Autodiagnoosi  Carcom Oy

V90 CC dieselit, ennen Adblueta?

  • 9 Vastauksia
  • 621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kierto_Kanki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« : 22.07.2025, 23:28:13 »
Tervehdys. Mersusta Volvoon siirtyminen harkinnassa (mahdollisesti ensimmäinen Volvo).

V90 crosscountry erityisesti kiinnostaa ja ehdottomasti ilman adblueta. Kävin jo yhtä 180tkm ajettua 2017 "D5" mallia kokeilemassakin, mutta ei ollut uskallusta tehdä kylmiltään kauppoja kun ei näistä koneista tiedä yhtikäs mitään vielä. Kone myös kuulosti bensakoneisiin tottuneen korvaan melko pommilta (klaklak ja tsirp tsirp), mutta tiedostan kyllä että ei ne äänet välttämättä merkitse mitään. Mutta esimerkiksi sellainenkin selvisi, ettei tämän D5 automallin moottori olekaan se ymmärtääkseni kehuttu 5-pyttyinen josta kai D5 nimellä puhutaan, vaan sittenkin nelosdiesel merkinnällä D4204t23.

Heppoja tuossa pannussa oli 235 ja kulki todella nätisti alhaalta. Kysymys kuuluu, onko D4204t23 niitä kaikkein pahamaineisimpiin luokiteltavia moottoreita Volvolta? Vai millainen kone tuo ylipäätään on kestävyydeltään (pääasia), uskaltaako noita ostaa lähemmäs 200tkm rullattuna, vai kannattaako välttää? En pelkää jakopääremppoja tai apulaiteremmien vaihtoja, Saksalaisen ketjukoneen kuuluisaan "huolettomuuteen" tottuneena melkein helpottaa tieto, että jakopää on hihnalla ja sitä vaihdellaan usein. Ei tarvitse arpoa sen asian suhteen, että alkaako joku aamu säksättämään.

Saa toki heittää V90 CC:stä yleisestikin tietoutta, että mitä asioita kannattaa tarkistella kun lähtee ostamaan. Kuuluuko esim. voimansiirron pitää jonkinlaista mietoa ääntä, vai olla täysin hiljainen? Tämäkin vähän kyseisessä autossa epäilytti kun on tottunut normaaliajossa käytännössä äänettömään mersun nelivetoon, jonka olemassaolon kuulee vain täysin sileällä asfaltilla tai parkkihallissa. Volvosta kuuli selkeän (joskin silti vaimean) jurnutuksen erityisesti stoppiin jarrutellessa kun laatikko vaihteli pienemmälle.


Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #1 : 23.07.2025, 01:19:50 »
Tervetuloa vaihtamaan Mersua Volvoon! Niin minäki tein.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149380.0

Tuossa ihan hetki sitten käsiteltiin ko. moottoriin liittyviä kysymyksiä toisessa saman tyylisessä topicissa. Lyhyesti sanottuna, hyvä moottori se on, eikä pahamaineista öljynsyöntiongelmaa enää pitäisi näissä SPA-korisissa olla. Mulla ei vielä pitkää kokemusta ko. D5 moottorista ole, mutta nettiä on tullut koluttua asian suhteen paljon.

Mulla ei kyllä V90 nelivedon voimansiirto ääntele mielestäni millään tavalla. Mainittakoon, että olen autojen kohdalla hyvin ääniyliherkkä. Siihen kiinnittäisin ainakin huomiota enemmän jos kyseiseen autoon päädyt.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2025, 01:24:59 kirjoittanut T-Row »

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 804
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #2 : 23.07.2025, 08:56:09 »
Se riippuu niin yksilöstä, mutta itselläni oli V90 D5 AWD 2018 jokunen vuosi sitten. Noin 75tkm kohdalla se alkoi popsimaan noin 1l/10tkm öljyä. Se muuttunut mihinkään kun ajoin sen 100tkm lisää siihen. Hienosti toimiva auto oli, ei moitittavaa muuta kuin kulutus motarilla. Entinen XC60 D5 AWD 2014 (sillä kuuluisalla vitos pannulla) söi mun ajossa jopa 1,5l /100km vähemmän dieseliä eritoten motari ajossa.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kierto_Kanki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #3 : 23.07.2025, 16:05:41 »
Tuota ketjua kun selaa, tulee mieleen ettei tämä nyt tavallaan Mersusta yleisen vika-alttiutensa puolesta juuri muutu. Ehkä ne korjaukset on halvempia ja helpompia, riippuu vähän. Mersun kohdallahan en OM dieseleitä edes harkitse, lisäksi saa pissavehkeet kaupan päälle niissä jo 15 vuodesta lähtien. Eli moottori (jos kerran kestävä) ja Adbluen puute 17 malliin asti on se joka Volvoon vetää eniten. Bensassa olisi halunnut pysyä, muttei näitä oikein näytä löytyvän puhtaasti bensakoneella.

Mulla ei kyllä V90 nelivedon voimansiirto ääntele mielestäni millään tavalla. Mainittakoon, että olen autojen kohdalla hyvin ääniyliherkkä. Siihen kiinnittäisin ainakin huomiota enemmän jos kyseiseen autoon päädyt.

Sama itsellä, kaikki pienetkin sivuäänet kyllä huomaan ja alan huolestua. Ei ollut kovin miellyttävä äänimaailma tossa vehkeessä suoraan sanottuna. Mitä nyt tässä välissä kysellyt muualtakin niin eivät myöskään ole huomanneet Volvoissaan mitään sen suuntaisia ääniä, oli ehkä ihan hyvä sitten jättää toi auto kauppaan. Joku muu sen itselleen nappasi heti samana päivänä eli nämä tuntuu menevän kuumille kiville. En kysellyt oliko lootan öljyt vaihdeltu, mutta sehän on se mahdollisuus että oli erittäin ohueksi päässeet öljyt jos sivuutettu. Ehkä olis äänet korjaantunut öljynvaihdolla, ehkä ei. Monella varmaan se uskomus ettei noita tarvitse vaihtaa jos ei huolto-ohjelmaan kuulu ja "kyllähän volvo kestää".


Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #4 : 23.07.2025, 16:58:26 »
Koska autoja täytyy aina verrata saman ikäisiin tai muuten saman tasoisiin modernisuutensa puolesta, niin itse vertaisin Volvon V90 mallia s213 mersuun. Mä mietin itse autoa vaihtaessa s213 merrsua M254 moottorilla. Se voisi olla ihan ok paketti, joskin melko laiska moottori mun mielestä tuohon koppaan. Ei OM654 myöskään mun mielestä huono moottori ole, mutta ne adblue vehkeet... Tuntuu todella tympeälle käydä läpi useiden tuhansien eurojen remontit läpi alle 10v välein.

Kyllä se Volvo karvan verran "rouheempi" auto on. Ajotuntumassa en pidä Volvoa huonompana, mutta semmonen yleinen laatuvaikutelma kaatuu ehken mersuun päin. Volvon moottorin käynnistäminen tuntuu samalle, kuin käynnistäisi 20v takaisen mersun moottorin kaikkine moottorin heilumisineen. Myöskin lasin nostimet on kun volkkarissa konsanaan kaikkine meteleineen. Selkeästi ajomeluisampana autona en Volvoa pidä, mutta vertailu on hankalaa, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Jonkun verran on tullut ajeltua w213 om654 mersulla, joka ajettu alle 100tkm, joten perstuntumavertailua on tullut tehtyä. Yksi erittäin ärsyttävä piirre mersussa on se jäykkä ohjaus, josta ei ole mitään iloa mihinkään suuntaan.

Mutta yks suuri asia Volvon eduksi on se, että remontit on oikeasti edullisia ja varaosat oikeasti edullisia verrattuna mersuun. Voisi sanoa, että jos teetättää samat remontit mersuun ja volvoon merkkiliikkeessä, niin Volvon kustannukset on karkeesti puolet. Volvon alustarakenne on todella yksinkertainen verrattuna mersuun. Volvo on myös kotimekaanikolle todella ystävällinen auto ikäänsä nähden. Minun entinen s211 mersu oli huomattavasti "hankalampi rempattava", mitä nykyinen Volvo. Silti w213 alle 100tkm ajettuna ei ole tien päällä yhtään sen parempi, kuin hyvin pidetty V90 330tkm minun mielestä. Jossain autobaanalla 200km/h nopeudessa tilanne voisi olla toinen.

Poissa Kierto_Kanki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #5 : 23.07.2025, 19:48:46 »
Tässä sen näkee miten subjektiivisia tällaiset asiat on.  :D

Omasta mielestä Mersun ohjaus huomattavasti parempi, tarkempi ja nopeampi. Siis suorastaan urheiluautomainen tuntuma verrattuna ainakin tuohon CC volvoon jota koeajoin. Tietysti sillä voi olla tekemistä kun alusta on melko löllö, en ole normi V90:ä ajanut. Tykkään myös siitä Mersun ohjauksen painosta, tosin sitä voi vaihtaa kahdella eri tasolla joista comfort mielestäni liiankin köykäinen. Itsellä tällä hetkellä AMG S205, mutta olen tavallista W213:a ajanut myös eikä niiden välillä suurta eroa ajotuntumassa jousitusta lukuunottamatta. Mutta se voimakkaasti keskittävä ohjaus tuntuu pitävän auton suorassa moottoritievauhdeissa paljon paremmin kun Volvoa joutui paimentamaan melkoisesti, tai siltä se tuntui.

Volvon sisustan fiilis oli mielestäni monelta osin laadukkaampi, joissain asioissa taas toisin päin (esim. w213 widescreen on ihan omaa luokkaansa kun taas Volvon näytöt jotenkin halvan oloisia). Mutta Volvon ovet on jäykät, muovit on tanakat ja nahkatoppaukset ym. ulottuu keskikonsolin sivuille. Todella hieno yksityiskohta. Mersussa, jopa w213 rätisee ja rämisee melkein jokainen pinta ja muovit tuntuu ohkaisilta. Mersussa kyllä se oven kiinni napsautus on "hienostuneempi" ja paljon kevyempi, Volvossa saa paiskata ihan reippaasti ja siitä tuleekin vähän työkalumaisempi fiilis, se on totta. Osittain tykkäsin just tästä, varsinkin kun "maastoautompi" peli toi CC niin se sopii siihen. Volvon kone oli kyllä tosi äänekäs ja sisämelussa ainakin tuntuu häviävän w213:lle. Mielestäni rengasmelu lähenteli C-luokkaa.

Itse en koskaan teetä mitään merkkihuolloissa ellei nyt ole järkevää jostain tietystä syystä tai hinta kohdallaan, siellä varmasti Mersuihmistä kustaan silmään ihan huolella. Vehosta jonkin verran kokemusta, joka onneksi meni liikkeen piikkiin kaikki, kun 50tkm ajettuun C-mersuun piti vaihtaa Nox anturi, akku, sekä raidetangon kiristinkappale heti oston jälkeen..  ;D Lisäksi auto veteli senkin jälkeen urissa ihan hulluna, eivätkä Veholla kahteenkaan otteeseen saaneet selville että mikä siellä on vikana. Raportissa vaan luki lopulta että mekaanikko on koeajanut ja auto kulkee heidän mielestä moitteetta... Taisivat ajaa Vehon ympäri kerran.

Tähän liittyen omassa M276 bensakoneessa esimerkiksi hyvin yleinen tyyppivika on turboon liittyvän alipainepumpun pieni muovinen takaiskuventtiili, joka hajoaa ajan kanssa. Tähän käy suoraan Volvon varaosa, joka on se edullisin ja paras "alkuperäinen" vaihtoehto, kiinalaiset halpikset kun ei kestä. Ilmeisesti Volvossa sama pumppu hoitaa jotain jarrupuolen virkaa. Mersulta sitä venttiiliä ei edes saa erillisenä, vaan myyvät koko pumppua joka kaiketi maksaa satasia. Hyvä esimerkki miten Mersun kanssa vedätetään jos ei ota selvää asioista ja tee itse.

Mutta kyllä, Volvo on yleisesti rouheampi ja voisin kuvitella kestävämmäksi pidemmällä aikavälillä. Ja se mitä noista Mesen OM dieseleistä olen vuosien aikana kuullut, että puolet paskoo itsensä kun öljynkierto on heikkoa, ketjut ja alakerrat menee Sprinttereistä ym.. Ei voi olla ihan kovin hyvä moottori vaikka osa niistä pelaakin pitkään. Volvon diesel nyt näiden juttujen perusteella ainakin vaikuttaa kestävämmältä, jos ei hihnan kanssa käy mitään äksidenttiä. Toivoisin ainakin asian olevan näin.

Adbluevehkeet Mersun hinnoilla tohon OM koneiden ongelmien päälle niin ei tosiaan oikein itseäkään houkuttanut ne enkä voi käsittää miten ne on niin suosittuja..
« Viimeksi muokattu: 23.07.2025, 19:55:22 kirjoittanut Kierto_Kanki »

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #6 : 24.07.2025, 12:14:42 »
Itse en taas ole ajanut V90CC:llä, joten en osaa sanoa, kuinka paljon tuntumassa on eroa normi V90.

Saan kyllä hyvin kiinni, miksi tykkäät tuosta mersun ohjaustuntumasta. Jos mersussa on kaikki kunnossa, niin onhan se tuolla ison tien päällä hyvä ajettava. Se vaan on niin pirun herkkä kokonaisuus, että riittää ihan vaan jo se, että nelipyöräsuuntausta tekevä henkilö ei älyä säätää sitä takapään aurausta lähelle nollaa vaan jättää sen vaan "jonnekin vihreelle alueelle", niin jo alkaa kauhee vetely urissa ja pitkien matkojen ajaminen johtaa jännetupin tulehdukseen. Raskas ohjaustuntuma korostaa ongelmaa, sillä jos mersua joutuu paimentamaan tien päällä, se ottaa voimille. En tiedä vieläkö näissä uudempikorissa on sama homma, mutta ainakin vielä 211- ja 212-korisissa tuo taka-auraus oli merkittävässä roolissa kulkupuoleen.
Mä ehken itse tykästyin tuohon Volvon kevyeen ohjaukseen heti sen vuoksi, kun tulee ajeltua paljon kaupungissa ja rattia joutuu veivaamaan paljon. Sitten kun Volvolla ajettuaan pitkästä aikaa hyppäsi w213 rattiin, niin tuli heti semmonen olo, että tätä ohjaustuntumaa ei ole kyllä ikävä. Tämä ajelu tosin ei ollut pitkän matkan ajoa, joten se mersun ohjaus ei päässyt ihan oikeuksiinsa tuolla viimeisimmällä ajolenkillä.

Kun auton vaihtaminen oli ajankohtainen, niin kävin koeajamassa kahta karvalakki s205 korista ja jäi sellainen mielikuva, että meteliä oli V90 Volvoon nähden huomattavasti enemmän. Ei pelkästään rengasmelua, vaan myös motarilla ohi ajavien autojen rengasmelu tuli melkoisen kovana kabiiniin. AMG:tä en ole ajanut, enkä kyllä ihmettelisi, vaikka sinne olisi pantu parempaa ääniääristettä vs. hinnat alkaen mallit. Toinen asia mikä häiritsi oli se hinnat alkaen -mallin äänentoisto. Siis jotain aivan kauheeta! Äkkiseltään väittäisin, että 20v vanhemmassa hinnat alkaen Skodassa on parempi äänentoisto. Vaan ei sillä, kyllä tuo Volvonkin hinnat alkaen -kaiutinjärjestelmä on kohtalaisen paska. Kaiuttimien päivitys on mielessä, mutta toisaalta tilanteeseen on kerennyt jo tottumaan. S211 oli mulla Harman Kardonin -paketilla, ja siirtyminen Volvon perusjärjestelmään oli melkoinen järkytys.

Mitä tulee noihin OM-moottoreiden kestävyyteen, niin ainakaan vielä tässä vaiheessa ei oo tullu niin kauheesti esille OM654 moottoreiden totaalituhoja. On niitä foorumille muutamia raportoitu, mutta toistaiseksi yksittäistapauksia. Sitähän ei tiedä, että onko ne vielä edessä. n. 200tkm kohdilla kun teetättää siihen moottoriin sen venttiilikoneistorempan, niin selviää vielä suht edullisesti, eikä tarvii nokka-akseleita vaihdattaa. Muistelen kuulleeni, että kyseessä on reilun tonnin remppa, joka on vielä kohtuullinen 200tkm välein tehtäväksi.
Sitten taas se pykälää vanhempi OM651 on kerännyt kohtalaisen huonon maineen itselleen juurikin sen kiertokangen alapään korkkaamisen vuoksi. Tuo hommahan olisi lähes varmasti estettävissä, kun etsisi mahdollisimman vähän ajetun yksilön itselleen, ja käyttäisi sitä oikein. Sehän on yleisesti tiedossa, että ongelmalle altistaa pitkät öljynvaihtovälit, kylmäkäynnistykset, sekä öljynpainetta alentava solenoidi. Jos vähän ajetusta moottorista ottaisi solenoidin pois käytöstä, vaihtaisi öljyä tiheään ja huolehtisi moottorin esilämmityksestä, niin todennäköisesti saisi rullata miljoonan moottorin puolesta.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #7 : 26.07.2025, 00:08:52 »
Tervehdys. Mersusta Volvoon siirtyminen harkinnassa (mahdollisesti ensimmäinen Volvo).

V90 crosscountry erityisesti kiinnostaa ja ehdottomasti ilman adblueta. Kävin jo yhtä 180tkm ajettua 2017 "D5" mallia kokeilemassakin, mutta ei ollut uskallusta tehdä kylmiltään kauppoja kun ei näistä koneista tiedä yhtikäs mitään vielä. Kone myös kuulosti bensakoneisiin tottuneen korvaan melko pommilta (klaklak ja tsirp tsirp), mutta tiedostan kyllä että ei ne äänet välttämättä merkitse mitään. Mutta esimerkiksi sellainenkin selvisi, ettei tämän D5 automallin moottori olekaan se ymmärtääkseni kehuttu 5-pyttyinen josta kai D5 nimellä puhutaan, vaan sittenkin nelosdiesel merkinnällä D4204t23.

Heppoja tuossa pannussa oli 235 ja kulki todella nätisti alhaalta. Kysymys kuuluu, onko D4204t23 niitä kaikkein pahamaineisimpiin luokiteltavia moottoreita Volvolta? Vai millainen kone tuo ylipäätään on kestävyydeltään (pääasia), uskaltaako noita ostaa lähemmäs 200tkm rullattuna, vai kannattaako välttää? En pelkää jakopääremppoja tai apulaiteremmien vaihtoja, Saksalaisen ketjukoneen kuuluisaan "huolettomuuteen" tottuneena melkein helpottaa tieto, että jakopää on hihnalla ja sitä vaihdellaan usein. Ei tarvitse arpoa sen asian suhteen, että alkaako joku aamu säksättämään.

Saa toki heittää V90 CC:stä yleisestikin tietoutta, että mitä asioita kannattaa tarkistella kun lähtee ostamaan. Kuuluuko esim. voimansiirron pitää jonkinlaista mietoa ääntä, vai olla täysin hiljainen? Tämäkin vähän kyseisessä autossa epäilytti kun on tottunut normaaliajossa käytännössä äänettömään mersun nelivetoon, jonka olemassaolon kuulee vain täysin sileällä asfaltilla tai parkkihallissa. Volvosta kuuli selkeän (joskin silti vaimean) jurnutuksen erityisesti stoppiin jarrutellessa kun laatikko vaihteli pienemmälle.
Suosittelen 2017-2018 vuosimallien V90CC D4 awd automaatilla. Oli aivan superloistava auto! Meillä viimeinen nelivetodieseli. Ei ollut noin 70tkm ajoilla käytännössä yhtään mitään ongelmia, 3,5v oli meillä. Vähän oli tehoja lisätty (nykyään en suosittele ja ei kannata riskeerata). Oli luotettava peli ja vähän tuurilla meille tuli juuri tuollainen ilman ureaa oleva versio. Oli mahtava ajettavuus ja käytännössä täysin ongelmaton moottori ja voimalinja. Maavara on 21cm (sama kuin nykyisessäkin). Säännöliisesti huollatin jne. Käytin aina Volvon spekseillä olevia öljyjä ja muutamia kertoja vaihdoin jopa itse. Ei ole tuosta vuosimallisarjasta ja D4sta kyllä juuri mitään huonoa sanottavaa. VEA Volvon oma 4-sylinterinen hihnamoottori, pitäis olla luotettava kuten aiemmat 5-sylinterisetkin. VEA-moottorit ovat taloudellisia, tosin meillä kulutus oli jotain 6,87L/100km kaikki ajot. Jakopää noissa kyllä on kestävä ja melko pitkähän se on vaihtoväli, 5v tai rapiat 150tkm. D5sta ei ole kokemuksia. D4 on kuitenkin taloudellisempi ja tietääkseni noita D4sia on saatavillakin jonkin verran enemmän kuin D5 ja ovat edullisempiakin... Varusteluna meillä oli Momentum muutamilla lisäoptioilla, mutta meille oli täysin riittävä. Haldex neliveto on kyllä ihan yliveto! Vähän on ikäväkin sitä autoa. 171tkm oli ajokilsoja, kun vaihdettiin nykyiseen. Vieläkin on liikenteessä ja aika vähän ajettu, varmaan vain jotain vähän yli 200tkm (11.4.2024 viimeksi katsastettu ja 189tkm vasta mittarissa meidän jälkeen) mitä trafista olen seuraillut eli hyvin pelaa siis edelleen... YV viestillä voin antaa rekkarin, että voi katsoa mitä nykyään on kilsoja jne vaikka nykyiselle omistajallekin soitella kuulumisia? Katsoin pikaisesti nettiautosta, niin 2017-2018 vuosimallien yksilöitä alle 200tkm ajettuina oli jotain 20kpl ja niitä saa johonkin 28-35t€ D4sia melko lailla suurin osa. Tässä aika mielenkiintoinen kohtuu vähän ajettu yksilö sieltä edullisemmasta päästä :
https://www.nettiauto.com/volvo/v90-cross-country/14924991 Meillä väri oli komea "Osmium grey" eli sellainen metallinharmaa, näytti jossain valossa jopa hivenen vihreältäkin...
Tuossa toinen https://www.nettiauto.com/volvo/v90-cross-country/15049663 todella vähän ajettu vuosimalliin nähden! Just sama väri kuin meillä oli. Mittaristo tuossa vähän erilainen kuin meillä ja kangaspenkit, meillä oli ns. puolinahkaiset. Meillä oli tuollainen mittaristo https://www.nettiauto.com/volvo/v90-cross-country/15129372 ja tuossa jopa mustat nahkapenkit (nykyisessä just samat mustat)!
« Viimeksi muokattu: 26.07.2025, 00:32:31 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 130tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #8 : 26.07.2025, 12:12:15 »
Vähän oli tehoja lisätty (nykyään en suosittele ja ei kannata riskeerata).
Mikä mahtaa olla riski? Ainakin Rican softalla auto toimi, eikä kestävyydessä ollut ongelmia. Tehon lisäys D5 vakioon nähden on melko maltillinen ja päästöt pysyvät kurissa. EGR/DPF hommat ovat asia erikseen.

Noiden tuontiautojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Kuten esimerkeistäkin näkyy, varustelu poikkeaa täkäläisestä. Itse en pikkumittaristoa huolisi, kannattaa myös varmistaa esimerkiksi tarvittavien lämmittimien tilanne. Takaluukun lukitusnappulakin puuttuu? Myös kolarihistoria kannattaa selvittää, kokemuksieni mukaan erään suuren ketjun myyjät eivät kaihda valehtelua ::).

Poissa Kierto_Kanki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 CC dieselit, ennen Adblueta?
« Vastaus #9 : 28.07.2025, 16:03:21 »
Kun auton vaihtaminen oli ajankohtainen, niin kävin koeajamassa kahta karvalakki s205 korista ja jäi sellainen mielikuva, että meteliä oli V90 Volvoon nähden huomattavasti enemmän. Ei pelkästään rengasmelua, vaan myös motarilla ohi ajavien autojen rengasmelu tuli melkoisen kovana kabiiniin. AMG:tä en ole ajanut, enkä kyllä ihmettelisi, vaikka sinne olisi pantu parempaa ääniääristettä vs. hinnat alkaen mallit. Toinen asia mikä häiritsi oli se hinnat alkaen -mallin äänentoisto. Siis jotain aivan kauheeta! Äkkiseltään väittäisin, että 20v vanhemmassa hinnat alkaen Skodassa on parempi äänentoisto. Vaan ei sillä, kyllä tuo Volvonkin hinnat alkaen -kaiutinjärjestelmä on kohtalaisen paska. Kaiuttimien päivitys on mielessä, mutta toisaalta tilanteeseen on kerennyt jo tottumaan. S211 oli mulla Harman Kardonin -paketilla, ja siirtyminen Volvon perusjärjestelmään oli melkoinen järkytys.

Mulla on useampaa S205 korista ollut ja jokaisessa oli vähän eri tason melut (samoin ajotuntuma). Ne on ilmeisesti kovin paljon yksilöitä, ja rengastus vaikuttaa erittäin paljon tunnetusti. Yhdessä oli joku liian matala profiili eturenkaissa ja sitä meteliä ei oikeasti sietänyt moottoritiellä. Tota saa "akustisilla" laseilla myös mikä on aika harvinainen varuste, oli yhdessä autossa sellaiset ja se oli huomattavasti hiljaisempi. AMG:ssä ei ole mitään eroa korin osalta normaaliin, ihan yhtä rämisevä muovikasa se on, tai oikeastaan päin vastoin siinä on kovan alustan takia usein kovempi se rengasmelu sekä kaikenlaiset resonaatiot. Karkealla asfaltilla auto on kunnon rämisevä jyrä.. Yksi syy miksi siitä vaihdoinkin nyt pois. V90CC en muista hytin äänieristeistä muuten mitään, ehkä se oli aika hiljainen. Mutta rengasäänet siinä todella kuului ja se jäi mieleen. Päättelin että kyllähän ne isot pyörät varmaan pitää mekkalaa. Niissä varmaan oli myös tasapainoitus pielessä koska jurnutti siihen malliin.

Mersun äänentoistossa on kyllä tosiaan puutteita. Jostain syystä C coupessa kuulosti paremmalta vakiosoundit kuin farkussa, enkä siltä osin tuomitsisi täydeksi skeidaksi niitä. AMG:ssä oli mulla burmester ja olihan siinä sitä kolmiulotteisuutta, mutta silti aika terävä ja nihkeä toisinaan ja fiilis oli biisistä riippuen hyvin kaksijakoinen. Elementithän siinäkin on melko kämäset "premiumiksi". Yhteen S205:een oli laitettu parilla tonnilla joku kunnon Gladenin kitti SK autosoundilla, ja se kuulosti aivan toiselta kuin mitkään burmesterit, että ehdottomasti mieluummin sellainen. V90 CC:n vakkarit kuulosti mielestäni äkkiseltään ihan ok:lta joskin "vakiolta" eli kapealta, mutta olis ollut mielenkiintoista kuulla niitä Wilkinsejä vielä kun niitä niin kehutaan. Tosin en ole läheskään mikään audiofiili ja usein tyytyy siihen mitä on, kun ei sitä vertaa mihinkään samalla hetkellä. Korva jotenkin tottuu siihen mitä kuulee.

Päädyin nyt vaihtamaan W213 coupeen (eli C238) loppujen lopuksi.. Ei ollut sopivaa V90CC omiin mieltymyksiin tarjolla. Pakko olla panoraamakatot ja kaikki, ja väri oikeanlainen (lue: ei mikään kuivuneen punaviinin ruskea kuten monet jostain syystä on, ei pahalla).. Se rajaa melkoisesti tarjontaa. Joskus tuli karvalakkeja osteltua kun auto ei ollut muuta kuin kulkupeli, mutta enää ei yhtään nappaa sellaiset kun valmistajat tekee niistä hinnat alkaen varusteluista tarkoituksella aina niin selkeästi masentavia. Joku voisi ihmetellä että miten coupe ja maastofarkku kilpailee keskenään vaihtoehtoina, mutta kun tykkään niin monenlaisista autoista ja kaikissa on ne omat puolensa.  :) Routavaurioiden kiertelyyn ja mersun ongelmiin kun taas kyllästyy niin V90CC on ehdottomasti ykkösenä listalla, vielä kun rakentaisi siitä vähän maastokelpoisemman.

Tietysti osasyynä myös valintaan vaikutti toi pieni varautuminen siitä, että mihin tämä ei-Adblue autojen kohtalo kääntyy lähivuosina. Tuleeko EU:sta jotain rajoituksia, jotka vaikuttaa näiden autojen arvoon merkittävästi tms. Mielellään katsoisi ensin tilannetta etäältä. Myös se kun voit nykyään saada sakot jos autoasi on joskus ohjelmoitu, vaikket itse siihen ole koskenut.. Ainakin teoriassa. No tässä samalla omasta puolesta vastaus tohon edellisen viestin kysymykseen virittämisen riskeistä. En mä noiden koneiden kestosta stressaisi kun ei sitä ajeta kilparadalla kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2025, 16:09:31 kirjoittanut Kierto_Kanki »

 

Futurez  Kulkukoira