Samppasport  Futurez

Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa

  • 47 Vastauksia
  • 2915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #45 : tänään kello 11:06:49 »
Pakokaasun lämpötilan vaikutus moottorin kuormitukseen on kyllä melko teoreettinen pohdinta, koska pakokaasun takaisinkierrätystä tehdään ainoastaan osakuormalla eli tasakaasulla ajettaessa. Pakokaasun lämmöt ovat silloin varsin maltillisia joka tapauksessa. Kun lyödään lappu lattiaan, EGR menee kiinni. Suuri teho => suuri lämpökuorma ja paine sylinterissä.
Näin minäkin asian ajattelisin. Silloin kun moottoria oikeasti kuormitetaan, on venttiili kiinni joka tapauksessa. Muutenkin tuo palamislämpö on vain yksi asia koko tapahtumaa. Minulle on joskus kerrottu, että jos hydraulijärjestelmän öljy pääsee palamaan, lisää öljyn seassa kiertävä nokipartikkeli mekaanista kulumista reippaasti. Samalla logiikalla voisi päätellä, että egr:n työntämä nokipartikkeli lisää mekaanista kulumista myös sylinterissä , männässä ja venttiileissä, ainakin teoriassa. Tämä on muutenkin ihan puhdasta spekulointia, enkä asiasta oikeasti yhtään mitään tiedä, mutta mielelläni lukisin/katselisin materiaalia, joka puhuu egr:n moottorin rasitusta vähentävien vaikutusten puolesta. On nimittäin todella vaikeaa kuvitella, että sellaisia voisi olla olemassa siten, että koko asiaa tarkastellaan kokonaisuutena.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 11:08:37 kirjoittanut T-Row »

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #46 : tänään kello 15:00:35 »
olisi toiminut paljon viimeaikoja kevyemmin. En nollannut kulutusta mutta kun olin nollannut sen puhdistuksen jälkeen, eilen kotimatkalla se putosi reilusti, viimeisen 60 km ajon keskikulutus lähestyi minulle normaalia 5,2 l/100 km (johon saa lisätä sen 0,5 l). Nyt alkoi Volvo selvästi toimimaan.

Onko manuaali vai automaatti?
Suht pieni kulutus nimittäin....
Tai no jos kyseessä 80kmh tasaista ilman pysäyksiä niin sitten normia.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Vastaus #47 : tänään kello 16:22:19 »
Onko manuaali vai automaatti?
Suht pieni kulutus nimittäin....
Tai no jos kyseessä 80kmh tasaista ilman pysäyksiä niin sitten normia.
8 pykäläinen automaatti, Espoosta kehä I:stä Tuusulan tielle ja maaseudulle. Eka 15 km vie ja sitten kulutus pientä, kun vaihteisto ja moottori kunnolla lämpimiä. Kun nopeus alle 100 km/h, on kulutus maltillista.

 

Samppasport  Futurez