Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vähäpäästöisyys

  • 36 Vastauksia
  • 22860 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aloittelija88^^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #30 : 28.10.2014, 22:44:33 »
Minkälaiset päästörajat on vuoden 88'' 740 volvolla b200e. Vakioputkistossa ei näkyny katalysaattoria/Otteessakaan ei lue katista mitään.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #31 : 28.10.2014, 23:49:25 »
Se on sillon ei vähä päästönen.... ei muutaku solmua putkeen  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #32 : 04.11.2014, 17:39:02 »
Minkälaiset päästörajat on vuoden 88'' 740 volvolla b200e. Vakioputkistossa ei näkyny katalysaattoria/Otteessakaan ei lue katista mitään.
Tuo on Kjet ruiskulla ja niissä ei ole katalysaattoria eikä ne ole vähäpäästöisiä, itsellä on kanssa 740 vm,88 b200e johon vaihdettiin uudemmasta samanlaisesta vähäpäästöinen b230f ja turbotettiin se.
Sen saa katsastettua kun näyttää penkityslapun ja laittaa putkistoon jonkun yleismalli katalysaattorin.
Omassa mitattiin 210hv ja bilteman katti ja läpi meni.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #33 : 04.11.2014, 22:04:45 »
Mulla otteessa lukee "katalysaattori, käytettävä ainoastaan lyijytöntä polttoainetta". Auto on tuotu jenkeistä ja on vuosimallia -88. Kahdeksan vuotta ajelin ilman kattia, tosin jokaista katsastusta jännitin, että kuka sillä kertaa on katsastamassa. Pariin otteeseen oli kovaa vääntöä mutta aina löytyi asemalta toinen inssi, joka pelasti tilanteen. Vääntöä tuli lähinnä siitä, että otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä. Osa insseistä oli sitä mieltä, että katti pitää olla. Toiset taas sanoi, että pitää PERIAATTEESSA olla mutta ei tarvi toimia eli sama kun ei olisi ollenkaan, katsoivat sormien läpi. Pari vuotta sitten sain jälleen kovan väännön jälkeen katsastettua. Inssi sanoi että jos on lambda, niin on vähäpäästöinen. Kuinkas tuo lh2.2 pelittää jos ei olisi lambdaa?  ::) Hankin Bilteman 3" katin jonka jälkeen olen katsastanut ilman ongelmia.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #34 : 04.11.2014, 22:22:05 »
Se on sillon ei vähä päästönen.... ei muutaku solmua putkeen  :buck2:
Riittääkö umpisolmu vai ???

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #35 : 05.11.2014, 00:44:13 »
Inssi sanoi että jos on lambda, niin on vähäpäästöinen.

Ei se ihan noinkaan ole. Päästöjen takia se lambda on autoon keksitty, mutta lambdasäätöisiä autoja oli markkinoilla iät ja ajat ennenkuin Suomessa havahduttiin ollenkaan vähäpäästöisyyteen saati että vähäpäästöisyydestä pakollista tuli. Samankin auton on siirtymäaikana pystynyt rekisteröitäessä valitsemaan vähäpäästöiseksi tai ei-vähäpäästöiseksi.

Kyllähän ne Euroopassa ajelivat lyijybensallakin lambdallisilla autoilla, sen lambdan sai vaan melkein öljynvaihdon välein vaihtaa uuteen lyijyn takia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Vähäpäästöisyys
« Vastaus #36 : 05.11.2014, 08:57:52 »
Mulla otteessa lukee "katalysaattori, käytettävä ainoastaan lyijytöntä polttoainetta". Auto on tuotu jenkeistä ja on vuosimallia -88. Kahdeksan vuotta ajelin ilman kattia, tosin jokaista katsastusta jännitin, että kuka sillä kertaa on katsastamassa. Pariin otteeseen oli kovaa vääntöä mutta aina löytyi asemalta toinen inssi, joka pelasti tilanteen. