RallyBaron  Samppasport

V60 B3 2021 FWD ohjauspyörn oskillointi

  • 0 Vastauksia
  • 111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
V60 B3 2021 FWD ohjauspyörn oskillointi
« : 25.10.2025, 05:41:34 »

Otsikon auton, jolla ajettu 134tkm, ohjauspyörään oskilloituu värinän tunnetta. Renkaat ovat tasapainotettu, ohjauskulmat kunnossa ja puslat sekä raidetankojen päät tarkistettu. Kyseinen oskillointi tuntuu kaikissa nopeuksissa, tien pinnan karheus vaikuttaa siihen, mutta erityisesti yli 120 km/h nopeuksissa. Muu auto ei tärise eikä ohjauspyöräkään tärise silmin katsoen, mutta kädet siinä kiinni pitäen ajaessa tuntee kyseisen oskilloinnin.

Olisiko antaa vinkkejä vianselvityspoluista? Tekoäly vinkkasi, että Vidalla pystyy tekemään "steering torque test" proceduurin, jolla mitataan ohjauksen viivettä, momenttia ja momentin tasaisuutta. Mikäli ohjauksessa on viivettä tai momentti vaihtelee, niin ohjausvaihteessa olisi väljyyttä. Onko tästä kenelläkään kokemusta?

Näissä on ilmeisesti Boschin valmistamat ohjausvaihteet?

Oma arvaus on, että ohjausvaihteessa on jo väljyyttä näillä kilometreillä erityisesti hammastangon ja rattiakselin välisessä liitoksessa eli rack guide osassa, jossa jousipainoitteinen liukupala painaa rattiakselia hammastankoon. Näihin ei taida olla kyseistä liukupalaa ja jousta saatavilla varaosana, vaan koko ohjausvaihde menee vaihtoon?





 

Elekma  Autoracing