Laitetaanpa päivitystä.
Vuoto oli tosiaan tulvimisen seurausta, ja saatu aisoihin muutamalla seikalla:
- bensan pintaa laskettu reilusti alemmas kuin SU:n huolto-ohje kehottaa. Sunnuntai-ajeluun museomobiililla soppa kyllä riittää.
- Halpa läpinäkyvä kaasarikoneille tarkoitettu bensansuodatin päästää hienoimman ruostehileen tankista lävitsensä. Laitoin tilalle ruiskukoneeseen tarkoitetun suodattimen, Opel Astran malli on sopivan kokoinen ja ulkonäkökin ok. Sain tähän ratkaisevan neuvon Kaasutinexpertiltä. Vanhan suodattimen ja kohokammion bensa näytti minun silmilläni olevan ihan ok, mutta uudessa neulaventtiilissä alkoi kyllä jo näkyä ruskehtavaa värjääntymää kun tarkemmin katseli.
- Varmaan ratkaisevinta oli kuitenkin paineensäätimen asennus. Mittasin likimain 6Psi painetta suodattimen jälkeen, ja SU:n venttiili ei jaksa tätä sulkea, minun tapauksessani joskus jaksoi ja toisinaan taas ei. Laskin paineen 3 Psi:n tuntumaan, joka vaikuttaa ihan riittävältä. Ja tulviminen on poissa.
Uudet kohot ovat "uppoamattomia", jotain umpimateriaalia ja kohojen varret metallia. Originaalien varret joustavat ja voima ei oikein välity neulaventtiilille. Uudet ovat tässä suhteessa paljon paremmat. Näitä uusiakin piti vähän tuunata, akselin sovite kohon varteen on vähän sinne päin. Paranee varovasti varren "akselinsilmiä" puristamalla. Burlenin uudet neulaventtiilit eivät ole jousikuormitteisia kuten alkuperäiset. En tiedä vielä onko tämä iso menetys, Viton-kuminen kärki ehkä hoitaa riittävän jouston. Ainakin kun paine on nyt pieni, eikä autolla kolistella rallia. Joku Miniharrastaja oli löytänyt Rollsin HIF7:ssa käytetyt Viton-kärkiset venttiilit joissa oli myös jousikuormitus, ehkä nuo on hifistellyimmät versiot. Youtubesta löytyy kaikenlaista.
Tuota lämminstarttiventtiiliä en ole edelleenkään löytänyt mistään varaosaksi, mutta eihän se vuoda jos kohokammio ei tulvi.