Alkoi viikolla näyttää siltä, kun hiukan päässäni ynnäilin mitä kaikkea tarvitsee vielä tehdä, että ehtisin käydä tätä kokeilemassa rekisteröintikatsastukseen tämän viikon nimiin. Perjantai oli vapaapäivä, mutta en sitä silti uskaltanut sille päivää yrittää, niin lähdin soittelemaan ympäri ämpäri katsastusasemia, että mihin pääsisi lauantaina. Pakko ihmetellä kyllä, kun aika nihkeästi suhtauduttiin rekisteröintikatsastukseen, vaikka listat oli tyhjänä määräaikaiskatsastuksista. Mitään en yrittämisen päälle ymmärrä, mutta kuvittelin, että rekisteröintikatsastuksen 1/3 suurempi hinta tulee juurikin siitä syystä, kun vaatii enemmän työtä. No yhtä kaikki, yhdelle asemalle sain varattua ajan ja siitä alkoi sitten armoton työstäminen, jotta saa kaiken valmiiksi. Yllättävän paljon meni aikaa kaikkien pienten juttujen hoitamiseen.
Lähdin kahlaamaan to do listaa ensin kriittisimmistä ja kärjessä oli ensimmäisenä latausongelma. Se korjaantui helposti kuten arvelinkin, nimittäin epähuomiossa väsyneenä alkuviikosta olin laittanut herätevirran liittimen kiinni väärään nastaan. Johdon, kun laittoi oikeaan paikkaan alkoi heti lataamaan.
Seuraavana työn alle joutui takavalot. Ensimmäisenä kokeilin, että kaikki valot (myös pakki) toimivat ja muuten näytti ok:lta, mutta sumuvalot ei toimineet ei sitten millään. Jostain syystä sumuvalon katkasijalle tuli jännite, mutta vain 4.5v Selvittelin ja etsin ja ihmettelin ja pyörittelin sulakkeita ja mittailin kaikkialta missä vika olisi voinut olla, mutta lopulta oli pakko vetää sumuvalokatkaisijalle uusi virtajohto ja sillä lähti toimimaan.
Samalla, kun testailin polttimoita totesin, että umpiot ovat kyllä ihan oikeasti niin järkyttävässä kunnossa, että sanomista tulee ihan liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Ajattelin, että tuskin niistä häävejä enää saa, mutta jotain oli tehtävä. Hioin ensin umpiot p500 epäkeskolla ja voin sanoa, että tavaraa lähti ennenkuin rupesi kirkastumaan. Sen jälkeen p600-800-1000 vesihionnalla ja lakka päälle. Tulikin oikeastaan tosi hyvät. On niissä jotain halkeamia ja piirilevyt on kohtuu hapettuneet, mutta näillä pärjää nyt edes hetken, vaikka uudet ovat ostoslistalla.
Ennen

Jälkeen

Samalla, kun odotin lakan kuivumista kaveri tuli käymään ja ilmasin jarrut uudestaan, kun tuntui jossain olevan ilmaa vielä. Edestä ei tullut ilmaa, mutta takaa kummaltakin puolelta jonkun verran. Johan tuli jämäkkä poljin sen jälkeen.
Samaan rahaan nakattiin vanha ruttuinen konepelti mäelle ja asennettiin ”uusi” paikoilleen. Ostin myös uudet saranat purkuautosta, joita olin jo aiemmin hiukan oikonut, mutta vaati ja vaatii vielä lisää oikomista ja linjailua, että pelti istuu täysin. Nyt sain sen ok tasolle, mutta kellon näyttäessä kello kahta lauantai aamuyöstä totesin, ettei sellaiseen ole juuri nyt aikaa.
Konepellin asennuksen jälkeen piti vaihtaa oikea etu-umpion lasi. Luonnollisesti ruostuneet pultit ja mutterit korkkasivat ja piti umpio irroittaa kevyellä väkivallalla. Kuitenkin lasin asennuksen jälkeen sain umpion vielä kiinni uusilla pulteilla. Mutta kyllä sekin vielä uusin kokonaan. Samalla liimasin puuttuneen kuskin etulokasuojan mädätyslistan pätkän paikalleen.
Sumuvaloja yritin saada toimimaan, mutta vaikka näennäisesti kaikki oli kunnossa ja valot toimkin alunperin ne rupesivat temppuilemaan ja paloivat aina silloin tällöin normaalisti. Tästä tuohtuneena lisä- ja sumuvalot saivat lähteä.
Lopulta jäljellä olikin enää kesärenkaiden vaihto ja pesu. Kesärenkaat vaihdoin ihan vain noiden orioneiden päälle, kun sattui varastosta löytymään hyvinkin hyväkuntoiset kesärenkaat.
Lopputuloksena oli, että eihän se läpi mennyt. Korjattavaa jäi raidetangon sisäpäät ja savutusarvo oli liikaa. Kohtuu pienellä kuitenkin selvittiin. Savutusarvokin korjaantunee, kun vähentää hiukan syöttöä (sinetti on jo poistettu ja vedättäessä puskee hieman liikaa savua) ja vielä säätää pumpun ennakon varmasti kohdallensa.
Pesua ja puunausta


Moottoritilastakin tuli paremempi,
mutta vaatii vielä rakkautta.
