Elekma  Autoracing

V60 Start/Stop akun vaihto

  • 17 Vastauksia
  • 2251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #15 : 05.12.2025, 20:05:05 »
Vähän erikoista sinänsä, kun autossa ei pitäisi olla muistissa yhtään vikakoodia. Tai jos on, niin niille pitäisi olla tiedossa jokin hyvä selitys. Omaan autoon jää satunnaisesti kolme eri vikakoodia muistiin, ja kahteen niistä tiedän selityksen, mutta yhteen en. Pikkuakun kunto selviää mittaamalla. Jos siellä on jännite kunnossa, niin ei sitä tarvitse vaihtaa. Mistä on tullut käsitys, että noin suuri määrä muistissa olevia vikakoodeja johtuu pikkuakusta?

Vaikka käyttäjälle mitään vikavaloja mittaristoon ei tule, niin kyllä näistä SPA Volvoista testerillä katsottaessa yleensä joku 10+ löytyy - tosin kaikki statuksella none eli joskus on ollut häiriö mutta vika ei ole päällä. Lukaisin huvikseni äsken omasta V60 D4 2020:stä ja 14 löytyi, niistä 11 pystyi nollaamaan. Kaksi noista joita ei saa nollattua on ollut jo pari vuotta (automaattiset keulan kaihtimet, mutta toimivat ok) ja yksi uusi tullut jossakin vaiheessa tänä vuonna (liittyy liian pieneen adbluen kulutukseen, suhteessa siihen mitä sitä olisi pitänyt auton laskennan/arvioalgoritmin mukaan mennä). Vastaavasti vanhemmassa 2016 mallisessa V40:ssä, vaikka samalla dieselillä onkin ei taas yleensä ole kuin pari vikakoodia ja nekin yleensä eberistä. Mulla testerinä tosiaan iCarsoftin CR Max.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2025, 20:09:55 kirjoittanut McCloud »

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #16 : 05.12.2025, 22:06:17 »
Niinhän tuo kysyjä kommentoi itsekin, että normaalin kymmenen sijasta nyt on 50. Tästä saa äkkiseltään sellaisen käsityksen, että koodeja aina löytyy, niin kuin yleensäkin pitkän aikaa nollauksen jälkeen, mutta nyt niitä on 50.

Mulla kyykkäsi pikkuakun jännite lopun viimein 10V pintaan, eikä siitä seurannut viittäkymmentä vikakoodia, vaan ilmoitus mittaristoon viallisesta pikkuakusta. Pikkuakun jännitettä ei kerrota mitatun, vaikka sillä akun kunto lopun viimein selviäisi. Olemassa olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että vika on jossain ihan muualla.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
Vs: V60 Start/Stop akun vaihto
« Vastaus #17 : 05.12.2025, 23:46:46 »
Niinhän tuo kysyjä kommentoi itsekin, että normaalin kymmenen sijasta nyt on 50. Tästä saa äkkiseltään sellaisen käsityksen, että koodeja aina löytyy, niin kuin yleensäkin pitkän aikaa nollauksen jälkeen, mutta nyt niitä on 50.

Mulla kyykkäsi pikkuakun jännite lopun viimein 10V pintaan, eikä siitä seurannut viittäkymmentä vikakoodia, vaan ilmoitus mittaristoon viallisesta pikkuakusta. Pikkuakun jännitettä ei kerrota mitatun, vaikka sillä akun kunto lopun viimein selviäisi. Olemassa olevien tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että vika on jossain ihan muualla.

Samaa mietin itsekin, että vika voi olla nyt muualla. Omassani voltit oli tuolloin myös enää siinä reilussa kympissä, ilmoitus mittaristossa pikkuakusta ja tutkien toimimattomuudesta. Testerillä katsottaessa tietty samoista myös vikakoodit. Pääakun kunto varmaan kannattaisi myös tarkistaa ellei sitä ole jo tehty.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2025, 23:52:14 kirjoittanut McCloud »

 

Autoracing  KL-varaosat