Elekma  Autoracing

Toyota Corona Mk1 ilmastointi

  • 109 Vastauksia
  • 5718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3773
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #75 : 22.09.2025, 08:06:19 »

Hyvä on, yleisön pyynnöstä  kävin ottamassa tulevaisuudessa valokuvan *W->



Mutta koska tulevaisuus on kovin epävarma ja hämärä eikä luonnoksetkaan aina ole tosia, niin jatketaan noiden iskaritornien parissa vielä hetki ;)

Laitoimme paparazzin liikkeelle tarkoituksena hieman raotella salaperäisyyden verhoa. Tallilta hätäisesti napatussa kuvassa taitaa näkyä peltivelho itse :D





images google com mobile
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7132
  • Global alligator
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #76 : 22.09.2025, 08:33:34 »
Samalta reissulta. Huomas vaan kameran...


S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #77 : 22.09.2025, 11:18:58 »
Vänkärin puolella olinkin jo tuikannu tornin alkua paikalleen, mutta siihen jätin vähän turhan ujosti metallia reunataivutuksia varten, joten laikkasin koko roskan pois ja aloitin alusta. Nyt sai reunatkin taivuteltua reilummin ja jää vähemmän täyttöä. Yläpäät ovat eri puolilla hyvinkin erimuotoiset, (siis muutenkin ku peilikuvat :)), eli ihan samanlaisia kikkareita ei tänne saa tehtyä.



Runkopalkki tuli kaiveltua tältäkin puolen auki. Samalla saa senkin kolvattua eheäksi.





Lämpöä lissää tännekin puolelle, kun vänkärin iskarin yläpää oli siis kovinkin sopimaton vanhuksen muotoihin. Takareunastaan hehtaarikaupalla liian korkea ja etureuna taasen sukelsi kaaren alle.



Hyvä draivi päällä ja homma edistyy ongelmitta. Kai?



Poltin sitten takavalojen johtosarjan. Joka oli vielä paikoillaan koska:

-laiska?

-hölmö?

-ei se oo tiellä?!?
Joopajoo. No itehän kolvailen ehjäks :D.
Hiljaksiin alkaa yläpää olla koriin sopivampi. Raot täytellä poies vielä.






 
Saumat siivoilin myös. Töttöröö ja kohti uusia vastuksia.

« Viimeksi muokattu: 22.09.2025, 11:44:24 kirjoittanut Vanhus »

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #78 : 22.09.2025, 11:42:19 »
Seuraavia juttuja varten tarvitsee työkaluja vähän päivittää. Varastoja penkomaan ja muutama laakeri kaupasta.









Tällä on toive saada pyörätankoa taitettua vaihteleville kaarille.



Toimii :)
Pitkään on haaveissa ollut myös englanninpyörä. Sillekin vihdoin tilaus tämän projektin myötä.
Koska tilat on mulla tallissa melko ahtaat, pitää kaikki isommat vehkeet olla pyörillä. Olen vakoillut vähän erästä jäsentä tällä forumilla ja häntä hieman apinoiden rakentelin siirtoalustan.




Siirreltävä metallityö-yksikkö.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #79 : 22.09.2025, 18:39:25 »
Onpas tutun näköinen teline  :) Yhtälailla kutistus-/venytyskoneen polkimet noin ylhäällä lattiasta, kun mullakin ja reidet huutaa apua, kun enemmän jotain pumppaa menemään :2funny:

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #80 : 23.09.2025, 06:28:40 »
Onpas tutun näköinen teline  :) Yhtälailla kutistus-/venytyskoneen polkimet noin ylhäällä lattiasta, kun mullakin ja reidet huutaa apua, kun enemmän jotain pumppaa menemään :2funny:
Tunnustan! Plagiaatti! Kopio! ;D
Ajattelin ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen joka kerta.
Katotaan minkälaisen kuntosalin tästä tallista vielä saa O0

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #81 : 23.09.2025, 06:33:35 »
Nythän tilanne alkaa olla auton kanssa aika kiva, sillä karkeimmat runkohommat olisi tehty. Tuhannen hommaahan tässä vielä on esim pelkästään helmojenkin kanssa, mutta sinänsä virstanpylväs notta alan laittamaan akseleita paikoilleen ja tiputan korin pyörilleen ensikertaa uudelle alustalle ja akseleille. Tarkkasilmäisimmät saattoivat huomatakin kopan pyörillään edellisessä viestissä.



Tarkastelin valokuvia ja siitä on lähes 2vuotta, kun on corona ollut viimeksi omilla jaloillaan. Nyt on vain uudet kengät jalassa. Aika makeeta.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #82 : 23.09.2025, 06:57:38 »
Nyt kun ollaan taas pyörillään, pitää alusta säätää edes suunnilleen hehtaarilleen, jotta saan kaaret asemoitua nätiks. Siihen tarvitsen taasen akseleille lisää massaa. Kiuasta siis löylyhuoneeseen.



Taitaa vaan olla niin, notta taitaa öljynvaihtoon sisältyä myös uusi öljypohjantiiviste. Saa nähä kuinka pahasti toi kone turpoaa käsiin. Tarkoitus ei oo avata sitä...

Noh, sittenhän se selviää.



Ainakin messinkiharja ja bräkleeni sai jotain näkyvää aikaiseksi. Enpähän sotke itseäni, kun köhnin auton alla. Ainakaan öljyyn :).



Keula sai painoa jousille joten alustaa pääsee ruuvaamaan.
Alkaa sujua rutiinilla koneen asennus. Pienenä poikkeuksena oli havainto korin joustavuudesta. Nyt kun paino tuli renkaille, "levisi" kardaanitunneli n.3mm -> laatikon kannakkeen pultit kahnaavat asennuksessa. Kevensin koneen painon keulalta ja ongelma poistui. No joo. Oma vika. Penkin alla oleva palkki on tekemättä.







Kaikkea pientä ähväämistä sitä onkin.

Toisaalta, mitä mainioin tekosyy laittaa penkki sovitukseen. Kardaanitunnelihan ei ole leventynyt kuin jotain 60mm/puoli!!! , joten ihan aivastuksen verran jännitti sopiiko jakkara konttoriin. No sopihan se onneksi, huh. Äänieristeet, lattiaverhous, turvavyön vastakappaleesta puhumattakaan, taas ei mahdu.. Kivoja haasteita tulevaan.



Alustan säädöt taasen tällä hetkellä nenällään, joka tekee aavistuksen turhan jyrkän etukenon mun makuun. Takapäätä pitää tiputta kuitenkin vaan n.20mm eli menee suoraan ruuvaamalla alustaa. Kunhan ei vaan tuu runkopalkki vastaan ;D



« Viimeksi muokattu: 23.09.2025, 20:13:14 kirjoittanut Vanhus »

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #83 : 23.09.2025, 20:31:46 »
Takatolpille mietin poikkaria varten aikoinaan poikkitukea tolppien väliin, mutten halunnut sitä kontin poikki kulkemaan. Tovin kontin äärellä funtsittuani päädyin diagonaaliseen tukeen tolpalta kontin poikki kulkevaan palkkiin. Tämä kelpasi siis traficomillekin, joten toteutuksen pariin siis.





Varsin simppeli ratkaisu.

Kaivelin laserin esille ja mittailin korin etukenoa. Takapäästä pittää tiputella 2,5cm. Menee alustaa säätämällä.

Tarkoitus siis hiljalleen aloittaa hahmottelemaan uusia kylkimuotoja:). Pääsenpähän kokeilemaan miten ähväämäni taivutin toimii.



Ei nyt varsinainen kirurgin työkalu, mutta täysin kelpo mun tarpeisiin. Jes.

Nyt vaan pitäisi päättää kaaren säde. Joo-o. Lähdin 15mm välillä liikkeelle. Vetäistään 10mm jos näyttää hassulle.





Ei nyt ainakaan vielä mahdottoman kauhea. Ulospäinhän kehää pitää vielä tuoda, mutta teen siihen hienosäädöt kun saan säteen kohdilleen. Kun mitat on kohdillaan, alan hitsailemaan heftiin kehää ja tulevia kylkien linjoja. Niistä tuonnenpana.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #84 : 24.09.2025, 06:26:12 »
Ihan ei vielä päässyt tukirautoja heftailemaan. Tajusin etten saa etupäästään niitä fiksusti mihinkään kiinni, joten ensin siis b-pilarin kasvattaminen ulkopeltien tasalle.



Oven tiiviisteellä on ujo vaste, minkä jatkoin oven takareunan ohi.



Hio hio hio



Ja sieltähän se aavistuksen pilkistelee. Samalla sovitin putkirungon oviaukkoon takaovien tilalle.



B-pilarilla olen vasta tiivistepinnan tasolla, joten seuraavana kanttailen pinnan ulos kyljen tasalle.





Hitsuut vielä



Molemmat puolet nyt tässä vaiheessa.

Kanttasin tuommoisen pienen "kynnen" lähtemään jo kyljen suuntaan, mihin toivottavasti saan tulevaisuudessa kylkipellit hitsattua kiinni. Seuraavaksi hahmottelemaan tukirautoja, minkä mukaan peltejä alan tekemään. Todennäköisesti sovitan vähän pahvia/kangasta apurautojen päälle luomaan vähän ilmettä mihin tähdätä.

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #85 : 25.09.2025, 09:20:04 »
Hahmottelin hiukan rautoja mahdollisille kylkilinjoille.



Ensin suora olkalinja, josta hienoista kohotusta takakontin kaaren säteellä, johon sitten uudisteltua kylkeä...



Ei vaan toimi. Toi on ku joku grillin lounastaso. Kolan ja makkaraperunat voi naatiskella tosta päältä :-\. Uusiks menee. Tiiä vaan, miten lähtee muuttamaan :idiot2:

Rautoja vähän lähemmäks koria ja olkalinjaa alemmas. Joo-o jooo-o. Vois toimia. Vähän paperia raudoille peltiä merkkaamaan





Joo-o :buck2:. Menis varmaan laituriponttoonina, mutta auton malliksi tosta ei ollut.
Kylkeä kapeammaks ja erillinen kehä renkaalle



Teipillä uudet kaavat





Hei :). Täähän vois vaikka toimia

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #86 : 25.09.2025, 11:40:18 »
Ajattelin aloittaa yläreunaan tulevasta soirosta. Laskeskelin, notta joudun kyljen tekemään ainakin 4 eri palasta + helmat päälle vielä.





Suht ok aihio. Vaatii vielä paljon muokkausta. Muoto oli rahtusen haastavampi kuin olin ajatellut. Tai no, vaatii vaan lisää harjoittelua siis ::)

Tein tuollaisen työkalun millä saan tehtyä kutistusvekkejä, kun kutistimeni ylettää vain 25mm asti. Pystyreunaa piti kutistella melkoisesti, jotta sain haluamani kaarevuuden yläreunaan.





Yläreunaa taasen joutui vastaavasti venyttelemään. Hirviä kynnöspeltohan siitä seuras. Hiljalleen kuitenkin taipui tekijänsä tahtoon. Pi-vasaralla ja engl.pyörällä sai lommot ja kolhutkin siliteltyä jotenkin häkellyttävän siistiksi. Alla pieni klippi palikasta.

https://1drv.ms/v/c/f6e7aedfde90cf0e/EQ7PkN7frucggPYsBgAAAAABdSDC3bko7x1reH4MB86_vg

Sitten kävin kahtomassa palaa edestäpäin....



Tehdä ny sitten tommonen ponttooni kantikkaaseen autoon :nohnoh

Uusiks...

Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #87 : 26.09.2025, 09:24:31 »
Laitoin uuden tukiraudan vanhan kylkikaaren yläpuolelle uuteen linjaan. Rajasin liitoskohdan c-pilariin teipillä tarkasti.



Tein paperista kaavan(joka olisi pitänyt tehdä jo heti aluksi), jonka liitin c-pilarin teippiin. Ajatuksena oli, että kun irrotan teipit, lähtee tuo koriin teipattu pätkä mukana, jonka avulla saan peltiin siirrettyä tarkan muodon kanttia varten. Piirtopuikolla teipinreunaa myöten vain merkkaan sitten kantin paikan peltiin.





Hitsauslangan avulla sain viivan linjan jouheaksi paremmin kuin pelkästään vapaalla kädellä piirtäen.



Itseluottamusta uhkuen tein kaksi kappaletta suoraan. Kaipa ne auton eri puolet on suunnilleen samanlaiset ::)
Ajatus toimi aika hyvin. Saan kantin siistiksi ja mulla ei tule taitteeseen saumaa, joka olisi yksi perkele hioa siistiksi. Jatko on vielä vähän auki, notta millainen tästä nyt sitten tulee, mutta kahtotaan nyt rauhassa miten toi tahtoo paikalleen asettua. Vähän enemmän särmää pittää saaha.

upload



Poissa Vanhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #88 : 27.09.2025, 08:03:39 »
Hienosäädöt vielä päälliosille, eli hentoinen vekki "ikkunalinjalle".



Mietin josko purkaisin vanhasta takaovesta pintapellin irti ja säästäisin aikaa? No lopulta aikaa olisi kyllä varmasti kulunut enemmän kaikkeen purkuun ja ruosteiden poistoon. Valssailin vähän perusmuotoja etukäteen ennenkuin lähdin vastamuotoja venyttelemään.







Yläosan liittäminen vaatii vielä vähän tuumailua. Lähdin kuskin puolelle kokeilemaan josko isompi pala taipuisi kerralla aloilleen.





Ja alkoihan ne reunat asettua aloilleen tuntien jälkeen.

Ja näyttää kauhealta :o

Hirmuisessa väännön vimmassa pääsi perusajatus katoamaan mielestä ja ei toi lopputulema ole kyllä siellä päinkään.

Tarkoitus kun oli jotain simppeliä ja sulavaa



En siis saa yhdestä palasta muokattua, niin tehdään sitten useammasta.
Teipillä saa kivasti kaavat siirrettyä pellille ja vielä kun hoksasin merkkailla kaarevuudet peltiin, ni toisen puolen tekeminen peilikuvana pitäisi olla helpompaa.







No nyt O0

Koomasin päittäissovituksen aivan täysin ja leikkasin klekojen korvakkeet samalla kun leikkasin peltien päittäissovituksen. En siis enää saanut paloja paikalleen kuin hitsaamalla, mutta jossain vaihessahan sekin on tehtävä.





Ihan siisti liitos, eikä lähtenyt pahasti vetelemään. Ainakaan silminnähden. Kädellä tuntee pientä aaltoa, jotka saa vasaroitua kyllä siistiksi.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Vastaus #89 : 27.09.2025, 08:49:33 »
On kyllä viihdyttävää katseltavaa :) Paljon sä saat päivässä aikaiseksi. Tuleeko päivitykset ihan reaaliajassa?

Tuollaisen pullistetun kyljen saaminen sulavan muotoiseksi on varmasti haastavaa. Ruotsalaisilla foorumeilla noita näkee aika paljon, eivätkä kaikki välttämättä ole tehty ihan yhtä suurella ajatuksella, mitä tämä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron