Nyt kävi näin, vaikka ei ikinä pitänyt farmaria ostaa

Sattui löytymään läheltä ja sen verran järkihintaan, että piti käydä keräämässä talteen. Kyseessä on siis -83 245 D24 moottorilla ja M46 vaihdelaatikolla. Auto on 7 paikkainen pakettiauto ja kilometrejä on mittarissa 418tkm. Vain luoja itse tietää onko tuo todellinen lukema.
Sinällään auto oli ostaessa ja on edelleenkin aika rajussa kunnossa joten heti alkuun varoitus, että ei tämä ei millään tavalla edusta oman harrastuneisuuden tai tekemisen puolesta omaa parasta antia. Eikä ole tarkoituskaan. Tarkoitus oli korjata vanha auto takaisin tien päälle ja pitää hauskaa sitä tehdessä.
Ostokunto oli seuraavanlainen:

Kotitallissa

Eli auto ei ollut ajokunnossa ostohetkellä. Mitään varsinaista vikaa ei ollut, vaan edellinen omistaja oli alkanut ahtamisprojektin, mutta se oli osien keräämisen ja imu- sekä pakosarjojen irroittamisjälkeen tyssännyt. Neuvottelin mukaan D24t ahtimen, pako- ja imusarjan. Muuten autossa on lommoja ja ruostetta joka paikassa, mutta pohja on siihen nähden hämmästyttävästi jopa ihan hyvässä kunnossa. Sisustasta oli puolet osista irtonaisena ja missä sattuu ja takakontista puuttuu myöskin suurin osa verhoiluista ja lisäpenkkien itsetehty selkänoja seilasi vapaana. Väri oli myöskin mattaantunut ihan huolella.
Moottoritilasta en harmi kyllä muistanut ottaa ihan lähtötilanteesta, mutta tässä on edellisen omistajan ottama kuva:

Ensimmäisenä oikeana askeleena eteenpäin osien keräilyn jälkeen rupesin sovittelemaan pakosarjaa ja ahdinta paikoilleen. Uuden tukikumin joutui ostamaan, sillä vanha oli niin väsynyt jo, että ahdin otti runkopalkkiin kiinni. Uuteen tukikumiin laitoin vielä pari mm palan väliin, niin ei heti ota kiinni, jos raskaammin antaa syöttöä.
Samalla kaiken muun toiminnan ohessa olin hankkinut D24t moottoriin kuuluvan ö-suodattimen siirtojalan. T moottorissa siinä on siis se jäähdytysvaippa, mutta se jäi tulpattuna sinne väliin odottamaan, jos sille tulee tarve. Hämmästyttävää kyseinen kapistus jopa mahtui alkuperäisellä paikalla olevevan laturin kanssa paikoileen.
Sovittelua

Samalla tottakai pitää öljynpaluu tehdä. Painelinjan otin alkuperäiseltä paikalta suodattimen siirtojalalta. Ensimmäisenä tein sekä ahtimen ja öljypohjan päähän omat laippansa ihan. Vain lattaraudasta ja 16mm vinokoneen lämmityslaitteen vesiputkesta. Öljynpaluu on 200-srj öljypohjaan helppo tehdä, mutta vaatii silti hiukan ajatusta. Porailin sopivat reiät silloin, kun öljyt olivat vielä koneessa, niin öljy siirtää hyvin leikkuujätteen ulkopuolelle. Kierteen väänsin suoraa öljypohjaan ja väliin leikkailin sopivan tiivisteen. Jälkeenpäin kuitenkin aiemmasta viisastuneena öljynpaluun sujuvoittamiseksi siirsin laippaa tästä kulmasta katsottuna 10cm lähemmäksi lohkoa, jolloin on edes pieni mahdollisuus, että moottorin käydessä paluu on öljytason yläpuolella. Nippojen välille laitoin ihan tavallisen bensan- ja öljyn kestävän kumiletkun.
Ahtimen ja öljynpaluun rakentelun jälkeen ajattelin ottaa ensisavut ja lähtihän se kyllä lopulta käyntiin (ensin kun oli hetken sahannut sammuttimen johto irti), mutta savutti järkyttävän paksua valkoista savua. Noh ahdinhan se oli selvä tapaus ja falskasi kaikki öljyt sekä pako-, että kompurapuolelle.

Ei muuta kuin käsi taskuun ja ”uusi” ehjä ahdin tilalle jolla homma rupesi rokkaamaan samoin tein.
Laturi tosiaan ainakin vielä tällä erää sal jäädä omalle paikalleen, kun se ei minkään tiellä suoraa ollut. Käytin myöskin 240 alkuperäistä suodatinkoteloa, kun isompaakaan tuohon väliin ei helpolla mahdu ja mikään tuuninki vapaavirtaussuodin ei tule kuuloonkaan. Ahtimen ja suodatinkotelon välille löysin bilteman lvi-puolelta huikean tuotteen, joka kulkee nimellä multipipe. Kyseessä on siis putki joka taipuu, venyy ja sitä kiertäessä pystyy muuttamaan sen halkaisijaa. No sehän istui tähän tarkoitukseen erinomaisesti nimittäin ahtimen pää oli 60mm ja suodattimen pää 70mm, niin ei tarvinut mitään palikoita tai virityksiä kehittää välille.

Samalla huohottimelle oli keksittävä paikka niin tuli nyt suodattimen koteloon

Kun ahdin oli valmis ja downpipe askarreltu 7/900srj bensan (tai tdic) downpipesta oli aika ruveta ihan oikeasti huoltamaan.

Ihan ensimmäisenä vaihtui öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Näiden jälkeen tein jakoremmin vaihdon, kun edellisestä vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Samalla sain maalattua jakopään suojapellit ja venttiilikopan ja vaihdettua pumpun remmin ja ajoitettua.
Vanha oli ihan oikeasti jo käytetyn oloinen

Maalailua. Ruiskulla tietysti. Pohja- ja pintamaalina akryylimaali



Uusi remmi ja vesipumppu

Myös kaikki uudet kiilahihnat

Uusi pumpun remmi

Ennakoksi aiemmin hyväksi todettu 0.95mm

Lukitustyökalu paikoillaan ja 350nm…

Jotakuinkin valmis

Sitten oli vuorossa nopea myllytys. Lähinnä tarkoitus oli laikalla sen verran käydä 1-steppinä autoa läpi, että saa värin pintaan ja vahan päälle, kun maalipinta itsessään on niin hirveässä hapessa.
Kylläpä sekin vaan paljon teki. Lopuksi pintaan fusso


Sitten tässä välissä tapahtui paljon mistä ei ole kuvia. Ostaessa edestä puuttui toinen ovipahvi ja toinenkin oli todella heikossa kunnossa. Ostin aiemmin kuosiin sopivat mustat siistit ovipahvit joskaan ei samanlaiset kuin aiemmin, jotka laittelin kiinni. Samalla vedin uudet johdot kaiuttimille vanhojen tilalle ja asensin etuoviin auton mukana tulleet bilteman 4” kaiuttimet. Samalla tein asianmukaiset kytkennät radiolle ja asensin uuden pioneerin bt-soittimen hiukan tuomaan nykyajan mukavuuksia. Samalla sisustaan kiinnitin kovat takapenkit ja niille vyöt ja imuroin koko auton ja laitoin kaukalomatot paikoilleen. Takakonttiin laitoin lisäpenkkien persalusen paikoilleen, mutta selkänojassa ei mitään kiinnikkeitä ollut, vaikka kuinka pyörittelin. Ovat siis jonkun oma visio ja ilmeisesti jäänyt kesken. Täytynee hankkia ihan oikea 200-srj lisäpenkki konttiin. Takakontti jäi vielä kesken ja sisusta muuten likaiseksi. Penkit kaipaavat kipeästi pesua ja kuskinpenkki vaihtoa, mutta johan sitä tässäkin tuli tehtyä. 3pv aikana.
Ulos vielä loppusilauksena kiinnittelin ostamani puskurilistat paikoilleen ja eiväthän nekään pysyneet kunnolla niin meni hermot ja ruuvasin osan niistä kiinni.
Hammastanko vuoti aivan kaikki mehut heti pihalle niin sen vaihdoin ehjään ja laitoin uudet tehostimen nesteet sisälle.
Talvirenkaita ei auton mukana tullut niin auton alla olleille vanteille väänsin uudenveroiset nastat ja laitoin samalla uudet pyöränmutterit.
Noh ei se minun standardeilla vieläkään lähelläkään siistiä, mutta kelvollisessa käyttökunnossa.





Moottoritilakin kirkastui heti kun sai pestyä. Samalla, kun muita osia maalasin sai myös jäähdyttimen päällinen ja sen kiinnikkeet uuden maalin. Nuo säiliöt, kun ostaisi uudet jostain..

Nyt tuntuisi kokonaisuudessaan kaikki toimivan ja lähtee hyvin kylmänäkin käyntiin. Jännä vain nähdä paljonko öljy maistuu. Jatketaan tästä harjoituksia…