Kiitos, kommentista! Tämäkin on Ruotsista tuotu kesällä 2024 ja kilometrejä oli 158 000, kun vika paljastui. Onneksi menee tosiaan takuun piikkiin ja hyvällä tuurilla tähänkin olisi tulossa moduuli marras-joulukuun vaihteessa. Auto toimii normaalisti, joskin perusrange supistui tuon vikaantumisen ja uuden softan asennuksen jälkeen melko nopeasti 38 km -> 34 km. Siinä se on sitten pysynyt jo useamman kuukauden. Vikakoodeja ei nyt kesällä ole tullut. Toivotaan, että teidän Volvo saa sähköt takaisin moduulin vaihdolla!
Ahaa elikä se moduulin sisäinen vika voi siis näkyä myös tuollaisena rangen pienenä notkahduksenakin? Meillä tuli tuossa syyskuun lopulla ihan yhtäkkiä tauluun "Hybridijärjestelm vika Huolto tarpeen"... ilmoitus. Siitä sitten pajalle taas tarkistukseen ja selvä pelihän se oli, kun ei edes ladannut tai ottanut virtaa vastaan. Joku suojaussysteemi siellä menee heti päälle. Vähän vaan ketuttanut tuo bensan hirveä hörppiminen, kun OBC laturinvaihtoa odotellessa kesällä meni jopa 7-8L väliin ja ei ollut niin paha se kulutus. Nyt ihan tasakaasullakin cruise jopa päällä ja vaikka välillä käy sähköajollakin, niin tasanopeudella hetkellinen kulutuskin heittelehtii 9-11L välissä. Nyt jotain 10L paikkeilla, kun webastokin tohottaa taustalla. Vaihdoin tänään jo kitkatkin alle.
Vikakoodeja antaa nyt seuraavasti : P1281(68), P0341(92) ja se "perinteinen" P0BBD(92) -> tämä viittaa selvästi hybridipaketin vikaan. Noista 2 ensimmäisestä, että ne ovat jotain ruiskutusjärjestelmään ("injection control pressure out of range high") ja tuo keskimmäinen vähän huolettaa joku ajoitusjuttu ("camshaft position (CMP) sensor A bank 1 range performance problem") eli on tuossa vielä miettimistä, että saavatko kuntoon ja tuleeko nyt "väliajossa" mitään suurempaa, mutta ajellaan menemään vaan... Jakohihnakin aika vasta vaihdettu merkkiliikkeessä ja sillekin pitäisi olla ns. Volvon takuu. Kaipa se T8 moottori on aika kestäväksi tehty ja syö mitä syö, tankilta sitten lisää bensaa...

Kiitosta vaan ja jep kyllä tässä jo odottelee, että saataisiin auto ns. normaalikuntoon ja talvellakin voisi ajella sähköllä ja muutenkin ns. normaaleilla kulutuksilla. Kyllä tuon vian selvästi huomaa, kun ei sähköt virtaa oikein akustossa, vaikka siellä joku ihmeen "peruskäyttöpuskuri" onkin, mutta on tuo kulutus kyllä aika karsea eli ei viittis tuollaisilla bensankulutuksilla kyllä millään normiautollakaan ajella...
Meillä auton range oli sähköllä 2023 alusta meille tullessa aika tasan 40km, siinä 38-40km välissä ehkä ja siitä alkoi sitten tasaisesti vähän notkahtaa alaspäin, mutta yleensä on päästy aina vähän enemmän kuin mitä Sensuksesta lupaa eli kyllä sitä regenerointia/rekuperaatiota aina jarrutuksissa vähän tuli autoon lisää. Selvästihän tuo on range silti alentunut uudesta, mutta jospa se 1 moduulin vaihto vähän piristäisi ja meillä tosiaan sinne 2026-27 väliin se akkutakuu vielä voimassa eli saisi siihen väliin vielä jotain tullakin, niin saisi laitatettua nekin kuntoon. Kyllä tässä jo sähköauton hommaaminen alkaa siintää silti tulevaisuudessa
