RallyBaron  Samppasport

Käynnistysprobleema, v70 - KORJAATTU

  • 19 Vastauksia
  • 23800 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Legendary

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistysprobleema, v70
« Vastaus #15 : 06.02.2012, 20:43:16 »
Uskottava on sittenkin, että täällä oli akussa vika. Akku oli nyt vuorokauden latauksessa ja moottori 4 tuntia säteilylämmittimen perässä -> V70 Classic lähti kuin palmun alta käyntiin, tosin sattui kelikin lauhtumaan saman vuorokauden aikaan 15 astetta. En olisi uskonut että Exiden akku kestää vain 3 vuotta pakkasta kun Volvon alkuperäinen akku kesti 8 vuotta. Lataus on ok nytkin, eikä koskaan ole aiemmin tarvinnut pakkasillakaan akkuja erikseen ladata. No hyvä kuitenkin, ettei ollut akkua kalliimpi vika, sillä pikkaisen jo "säikäytti" mittariston outo käytös. Ja ehkä tuolla Exiden akkullakin vielä pärjää jonkin aikaa jos ei -30 asteen pakkasia satu pidemmäksi aikaa kohdalle.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistysprobleema, v70
« Vastaus #16 : 07.02.2012, 07:55:27 »
Uskottava on sittenkin, että täällä oli akussa vika.

Mä en usko. Yleensä akun napajännite pitää olla luokkaa 10V, jotta normaalisti toimiva solenoidi ei vedä starttia päälle. Tämä tarkoittaa siis yhden kennon oikaria, mikä ei korjaannu lataamalla. Ota hinausauton numero ja lämmintä vaatetta matkalle mukaan...
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistysprobleema, v70
« Vastaus #17 : 07.02.2012, 08:03:01 »
Niin, lisätään vielä, että solenoidi ei missään tilassa vain "hakkaa" edestakaisin - jos se liikahtaa, kytkee se starttimoottorin oikosulkuun -> startti pyörii. Akun virranantokyvystä riippuu vain se pyöriikö moottori normaalisti/huonosti/ei ollenkaan. Mittaristo & systeemien pitäisi olla siitä riippumatta olla virroitettuna.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Legendary

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistysprobleema, v70
« Vastaus #18 : 07.02.2012, 17:48:40 »
Mä en usko. Yleensä akun napajännite pitää olla luokkaa 10V, jotta normaalisti toimiva solenoidi ei vedä starttia päälle. Tämä tarkoittaa siis yhden kennon oikaria, mikä ei korjaannu lataamalla. Ota hinausauton numero ja lämmintä vaatetta matkalle mukaan...

Olen ”roilo” samaa mieltä kanssasi, että solenoidi joko vetää tai ei vedä. Ensimmäisessä kertomuksessani en kuitenkaan tarkoittanut, että solenoidi olisi liikkunut samaan tahtiin kuin bensamittarin neula ja mittariston varoitusvalot kun virta-avainta pidin starttiasennossa, silloin solenoidi vain oli vetäneenä tai ei, sitä vain oli hankala eroittaa ”hiipuvan sätkätyksen” keskeltä, jota tuli konehuoneesta (solenoidi uudelleen startatessa + rele(iltä)) + mittariston seutuvilta + bensapumppu pyörähtää samaan tahtiin + lisäksi automaatissa vaihdekepin solenoidi ”napsui” edestakaisin kun jarrulla seisoin virta-avain starttiasennossa. Normaalisti (kun akussa virtaa) sellaista tilannetta ei tietenkään kannata tehdä, että virta-avainta pitää pidempään starttiasennossa.........jos ei halua starttimoottoria hajoittaa. Silloin niin tein koska starttimoottori ei varmasti pyörähtänyt, ei sitten kierrostakaan, niin halusin nähdä mitä muuta auto tekee ja mitä ei. Nooh, ensimmäinen diagnoosi oli, että 3 vuotta vanha akku on vainaa, siksi toinen akku apukaapeleilla rinnalle. Mutta siitä se hämmennys alkoikin, koska tiesin että irtoakku on varmasti täydessä latauksessa (eilen illalla sillä käynnistettiin diesel Mersukin) ja ei senkään akun avulla starttimoottori Volvossa inahtanutkaan. Toisen akun toimimattomuudesta tuli ensin mieleen että apukaapeleissa on huono kontakti (akun kengissä vaseliinia), tai auton sähkölaitteissa vika, mutta todennäköisesti auton akku vain imi niin paljon virtaa itseensä että virtaa ei riittänyt starttimoottorin pyöritykseen, se selittäisi sen miksi pelkkä auton akku näytti heti starttausyrityksen jälkeen 11,8 V. Olisiko auton akku ollut peräti jäässä (pakkasta oli pahimmillaan -34) ja sitten kun siihen tuo täydessä varauksessa olevan akun rinnalle niin tyhjä akku "sulaa" kun saa virtaa itseensä, mutta huono ja hyvä akkukaan yhdessä ei heti riitä auton starttimoottorin pyöritykseen, olin siis ehkä liian hätäinen siellä pakkasessa. Sama efekti muuten tapahtuu paristoissa, eli kärjistäen kun ei mennä sisäisiin resistansseihin ja kemiallisiin ilmiöhin, niin täysi paristo + tyhjä paristo = huono paristo. Anyway, tänään V70 Classic on lähtenyt hyvin käyntiin vaikka seisoi päivän 8 – 14 asteen pakkasessa ilman lämmitystä. Silti, pitää olla varautunut uuden akun ostoon ja pitää lämpöisiä vermeita matkassa, itse kunkin.

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistysprobleema, v70 - KORJAATTU
« Vastaus #19 : 11.02.2012, 11:02:31 »
Akusta kannattaa aina aloittaa jos pakkasilla tulee käynnistysongelmia. Meidän eukon -99 T5 kärsi kanssa ongelmista kun tiukemmat pakkaset tuli. Akku ei meinannut jaksaa pyörittää ja ETM valo jäi palamaan vaivalloisen käynnistyksen jälkeen (auton alkuperäinen 13v vanha akku...) . Uusi akku pellin alle ja pelaa kuin palmun alta.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron