Autoracing  KL-varaosat

Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa

  • 42 Vastauksia
  • 2751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #30 : 24.11.2025, 19:39:58 »
Lähtikö asetonilla?

Kentin carbon stripperillä ainakin lähti mukavasti.
Illalla tosiaan täytin jäähdyttimen Motonetistä ostamallani At:n asetonilla (noin 6 euroa litran purkki). Oli ollut yön ulkona, aamulla taisi olla asteen lämpimän puolella, mutta oli haihtunut tai imeytynyt nokeen, noki oli ihan pehmeää. Laitoin pihalla puristimella kiinni puurakenteeseen ja annoin painepesurilla noelle kyytiä, ihan puurona pehmennyt noki tuli reiistä kun toiselta puolin antoi painetta. Tuntui että tuli ihan puhtaaksi ja helposti, muutaman minuutin ehkä huuhtelin. Samoin tehosi venttiili puoleen.
Uuden tiivisteen hain Nimarkista, onneksi oli yksi hyllyssä, vaikka edestakainen ajo vei kyllä toista tuntia. Motonetin kautta olisi tilaten saanut. Vanhan tiivisteen musta tiivistepinta oli paikoitellen lohkeillut ja asetoni kylvyssä se alkoi myös kuohuamaan.
GarageProlla yritin nollata ensin, vika palasi heti. Onneksi oli Obd Autodoctorin appi myös, sillä nollasi pysyvästi heti.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2025, 22:52:18 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 879
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #31 : 24.11.2025, 23:04:04 »
Mahtavaa, että tuli kuntoon ja hyvä että jaksoit kirjottaa, kuinka pesun teit. Varmasti monelle hyvä ohje tulevaisuudessa.

Sama vaiva on myös s90/v90 malleissa. Kunhan saan vdashiin sopivat kaapelit, niin minulta lähtee kyllä koko egr pois käytöstä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 287
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #32 : 25.11.2025, 07:44:14 »
Ei se egr kokonaan huono ole, mutta tietty tuon pesun joutuu tekemään 150-200tkm välein.
Se on kuitenkin tehtävissä itse ja tiivisteineen tulee hintaa noin 20-30 eur joten ei se paha ole.

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #33 : 25.11.2025, 12:12:53 »
Mahtavaa, että tuli kuntoon ja hyvä että jaksoit kirjottaa, kuinka pesun teit. Varmasti monelle hyvä ohje tulevaisuudessa.

Sama vaiva on myös s90/v90 malleissa. Kunhan saan vdashiin sopivat kaapelit, niin minulta lähtee kyllä koko egr pois käytöstä.
Kiitos positiivisesta kommentista. Laitampa tässä vielä kuvan mistä irronnut nokipuuro ilmenee. Erityishuomio 30 vuotta sitten tuolloin 3 vuotiaalle pojalleni tehdyllä sahauspukilla johon jäähdyttimen puristimella kiinnitin. Tein 30 v sitten talon laajennusta, 3 v poikani halusi sahata myös, tein sahapukin niin sai sahata polttopuita. Sen jälkeen sahapukilla on lapset, lapsen lapset monta askaretta tehneet, ja on isäkin monesti sitä käyttänyt, niin kuin tässäkin.
Mutta kuvan olennaisin juttu: viuhkasuuttimen säädin niin että suihku oli alle yhden solun kokoinen (kuvassa sinisellä), aluksi paine puhtaamalta puolelta jolloin nokipuuro tuli kanavasta ulos. Maassa hiekka on nokipuuron peitossa, ja sitä on maassa paljon. Joku muovi/pahvi maassa olisi tietysti ollut asiaa ja olisi saanut noen jätteisiin.

« Viimeksi muokattu: 25.11.2025, 12:49:08 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 287
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #34 : 25.11.2025, 13:15:44 »
Paljonko oli painetta pesurissa?
Taipuiko lamellit yhtään?

Itse suihkuttelin varoiksi ihan verkostopaineella ja siihen pistesuihku letkun päähän. Silläkin lähti moska pois liuotuksen jälkeen.
Tosin voi olla että pistesuihkulla on lähes sama voima lamelleihin koska osuva vesimäärä on suurempi...joten ei välttämättä hellävaraisempi.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #35 : 25.11.2025, 14:22:17 »
Paljonko oli painetta pesurissa?
Taipuiko lamellit yhtään?

Itse suihkuttelin varoiksi ihan verkostopaineella ja siihen pistesuihku letkun päähän. Silläkin lähti moska pois liuotuksen jälkeen.
Tosin voi olla että pistesuihkulla on lähes sama voima lamelleihin koska osuva vesimäärä on suurempi...joten ei välttämättä hellävaraisempi.
Käytännössä varmaankin 100 bar paikkeilla, ja kun suutin pestessä sentin, kahden etäisyydellä rivoista, ei suljettu järjestelmä, niin ei tuonne jäähdyttimen sisään sellaista painetta päädy.
Ei tuolla mitään muodonmuutosta ripoihin tullut.

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 287
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #36 : 25.11.2025, 15:04:44 »
Teeseitse systeemillä säästää mukavasti. Vaihto-osa näyttää -otoneissa olevan 669eur. Mitähän maksaisikaan sinisellä EGR jäähdyttimen vaihto töineen.... saako alle 1500eur?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 879
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #37 : 25.11.2025, 22:31:07 »
Ei se egr kokonaan huono ole, mutta tietty tuon pesun joutuu tekemään 150-200tkm välein.
Se on kuitenkin tehtävissä itse ja tiivisteineen tulee hintaa noin 20-30 eur joten ei se paha ole.

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

Kyllähän se egr on ihan täyttä shaissee ollut siitä lähtien kun se keksittiin. 940 dieseleissä se väänti kanget. 850 ja V70 sarjoissa imusarjat tukossa ja turbot hajosi.

Mitä minä tätä merkkiä olen harrastanut sieltä takapotkumalleista alkaen, niin kaikista olen egr:t poistanut tavalla jos toisella ja isoihin kilometri lukuihin on päästy vähillä vioilla. Se että vähän hitaammin lämpenee ei meinaa mitään, siihen että ajan myötä rikkoo paikat.

Webastoa olen talvella käyttänyt apuna ja maskia umpeen.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2272
  • Tampere - Pori
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #38 : 27.11.2025, 16:37:51 »

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

Moottorin rasitus ei kasva kun EGR on pois käytöstä vaan juuri toisinpäin. EGR kun on blokattu dieseliä poltetaan puhtaalla ilmalla kun muuten ilman joukkoon johdetaan jo kerran palanutta pakokaasua ja palamisreaktio häiriintyy, jolloin muodostuu mm. nokea, joka sitten DPF ottaa talteen ja joka sitten dieselin jälkiruiskutuksella poltetaan tuhkaksi. EGR karstoittaa myös öljyrenkaat ja alkaa sylinterin hierominen väljäksi. Jne jne. Moottorin rasitus ei siis kasva vaan helpottuu kun EGR pois kuvioista.

Käytännössä lämpenemisen hidastumista ei edes huomaa ellei tiedä EGR:n olevan pois pelistä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2428
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #39 : 27.11.2025, 17:51:02 »
Eikös EGR nimenomaan laske palamistapahtuman lämpöä (ja siten moottorin rasitusta?) osakuormalla kun palotapahtuman ylimääräinen ilma korvataan pakokaasulla jolloin seossuhde on lähempänä oikeaa. Nox-päästöjähän (joita tulee dieselissä juurikin siksi että ilmaa on liikaa suhteessa ruiskutettavan polttoaineen määrään) sillä yritetään saada alas, aivan kuten adblue-laitteistoillakin.

Onko joku tehnyt tutkimusta että DPF:ään jää jumiin juuri se pakokaasu mikä joutuu "uudelle kierrokselle" ja se joka onnistuu luikertelemaan ensimmäisellä yrityksellä EGR-venttiilin ohi ei tartukaan hiukkassuodattimeen. :2funny:
« Viimeksi muokattu: 27.11.2025, 17:55:43 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 287
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #40 : 27.11.2025, 20:45:04 »
Juurikin tuosta syystä moottorin rasitus pienenee eli palamislämpö laskee kun tulee pakokaasua puhtaan ilman joukkoon.
Lämpö ja paine laskee.
Mitä korkeampi viritys/ahto aste niin sitä enempi vaikuttaapi.

Juutuubissa oli taannoin testikin kun yhdestä autosta tukittiin egr ja ilman tukkimista sama matka samassa lämmössä.
Ero lämpenimisnopeudessa täyteen lämpöön oli muistaakseni noin 5-10min. Kun nollan tienoilla lämmöt. Riippuu tietty millainen toteutus on millainen egr jäähdytin tai onko sitä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2988
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #41 : 27.11.2025, 21:06:56 »
Kituvalkealla syntyy aina enemmän nokea  kuin poltettaessa suurella liekillä. Näkee vaikka takan tulikivistä ja pätee samaten auton moottoriin.

Pakokaasun lämpötilan vaikutus moottorin kuormitukseen on kyllä melko teoreettinen pohdinta, koska pakokaasun takaisinkierrätystä tehdään ainoastaan osakuormalla eli tasakaasulla ajettaessa. Pakokaasun lämmöt ovat silloin varsin maltillisia joka tapauksessa. Kun lyödään lappu lattiaan, EGR menee kiinni. Suuri teho => suuri lämpökuorma ja paine sylinterissä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #42 : 27.11.2025, 21:22:22 »
Alkupään VEA D4 moottoreissa EGR oli Volvolle katastorfi. Kosteamman ilmanalan maissa kuten UK:ssa, ne ei toimineet alkuun lainkaan. Pakokaasu ja kondensoituva vesi teki EGR pikimössön joka tukki kaiken. Volvo teki useita softa ja rautamuutoksia, menikö 2-3 vuotta ennenkuin ne saatiin toimimaan. Yhden 200t ajetun VEA D4 uudemmalla EGR:llä olen putsannut imusarjasta ja pikimössöä sinne syntyy. Ja moottorin pitäisi käydä tuolla pikimössöllä jota muodostuu kosteuden ja pakokaasun seoksesta.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron