Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC60 D4 vm2016 automaatti Syylarin flekti pyörii kylmänäkin

  • 15 Vastauksia
  • 1279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Ettin aiheesta tietoa haulla mutta silmiin ei osunut ihan täsmällistä topiikkia. Jotain vinkkejä yhdetä ja jotain toisesta topiikista kyllä löytyi.

Eli syylarin flekti lähtee pyörimään heti auton käynnistyttyä kovilla pakkasillakin sama sitten oliko ilmastointi automaattiasennossa tai ei.
Ensimmäisellä kerralla kun huomattiin oli kova pakkanen ja flekti äänistä päätellen pyöri täpöllä ja siis heti startista alkaen. Nyt sit maltillisemmin
 
Ohjain on vaihdettu mutta eipä se vika siinä ollut. Tai vaatiiko uusi ohjain softauksen?

Olisiko ehdotuksia sille mistä vikaa kannattaisi lähteä metsästämään?
Moottorin lämpötila-anturi ilmeisesti toimii oikein. Se oli tarkistettu ohjaimenvaihdon yhteydessä.
Askilauhduttimen anturia ilmeisesti ei oltu hoksittu katsoa? Missäkohdin tuo löytyy ja pystyykö sen toiminnan / toimimattomuuden testaamaan flektinsuhteen ilman testeriä? Tai käskeekö tuo edes syylarin flektiä?

Auto ei ole tontilla niin ei pääse testerillä lukemaan.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2025, 20:03:53 kirjoittanut JKE »

Paikalla Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Onko vikakoodit / livedata luettu? Perusvehkeet ei välttämättä anna oikeaa tietoa, Vida ja osaava käyttäjä voisi olla avuksi.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Kuten meinasinkin niin kun auto ei ole tontilla niin minkään testerin dataa ei nyt ole käytettävissä. Lisäksi hommaa hankaloittaa se että menee jonkin aikaakin ennen kun pääsen mitään tekemään tuolle kulkineelle.

Autoon on vaihdettu flektin ohjain monimerkkikorjaamolla ja siellä tosiaan oli todettu jotain kuten että moottorin anturi näyttäisi pelaavan kuten kuuluu. Kuitenkin epäilen etteivät ehkä hoksineet kattoa tarpeeksi laajasti ja siitä syystä kyssäriä tänne et kun pääsen autolle niin olisi heti jotain "syvempiä ajatuksia".

Eli vaatiiko uusi ohjain jotain sopeutuksia? Epäilen että jos vaatii niin noinkohan osasivat sellaisen tehdä.

Ja vaikka nyt olisikin Vida tai joku esim ICarsoftin CR MAX tai muu testeri niin hommaa jokatapauksessa auttaa se jos etukäteen tietää sen mitkä kaikki vaikuttaa syylarin flektin toimintaan. Tuolla CR MAX:illa pystyy lukemaan livedataa ainakin vanhemmista Volvoista.

Toisinsanoen, mitkä kaikki voi flektille antaa ns "marssikäskyjä"?

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Menikös tämä aivan pioneerityöksi  ::)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Menikös tämä aivan pioneerityöksi  ::)
Paha tuohon on sanoa paljoakaan ilman vianlukua...
Voihan ilmastoinnin painekytkinkin olla viallinen. Kai?  :D :idiot2:
Tää nyt on kaukaa haettu mutta eikös sekin vaikuta flektiin?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vikakoodeja ei ole, tai ainakin niin monimerkkikorjaamolta ilmoitettiin. Ja voi se asia noin ollakin kun flektinopeus on nyt ollu 18% kieppeillä.

Juurikin siitä syystä vikaa täytyy ettiä sieltä mitkä kaikki voi flektin voi saada pyörimään. Ja kun auto ei entuudestaan ole mitenkään tuttu niin se ei hommaa helpota.

Arvailen että moottorilämpötilan antureita olisi vain yksi joka voisi vaikuttaa. Askin lauhduttimella ehkä voisi yksi anturi olla ja se voisi vaikuttaa ellei sille ole omaa flektiä? Sit nuo edellä mainitut painekytkimet ehkä tai onko ilmastointijärjestelmässä jotain fiksumpaa joka voisi tulkita tarpeen jäähdytykselle? Onko moottoriöljylle erillistä lauhdutinta ja sille jokin anturi? Liekkö sit mitä muita mitkä voisi flektiä käskeä pyörimään?

Mosahan on 5pyttyinen D4

Moottoritilassa jotain lämpötila-anturia joka käskisi?
Onko näissä jotain läppäsysteemejä moottoritilan ilmanvaihtoa parantamaan tai sille sit kylkeen lisänä flekti jos muuten jäähdytysteho ei riitä?
Mites webasto voiko siellä olla jotain mikä käskisi? Webaston pakokanavassa lämpöanturi tai...??

Ihan on täydellistä hakuammuntaa noi mun "heitot" kun yhtään ei tiedä?
« Viimeksi muokattu: 30.01.2025, 15:09:24 kirjoittanut JKE »

Poissa Exi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vikakoodeja ei ole, tai ainakin niin monimerkkikorjaamolta ilmoitettiin. Ja voi se asia noin ollakin kun flektinopeus on nyt ollu 18% kieppeillä.

Juurikin siitä syystä vikaa täytyy ettiä sieltä mitkä kaikki voi flektin voi saada pyörimään. Ja kun auto ei entuudestaan ole mitenkään tuttu niin se ei hommaa helpota.

Arvailen että moottorilämpötilan antureita olisi vain yksi joka voisi vaikuttaa. Askin lauhduttimella ehkä voisi yksi anturi olla ja se voisi vaikuttaa ellei sille ole omaa flektiä? Sit nuo edellä mainitut painekytkimet ehkä tai onko ilmastointijärjestelmässä jotain fiksumpaa joka voisi tulkita tarpeen jäähdytykselle? Onko moottoriöljylle erillistä lauhdutinta ja sille jokin anturi? Liekkö sit mitä muita mitkä voisi flektiä käskeä pyörimään?

Mosahan on 5pyttyinen D4

Moottoritilassa jotain lämpötila-anturia joka käskisi?
Onko näissä jotain läppäsysteemejä moottoritilan ilmanvaihtoa parantamaan tai sille sit kylkeen lisänä flekti jos muuten jäähdytysteho ei riitä?
Mites webasto voiko siellä olla jotain mikä käskisi? Webaston pakokanavassa lämpöanturi tai...??

Ihan on täydellistä hakuammuntaa noi mun "heitot" kun yhtään ei tiedä?

Moottorin lämpötila-anturi kun on mykkä niin käynnistää kyllä flektin heti kun ei tiedä lämpötilaa. Suojaa sillä moottoria ylikuumenemasta

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Noniin nyt aihetta on päästy tutkimaan. Vikakoodeja ei ole. Moottorilämpö, m-öljylämpö, vaihteiston öljylämpö sekä ilmastoinnin kylmäaineen lämpö kaikki ovat loogisia ja 50 - 65 asteen välillä. Nuo käsittääkseni yksikään eivät käske flektiä pyörimään.

Flektin käyttötestaus toimii loogisesti ts 95% 50% sekä myös 10% toimii oikein. Flekti pyörii lukijan mukaan 15% mutta vauhti hidastuu kun testerillä komentaa 10%. Toisin sanoen flektiohjain sekä siihen liittyvät ohjaukset toimivat oikein.

No nyt sit jää se kysymys että täytyykö uusitulle flektiohjaimelle kertoa auton varusteet? Ts ohjelmoida se flektiohjain?

Tuo sama ohjain ilmeisesti on käytössä myös manuaaleissa ja niissä tuskin on askiöljylauhdutinta ja jos noin on ni silloin ohjain ei olisi plug and paly ?

Vai miten toi nyt sit oikein menee?

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Testasin mitä käy sen jälkeen kun auto on jäähtynyt. Eli nesteitten sekä öljyjen lämmöt vaikuttivat  loogisilta ollen 5 -  20 asteen välillä. Kun virrat on päällä mutta moottori ei käynnissä niin testerin mukaan flekti pyörii 7% mutta flekti kuitenkin on pysähdyksissä. Heti kun moottorin käynnistää pomppaa 15% iin ja sit flektit pyörii.

Itse ohjain minusta näytti sellaiselle ettei sitä voisi ohjelmoida. Kaksi ulostuloa kummallekin flektille joissa ilmeisesti +  ja -  leveät abikopinnit. Sit yksi inputti jossa + ja - leveät abikot sekä kolmas pikku pinni.

Olisko niin että tuo kolmas pikkupinni on se millä säädetään flektinopeutta? Mistäs tuo  kolmannen pinnin johdin mahtaa tulla?

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Omassa XC60 volvossa pari vuotta sitten tein saman havainnon. Kun kylmän moottorin käynnistää, niin flekti pyörii hiljakseen, mittasin, niin pyöri 840 rpm.
En ole sen jälkeen kiinittänyt asiaan huomiota.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedosta.

Epäilen että se kolmannen pikkupinnin johdin tulee suoraan ECU:lta ja sen flektien etupuolella olevan ohjaimen rakenne on hyvin samatyyppinen kuin monissa autoissa on lämmityslaitteen "etuvastus". On vaan tyyliin fetti jonka D pinnikö se nyt on jota ohjaamalla voidaan säätää fetin läpi menevää virranmäärää. ECU pystyy helposti ohjaamaan transistorin basista tai fetin drainia sillä niitten ohjaamiseen vaadittu virta on hyvin pieni kait max muutaman milliampeerin luokkaa?

Mutta sitä mietin että miksi testerin mukaan flekti pyörii 7% silloinkin kun moottori ei käy ja flektit kuitenkin on pysähdyksissä? Se ei kuulosta loogiselle. Ajattelen vaan sitä että kun tulee kesä ja tilanne että flektien täytyisi työskennellä niin toimiikko ne? Ts tuo 7% ja flektit ei pyöri kertoisi jonkinlaisesta häiriö tai vikatilanteesta? Jos olisikin 0% virrat päällä ja moottori sammuksissa kun flektit ei pyöri niin voisin ittekin unohtaa asian.

Mietin tuon oletettavasti ECU:lta tulevan kolmannen pikkupinnin ohjausjohdon eristeen vikaa tai kosteutta tms. Jos noin on niin se voi eskaloitua pisteeseen jossa flektit ei toimi vaikka niitä tarvittaisiin josta voi seurata isompiakin murheita.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Selvisi vielä sellainenkin että coolerissa on lämpötila-anturi. Löytyikin se coolerin vasemmasta päädystä mutta on niin ahtaassa paikassa että ei päässy käsiksi sen tökkeliin. Kun ei nyt ihan varmaa ole millä nimellä tuo anturi mahtaa olla nimetty ICarsoftissa. Siitä löytyi kaksi Intake Air Temperature arvoa. Toinsella oli lisäkirjaimet MAF ja toisella TMAP. Kumpikaan ei selkeästi kuvaa ahtoilman läpötilaa jos nimien sellaista pitäis mallintaa. MAF lämpötila oli + 9 ja TMAP +23. Ulkoilma -1

Tökkelin kun olis saanu irti niin siitä varmana olis kehkeytynyt vikakoodi ja sitä kautta olis ehkä voinut päästä käsiksi sen antamaan lukemaan ja siihen millä nimellä tuon anturin lukema tuohon testeriin on nimetty jos sitä ylipäätään on siinä.

Huhujen mukaan juuri tuo lämpötila-anturi on aiheuttanut epänormaalia flektien tomintaa mikä tuossakin kulkineessa on.  Anturi on halpa mutta veemäinen vaihdettava noin niiku äkkikattomalla. Alavesiletkun kun irroittaa ni sit vois päästä käsiksi siihen,,, ehkä. Ilmasuotimen imuputki irroittamalla vois myös olla mahkuja päästä käsiksi joka kokonaisuuden kantilta olis ehkä parempi. Ei tartte miettiä jäähdytysjärjestelmän kunnollista täyttymistä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Selvisi vielä sellainenkin että coolerissa on lämpötila-anturi. Löytyikin se coolerin vasemmasta päädystä mutta on niin ahtaassa paikassa että ei päässy käsiksi sen tökkeliin. Kun ei nyt ihan varmaa ole millä nimellä tuo anturi mahtaa olla nimetty ICarsoftissa. Siitä löytyi kaksi Intake Air Temperature arvoa. Toinsella oli lisäkirjaimet MAF ja toisella TMAP. Kumpikaan ei selkeästi kuvaa ahtoilman läpötilaa jos nimien sellaista pitäis mallintaa. MAF lämpötila oli + 9 ja TMAP +23. Ulkoilma -1

Tökkelin kun olis saanu irti niin siitä varmana olis kehkeytynyt vikakoodi ja sitä kautta olis ehkä voinut päästä käsiksi sen antamaan lukemaan ja siihen millä nimellä tuon anturin lukema tuohon testeriin on nimetty jos sitä ylipäätään on siinä.

Huhujen mukaan juuri tuo lämpötila-anturi on aiheuttanut epänormaalia flektien tomintaa mikä tuossakin kulkineessa on.  Anturi on halpa mutta veemäinen vaihdettava noin niiku äkkikattomalla. Alavesiletkun kun irroittaa ni sit vois päästä käsiksi siihen,,, ehkä. Ilmasuotimen imuputki irroittamalla vois myös olla mahkuja päästä käsiksi joka kokonaisuuden kantilta olis ehkä parempi. Ei tartte miettiä jäähdytysjärjestelmän kunnollista täyttymistä.

Vida näyttää tuolle coolerin anturille vain painearvoa. En ole vielä omaani sitä vaihtanut, mutta sen vaihto pitäisi onnistua ilmanputsarikotelo tieltä poistamalla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Paineanturi näytti anturissa olevan numeron perusteella tossa olevan moottorin päällä olevan suojan alla niin ikään vasemmassa laidassa venttiilikopan päällä olevassa painekotelossa? Coolerissa oleva anturi siinä olevan numeron perusteella vaikuttaisi olevan lämpötila-anturi?

Mutta oikein hyvä kun sen saa vaihdetuksi yläkautta. Luulin jo että kun umpion irroittaa niin sitä kautta pääsisi tökkeliin käsiksi mutta sielläpä on peltiä edessä et ei toivoakaan.

Mietin sitä että mitä kaksi imuilman lämpötilatietoja voisi olla? Toinen voisi ehkä olla ilmamassa-anturissa ja siis liki ilmansuodatinta mutta mikä tuo toinen olisi? Ei oikein tu mieleen muuta kuin ahtoilman lämpötila. Vai voisiko imuilman läpötiloja sit olla jopa kolme ja kolmas eli ahtoilman lämpö ei vain näy tuossa ICarsoftissa?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10035
  • Teiden tukko
Paineanturi näytti anturissa olevan numeron perusteella tossa olevan moottorin päällä olevan suojan alla niin ikään vasemmassa laidassa venttiilikopan päällä olevassa painekotelossa? Coolerissa oleva anturi siinä olevan numeron perusteella vaikuttaisi olevan lämpötila-anturi?

Mutta oikein hyvä kun sen saa vaihdetuksi yläkautta. Luulin jo että kun umpion irroittaa niin sitä kautta pääsisi tökkeliin käsiksi mutta sielläpä on peltiä edessä et ei toivoakaan.

Mietin sitä että mitä kaksi imuilman lämpötilatietoja voisi olla? Toinen voisi ehkä olla ilmamassa-anturissa ja siis liki ilmansuodatinta mutta mikä tuo toinen olisi? Ei oikein tu mieleen muuta kuin ahtoilman lämpötila. Vai voisiko imuilman läpötiloja sit olla jopa kolme ja kolmas eli ahtoilman lämpö ei vain näy tuossa ICarsoftissa?

Kun auto ei käy, kuvan kaksi ylintä arvoa pitäisi olla likipitäen samat. Kun ECM-Boost Pressure arvo eroaa imusarjan painearvosta, on coolerin anturi viallinen. Jos itsellä tulee tarvetta kaivaa Vida esiin, voin yrittää etsiä imuilman ja ahtoilman lämpötilatietoja.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy