Terve.
Potilaana tyttären S40 vm2008 1.6 diesel. Tytär ajoi lievän keulakolarin reipas kuukausi sitten , auto pelasi kuitenkin moitteetta vajaa pari viikkoa kolarin jälkeen mutta sitten 400km ajomatkan jälkeen tuli tauluun ilmoitus "ajonvakautus vaatii huollon- moottorin tehoa rajoitettu". Tässäkin tapauksessa auto seisoi sammuksissa hetken aikaa ja käynnistäesssä vika iski päälle.
Alkuun vika tuli päälle pidemmän ajon jälkeen, esimerkiksi itse ajoin 60km matkan auto pelasi hienosti, kävin kaupassa ja sen jälkeen heti käynnistäessä tuli vika ilmoitus.
Nyt tyttären mukaan tilanne on muuttunut siihen että kiihdytyksissä satunnaisesti tulee tuo vika ilmoitus päälle, mutta toistaiseksi "kuittaantunut" kun käyttää auton sammuksissa.
Autocom antaa seuraavia koodeja, joita ei saa kuitattua pois:
Moottorin elektroniikkaDTC Kuvaus
0005 - Säiliön taso, lisäaine
- Liian pieni
- katkonainen
0004 - Säiliön taso, lisäaine
- Liian pieni
- katkonainen
E010 - Ohjainlaitteen jännitteensyöttö
- Signaali liian alhainen
- katkonainen
0002 - Tason tunnistin, lisäaine
- Virheellinen signaali
- katkonainen
0A02 - Unknown fault code
A610 - Lisäainemittauksen ohjausyksikkö (ADM)
- viallinen signaali
3000 - Nokka-akselin anturi
- viallinen signaali
1600 - Ilmankuormituksen painetunnistin
- viallinen signaali
2A50 - Hiukkassuodatinjärjestelmä
- viallinen signaali
Monitoiminto (Keskuselektroniikka - Vianmääritys CEM 1)DTC Kuvaus
DE18 - Tietoliikenne CPM:n (polton esilämmitysyksikön) kanssa
- Signaali puuttuu
- Jatkuva
Myöskin ilmastoinnin paneli satunnaisesti vilkuttaa kaikkia valoja jonkun aikaa ennen kuin alkaa toimimaan , mutta tämä ilmeisesti ollut vikana ennen kolaria.
-Autoon entinen omistaja oli täyttänyt eolys neste säiliön juuri ennen ostoa ,nyt ajettu täytön jälkeen 25000km. Lisäsin sinne nyt ongelmien alkaessa vajaa pari litraa eolys nestettä mitä tuli auton mukana.
-Akku vaihdettu viime talvena
- Imusarjan paine-anturi vaihdettu , oli toisessa ketjussa ollut vikana kun oli ollut vastaavat ongelmat.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/5375815/ms0120-calorstat-by-vernet-CEM yksikkö vänkärin jalkatilasta on käytetty useaan kertaan pöydällä ja puhdistettu electro cleanerilla, ei ollut hapettumia missään.
-EGR venttiili käytetty myös irti ja oli puhtaan näköinen.
-ECU käytetty irti kun piti korjata yksi muovilaatikon kiinnike kolarin jäljiltä.
-Konetilasta käytetty vähän kaikkia liittimiä irti ja electro cleanerilla putsailtu niitä.
-Hiukkasloukkua myös pesty edellisen omistajan toimesta, ei aavistustakaan miten homma tehty.
Mitähän tälle arvaisi tehdä seuraavaksi? Auto tulee taas kotona käymään loppu kuusta joten voisin parvi älyltä ottaa vinkkejä vastaan.