Elekma  Autoracing

-95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio

  • 16 Vastauksia
  • 488 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Moro!

   1995 940, b230fk, egr-systeemillä, aw71L

   Auto mulle melko uusi tuttavuus, ostin talvella kun sattu kohdalle ja pelleiltään hyvä. Ed. omistaja sanoi, että päästöissä ollut vikaa. Söi ihan pirusti bensaa kun himaan jonkun 200km ajoin, futas muuten ihan ok. Vaikka kävikin kylmähkönä, oli termari jumissa, se selittää ainakin osaltaa bensankulutuksen.

   Tsekkasin vikakoodit, antoi 1-1-3, 2-3-1 ja 2-2-1 eli ymmärtääkseni laihaa soosia. Jotain tutkailin ja irrotin akunkengän, eli ecu nollaantui. Sitten tarttikin melkoista suostuttelua et pysyi tyhjäkäynnillä, kierrokset seilas ja meinas hyytyä, tutisuttikin aika “mukavasti”. Asettui kun kone lämpeni eikä tarttenu seuraavilla starttauksilla hytkytysrumbaa. Ajelin jokusen kymmentä km, tuntui et veto loppuu jossain 3000rpm mut asettui. Samoja koodeja antoi.

   Sit asiaa selvittelemään, ekaks tulpat, piuhat, kansi ja pyörijä uusiks, ei auta. Löytyi ihan reippaat pakovuodot ennen lambdaa, nämä kuntoon niin sama homma, vähän lievempänä.

   Imuvuotoja tutkimaan, löytyihän sieltä muutamasta letkusta halkeamaa. Ne uusiks ja samantien purin imusarjan, putsasin kaasuläppäkotelon, tsekkasin et tyhjäkäyntiventtili naksahteli ja vaikutti toimivalta (myöhemmin puristin käynnissä ollessa letkun kiinni, käynti hyytyi joten lienee ok), mittasin lämpötila-anturin molemmat puolet, näytti lämpötilan mukaan olevan ok, uudet tiivisteet ja kasaan. Taas vähän parempi mut sama käynnistelypulma yhä.

   Mittasin bensapaineet, näytti kuiviltaan 3 bar ja käynnissä 2,5. Ei noussut kun antoi kaasua eikä reagoinut kun tuikkasin ison ruutan imuletkuun ja imin/työnsin. Paineensäädin siis vaihtoon. Eipä auttanut. Se uusikaan ei heti reagoinut imuun mut vähän myöhemmin tsekatessani toimi niinkuin pitääkin.

   Aattelin et josko suuttimet tukossa, meinasin katella suihkuja mut totesin et lähetetääs saman tien tsekattavaks. 2 putsasivat mut ei ollu kummosta heittoa eikä auttanut.

   Ohitin bensapumpun releen jumpperilla ja putsasin sulakkeiden kontaktit, ei muutosta.

   Kaasuläpän asentotunnistin naksahtaa niinkuin pitääkin.

   Jako näyttäisi olevan kunnossa jos kampiakselin pyörän merkki pitää paikkansa.

   Olis uusi YKK-anturi, mut autossa oleva näytti uudelta ja tuskin ecu sitä osaisi kompensoida? Täytyy sekin kokeilla.

   Tällä hetkellä käynnistelyprosessi on sellainen, että hurahtaa iloisesti käyntiin, nostaa kiekat jonkin 1500 nurkille, putoaa siitä alle 1000, kohta alle 500 ja meinaa sammahtaa mut herää taas ja nostaa kierrokset reiluun tonniin tms ja takas alas et meinaa sakata ja jatkaa tätä seilaamista. Kaasua kun antaa niin joutuu sen kanssa aikansa pelaamaan kunnes saa kiekat pysymään suurinpiirtein tasaisena. Kone kun lämpiää niin suht ok. Tän shown jälkeen käynnistyy ihan nätisti, tosin alkuun kun lähtee ajamaan ei meinaa reagoida kaasuun kunnolla, käy hyytymään mut melko nopeasti asettuu. Aikansa kun ajelee ja ecu oppii niin toimii ihan ok. Akku irti hetkeks niin unohtaa säätönsä ja palataan samaan käynnistelyyn.

   Edellisen omistajan mukaan lambda ja lämpötila-anturi vaihdettu boschiin.

   Lambdaa en ole vielä mitannut, se on ohjelmassa seuraavana. Mut olenko ymmärtänyt oikein, että lambda ei ole kylmänä pelissä, alkaa toimimaan kun kone lämmin? Silloinhan se ei vaikuttaisi käynnistelyyn?

   IMMun piuha irti niin huonommin käy, tätä en kyllä ole testannut imu- pakovuotojen tukkimisen jälkeen. IMMua epäilly alusta lähtien mut sokkona ei viiti uutta mennä ostamaan. Joskohan joku lainais toimivaa -016 immua hetkeks tässä Kouvolan seudulla et kokeilis? Laitan tämän kysymyksen vielä erikseen foorumille.

   En ole kovin kummoinen autonrassaaja, mut on näitä volvoja ollut pitkään ja ne on aika pitkälti pysyny omin voimin liikenteessä joten emmä ihan täys tumpelo ole, kai...

   Oisko ideoita?

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #1 : 11.06.2025, 16:42:25 »
Mittailin lambdaa, kone kylmänä sen puolisen volttia, lämmetessä loikki osapuilleen 0.1-0.9 väliä, tosin mittari ei meinaa pysyä mukana. Ilmeisesti toimii. Tosin, en löytänyt lämmityspiuhoista 12V. En kyllä mitannut moottorin käydessä mut eikös sen pitäisi 12V antaa kun vaan kääntää virrat päälle? Kuulostais oudolle jos oireet siitä johtuisivat mut täytyypä selvitellä jännitteen puutetta. Vika voi olla mittaajassakin...

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #2 : 12.06.2025, 07:30:10 »
Onko mitään tietoa jos siellä on jotkut lastut boksissa ja vaikka myyntiin vaihdettu vakio-osaa paikoilleen ?  ( suuttimet tai IMM ?)

Ruiskun lämpötila-anturi ?
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #3 : 12.06.2025, 13:18:04 »
Ei pitäis olla lastuja. Oli ollu samalla kaverilla jonkun 20 vuotta, saksasta toi. Ei vaikuttanu pätkääkää "virittäjälle", ja jos oliskin niin olis varmast vaa käyttäny myyntivalttina. Taisin sanoakin et tod näk jonkun lastun hankin

Lämpsäanturia jossain vaiheessa epäilinkin, mut edellisen omistajan mukaan vaihdettu sekin boschiin ja resistanssimittauksen mukaan molemmat puoliskot ok.

Funtsin tossa et taidan tsekata tyhjäkäyntimoottorin uudestaan varmuuden vuoks, jos olis kumminkin juuttunu auki.

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5845
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #4 : 12.06.2025, 14:09:41 »
Tyhjäkäyntimoottori ei vaikuta mitenkään seoksiin. Vain tyhjäkäyntiin ja ajossa sen kuuluisikin olla auki.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #5 : 12.06.2025, 15:13:01 »
Samaa aattelin mut tuli mieleen et jos juuttunu auki ja toimii kuin imuvuoto. Enpä tiedä mut tsekkaan varmuuden välttämiseks. Tyhjäkäynti tasaantuu kunnolla vasta kun ecu oppii.

Tossa kun kattelin skeemoja niin näyttäis et lambdan lämmitykselle tulee jänö vasta kun kone käynnissä, mikä onkin loogista. Täytyy vielä varmistaa.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #6 : 12.06.2025, 15:26:26 »
Käytetyt -016 IMM hinnat lienee 50 euron luokkaa. Onko siellä Bosch IMM, ettei ole tarvike ?
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #7 : 12.06.2025, 17:57:42 »
Kyllä se boschilainen on. Käytettyhän on sinänsä hyvä jos voi olla varma että toimii. Siks mielellään lainais hetkeks toisesta autosta että tietäis. Muistuikin toss yks tuttava mieleen kellä mahdollisesti yhä takavetovolvo, hän varmast lonaa jos on mitä lonata.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #8 : 12.06.2025, 21:23:36 »
Putsasin nyt varmuuden vuoks tyhjäkäyntiventtiilin ja testasin kuiviltaan 12V, aukeaa ja sulkeutuu. En huomannut kovin isoa eroa onko kiinni vai auki kun rööriin puhalsi, mut näin sen kait pitääkin toimia jos oikein ymmärtänyt. Auto tyhjäkäynnillä puristin venttiilin letkuja kiinni, käynnissä ei mitään muutosta. Tämä ei vaikuta normaalilta. Mielestäni kokeilin samaa jossain vaiheessa vikaa tutkiessa ja olisi silloin kiekat tippunut mut saattaa muisti pätkiä...

Irroitin jarrutehostimen letkun, puhaltamalla pysyy kiinni ja imaisulla aukeaa, näin kait pitääkin olla? Jarruissa ei ole ongelmaa, kunhan kokeilin.

Lambdan lämmitys toimii kuten pitääkin.

Ens viikon alkupuolella sais IMMun lainaks, pitää vielä varmistaa et on -016. Kaipa niistä jotkut ristiinkin käy.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #9 : 12.06.2025, 21:30:29 »
Lisäys: Ei vikakoodeja tk-venttiilistä tai mistään muustakaan.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2378
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #10 : 12.06.2025, 21:32:45 »
Onhan se kaasuläpän perussäätö oikein?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #11 : 12.06.2025, 23:45:34 »
Kyllä sen pitäisi olla, tarkistin putsatessa että läppä lähes kiinni mut ottaa snadisti säätöruuviin ja asentotunnistin naksahtaa melkein heti kun kaasua avaa.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #12 : 13.06.2025, 08:44:15 »

Ens viikon alkupuolella sais IMMun lainaks, pitää vielä varmistaa et on -016. Kaipa niistä jotkut ristiinkin käy.

Älä rupea käyntihäiriötä jahtaamaan väärällä ilmamassamittarilla...
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6741
  • Global alligator
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #13 : 13.06.2025, 08:53:10 »
Kai se kampuran pultti on ollu kunnolla kiinni?
Jos vähän löysällä nyt tai joskus ollut niin särkee rattaan kiilan ja pääsee hiipimään väärään asentoon.

Ei se koodeja selitä mutta...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: -95 940 b230fk soosit pielessä ja käynnistysoperaatio
« Vastaus #14 : 14.06.2025, 17:55:57 »
Käyny mielessä et oisko voinu luistaa, epätodennäköistä ja tosiaa tuskin selittäis asiaa mut täytyy sekin tsekata, pitäs muutenkin remmit ja samalla stefatkin vaihtaa. 240:s oli joskus jakaja hampaan pielessä, se ei tuumannu siitä mitään

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo