Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti

  • 27 Vastauksia
  • 1913 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Tuollainen noin 360tkm rullattu tapaus kyseessä. Tuntuu, että vetää nykyään usein vähän laiskasti. Lisäksi jäähdytysnestettä katoaa reippaasti, saa paisarin täyttää ainakin kerran viikossa. Ei valu ainakaan maahan asti, eikä näy suoraan konepellin alla mitää selkeää vuotokohtaa. Mittasin illalla puristuspaineet, ja ne näyttivät seuraavilta:
1: 11,6
2: 10,3
3: 8,7 / 9,8 (öljytilkan lisäämisen jälkeen)
4: 6,8 / 8,3
5: 6,3 / 6,3

Eli voisi ilmeisesti olla ainakin vuotava kannentiiviste? Liekkö vitospytyssä jotain muutakin kun ei yhtään parantunut mittaustulos öljytilkan kanssa?

Viime syksynä vaihdoin (ihan itse) molemmat VVT:t ja uuden jakohihnasarjan. Vai voisiko ajoitus olla hampaan verran vinossa, voiko sellainen tehdä tällaista oiretta? Ja vähän huomiota herättävän hassusti puristuspaineet tippuvat sylinterijärjestyksessä alaspäin, vai liekkö sitten sattumaa...

Mitähän tälle pitäisi tehdä? Ajamaan pystyy, ei savuta tai ole muuta ihmeellistä pientä nuhaisuutta lukuunottamatta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7167
  • Global alligator
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #1 : 08.07.2025, 09:04:45 »
Kyllä jotain on pahasti pielessä. Aukihan se on otettava. Pahvi varmaan mennyt, eikai ne kaikki sylinterit murtunu ole?
Koneen takapäähän käy kuumimpana johtuen nestekierrosta, kuumiaa takapäähän ehtiessään mutta ei kait se nyt tuollaista selitä.
4 ja 5 on huonoimmat, voisko pahvi olla palanut niiden välistä ja lutkuttaa painetta 4<----->5.
Venttiilivikakin sopii kuvaan...
Neste menee varmaan sylinteriin, kun ei ole tarpeeksi suuri vuoto niin ei pahemmin savuta.
Öljy on normaalia?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #2 : 08.07.2025, 13:37:27 »
Öljy näytti ainakin mittatikun päästä kokolailla normaalin käytetyn mustalle.

Pitänee vielä tehdä karkea ohivuotomittaus. Puristuspainemittarin mukana tuli kova putki, jonka päässä on tulpan reikään käypäinen kumikartio. Pitää laittaa se suoraan kompuraan kiinni ja vaikka viiden barin paineella lasketella paineilmaa sisään. Tuossa ei silloin ole vuotomäärän mittausta kun ei ole mittareitakaan, mutta sehän oli jo tiedossa että reippaasti vuotaa... Muutenhan tuon luulisi toimivan kuin erillisen ohivuotomittarin kanssakin, kuulostelee mistä suhisee tai porisee. Että pitäisi käydä selville olisiko pelkkä pahvi, vai onko venttiileitäkin mennyt.

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #3 : 08.07.2025, 23:07:47 »
Vähentynyt teho ja pytyissä 3–5 on selvästi alhaiset lukemat öljylläkin. Tämä viittaa siihen, että jäähdytinneste pääsee sylinteriin ja muuttaa puristusolosuhteita.

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #4 : 11.07.2025, 01:02:04 »
Noniin, tänään ehdin pistää paineistettua ilmaa (noin 6 bar) sylintereihin, mutta kummastuksekseni varsinkaan 4. ja 5. sylinteri eivät näyttäneet mitenkään erityisesti vuotavan, vähemmän niistä tuli mielestäni suhinaa kuin 2. ja 3. sylinteristä. Kolmannen sylinterin kohdalla erottui mielestäni vähän suhinaa pakoputkesta, että siellä on todennäköisesti jonkinlainen vuoto pakoventtiilistä.

Mitasin sitten vielä uudelleen puristuspaineet, kun ohivuotomittauksesta ei tullut mielestäni kokonaisuutena järkeviä, puristusmittauksia vahvistavia tuloksia. Ja nehän olivat kuin eri autosta...
1. 12,1
2. 7,8
3. 9,2
4. 10,2
5. 11,9

Jäi vähän outo olotila tuon jälkeen. Että valehteleeko puristuspainemittari (mittasin nuo pienimmän tuloksen sylinterit kyllä ensimmäisellä kerralla moneen kertaan), onko sylintereihin ensimmäisellä mittauskerralla laitettu öljy vetreyttänyt männänrenkaita tms, vai vielä jotain muuta. Joka tapauksessa kahdessa vierekkäisessä sylinterissä (vaikka eri sylinterit kuin viimeksi) näyttäisi tämän mukaan olevan selvästi muita pienemmät paineet. Moottori oli lämmin molemmilla mittauskerroilla ja autolla oli ajettu luokkaa 50 km mittausten välillä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7167
  • Global alligator
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #5 : 11.07.2025, 09:00:39 »
Niin, aukihan se on vedettävä. ::)
Kolmosessa venttiilivikaa ja pahvi voi olla siitä2-3 piloilla.
Tai sitten kolmosessa venttiilivika ja kakkosen sylinterissä murtuma ylhäällä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #6 : 06.09.2025, 23:36:31 »
No nyt tähänkin päivitystä. Sain tänään askarreltua kannen irti. Oli kyllä ennakko-odotuksia isommassa tatinassa ja karstassa. Paitsi kolmospytty selvästi muita vähemmän, sinne on varmaankin fuskannut jäähdytysnestettä.

Tummuusaste lisääntyy jakopäästä vaihdelaatikon päätä kohti. Kun nokat sai näkyville, niin vaihdelaatikon pää oli selvästi enemmän tatinassa kuin toisesta päästä, mistä lie johtuu.

Äkkiseltään katsottuna sylinterien yläpäissä ei ollut mitään murtuman näköistä.

Venttiilitkin ovat niin karstassa, ettei ole ihme jos sielläkään ei ihan tiivistä ole.

Mikähän tuon tervautumisen on aiheuttanut? Ainakaan huohotus ei ole toiminut, en tiedä miten pitkään aikaan liene.

Ja osaako joku sanoa, miten tuon tatinan ja karstan saisi putsattua parhaiten pois? Heti kun näin tuon niin tuli mieleeni taltta ja vasara...







Poissa hevy84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #7 : 07.09.2025, 23:01:55 »
Ite putsasin oiskohan ollu Opelin koneesta ihan akkuporakone ja sellaisella messinki harjalla minkä laittaa pyörimään.

Ja aika karstanen voi jo aiheuttaa sen että karstan pala irtoaa ja jää venttiilin  Väliin ja siinä menee hetki ennenkuin taas tiivis
« Viimeksi muokattu: 07.09.2025, 23:04:25 kirjoittanut hevy84 »
V70R -04

Poissa sulake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #8 : 14.09.2025, 00:05:07 »
Lisää päivitystä. Tänään ehdin katsoa tarkemmin sylintereitä, niin mitäs sieltä sitten löytyikään. Se kolmospytty, johon oli vuotanut jäähdytysnestettä oli kunnon valaistuksessa katsottuna entinen. Vaikka halkeama ei juurikaan tuntunut kynteen, niin kuitenkin melko selvästi näkyi, tasan siinä ohuimmalla kohdalla kakkospytyn suuntaan.

Että eiköhän se ole siinä tuon moottorin kanssa, ei kai tuolle voi mitään (helppoa ja halpaa) tehdä. Tuossa näkyy railon ympäristössä iso tummempi alue, lie jäähdytysnesteestä pikkuhiljaa tullut.

Eli jos urheilumieltä ja aikaa riittää, niin vaihtokone. Tai sitten dumppaa tuon jollekin tarvitsijalle varaosa-autoksi.




Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7167
  • Global alligator
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #9 : 14.09.2025, 08:28:53 »
No níinhän se on. Mä olen huono numeroissa. :D

Eipä tuossa tosiaan paljon vaihtoehtoja ole. :-\
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #10 : 14.09.2025, 12:55:31 »
Tässäkin kolmossylinterin sylinteriputkessa hiushalkeama yläpäässä.  :-\

https://www.youtube.com/watch?v=bIvJNL2fBwU

Poissa hevy84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #11 : 14.09.2025, 16:32:12 »
Kun itsellä meni tosta ärrästä putki halki niin mietin yhtä vaihtoehtoa että laittaisi rakotulkin väliin vaikka halki jo ja hitsaisinraon päädyt umpeen. Varmaan halvin mahdollinen korjaus . Ja ehkä joskus tulen tekemään tuohon rikkoutuneeseen koneeseen ihan mielen kiinnosta
V70R -04

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1164
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #12 : 14.09.2025, 17:09:59 »
Tiedän yhden hitsatun lohkon, jolla matka jatkuu. Särö kannattaa porata ja avata hyvä hitsausseevi. Esilämmitys ja hitsaus, jännityksen poisto ja siinäpä se. Sauma sileäksi, kevyt hoonaus ja kovaa ajoa. Ja tietenkin rakotulkit tai vastaavat tukemaan.

On kai noita putkitettukin, muistaisin tuben nähneeni.

Poissa hevy84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #13 : 14.09.2025, 19:52:49 »
Ja ei välttämättä edes tarvii hoonata.
Männän renkaat kun eivät ylös asti tule

Joku kuka tekee keikka hommia käy sutasemassa tigillä sauman
V70R -04

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1164
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T 4WD 2007 puristuspaineet heittävät reilusti
« Vastaus #14 : 14.09.2025, 20:22:34 »
Männän renkaat kun eivät ylös asti tule
Tuota kuvaa kun tihrustelin, niin näyttäisi särö ilman tunkeumanesteitäkin ulottuvan selvästi ylemmän puristusrenkaan jäljen alapuolelle.

Toki voi korjauksia aina tehdä ”sutasemallakin”, mutta itse arvostan enemmän ammattitaitoisia, harkittuja suorituksia. Yleensä lopputulos on niissä onnistuneempi, vaikka eipä näitä usein eteen tule.

 

Futurez  Kulkukoira