Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kebakon deekufarmi

  • 35 Vastauksia
  • 3566 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #15 : 14.05.2025, 11:07:31 »
Hyvä jos uusi moottori pelikunnossa. Ootko muuten millä laitteella imenny järjestelmään polttoainetta

Normaalisti matalatehoisella bensalle tarkoitetulla sähköisellä polttoainepumpulla. Nyt se kuitenkin lahosi, niin ihan vain kirkkaalla letkulla, jossa kyljessä reikä paineilmapistoolille, jolla saa riittävän alipaineen.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #16 : 14.05.2025, 12:19:26 »
Tarkka katsastusmies saattaisi ihmetellä, että mihin vaparin syöttöpumpussa tarvitaan LDA:ta. :D

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1800
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #17 : 14.05.2025, 19:01:33 »
Tarkka katsastusmies saattaisi ihmetellä, että mihin vaparin syöttöpumpussa tarvitaan LDA:ta. :D

Tää pitää viedä semmoselle katsastusmiehelle, joka ei erota 6.2D:tä 5.7D:stä...  ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #18 : 14.05.2025, 19:50:47 »
Tarkka katsastusmies saattaisi ihmetellä, että mihin vaparin syöttöpumpussa tarvitaan LDA:ta. :D

No jos se siitä jää kiinni, että on ahdonalainen syöttö, mutta ei edes letkuja sille niin siinä vaiheessa kyllä vaihtuu katsastusasema :D
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #19 : 19.05.2025, 01:10:54 »
Alkoi viikolla näyttää siltä, kun hiukan päässäni ynnäilin mitä kaikkea tarvitsee vielä tehdä, että ehtisin käydä tätä kokeilemassa rekisteröintikatsastukseen tämän viikon nimiin. Perjantai oli vapaapäivä, mutta en sitä silti uskaltanut sille päivää yrittää, niin lähdin soittelemaan ympäri ämpäri katsastusasemia, että mihin pääsisi lauantaina. Pakko ihmetellä kyllä, kun aika nihkeästi suhtauduttiin rekisteröintikatsastukseen, vaikka listat oli tyhjänä määräaikaiskatsastuksista. Mitään en yrittämisen päälle ymmärrä, mutta kuvittelin, että rekisteröintikatsastuksen 1/3 suurempi hinta tulee juurikin siitä syystä, kun vaatii enemmän työtä. No yhtä kaikki, yhdelle asemalle sain varattua ajan ja siitä alkoi sitten armoton työstäminen, jotta saa kaiken valmiiksi. Yllättävän paljon meni aikaa kaikkien pienten juttujen hoitamiseen.

Lähdin kahlaamaan to do listaa ensin kriittisimmistä ja kärjessä oli ensimmäisenä latausongelma. Se korjaantui helposti kuten arvelinkin, nimittäin epähuomiossa väsyneenä alkuviikosta olin laittanut herätevirran liittimen kiinni väärään nastaan. Johdon, kun laittoi oikeaan paikkaan alkoi heti lataamaan.

Seuraavana työn alle joutui takavalot. Ensimmäisenä kokeilin, että kaikki valot (myös pakki) toimivat ja muuten näytti ok:lta, mutta sumuvalot ei toimineet ei sitten millään. Jostain syystä sumuvalon katkasijalle tuli jännite, mutta vain 4.5v Selvittelin ja etsin ja ihmettelin ja pyörittelin sulakkeita ja mittailin kaikkialta missä vika olisi voinut olla, mutta lopulta oli pakko vetää sumuvalokatkaisijalle uusi virtajohto ja sillä lähti toimimaan.
Samalla, kun testailin polttimoita totesin, että umpiot ovat kyllä ihan oikeasti niin järkyttävässä kunnossa, että sanomista tulee ihan liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Ajattelin, että tuskin niistä häävejä enää saa, mutta jotain oli tehtävä. Hioin ensin umpiot p500 epäkeskolla ja voin sanoa, että tavaraa lähti ennenkuin rupesi kirkastumaan. Sen jälkeen p600-800-1000 vesihionnalla ja lakka päälle. Tulikin oikeastaan tosi hyvät. On niissä jotain halkeamia ja piirilevyt on kohtuu hapettuneet, mutta näillä pärjää nyt edes hetken, vaikka uudet ovat ostoslistalla.

Ennen


Jälkeen


Samalla, kun odotin lakan kuivumista kaveri tuli käymään ja ilmasin jarrut uudestaan, kun tuntui jossain olevan ilmaa vielä. Edestä ei tullut ilmaa, mutta takaa kummaltakin puolelta jonkun verran. Johan tuli jämäkkä poljin sen jälkeen.
Samaan rahaan nakattiin vanha ruttuinen konepelti mäelle ja asennettiin ”uusi” paikoilleen. Ostin myös uudet saranat purkuautosta, joita olin jo aiemmin hiukan oikonut, mutta vaati ja vaatii vielä lisää oikomista ja linjailua, että pelti istuu täysin. Nyt sain sen ok tasolle, mutta kellon näyttäessä kello kahta lauantai aamuyöstä totesin, ettei sellaiseen ole juuri nyt aikaa.

Konepellin asennuksen jälkeen piti vaihtaa oikea etu-umpion lasi. Luonnollisesti ruostuneet pultit ja mutterit korkkasivat ja piti umpio irroittaa kevyellä väkivallalla. Kuitenkin lasin asennuksen jälkeen sain umpion vielä kiinni uusilla pulteilla. Mutta kyllä sekin vielä uusin kokonaan. Samalla liimasin puuttuneen kuskin etulokasuojan mädätyslistan pätkän paikalleen.

Sumuvaloja yritin saada toimimaan, mutta vaikka näennäisesti kaikki oli kunnossa ja valot toimkin alunperin ne rupesivat temppuilemaan ja paloivat aina silloin tällöin normaalisti. Tästä tuohtuneena lisä- ja sumuvalot saivat lähteä.

Lopulta jäljellä olikin enää kesärenkaiden vaihto ja pesu. Kesärenkaat vaihdoin ihan vain noiden orioneiden päälle, kun sattui varastosta löytymään hyvinkin hyväkuntoiset kesärenkaat.

Lopputuloksena oli, että eihän se läpi mennyt. Korjattavaa jäi raidetangon sisäpäät ja savutusarvo oli liikaa. Kohtuu pienellä kuitenkin selvittiin. Savutusarvokin korjaantunee, kun vähentää hiukan syöttöä (sinetti on jo poistettu ja vedättäessä puskee hieman liikaa savua) ja vielä säätää pumpun ennakon varmasti kohdallensa.

Pesua ja puunausta




Moottoritilastakin tuli paremempi,
mutta vaatii vielä rakkautta.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #20 : 22.05.2025, 23:59:14 »
Unohtui aiempaan viestiin mainita, että tulihan siinä aiemmalla katsastuskerralla huomautus myös puuttuvasta peruutusvaihteen lukitussalvasta. Uudemmassa mallissa, jostain vuosimallista eteenpäin kun pakin salvan mekanismin käyttötanko, joka kulkee kepin sisällä on muovia, niin se aiemmin ratkesi. Poistin sitten koko salvan pois toiminnasta, kun kuvittelin ettei sellaista vaadita. Eihän M40 laatikossakaan moista ole. No joka tapauksessa se oli korjauslistalla niin sama se oli hoitaa saman tien. Eilen hain varaosakepin, joka oli onneksi ns vanhaa mallia metallisella käyttötangolla niin varmaan kestää maailman tappiin.

Samalla, kun keppiä vaihdoin vilkaisin konepellin alle ja muutaman päivän aikana paisuntasäiliö oli lähes tyhjentynyt. Syyksi paljastui vuotava vesipumpun tiiviste, vaikka se oli aika uuden näköinen. Samalla sitten tein koko jakopääremontin, kerran uudet osat olin siihen toiseen moottoriin laittanut eikä niillä oltu ajettu vielä yhtään, käynnistetty pari kertaa. Ruuvailin ne irti ja vaihdoin vesipumpun, jakohihnan, jakohihnan  ohjainrullan sekä samalla laitoin autossa olevaan moottoriin nuo mustaksi maalatut jakohihnan suojakotelot.
Syöttöpumpun ennakon säädin 0.85mm
Mittarissa tällä hetkellä 506tkm


Sitten olikin aika jatkaa vikalistaa eteenpäin ja vaihtelin raidetangon sisäpäät ja samalla ostin myös suoraan uudet raidetangon ulkopäät. Hammastangon suojakumit oli kummallakin puolella täysin ehjät, niin niihin en koskenut. Hammastankokin itsessään tuntui vielä olevan ryhdissään eikä mehinyt öljyä. Kahteen edelliseen lankkuun kun olen sen joutunut vaihtamaan…
Samalla säätelin redneck tarkkuuteen aurauskulmat (eli rullamitalla) ja nyt on oikein mukava ajella.

