Elekma  Autoracing

Tasapainotetut renkaat täristää

  • 4 Vastauksia
  • 232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1728
  • www.vrcf.fi
Tasapainotetut renkaat täristää
« : 12.06.2025, 10:39:35 »
Katsoin tämän videon jossa tasapainotuskone simuloi maantien painetta renkaaseen ja antaa korjauksen.
Onkohan Suomessa vastaavaa?
Omat AT kumit alkoi täristämään kun ne asennettiin takaisin maalattuihin vanteisiin. Uudelleen painotuskaan ei  auttanut.
https://youtu.be/XA4LExidcmY?si=vDvEiLten-k4GyMP
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainotetut renkaat täristää
« Vastaus #1 : 12.06.2025, 18:49:10 »
Eilen huollossa kaveri sanoi, että isoilla rengasfirmoilla on näitä. Tiedustelisin Euromasterilta, Vianorilta ym.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3536
Vs: Tasapainotetut renkaat täristää
« Vastaus #2 : 12.06.2025, 21:11:11 »
Mulla ei joskus ollut semislicksi ollut noussut kunnolla vanteelle, ravisti vaikka meni koneessa painoon. Uusiksi pulleilla rasvoilla ja paineilla niin tuli kuntoon. Voiko ahdistaa jos on reilusti väriä pinnassa?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • O.V.L.O.V.
Vs: Tasapainotetut renkaat täristää
« Vastaus #3 : 13.06.2025, 09:16:50 »
Mikähän rengas kyseessä ja missä koossa?

Vanteen olka jätetty maalaamatta asianmukaisesti?

Paljonko pystyheittoa renkaassa/vanteessa?

Kuinka suurilla painoilla jouduttu tasapainottaan?

Jos on jouduttu laittaan helvetinmoiset painot, niin sitten vastuuntuntoinen rengas-asentaja lossaa renkaan vanteelta, pyöräyttää rengasta vanteella, ja haetaan dynaamisempi tasapainopiste kumi-vs-vanne.

Yleensä ensin puoli kierrosta, jos ei auta niin vartti-kierros.

Koska liian suurella painomäärällä saadaan toki kone näyttämään OK painotuksessa, mutta suuri jakauma painoissa alkaa tekemään sivuttaisheittoa suuremmilla pyörintänopeuksilla. Geometriaa siis. Renkaan kulman vaihtuessa ts. tietyillä värinöillä renkaasta tulee gyroskooppi hyrrä.

Koska jos ja kun painoheitto tulee yleensä kumista, tasapainotus on kompensaatio. Todellinen heittohan on pyörivän asian ulkokehällä gyrovoiman vuoksi. Tasapainolimput on pirun vaikee saada kumin ulkopintaan kiinni.  :)

Rengashommat on hankalia värinöiden suhteen koska kyseessä on jousittamaton massa auton oman jousituksen ulkopuolella.

Tämän vuoksi asentajan olisi hyvä nähdä vähän vaivaa saadakseen kone näyttämään mahdollisimman pieniä painopyyntöjä.

Onko muuten tasapainotus tehty sovitusrenkaiden kanssa, jos tarvikevanne.

Jos kumi ei istu kunnolla vanteelle niin sitten voi myös manklata. Kannattaa kysyä asentajalta onko tämä seikka tiedossa.

Esim Butler Airdraulic rengaskoneella todella helppoa.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1728
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainotetut renkaat täristää
« Vastaus #4 : 13.06.2025, 15:18:57 »
Cooper discoverer at3 4s,  275/55r20, joista kulutuspinta puolessa välissä. Voisin käydä näyttämässä niitä ja pyytää kääntämään 180 astetta joissa on enemmän painoja
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Autoracing  KL-varaosat