Se V40 ei tietenkään ole manuaali vaan automaatti bensavehje, stop/start ja eberillä.
Minä tässä vaan elektroniikka-ammattilaisena ja hyvinkin paljon autohommia 60 vuoden aikana tehneenä ihmettelen, että mistä kummasta auto voi tietää akun olevan väärä välittömästi kun se on kytketty kiinni ja metriäkään ajamatta? Onko akussa sisällä jokin siru joka keskustelee auton kanssa?
Ei ole sirua akussa, eikä auto tiedä heti, vaikka laittaisit mopon tai kuorma-auton akun kiinni. Pidemmän päälle laturi ei ehkä osaa ladata akkua oikein, jos akku on aivan väärän kokoinen. Akun tyypillä ei ole muuta väliä kuin se, että jos auto on alun perin suunniteltu käyttämään perinteistä lyijyakkua, niin AGM jää vähän enemmän vajaaksi sen tarvitseman korkeamman latausjännitteen takia. Autohan pitää akkua aina vähän vajaana, jotta siihen voidaan tuupata energiaa moottorijarrutuksessa. En ole tosin lainkaan varma, onko vuoden 2010 autossa vielä koko akkuvahtia, joka tuota lataustakin säätelee. Voi siis olla, että nollaus ei onnistu siksi, että koko laitetta ei ole olemassa. Tarkista löytyykö akun maakaapelista akun navan vierestä tulitikkuaskin kokoinen laite, jossa virtashuntti ja äly sijaitsevat. Tuon älyn voi nollata myös ottamalla virrat päällä laitteen virtasyötön hetkeksi irti akun plusnavalta. Silloin akun varaustlian laskut alkavat taas nollasta. Mutta kuten jo aiemmin on todettu, nollaus ei ole ainakaan vanhoissa Volvoissa tarpeen. Bemarit ovat sitten ihan asia erikseen.