RallyBaron  Samppasport

V90 2018 Hiukkassuodatin

• 11 Vastauksia
  • 602 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V90 2018 Hiukkassuodatin
« : 09.04.2025, 21:00:38 »
-18vm D3 ilman adblueta. Miten näissä on mennyt nämä suodattimen poltot? Missä kohtaa ne käynnistyy ja minne asti se polttaa? Itsellä pisti silmään kun katsoin polton jälkeen testerillä että oli pysähtynyt noin 6 grammaan poltto

Paikalla hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
Vs: V90 2018 Hiukkassuodatin
« Vastaus #1 : 09.04.2025, 22:16:44 »
Kuulostaa ihan normaalilta arvolta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #2 : 10.04.2025, 07:31:21 »
Onko helposti nähtävissä mistään, että milloin poltto on käynnissä? Näihin kun ei ole raaskittu laittaa edes kierroslukumittaria, että voisi korkeammasta tyhjäkäynnistä päätellä. Start-Stopista ei myöskään voi päätellä, koska se on muutenkin päällä ja pois täysin randomisti. Olisi hyvä tietää milloin poltto on käynnissä, koska jos ei ole kiire niin saisi antaa polton ajaa itsensä loppuun ennen kuin sammuttaa auton.

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 10.04.2025, 08:33:27 »
Onko helposti nähtävissä mistään, että milloin poltto on käynnissä? Näihin kun ei ole raaskittu laittaa edes kierroslukumittaria, että voisi korkeammasta tyhjäkäynnistä päätellä. Start-Stopista ei myöskään voi päätellä, koska se on muutenkin päällä ja pois täysin randomisti. Olisi hyvä tietää milloin poltto on käynnissä, koska jos ei ole kiire niin saisi antaa polton ajaa itsensä loppuun ennen kuin sammuttaa auton.
Mulla on OBD portissa VDD Dongle niin se antaa puhelimeen ilmoituksen kun polttokäynnistyy

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 10.04.2025, 11:04:41 »
Nyt näyttää jo 15g täyttöä ja vain 50km ajon jälkeen…Liekköhän jtn vikaa?

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 10.04.2025, 12:44:29 »
ja nyt poltti taas tuonne 8.37g

Paikalla hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #6 : 10.04.2025, 14:50:27 »
Millainen ajoprofiili sulla on eli tuleeko edes joskus yli 30 min yhtäjaksoinen ajo, jotta poltto pääsee loppuun asti? Polttojen väli pitäisi olla kuitenkin useita satoja kilometrejä - ei vain kymmeniä kilometrejä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 10.04.2025, 15:48:33 »
Tulee pitkää ajoa kun nyttenkin tullut noin 4tkm viimeisimpään 30pv

Poissa volvoandy

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
« Vastaus #8 : 10.04.2025, 16:02:14 »
Ite muistelen, että meillä D4 V90CC poltteli kyllä tosi mallikkaasti nuo ja itsellä ei ole ollut edes noin tarkkaa testeriä tms tehdä noita mittauksia.
Meilläkään ei ollut sitä ureatankkia (2017 tehty auto).
Onkohan tuo vähän jo turhan tarkkaa seurantaa tms, kun ei kai nuo DPF-pöntöt näissä mitenkään niin tukkeentuvaa sorttia pitäs olla? Ite käytin
dieselissä välillä sellaista lisäainettakin, että pysyi se polttoainejärjestelmä puhtaampana. Polton huomasin joskus hajusta ja jätin moottorin käymään
sen polton ajaksi. Jonkin verran saattoi myös kierrokset nousta tyhjäkäynnillä. Meillä ajot olivat pääasiassa tosi pientä pätkää kaupungissa ja välillä tietty
pitkääkin matkaa. Muutamia kertoja vaan se flekti alkoi enemmän huutamaan eli aika maltillisena piti moottorin lämmöt jne mitä seurailin.
Sellainen myös tuli mieleen, että voisiko öljy mitä käytät olla ns. vähän nokeavampaa sorttia? En osaa sanoa onko noissa dieselmoottoreihin tarkoitetuissa
öljyissä sen suhteen eroja, mutta voihan se tuohonkin liittyä? Me ajeltiin V90CC vähän reipas 70tkm 3,5v aikana ja ei ollut kyllä DPF suhteen mitään.
Öljyntasoa kannattaa seurailla ja jos ite vaihtelee, niin mielellään jättää sen hieman maksimia alle, koska se poltto kuulema laittaa dieseliä öljyn sekaan
ja sen kautta voi tulla lisäongelmia. Me käytettiin öljyinä noita vähän laadukkaampia 0W-20siä eli pääasiassa Castrol, Comma, Total jne. En tiedä eroista kyllä sanoa.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2025, 16:04:38 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Volvo4321

• VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 10.04.2025, 16:29:35 »
Voipi toki olla korvien välissäkin ja tulla seurattuakin turhan tarkkaan ::) Ja toki kyllähän se auto ilmoittaa kun vika on :-\ Ja wetterillä huollatettu niin sitä kautta Castrolia ovat laittaneet

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #10 : 10.04.2025, 17:21:36 »
Mitäs ne polttovälit ovat olleet muulloin? Sen mitä itse olen seuraillut aina välillä paljonko ajettu viimeisimmän polton jälkeen, niin pisimmillään olen päässyt n. 1000km. Välillä sit ei ole menty kuin 200km luokkaa, mutta kun näissä on just se ongelma, ettei tiedä, että onko poltto jäänyt kesken vai ei. Auttais asian seuraamista aika paljon kun tietäisi, että milloin poltto on päällä.

Auto ei ole ollut minulla vielä pitkään, joten kovin tarkasti en ole minäkään asiaa seurannut. Olen ajanut HVO:lla, joten polttoväli oletetusti pidempi, kuin perus dieselillä.

Mutta kyllähän tuota kannattaa seurata. DPF:n tukkeutuminen kun ei ole syy, vaan seuraus jostain muusta ongelmasta. Jos auto jatkuvasti polttaa pönttöä, niin jossain on vikaa.

Poissa Volga2018

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 11.04.2025, 08:57:45 »
Mitäs ne polttovälit ovat olleet muulloin? Sen mitä itse olen seuraillut aina välillä paljonko ajettu viimeisimmän polton jälkeen, niin pisimmillään olen päässyt n. 1000km. Välillä sit ei ole menty kuin 200km luokkaa, mutta kun näissä on just se ongelma, ettei tiedä, että onko poltto jäänyt kesken vai ei. Auttais asian seuraamista aika paljon kun tietäisi, että milloin poltto on päällä.

Auto ei ole ollut minulla vielä pitkään, joten kovin tarkasti en ole minäkään asiaa seurannut. Olen ajanut HVO:lla, joten polttoväli oletetusti pidempi, kuin perus dieselillä.

Mutta kyllähän tuota kannattaa seurata. DPF:n tukkeutuminen kun ei ole syy, vaan seuraus jostain muusta ongelmasta. Jos auto jatkuvasti polttaa pönttöä, niin jossain on vikaa.

Itselläni kanssa käytössä OBD dongle, tosin se ei ole niin älykäs, että ilmoittele poltosta. Tuon kautta toki näkee paljonko on ajettu edellisen polton jälkeen. Itselläni polttoväli on pääsääntöisesti haarukassa 800-1100 km, toki jos edellinen poltto on jäänyt kesken niin voi joskus tehdä myös alle 500 km ajon jälkeen. Ajoni ovat hyvin vaihtelevaa, monesti voi mennä viikko tai kaksi, että ei tule sellaista kunnollista maantieajoa lainkaan. Itse on kyllä oppinut aika hyvin tunnistamaan polton ns. korvakuulolla, kun käyntiääni muuttuu hieman karkeammaksi. En tiedä voisiko omalla kohdalla olla syynä pääsäntöisesti pidempempiin polttoväleihin se, että autoni ei kuluta lainkaan öljyä. Tai varmaan se jotain kuluttaa mutta hiukkasloukun polton yhteydessähän tuppaa aina vähän valahtamaan dieseliä öljyn joukkoon, joka pitänee öljytason samana tai se voi jopa hieman lisääntyä. Öljyä ei ole kuitenkaan koskaan tarvinnut lisätä. Kerran olen joutunut ottamaan suodattimen verran öljy pois huoltovälin aikana ja sekin on kuulemma merkkiliikkeen mukaan normaalia, hieman yksilöstä riippuen. Yleensä kuulemma nämä tuppaa ennemminkin kuluttamaan öljyä siinä määrin, että tyhjennystarvetta ei esiinny.

Autoracing  KL-varaosat