Viimeisenä vikakohtana jäi se savutusarvo vielä, joka sekin korjaantui, kun 1/2 kierrosta käänsi syöttöä pienemmälle. Loppui myös tarpeeton mustan pöllyttely kiihdyttäessä, mutta jaksaa edelleen mennä. Nyt K-arvo oli vain 1,00 aiemman 3,00 sijaan. Raja on 2,5.

Sitten olikin aika tänä aamuna hakea siirtotarrat ja kokeilemaan uudestaan onneansa. Läpi meni ja sain kilvet kivisen taipaleen jälkeen kouraan. Harmi vaan, että ovat fin kilvet ja rek nro vaihtui, mutta voipi olla, että tilailen vanhat kilvet finnittömänä ja vaihdan takaisin siihen tunnukseen. Nyt en halunnut jäädä 2 viikoksi odottamaan kilpien saapumista.

Kilpihän ei ole tällä hetkellä ihan keskellä johtuen tuosta fin lätkästä, mutta väliviiva on juuri keskikohdassa. Reiät on siis tehty tietysti finnittömälle kilvelle enkä rupea uusia näiden takia porailemaan.


Seuraavana hamassa tulevaisuudessa on vielä tekemistä, joista tärkeimpänä ilmavuodon selvittäminen. Jostain nimittäin imee ilmoja polttoainepuolelle, kun hetken seisottua käynnistyminen on tuskallisen vaikeaa, mutta heti kun lähtee kehrää kuin unelma. Hehkut kyllä toimii senkin jo suljin pois.

Lisäksi:
- jonkinlaisen soittimen asennus
- takakontin verhoilujen asennus
- myllytys
- ahtaminen
« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 00:02:22 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1800
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #21 : 23.05.2025, 09:00:08 »
Lisäksi:
- jonkinlaisen soittimen asennus
- takakontin verhoilujen asennus
- myllytys
- ahtaminen

- ja kun alkaa valmistua käsiin, niin myyminen ja huonokuntoisemman käyttisaihion etsiminen  :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8094
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #22 : 23.05.2025, 11:06:53 »
Poistin sitten koko salvan pois toiminnasta, kun kuvittelin ettei sellaista vaadita. Eihän M40 laatikossakaan moista ole.
On siinä jousikuormitteinen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #23 : 23.05.2025, 13:22:21 »
On siinä jousikuormitteinen.
No joo, on siinä, mutta lähinnä tarkoitin vastaavaa ihan fyysistä levyä siinä edessä. Mutta samapa tuo kun se on jo korjattu.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #24 : 23.05.2025, 13:47:42 »
- ja kun alkaa valmistua käsiin, niin myyminen ja huonokuntoisemman käyttisaihion etsiminen  :D

Mut jos tää onkin se oikea!  ;D

Toivottavasti ei ainakaan hirveästi huonompaa käyttisaihiota tule ostettua. Oli tässä nyt kuitenkin sen verran paljon hitsattavaa ja kun se moottorikin piti vaihtaa, että ei nyt heti ainakaan uudestaan :buck2:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8094
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #25 : 23.05.2025, 17:58:46 »
No joo, on siinä, mutta lähinnä tarkoitin vastaavaa ihan fyysistä levyä siinä edessä. Mutta samapa tuo kun se on jo korjattu.
Joo. Samaa asiaa ajaa molemmat.

ei nyt heti ainakaan uudestaan :buck2:
Sitä mieltä olen ollut itsekin jo vuosia, mutta eihän se ole pitänyt paikkaansa kovin pitkään ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #26 : 23.05.2025, 19:21:06 »
Tänään oli hiukan joutoaikaa, niin rupesin tekemään tärkeimpiä jäljellä olevia asioita. Ensimmäisenä selvittelin tuota mahdollista ilmavuotoa pa-järjestelmässä ja löytyihän sieltä lopulta syy. Pumpun menoletkun (suodattimen ja pumpun välinen letku) liitoskohdat olivat aavistuksen kostuneet ja näytti myöskin pumpun päässä oleva banjoliitin hiukan kostealta. Oli myös valuttanut pumpun lohkon puoleista kylkeä pitkin hiukan dieseliä, jonka johdosta en sitä ollut havainnut.  Laitoin uuden kirkkaan pa-letkun, kunnon klemmarit banjojen päihin ja banjopulttien alle uudet kupariprikat. Lyhyen testin jälkeen tuntuisi toimivan, mutta pitää vielä katsoa kuinka käy, kun auto seisoo yön yli.

Samalla irroitin vanhasta konepellistä lämpö/äänieristeen ja myös moottoritilan valon. Moottoritilan valon tiskasin kirkkaaksi, hioin liitinpinnat kirkkaaksi ja ruuvasin kiinni. Nyt pelittää sekin. Samalla naksuttelin sen eristeen konepeltiin kiinni. En olisi uskonut, mutta yllättävän paljon vaikutti hyttiin kantautuvaan moottorin jylinään (positiivisesti).



Samalla asensin myös takakontin verhoilut paikoilleen ja laitoin vararenkaan sekä muut renkaanvaihtotyökalut paikoilleen. Hämmästyttävää kyllä tässä oli paikoillaan jopa alkuperäinen oikean munapussin suojalevy, joka siis ”tasoittaa” lattian siltä kohtaa. Eipä ole ennen sellaista ollut. Takakontin verhoilut ovat kyllä siistit, mutta vaikka kuinka imuroi ja hinkkasi jotain neulasia oli niin syvällä etteivät lähteneet.
No kyllä sinne treenikassin kehtaa nyt nostaa.


Lopuksi vaihdoin vielä oikean eturenkaan uuteen. Kävi kotipihassa pieni vahinko, kun parkkeerasin auton talon päätyyn missä on vanhan grillipaikan rauniot nurmikon seassa. Kyllä sen olemassa olon tiesin, mutta en siinä hetkessä muistanut. Ajoin sitten betoniharkkoon siten, että renkaan kylki repesi siten, että kankaat näkyivät. Ei mennyt puhki, mutta en sellasella renkaalla viitsinyt ajaa vaan ostin uuden ainakin lähes samanlaisella kuviolla varustetun ja väänsin vanteelle. Onneksi vanteeseen ei sen suurempaa jälkeä tullut, muutenkin huuli on täynnä kanttari-ihottumaa.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 19:23:42 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #27 : 24.05.2025, 17:54:29 »
Pari havaintoa:
Aamulla reilun 12h seisonnan jälkeen toimi normaalisti polttoaineletkun vaihdon jälkeen. Pelkästään avainta näyttämällä lähti käyntiin.
Puolilämpöisenä joutuu muutaman kerran pyöräyttämään moottoria ennenkuin lähtee, vähän niinkuin bensa-autoa. Johtuu varmaati hehkuista, sillä tämä on ensimmäinen dieseli missä hehkurele toimii oikein eikä hehkuta lämpöistä moottoria. Puolilämpöisenä kuitenkin anturi aistii, että moottori on mukamas riittävän lämmin, mutta kaipaisi kyllä hehkutusta, jotta lähtisi pikkusen avainta näyttämällä käyntiin. Voi olla, että kytken releen siten, että hehkuttaa aina virrat, kun kääntää päälle. Varmaan lyhentää hehkujen elinikää, mutta ei ne ole tuntuneet aiemmissakaan autoissa palavan puhki herkästi.

Vaihteistoöljyt täytyy vaihtaa, 3&5 synkrot kylmänä ujeltavat. Rauhoittuu, kun lämpiää.

Keskuslukkoa tässä karvalakissa ei ole. Saisi kyllä olla. Voi olla, että tulee asennettua, jos jostain löytää valmiin setin.

Lämppärin hana on jumissa, puhaltaa vain kuumaa ilmaa ja olosuhteet auton sisällä on kuin hornakattilassa

Muuten on erinomainen ajaa, kulkee kuin raiteilla ja kyllä se taas tuntuu hyvältä olla sedan 240 ratissa.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6730
  • Global alligator
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #28 : 24.05.2025, 19:45:28 »
Ujeltaako synkrot jos on huonot öljyt. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon deekufarmi
« Vastaus #29 : 24.05.2025, 21:02:46 »
Ujeltaako synkrot jos on huonot öljyt. ???

Kyllä ne itseasiassa voi. Ei ole kyllä ikinä ollut volvossa moista ongelmaa, mutta kerran omistin yhden w202 mersun manuaalilaatikolla ja siinä ujelsi synkrot aivan sietämättömästi. Vaihdoin vanhat öljyt pois ja paikallisen varaosaliikkeen suosituksesta laitoin atf:ät tilalle niin loppui ujeltaminen samantien.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron