Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa

  • 37 Vastauksia
  • 2442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #30 : 24.11.2025, 19:39:58 »
Lähtikö asetonilla?

Kentin carbon stripperillä ainakin lähti mukavasti.
Illalla tosiaan täytin jäähdyttimen Motonetistä ostamallani At:n asetonilla (noin 6 euroa litran purkki). Oli ollut yön ulkona, aamulla taisi olla asteen lämpimän puolella, mutta oli haihtunut tai imeytynyt nokeen, noki oli ihan pehmeää. Laitoin pihalla puristimella kiinni puurakenteeseen ja annoin painepesurilla noelle kyytiä, ihan puurona pehmennyt noki tuli reiistä kun toiselta puolin antoi painetta. Tuntui että tuli ihan puhtaaksi ja helposti, muutaman minuutin ehkä huuhtelin. Samoin tehosi venttiili puoleen.
Uuden tiivisteen hain Nimarkista, onneksi oli yksi hyllyssä, vaikka edestakainen ajo vei kyllä toista tuntia. Motonetin kautta olisi tilaten saanut. Vanhan tiivisteen musta tiivistepinta oli paikoitellen lohkeillut ja asetoni kylvyssä se alkoi myös kuohuamaan.
GarageProlla yritin nollata ensin, vika palasi heti. Onneksi oli Obd Autodoctorin appi myös, sillä nollasi pysyvästi heti.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2025, 22:52:18 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 878
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #31 : 24.11.2025, 23:04:04 »
Mahtavaa, että tuli kuntoon ja hyvä että jaksoit kirjottaa, kuinka pesun teit. Varmasti monelle hyvä ohje tulevaisuudessa.

Sama vaiva on myös s90/v90 malleissa. Kunhan saan vdashiin sopivat kaapelit, niin minulta lähtee kyllä koko egr pois käytöstä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 283
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #32 : 25.11.2025, 07:44:14 »
Ei se egr kokonaan huono ole, mutta tietty tuon pesun joutuu tekemään 150-200tkm välein.
Se on kuitenkin tehtävissä itse ja tiivisteineen tulee hintaa noin 20-30 eur joten ei se paha ole.

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #33 : 25.11.2025, 12:12:53 »
Mahtavaa, että tuli kuntoon ja hyvä että jaksoit kirjottaa, kuinka pesun teit. Varmasti monelle hyvä ohje tulevaisuudessa.

Sama vaiva on myös s90/v90 malleissa. Kunhan saan vdashiin sopivat kaapelit, niin minulta lähtee kyllä koko egr pois käytöstä.
Kiitos positiivisesta kommentista. Laitampa tässä vielä kuvan mistä irronnut nokipuuro ilmenee. Erityishuomio 30 vuotta sitten tuolloin 3 vuotiaalle pojalleni tehdyllä sahauspukilla johon jäähdyttimen puristimella kiinnitin. Tein 30 v sitten talon laajennusta, 3 v poikani halusi sahata myös, tein sahapukin niin sai sahata polttopuita. Sen jälkeen sahapukilla on lapset, lapsen lapset monta askaretta tehneet, ja on isäkin monesti sitä käyttänyt, niin kuin tässäkin.
Mutta kuvan olennaisin juttu: viuhkasuuttimen säädin niin että suihku oli alle yhden solun kokoinen (kuvassa sinisellä), aluksi paine puhtaamalta puolelta jolloin nokipuuro tuli kanavasta ulos. Maassa hiekka on nokipuuron peitossa, ja sitä on maassa paljon. Joku muovi/pahvi maassa olisi tietysti ollut asiaa ja olisi saanut noen jätteisiin.

« Viimeksi muokattu: 25.11.2025, 12:49:08 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 283
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #34 : 25.11.2025, 13:15:44 »
Paljonko oli painetta pesurissa?
Taipuiko lamellit yhtään?

Itse suihkuttelin varoiksi ihan verkostopaineella ja siihen pistesuihku letkun päähän. Silläkin lähti moska pois liuotuksen jälkeen.
Tosin voi olla että pistesuihkulla on lähes sama voima lamelleihin koska osuva vesimäärä on suurempi...joten ei välttämättä hellävaraisempi.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #35 : 25.11.2025, 14:22:17 »
Paljonko oli painetta pesurissa?
Taipuiko lamellit yhtään?

Itse suihkuttelin varoiksi ihan verkostopaineella ja siihen pistesuihku letkun päähän. Silläkin lähti moska pois liuotuksen jälkeen.
Tosin voi olla että pistesuihkulla on lähes sama voima lamelleihin koska osuva vesimäärä on suurempi...joten ei välttämättä hellävaraisempi.
Käytännössä varmaankin 100 bar paikkeilla, ja kun suutin pestessä sentin, kahden etäisyydellä rivoista, ei suljettu järjestelmä, niin ei tuonne jäähdyttimen sisään sellaista painetta päädy.
Ei tuolla mitään muodonmuutosta ripoihin tullut.

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 283
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #36 : 25.11.2025, 15:04:44 »
Teeseitse systeemillä säästää mukavasti. Vaihto-osa näyttää -otoneissa olevan 669eur. Mitähän maksaisikaan sinisellä EGR jäähdyttimen vaihto töineen.... saako alle 1500eur?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 878
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #37 : 25.11.2025, 22:31:07 »
Ei se egr kokonaan huono ole, mutta tietty tuon pesun joutuu tekemään 150-200tkm välein.
Se on kuitenkin tehtävissä itse ja tiivisteineen tulee hintaa noin 20-30 eur joten ei se paha ole.

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

Kyllähän se egr on ihan täyttä shaissee ollut siitä lähtien kun se keksittiin. 940 dieseleissä se väänti kanget. 850 ja V70 sarjoissa imusarjat tukossa ja turbot hajosi.

Mitä minä tätä merkkiä olen harrastanut sieltä takapotkumalleista alkaen, niin kaikista olen egr:t poistanut tavalla jos toisella ja isoihin kilometri lukuihin on päästy vähillä vioilla. Se että vähän hitaammin lämpenee ei meinaa mitään, siihen että ajan myötä rikkoo paikat.

Webastoa olen talvella käyttänyt apuna ja maskia umpeen.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Elekma  Autoracing