Race.fi  Puotilan autokorjaamo

P3 XC60 vai V70 hankinta

  • 47 Vastauksia
  • 2647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peuratarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #15 : 20.08.2025, 07:59:56 »
Omalla V70 ja parilla edelliselläkin tuli ajettua satoja kilometrejä yhteen pötköön eikä ollut mitään ongelmia. Nyt on selkäydinkanavan ahtauma ja se vaivaa kyllä olipa penkki millainen tahansa. Toki XC60:n penkit ja ajoasento tuntuvat miellyttäviltä. Liekö sitten autokuumetta?

Ihmettelen miksi XC:n kuskin penkit ovat järjestään rikki tavalla tai toisella? Etenkin penkin vasen sivusta on repeillyt melkein kaikissa 2010-14 malleissa. Miksi? (kts. kuva)


Itse kanssa tuota aikani ihmettelin, kunnes selvisi että penkit eivät ole kokonaan oikeaa nahkaa. Nuo reisien osat ovat siis jotakin keinonahkaa ja tosiaan lähes järjestäen ainakin alkupään XC60 malleissa hajalla.

Poissa b20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #16 : 21.08.2025, 02:06:21 »
Joo keinonahkaa ne alaosat on ja selkänojat näissä. Vanhoissa oli aikanaan kaikki nahkaa. Niihin ei auta nahanhoitoaine vaatisi muoville sopivaa jos se kestoa parantaisi. Myös nahkan laatu istuinosissa ainakin sport-penkeissä on ohutta vs vanhat. Reunoihin tulee ryppyjä herkästi. Vanhat kesti > 300tkm uudennäköisinä jos hoiti niitä. No hyvät ne silti on ja istuinosat täyttä nahkaa. Ja selkänojat verhoiltu kuitenkin kokonaan vs uusien muovilevyt. Kalliimmasta lisävaruste Soft/Nappa nahkasta ei ole kokemusta onko siinäkin keinonahka osia samoin ja oliko se vain S80 mallissa vai uusissa SPA malleissa vain. Kannattaa myös kokeilla V60/CrossCountry AWD D4 2.4l 5-koneella jos nelivetoa/maavaraa kaipaa. Ajettavuus parempi/sporttisempi kuin XC70/V70 jos tilat riittää. Muuten varusteet/tekniikka on täysin vastaavat kuin XC60. Penkkiä on ollun molemmissa Sport ja Normaali. V70/XC70 ei tainnut sportpenkkiä ollut tai harvinainen lisävaruste. R-Design penkki ion nahka/alcantra verhoilu mutta manual säädöllä vs täysnahka.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3402
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #17 : 21.08.2025, 07:21:46 »
Taloudessa xc60, v70 ja uudempi v40. En tiedä mikä paras mutta xc60 tartuu useimmin ajokiksi.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1059
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #18 : 21.08.2025, 15:34:11 »
Taloudessa xc60, v70 ja uudempi v40. En tiedä mikä paras mutta xc60 tartuu useimmin ajokiksi.

OK.

Tänään (to 21.8.) koeajoin jo 335 tkm ajetun Ruotsista tuodun XC60:n. Oli ihmeen kova meteli! Rengasmelu ja moottorin jurina ja kohina kuuluivat paljon enemmän kuin omassa V70 D3-mallissa.

Pitäneekö paikkansa, että rekisteritietojen (Traficom) mukaan Volvo ilmoittaa V70 D3 mallille paremmat desibeliarvot kuin XC60:lle? Oma DeeKolmonen rekisteritiedon mukaan melu ohiajossa 73 dB ja melu paikoillaan 69 dB. Muistaakseni maasturiksi/SUViksi mainittu XC60 saa moottorista riippuen 4-5 desibeliä korkeammat arvot.

Voi olla, että V70 on sopivan hienostunut ajopeli meikäläiselle metsäläiselle! Näin vaikka XC60:t kiinnostavat kovasti.  8)

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #19 : 24.08.2025, 19:16:04 »
Kannattaa käydä vielä kokeilemassa jotain toista yksilöä. Uudemmat alkaen 2015 on parempia monelta osaltaan.
Mahtaako varustetaso vaikuttaa myös....eli onko äänieristeissä eroa kinetic, momentum, summum....
XC60 0n kehuttu suht hyväksi äänitasoltaan.
Ajettua tuli noin kymmenkunta yksilöä ja kyllä ne oli kaikki aikas äänettömiä....sekä 4wd että vajaa vetoisia.

Penkit on tosiaan noissa 2014 asti monesti murteessa kyljistään kun ovat keinonahkaa siitä.
Uudemmat on parempia tuossakin. Ja penkkimalleissa näyttää olevan eroa osa on kokonahkaa osa kyljet tekonahkaa ja muuten kokonahkaa.
Omassa on sport istuin ja se tuntuu olevan nahkaa. Kyljet virheettömät.

Nuo traficom melut ei kerro sisämelusta mitään. Ne on ulkomelua.
Mitä leveempi rengas sitä kovempi melu yleensä.


Tuossa esimerkkinä yli 500 tkm ajetut xc60 sport malliset penkit ...  https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/14983044
jos katsoo noita facelift malleja niin niissä harvemmin on penkit murteessa. Ja noissa kuvissa oleva sport malli jonka tunnistaa tuosta vinosta "vyöstä" tuossa reiden sivutuessa, vaikuttaisi olevan kestävämpi malli ainakin.

Tässä myös sama parempi penkki valkoisena.... penkin sivuista näkee että nämä säilyy paremmin kuin ennen fl.
https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/14991961



Mutta jos on kyseessä hyvä yksilö murtuneilla penkeillä ja haluaa virheettömiksi niin se makselee noin 250eur per penkki. Esim https://www.erikssongarage.fi/
tuolta löytyy esimerkkikuvia korjauksista.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2025, 10:23:19 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1059
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta - peräti etuvetona?
« Vastaus #20 : 26.08.2025, 21:36:23 »
Entä millainen mahtaisi olla XC60 etuvetoisena?

En tarvitse juurikaan nelivetoista autoa, joten pelkkä etuveto passaisi oikein hyvin. Mutta ovatko niiden moottorit OK?

Olen katsellut XC60 vm. 2015 etuvetona, mutta siinä on maininta kaksilitraisesta D4 moottorista. Onko se juuri se moottori, jota piti vältellä öljynsyönnin ja epäluotettavuuden vuoksi?


Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #21 : 26.08.2025, 22:16:36 »
Itellä on tuossa ajossa parhaillaan tuollainen D4 2.0 4 sylinterinen VEA moottori. 190hp. tarkemmin D4204T14. Sama motti versio joka edelleen käytössä uusissa ainakin 23-24 asti. 8 portaisella atomaatilla ja etuvedolla.
Se vie noin litran-puoltoista vähempi dieseliä kuin 4 vetoiset. Kiihtyy pikkasen nopeemmin.
Jarrullisen vaunun paino vain 1800kg. Monelle riittää sekin.
Maavara on sama kuin nelivedossa....eli jollet oikeesti ajele perunapelloilla tai mettässä niin riittänee etenemiskyky. Riittänee etenemiskyky myös lumessakin...jos ajaa syvemmässä kuin tuolla pääsee niin nelkustakin jää pohjavanerit siihen hankeen jo....

VEA Öljynkylutuksesta on juttuja mutta mitä nyt 10 000km pöristellyt niin öljyn pinta ei ole muuttunut mihkään, samassa kohdassa ollut, ei tarvettä lisätä eikä poistaa.
Autolla takana 238 000km.

Tainnut tuo öljynkulutus koskea muitakin moottori malleja, myös niitä tarunhohtoisia D5.
Oliskohan uudemmat vuosimallit parempia tuon suhteen eli kantsinee varoiksi katsoa tuota VEA T14 päätteistä moottoria (190hp).
Se on ihan mukavan puhdikas pata. S asento päälle vaihdeloodassa niin hokaa potkun.

Vanhempi VEA oli T5 päätteinen (181hp).

Jos tuo T14 päätteinen on susi niin sitten on suuri joukko 2016-2024 valmistetuista volvoista sellaisia.... ;)

ELi
D4204T14
The D4204T14[143] (A8) delivers 190 PS (140 kW; 187 hp) at 4250 rpm and 400 N⋅m (300 lb⋅ft) of torque in the range of 1750–2500 rpm. Twin turbochargers.

This engine is available with the M66F and AW TG-81SC gearbox.

Emissions level Euro 6 for CC models,[209] non CC models Euro 6b[205] for model years 2016 to 2018 and for the XC60 II, V60 II emissions level Euro 6d-TEMP.

Applications:

2015–2019 Volvo V40 II badged as V40 D4[101]
2015–2019 Volvo V40CC badged as V40CC D4[210]
2016–2018 Volvo S60 II badged as S60 D4[205]
2016–2018 Volvo S60CC badged as S60CC D4[209]
2016–2018 Volvo V60 badged as V60 D4
2016–2018 Volvo V60CC badged as V60CC D4[105]
2019–2024 Volvo V60 II badged as V60 D4 or V60 D4 AWD
2019–2024 Volvo V60CC II badged as V60CC D4 AWD
2014–2017 Volvo XC60 badged as XC60 D4[211]
2017–2024 Volvo XC60 II badged as XC60 D4 or XC60 D4 AWD[212]
2016–2024 Volvo S90 II badged as S90 D4 or S90 D4 AWD
2016–2024 Volvo V90 II badged as V90 D4 or V90 D4 AWD[196]
2016–2024 Volvo V90CC badged as V90CC D4 AWD[132]
2015–2024 Volvo XC90 II badged as XC90 D4[139]
« Viimeksi muokattu: 26.08.2025, 22:22:03 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1059
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #22 : 26.08.2025, 23:17:02 »
Nyt on moottorikoodi tiedossa.
Se on D4204T5

Eli onko hyvä vai vielä parempi? Onko Volvon oma mylly vai VEA tms.?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4244
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #23 : 27.08.2025, 04:54:25 »
Siis VEA on ihan oikea Volvon kone.
Sen että syökö öljyä tiedät kun olet ajanut muutaman tuhat kilometriä.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #24 : 27.08.2025, 08:17:13 »
Jos haluaa oikeen syvällisesti tutustua VEA niin
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture

Ja mikä on ero T5 ja T14
Näin sanoo teko äly

Yhteenvetotaulukko
Moottori   Luotettavuus ja ongelmat   Huolto & korjaukset
D4204T14   Yleisesti toimiva ja kestävä, riskit: letkut, öljyvuodot, jakohihna, turboahtimet, EGR/DPF   Säännöllinen tarkistus, jakohihna n. 120 000 km, letkujen ja tiivisteiden uusiminen
D4204T5   Vaikutteinen öljynkulutukseen ennen 2016, riskit piston rings   Jos ennen 2016: tarkasta öljynkulutus, harkitse renkaiden tai venttiilikopan huoltoa

ja enkku versio....

The main difference is that the D4204T5 is a 2.0L diesel engine with 181 horsepower, while the D4204T14 is a later version, also a diesel engine, that likely features some improve-ments, such as potentially wider oil scraper rings to address oil consumption issues found in the earlier D4204T5 model, though specific performance differences aren't detailed.
D4204T5:
•   Type: Diesel engine
•   Configuration: 4 cylinders, 4 valves, 1969 cc displacement
•   Power: Approximately 181 horsepower
•   Known Issues: Some users have reported high oil consumption in this engine, which may be due to the width of the oil scraper rings.
D4204T14:
•   Type: Diesel engine
•   Improvements: This engine appears to be a revised version of the D4204T5, with potential improvements to the oil scraper rings to reduce oil consumption.
Key Takeaway:
The D4204T14 represents an updated version of the D4204T5, likely incorporating design refinements to address known issues like oil consumption.


Eli väitetään että T14 versiossa on pienempi riski öljynkulutukseen. Eli parannetut männänrenkaat yms.
Käytetyissä sen tunnistaa vuosimallista 2016 tai uudempi tai varmemmin siitä että on nelisylinterinen ja 190hp. (Tullut valmistukseen jo 2015 lopulla eli sillä varustettu auto voi olla käyttöönotettu jo 2015 puolella mutta vm 2016.) T5 = 181hp ja T14 = 190hp

Eihän tuo öljynkulutus jokaisessa yksilössä ole mutta riski siihen on suurempi jos T5. Osa voi olla jo korjattukin.
Mutta jos varmuutta haluaa maksimoida niin hakee etuvetoista XC60 D4 niin vm 2016 -> ja 190hp.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2025, 08:25:01 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1059
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #25 : 27.08.2025, 08:47:04 »
Mutta jos varmuutta haluaa maksimoida niin hakee etuvetoista XC60 D4 niin vm 2016 -> ja 190hp.

Kiitos!

Juuri varmuutta haen niin koko autolta kuin sen moottorilta. Meillä on ollut esikoisen ja vaimon ajopelit laskien 12 Volvoa. Ja vain yksi oli öljysyöppö.

Nykyinen V70 2,0 D3 on ajettu 340 tkm ja öljynvaihtovälillä ei tarvitse lisätä moottoriöljyä. Pidän vaihtovälin 10-11 tkm:n tienoilla. Mahtava auto ja mahtava moottori!

Silti XC60 kiinnostaa... Jos hyvä sattuisi kohdalle.  8)

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #26 : 27.08.2025, 10:16:35 »
XC60 malleissa jos etsii sellaista hinta laadultaa maksimoitua laitetta niin 2016-2017 XC60 etuveto ja D4 lienee parhaasta päästä sillä mitalla mitä eurolla saapi.
Jos katselee autojen hintakehitysseurantaa...  https://www.auto1.fi/hintaseuranta
niin voi huomata että esim 2016 mallisen XC60 hinta on tippunut luokkaa 50 000euroa vs mitä hinta oli hinta uutena. Eli 9 vuoden aikana tiputus keskimäärin 5555eur per vuosi. Ja jos katsoo sitten noita alkupään XC60 eli 2008-2009 niiden hinnat on vieläkin 10 000-12 000eur. Eli ovat 2016 verrattuna 8v vanhempia ja sellaiset 6-8k halvempia. Eli vain 1k eur per vuosi tiputus ikävuosina 9-16. Ja niissä on sitten 8v suolateillä ajoa enempi ja kilsoja keskimäärin 150-200 000km enempi.

2016 vs 2008 Eli 6-8k lisähinnalla saat -8 vuotta, - 200 000km, 1-2 litraa pienemmän kulutuksen, nykyaikaisemman digimittariston, paremmat varusteet. Ehjät lokarinkaaret, ehjät penkit, ehjät xenonien lasit....  (ja jos ajelee esim 25 000 per vuosi niin tuo vanhemman kulutusero merkitsee sellaista 600e lisähintaa per vuosi eli esim 8v aikana +4800eur)

4wd = + 1-2keur.    (jatkossa huoltokulut vähän isommat....kardaani, perä ja haldex öljyt, vetarit, nivelet, kumit)

Manuaali = - 1-2k eur. (jossei halua automaattia niin siinä pomminvarma wekotin, minimi kuluin)

Laskeskelin pitkään XC60 uittamista suomeen naapurimaasta mutta ei halpa kruunun kurssi auttanut kyllä yhtään...ei saa vaivan palkkaa. Ruottissa hinnat nousseet XC60 osalta kun satoja on viety suomeen. Erityisesti näytti pulaa olevan etuvetoisesta D4 automaatista, joka on ollut kaiketi suosikki maahantuonnissa halvemman veronsa vuoksi.

Sitä kun on ajellut pitemmän pätkän XC60 ja hyppää V70 tai vastaavan rattiin niin tulee hetkeksi tyhmä olo....mikäs tässä vikana....ai niin pitää istua ihan melkeen maantiessa kiinni.... korkeus ero ei ole senteissä hurja mutta tuntumassa on.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2025, 10:22:32 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1059
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #27 : 27.08.2025, 11:58:33 »
Sitä kun on ajellut pitemmän pätkän XC60 ja hyppää V70 tai vastaavan rattiin niin tulee hetkeksi tyhmä olo....mikäs tässä vikana....ai niin pitää istua ihan melkeen maantiessa kiinni.... korkeus ero ei ole senteissä hurja mutta tuntumassa on.

Kiitos valaisevista tiedoista ja laskelmista. Myös ajotuntuma on lopulta iso asia, luulisin.

Olen jo 65-vuotias (voi jehna, prkl) ja selän takia mulla on invaliditunnus. Onko XC60 sitten yhtään parempi kuin nykyinen, matalahko V70? En tiedä, mutta mojovalle tuntuu XC60 ajaa.

Toki pääsen V70:n rattiin ja puikoista pois sangen vaivattomasti. Eikä XC60:n sisäänmeno tuntunut yhtään helpommalta. Mutta ajotuntumassa on jotain - joko parempaa tai ainakin erilaista.

Mainitsemasi vm. 2016- XC60:t ovat hieman liian kalliita. Meinasin selvitä 10-14 tonnin kuluilla.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4426
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #28 : 27.08.2025, 12:07:27 »
Sitä kun on ajellut pitemmän pätkän XC60 ja hyppää V70 tai vastaavan rattiin niin tulee hetkeksi tyhmä olo....mikäs tässä vikana....ai niin pitää istua ihan melkeen maantiessa kiinni.... korkeus ero ei ole senteissä hurja mutta tuntumassa on.

Kiitos valaisevista tiedoista ja laskelmista. Myös ajotuntuma on lopulta iso asia, luulisin.

Olen jo 65-vuotias (voi jehna, prkl) ja selän takia mulla on invaliditunnus. Onko XC60 sitten yhtään parempi kuin nykyinen, matalahko V70? En tiedä, mutta mojovalle tuntuu XC60 ajaa.

Toki pääsen V70:n rattiin ja puikoista pois sangen vaivattomasti. Eikä XC60:n sisäänmeno tuntunut yhtään helpommalta. Mutta ajotuntumassa on jotain - joko parempaa tai ainakin erilaista.

Mainitsemasi vm. 2016- XC60:t ovat hieman liian kalliita. Meinasin selvitä 10-14 tonnin kuluilla.

Riippuu penkistä. Mulla on tuossa XC70:ssä sportti penkit ja on tukevammat kuin vanhempien XC60 vakio penkit.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1059
  • www.vrcf.fi
Vs: P3 XC60 vai V70 hankinta
« Vastaus #29 : 27.08.2025, 12:34:51 »
OK. Volvoissa on yleensä hyvät, jopa erinomaiset penkit.

Mitkä mahtavat olla nelivedon lisäkustannukset per vuosi verrattuna pelkkään etuvetoon? Jos siis on samanlainen auto - joko XC60 tai vaikka V70.

Tuntuu vähän lapselliselta havitella nelivetoa, jos kerran en vedä (enää) venettä tai peräkärryä saati asuntovaunua. Enkä tosiaan liiku metsäautoteillä tai muilla auraamattomilla tai upottavapohjaisilla teillä.

Silti XC60 kummittelee mielessä. Ja tuo pelkkä etuveto-XC60 pelottaa, jos siinä on öljysyöppö D4 moottori. Voi voi miten hankalaksi menee.  >:(

 

Futurez  Kulkukoira