Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Akun vaihto ei onnistu.

  • 25 Vastauksia
  • 672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2262
  • Tampere - Pori
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #15 : 30.09.2025, 20:37:53 »
Onpas nyt tehty akun vaihdosta hankalan kuuloista. Ei muuta kuin kaupasta uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. 6 vuotta vanha webastokäytössä ollut akku joutaa romulavalle.

Juurikin näin!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3355
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #16 : 30.09.2025, 21:06:57 »
Onpas nyt tehty akun vaihdosta hankalan kuuloista. Ei muuta kuin kaupasta uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. 6 vuotta vanha webastokäytössä ollut akku joutaa romulavalle.
Mitä hankalaa tuossa nyt on? Webastojen ym vuoksi tuo bms nollataan, ei sitä pakko ole tehdä mutta siinä sitten ihmetellään kun esim lämmitin ei lämmittänytkään aamulla ja taulussa ilmoitus "akun varaus alhainen" kun auto ei tunnistanutkaan sitä uutta akkua. Jos bms yksikköä ei ole niin sama se mitä sinne kytkee, vajaata tai täyttä akkua / vanhaa tai uutta.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2025, 21:09:09 kirjoittanut jak900 »

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #17 : 30.09.2025, 21:29:26 »
Oma akkuni oli niin huonossa hapessa ettei enää ottanut latausta vastaan. Ajelen nyt tuolla ja seuraan akun kuntoa erillisellä akku”tietokoneella” joka siirtää tiedot kännykkään. Koska ajan vain lyhyitä matkoja pari kertaa viikossa, lataan akkua autotallissa aina kun jännite putoaa liian alas.

Pojalla on bensalämppäri eikä pistokepaikkaa joten vaihdettiin akku koska lämppäri ei enää käynnistynyt. Siinä tuo proseduuri sujui sutjakkaasti.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 875
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #18 : 30.09.2025, 21:43:17 »
Tuo kuvan V40:sen akku ei ole S/S-autoon tarkoitettu vaan pitäis olla AGM. Tosin kyllä noita EFB-akkuja ovat sellaisiin "kylväneet", omassa -16 XC70:ssäkin sellainen alkuperäisasennuksena oli kun se reilu viisi vuotta sitten tuli taloon. Vaihdoin sen joku vuosi sitten AGM-akkuun kun alkoi satunnaisesti herjaamaan alhaisesta akun jännitteestä. Mitään BMS:n nollausta ei tuohon tehty eikä ole mitään herjoja tms sen jälkeen lähetellyt. Ainoastaan info-näyttö sammuu jos pidempään moottori sammutettuna musaa tms kuuntelee mutta se taitaa olla normaali proseduuri.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #19 : 30.09.2025, 22:24:24 »
Käsittääkseni oli alkuperäinen akku tuossa V40:ssa. Ellei joku Biliassa ole vaihtanut ennen auton myyntiin laittoa V:> Auto oli ollut Bilian oman henkilökunnan työsuhdeautona. Mutta nyt siinä on AGM.

Pitää seurata tilannetta. Uudet lataussysteemit voivat olla sen verran kehittyneitä, mutteivät riittävän älykkäitä, että voivat ladata väärällä algoritmilla.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1140
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #20 : 01.10.2025, 12:47:29 »
Tuo kuvan V40:sen akku ei ole S/S-autoon tarkoitettu vaan pitäis olla AGM.
Akussahan lukee näin vapaasti suomennettuna, että korvaa tämä vain saman teknologian tai AGM-akulla.

Näin yleisellä tasolla pohdittuna, onko käyttöohjeisiin perehtyminen jotenkin ehdottomasti poissuljettua toimintaa? Tuolla eräällä toisella foorumilla näkee päättömiä kannanottoja eri sähköautoista, joista auton tunteva tietää heti, että kirjoittajalla ei ole mitään ymmärrystä auton ominaisuuksista. Ilmeisesti toiset autot ovat helpommin lähestyttäviä, mutta sähköajon periaatteet ja autojen peruspiirteet olisi hyvä tuntea ennen rattiin siirtymistä. Jos ei osaa käyttää huollon sijaisautoa, se ei todellakaan ole auton vika ELK!

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 875
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #21 : 01.10.2025, 16:03:19 »
Jo tuon oman kohta 10 vuotta vanhan XC:n manuskassakin lukee jotta: Vaihdettaessa käynnistysakku Start/Stoptoiminolla varustetussa autossa pitää asentaa oikean tyyppinen akku, EFB12 käsivalintaisella vaihteistolla ja AGM13 automaattivaihteistolla varustetussa autossa.
Eli jos se luovuttaja oli manuaali niin EFB on OK, toki AGM  O0

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #22 : 01.10.2025, 21:37:17 »
Se V40 ei tietenkään ole manuaali vaan automaatti bensavehje, stop/start ja eberillä.

Minä tässä vaan elektroniikka-ammattilaisena ja hyvinkin paljon autohommia 60 vuoden aikana tehneenä ihmettelen, että mistä kummasta auto voi tietää akun olevan väärä välittömästi kun se on kytketty kiinni ja metriäkään ajamatta? Onko akussa sisällä jokin siru joka keskustelee auton kanssa?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #23 : 01.10.2025, 21:55:43 »
Mikä on se virheilmoitus jonka se antaa? Tuo kuvissa näkyvä pitkä tekstihän ei ole virheilmoitus, vaan ohje.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2946
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #24 : 01.10.2025, 22:37:04 »
Se V40 ei tietenkään ole manuaali vaan automaatti bensavehje, stop/start ja eberillä.

Minä tässä vaan elektroniikka-ammattilaisena ja hyvinkin paljon autohommia 60 vuoden aikana tehneenä ihmettelen, että mistä kummasta auto voi tietää akun olevan väärä välittömästi kun se on kytketty kiinni ja metriäkään ajamatta? Onko akussa sisällä jokin siru joka keskustelee auton kanssa?
Ei ole sirua akussa, eikä auto tiedä heti, vaikka laittaisit mopon tai kuorma-auton akun kiinni. Pidemmän päälle laturi ei ehkä osaa ladata akkua oikein, jos akku on aivan väärän kokoinen. Akun tyypillä ei ole muuta väliä kuin se, että jos auto on alun perin suunniteltu käyttämään perinteistä lyijyakkua, niin AGM jää vähän enemmän vajaaksi sen tarvitseman korkeamman latausjännitteen takia. Autohan pitää akkua aina vähän vajaana, jotta siihen voidaan tuupata energiaa moottorijarrutuksessa. En ole tosin lainkaan varma, onko vuoden 2010 autossa vielä koko akkuvahtia, joka tuota lataustakin säätelee. Voi siis olla, että nollaus ei onnistu siksi, että koko laitetta ei ole olemassa. Tarkista löytyykö akun maakaapelista akun navan vierestä tulitikkuaskin kokoinen laite, jossa virtashuntti ja äly sijaitsevat. Tuon älyn voi nollata myös ottamalla virrat päällä laitteen virtasyötön hetkeksi irti akun plusnavalta. Silloin akun varaustlian laskut alkavat taas nollasta. Mutta kuten jo aiemmin on todettu, nollaus ei ole ainakaan vanhoissa Volvoissa tarpeen. Bemarit ovat sitten ihan asia erikseen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2262
  • Tampere - Pori
Vs: Akun vaihto ei onnistu.
« Vastaus #25 : tänään kello 00:16:21 »
Ei ole tarpeen bemareissakaan, niissäkin akun lataustarve oppii itsellään ajan kanssa. Jos asennetaan saman kokoinen ja saman tyyppinen akku.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Proturbo  Autodiagnoosi