RallyBaron  Samppasport

"860" 2.9 -96

  • 31 Vastauksia
  • 4584 Lukukerrat

242-80 ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #15 : 24.05.2025, 23:40:26 »
Tänään(kin) puuhailu jatkui.

Paisari sekä tehostinöljysäiliö on paikallaan ja ahdasta tuli silläkin osastolla. Jakopäänkopasta piti laikata patti pois ja lähellä ollaan kun reunoja on vielä hieman jäljellä. Miksi edes lie laitettu moista pattia takavetokoppaan, koska sillä ei ole käyttöä. Lähemmäs sisälokasuojaa säiliöitä ei saa, koska paisari ottaa jo nyt kiinni iskaritornin edessä olevaan viistoon vahvikkeeseen ja siirto sivulle nostaa ylöspäin.



Vaihdoin kakkoskoppasen kytkinlinjan, imin jarrunestesäiliöstä vanhaa pois sen minkä tuli, ilmasin kytkimen ja se on nyt toiminnassa. Vaihdekepin sivuttaisliike on hieman pielessä, vaijeri tulee liian pitkälle normaaliin verrattuna joten se tilanne pitää korjata. Kiinnitin koneen yli tulevat auton omat polttoainelinjat omilla kiinnikkeillään. 960 painelinja käy suoraan kiinni 850 liittimeen ja uudelleenlinjauksella yltää hyvin.

Pakoputkisto on hiljalleen valmis, enää pakosarjan toisioiden lopullinen hitsaus ja lambdamutteri häntäputken lisäksi. Polttoainesuodattimelle hahmottelin lämpösuojaa ja se on kiinnitystä vaille.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2025, 23:42:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #16 : 25.05.2025, 14:03:05 »
Pakoputkiston hitsaukset on enää lambdamutteria vaille. Kerrankin hyvin helpot sarjat tehdä kun lisäsi vain toisiot ja saa asennettua sekä irrotettua pakettina ilman kikkailua :D




Muuta ei tänään ehtinytkään tuon lisäksi kuin laittamaan laatikkoon öljyt.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #17 : 29.05.2025, 21:44:39 »
Sekalainen lista suoritettuja hommia jälleen.

Lambdamutterin hitsasin paikalleen, työnsin apurungonhelojen insertit koloihinsa, kaadoin nesteet sisään, muutin ohjaustehostimen paluulinjan uudemmanmalliseksi, kaadoin tehostinöljyä sisään ja muuta pientä aikaavievää.

Tein pikku mittauksen loppupään ykköskorisesta ja sen perusteella muutin paisarintelinettä jotta säiliöt sai edemmäs iskaritolpasta ja kauemmas koneesta. Kakkoskoppasen teline jättää säiliöt lähemmäs tolppaa kuin ykköskorisen. Nyt on tilaa riittävästi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #18 : 30.05.2025, 22:17:29 »
Tein vaihteensiirron sivuttaisvipuun jatkeen romulaatikon vivusta ja nyt liikevara on kohdallaan. Katkaisin pätkän pois alkuperäisen vivun tapista, porasin jatkeeseen sille reiän ja täppäsin kiinni.


Kaasuvaijerin riittävyys ratkesi pikku pyörittelyllä ja patentoinnilla. Taivutin 960 vaijerirullatelineen jalkoja, jatkoin vaijerin kiinnityskorvaa riittävästi ja porasin rullaan vaijerinpäälle uuden paikan. Läppä saa täyden liikkeen ja tässä vaiheessa ei haittaa, vaikka tangon toinen pää onkin vinossa kuulan päällä. Lukittuu kuitenkin.


Putsasin raitisilmasuodattimen kauluksen ympärystästä ison roskamäärän pois ja laitoin uuden suodattimen. Laitoin startin paikalleen, sain sähköhommat alulleen ja purin Atecun sekä laajakaistan 960:stä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #19 : 31.05.2025, 22:27:29 »
Päivän ohjelmassa oli sähköhommia. Enimmät kaavioidenselailut, mittailut ja kytkennät alkaa olemaan tehty. Huomenna loput ja katsotaan mistä nousee savu. Kokeeksi pyörittelin koneeseen öljynpaineet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #20 : 01.06.2025, 22:25:54 »
Sain sähköt hyvin pitkälti valmiiksi, niputtelin paikkoja kasaan, asensin laajakaistan ja tarkastin asetuksia ruiskusta. Etuvetokutosen öljytikunputki kävi takavetosarjan kanssa pienillä taivutteluilla, tarvitsee vielä kunnon kiinnikkeen. Käyttelin vähän, ei mitään ihmeitä ja ajoin pari kertaa hallin ympäri. Takapönttö pitää lisätä, sen verran kumisee ja jakopäänpuoleiseen tukikumiin työnsin tuulilasiliimaa hieman hillitsemään liikettä, koska tuntuu aika rennolta.

Tämänhetkinen tilanne.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #21 : 03.06.2025, 21:29:34 »
Nyt on takapönttö. Kuultavaksi jää onko liian kovat äänet katsastukseen, ehkä haluaisin vielä hieman hiljaisemman muutenkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #22 : 05.06.2025, 21:38:48 »
Eilisen ja tämän illan pikkupuhteena oli moottorin ylätuen väsääminen. Rintapellin vakiopaikkaa ei voi suoraan käyttää, koska korvalliset ovat reilusti sivussa toisiinsa nähden. Siispä kakkoskoppasen poikkituesta muokkaamaan. Lyhensin vasemmasta päästä ja siirsin sen pätkän oikealle sekä hitsasin vasemmalle uuden holkin kiinnityspultille. Tein latasta kiinnikkeille korvat jotka hitsasin suoraan iskaritorneihin kiinni.



Koneenpuolen korvaan on uretaanihela ja pitää laittaa se mikäli kone liikkuu liikaa. Toki kakkoskoppasen poikkituki on suht liikkuva korikiinnikkeiden helojen myötä. Niiden jäykistyksellä saisi vähän jäykkyyttä muutenkin.

Oikean sivupeilin lasi oli tullessaan irti, liimasin sen paikalleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" -96
« Vastaus #23 : 06.06.2025, 19:39:16 »
Päivä alkoi tämän kanssa suht aikaisin ja edistystä on taas nähtävillä. Maalasin pikaisesti poikkituen päät ja kuivamista odotellessa vaihdoin koneenpuolelle uretaanihelan, laitoin bensansuodattimelle lämpösuojapellin sekä hitsasin keskipöntönkannakkeeseen puuttuvan lisätuen. Käsijarrun sai kunnolliseksi säätämällä, mutta se voisi olla vähän herkempi. 960 kaasuvaijeritelineen suojakopan sai soviteltua näön vuoksi paikalleen. Vielä puuttuu bensakiskon suoja.


Ilmanputsarin ja imuputken väsäsin nurkista löytyvistä osista ja se setti näyttää niin komealta, ettei tässä vaiheessa tullut kuvattua :D

Pakoäänen voimakkuutta testasin kahdella eri kännykkäsovelluksella ja molemmat näyttivät 86-87 desibelin paikkeilla, eikä ajossa kuulosta ns. juuri miltään. Noin 1600rpm kohdalla on aika paha kumina, kokeiltava rakentaa resonaattori. Keskipöntön kohdalle se voisi mahtua, joten sinne sovitettava. Muuta ajossa esiin tullutta, tosin odotettua, on jyminä oikealle yhtään reilummin kaartaessa kun laatikko ottaa kiinni runkopalkkiin. Siirsin jakopäänpuoleista tukikumia apurungon päällä oikealle niin paljon kuin pultinreiät antaa myöden ja se auttoi uretaanisen ylätukihelan kanssa. Lisäksi viilattava etu- ja takatukikuminkorvien pultinreikiä vähän jonka jälkeen katsottava lisätoimia, esim. sivuttaistuki laatikon päälle.

Kaikenlaista hienosäätöä on vielä, mutta lopuksi tein pikaputsauksen sisustalle ja huuhtaisin pölyt päältä. Sen jälkeen olikin aika lähteä katsastukseen kokeilemaan millainen tuomio tulee. Tuomiona hyväksytty ja tarvittavat muutokset on merkitty tietoihin apurunkoa myöden ^-^


Halvalla kännykällä tehty melumittaus oli yllättävän tarkka, joutokäynnillä näytti ~samaa kuin konttorin mittari ja kierrättäessä jäätiin noin 2 desibeliä. Olisin odottanut suurempaa eroa. Katsastusreissu meni ongelmitta ja ajettavuus on kohdillaan sekä tuntuma hieman erikoinen koska kone kuulostaa ihan väärältä ja sen luonne on niin erilainen :D Seuraavaksi imuputkiston ja putsarin tekeminen siten, ettei kone ime varsinkin paikallaan kuumaa ilmaa. Sen jälkeen voi hakea säädöt bensaa varten paremmin kohdalleen. Nyt otin vain nopeasti E85 säädöistä pois sen verran, että seos on suht järkevä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2025, 21:22:17 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6624
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: "860" -96
« Vastaus #24 : 06.06.2025, 20:34:02 »
Oot sä kova jätkä 8)

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: "860" -96
« Vastaus #25 : 06.06.2025, 20:47:34 »
Sulla ne valmistuu nämä rojektit ihan käsiin :D Mukavaa että mielenkiintoa riittää myös etuvetosiin O0

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1792
  • It's Hip To Be Square
Vs: "860" -96
« Vastaus #26 : 06.06.2025, 21:27:16 »
Kuuluukos nuo tuommoset melumittaukset konttorilla jotenkin kuvioon vai mikä homma? ???

Ei ole koskaan tullut esille, vaikko joskus on ikkunat helissy kiinteistössä...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6701
  • Global alligator
Vs: "860" -96
« Vastaus #27 : 06.06.2025, 23:02:09 »
Kai ne muutoskatsastuksessa kuuluu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • IG: dailydriversfi
    • Volvosi arvoisia toimitiloja
Vs: "860" -96
« Vastaus #28 : 06.06.2025, 23:25:31 »
Hetkinen, hetkinen, mitäs ihmettä täällä tapahtuu  :D

Aivan älyttömän härskin reaktion saa kyllä aikaan tuo "ylösalaisin" oleva 24 valve teksti konepellin alle kurkistaessa. Aivot nyrjähtää totaalisesti. Voin vain kuvitella miten oudolta kutoskoneinen kasipätkä tuntuu. Melko hätäisesti sait koko projektin vietyä läpi, ilmeisesti tuttu perusrakenne tukee projekteja melko hyvin  8)
Ex: V70 TDI, 850 T5, V50 2.0d, S60 D5
Nyt:
850R "Top Gear Special" -edition
C70 T5 Saffron

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: "860" 2.9 -96
« Vastaus #29 : tänään kello 15:52:35 »
Oot sä kova jätkä 8)
"Idle hands are Devil's playground." :D

Sulla ne valmistuu nämä rojektit ihan käsiin :D Mukavaa että mielenkiintoa riittää myös etuvetosiin O0
Valmiiseen on sentään vielä matkaa. Ehkä takavetoja on tullut laitettua jo sen verran, että tehtävä jotain muutakin :idiot2:

Kuuluukos nuo tuommoset melumittaukset konttorilla jotenkin kuvioon vai mikä homma? ???
Jo vuosia moottoriin liittyvissä muutoskatsastuksissa on mitattu melut. Vanhemmissa, kuten tässäkin, raja on 98dBa joten aika paljon mökää saa lähteä sääntöjenkin mukaan.

Aivan älyttömän härskin reaktion saa kyllä aikaan tuo "ylösalaisin" oleva 24 valve teksti konepellin alle kurkistaessa. Aivot nyrjähtää totaalisesti. Voin vain kuvitella miten oudolta kutoskoneinen kasipätkä tuntuu. Melko hätäisesti sait koko projektin vietyä läpi, ilmeisesti tuttu perusrakenne tukee projekteja melko hyvin  8)
Oma erikoisuutensa siinäkin vähän joka suhteessa :))

Tänään ei muuta kuin pikkussiistimistä konehuoneessa. Ilmanputsariksi otin eilen nurkissa lojuvan Apexi Dual Funnelin ja nyt sijoitin sen vasemmalle alas niin pitkälle kuin keulan pohjamuovi antaa myöden. Suihkasin väriä imuputkiin ja mustan silikonin puuttuessa kiepasin kosmeettiseksi korjaukseksi teippiä yhteen jatkoon. Valkkasin bensakiskon suojaksi T6 suojan, jottei irrottaessa ja asentaessa tarvitse ottaa kaasuvaijeritelinettä irti. Ja myös suuttimien ääni on vaimeampi, koska takavedon suoja voimistaa useamman suuttimen yhtäaikaisen pulssin ääntä :P


Isoimpana haittapuolena takavetoimusarjan kanssa on tilanpuute sen edessä. Flektin kehys mahtuu paikalleen, mutta flekti ei. Sille on tehtävä kiinnitys etupuolelle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy