla, mutta en viitisinyt kikkailla jännitteettömäksi koko autoa, sillä parikymmenen minuutin ajon jälkeen S/S herjat lähti pois ja sen jälkeen ovet lukkoon muutamaksi tunniksi ja kas pysäköintiavustimetkin toiminnassa taas. Jos haluaisi heti nollata nuo vikakoodit, niin sitten pääakun maakaapeli tavarasäiliössä irti ja se alempi S/S-akkukoteloon tuleva liitin myös ja joku puolen tunnin odottelu (makuasioita kummin haluaa tehdä).
Mutta sellainen huomio tähän, että tuon apuakun kotelon pohjalla oli pari isoa kasaa valkoista kuivanutta töhnää eri kuivanutta akkuhappoa (AGM akku?!?) alimmissa kohdissa. Näytti siltä, että ko. akku oli vuotanut toisestä päästä - onhan siinä huohotinreikäkin, mutta ehkä jotenkin raollaan oli yläosan reunuskin. Ja tottakai akun maakaapelin alapään kiinnitys oli toisen töhnäkasan sisällä ja sen sai vielä nyt siistiksi, mutta enpä tiedä olisiko enää vuoden parin päästä saanut - varmaan olisi pitänyt vaihtaa koko maakaapeli. Alkuperäinen Volvon AGM akku 31652780, Made in Italy siis ja huhtikuulta 2020 päiväyksen mukaan.