Päivitystahti tihenee

Satulat kasailin loppuun;


Ei mitään ihmeellistä ollut kasauksessa, otti vaan aikaa kun rauhassa kasaili uutta pintaa varoen.
Kesäloman alkaessa tuli sitten otettua auto viimein oikeasti ajoon ja kotitalliin


Ennen katsastukseen viemistä tuli katsurin viimevuotisen vinkin perusteella ilmattua oikea etujarru, samalla vaihdoin sitten jarrunesteet ja kävin kaikki satulat läpi. Päätin että saa vakiojarrut palvella vielä tämän kesän alla, toimivat kun ovat.

Muutoin tuli käytyä yleiset tarkastuskohteet päälle, mutta ei näillä ajokilometreillä oikeastaan viimevuoteen ollut muutoksia tullut

Siinä ohella laitoin takapenkille uuden keskikyynärnojan paikoilleen;

Sittenpä hain päästölapun ja kävin koppaamassa konttorilta leiman huomautuksitta ja vuoden ajoaikaa. Viime katsastuksen jälkeen autolla oli ajettu 190km.



Siinä sivussa tuli taka-akselia tehtyä sen verran eteenpäin että laittelin uudet korihelat paikoilleen kun sain erikoistyökalun lainaan;

Uusilla pinnapulteilla ja muttereilla kiinni, luonnollisesti. Pitää vielä vetää momenttiin kiinni kunhan muistaa tarkistaa oikean momentin.

Myös akku tuli päivitettyä, vanhassakaan ei mitään vikaa ollut mutta tarvikeakku tämän auton konehuoneessa ei näyttänyt enää niin oikealta.

Sitten päästään lähelle tätä hetkeä kun oli aika hoitaa pois päiväjärjestyksestä asia jonka olemassaolon olen tiedostanut jo vuodesta 2015 (?), jolloin vaihdoin uuden puhaltimenmoottorin. Siispä keula huoltoasentoon;

Tämä ei siis ollut pakollinen vaihe huollon kannalta mutta mahdollisti sen että sain myös tehtyä kesken jääneitä viimeistelyjä loppuun kun ylimaalauksen yhteydessä aika loppui totaalisesti kesken siinä vaiheessa kun sain kopan ja kaikki siinä kiinni olleet osat takaisin. Nytpä on nekin sitten tehty ja sitä myöten keula osissa viimeistä kertaa vähän aikaan ainakin toivottavasti

Siinä samalla kun oli tilaa hyvin niin pitkän taipaleen palvellut Zexel oli helppo vaihtaa uuteen:


Sitten kohti oikeaa osoitetta. Siispä kojelauta irti autosta, rauhallisesti tekien irroittamiseen meni 3,5h.

Eniten irroittamisessa tuotti haastetta kojelaudan pääsähköliitin, joka ei ollutkaan samanlainen kuin P11S1:n purku T-5R:ssä josta olin viimeisimmäksi kojelaudan ottanut irti, vaan vielä vanhanmallinen. Tämä kun on 1994 kesällä kasattu tehtaalla. Ahtaassa tilassa A-pilarin juuressa kuljettajan jalkatilassa sai hetken olla, ennen kuin tajusi liittimen olevan toisesta laidastaan saranoitu ja että lukkokynnet ovat piilossa tulipellin puolella.
Samalla selvisi myös kojelautaa tutkiessa ihmetyttäneet räminät, joiden syyksi epäilin murtuneita kojelaudan pääpulttien korvakkeita. Ne olivatkin täysin ehjät mutta sen sijaan kojelaudan takapuolella komeutta kasassa pitävät pikkuruuvit ovat kaikki auki tai sormikireydessä. Ne pitääkin katsoa läpi ennen kojelaudan paikalleenlaittoa.
Askel eteenpäin, johtosarjat sivuun ja näky olikin tämä:

Puhallinkotelo pöydällä auki ja syylinen eli ilmastoinnin höyrystin esille;

Ensimmäiset 375tkm ilman raitisilmasuodatinta ovat tehneet tehtävänsä ja auto ikään kuin kosti harrasteautoksi ylentämisen disabloimalla ilmastoinnin moottorin laittoa seuranneen talven aikana. Täytöllä kaasut kesti kyllä koko kesän ajan mutta siihenkin leikkiin jo joku euro tuli laitettua rahaa niin kannatti tämäkin tehdä.
Kotelolle huolellinen pesu ja uutta osaa paikalleen;


Samalla vaihtui myös puhaltimen moottorin etuvastus uuteen kun vanhassa oli jo hetken ollut omat "ominaisuutensa".
Paketti tuli nostettua takaisin autoon ja lämmityslaitteen kenno sekä ilmastoinnin putket kytkettyä takaisin kiinni. Ilmastoinnissahan on nyt sitten tämän jälkeen kaikki uutta o-renkaita ja putkia myöten, ei ole enää tehtaan jäljiltä mitään.
Siihen jäi homma tässä vaiheessa kun vaihdoin vapaalle tallista. vielä pitää siis laittaa kojelauta takaisin ja keula kasaan. Sitten vaan ilmastoinnin täyttöön ja kovaa ajoa.
Että semmoista, muuten en ole autolle mitään tehnyt kuin ajanut ja onkin toiminut varsin hyvin. Maalipinnan keraaminen pinnoitus olisi seuraavana työlistalla.
