Proturbo  Autodiagnoosi

Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa

  • 32 Vastauksia
  • 2291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #30 : 24.11.2025, 19:39:58 »
Lähtikö asetonilla?

Kentin carbon stripperillä ainakin lähti mukavasti.
Illalla tosiaan täytin jäähdyttimen Motonetistä ostamallani At:n asetonilla (noin 6 euroa litran purkki). Oli ollut yön ulkona, aamulla taisi olla asteen lämpimän puolella, mutta oli haihtunut tai imeytynyt nokeen, noki oli ihan pehmeää. Laitoin pihalla puristimella kiinni puurakenteeseen ja annoin painepesurilla noelle kyytiä, ihan puurona pehmennyt noki tuli reiistä kun toiselta puolin antoi painetta. Tuntui että tuli ihan puhtaaksi ja helposti, muutaman minuutin ehkä huuhtelin. Samoin tehosi venttiili puoleen.
Uuden tiivisteen hain Nimarkista, onneksi oli yksi hyllyssä, vaikka edestakainen ajo vei kyllä toista tuntia. Motonetin kautta olisi tilaten saanut. Vanhan tiivisteen musta tiivistepinta oli paikoitellen lohkeillut ja asetoni kylvyssä se alkoi myös kuohuamaan.
GarageProlla yritin nollata ensin, vika palasi heti. Onneksi oli Obd Autodoctorin appi myös, sillä nollasi pysyvästi heti.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2025, 22:52:18 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 877
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #31 : 24.11.2025, 23:04:04 »
Mahtavaa, että tuli kuntoon ja hyvä että jaksoit kirjottaa, kuinka pesun teit. Varmasti monelle hyvä ohje tulevaisuudessa.

Sama vaiva on myös s90/v90 malleissa. Kunhan saan vdashiin sopivat kaapelit, niin minulta lähtee kyllä koko egr pois käytöstä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #32 : tänään kello 07:44:14 »
Ei se egr kokonaan huono ole, mutta tietty tuon pesun joutuu tekemään 150-200tkm välein.
Se on kuitenkin tehtävissä itse ja tiivisteineen tulee hintaa noin 20-30 eur joten ei se paha ole.

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

 

KL-varaosat  Race.fi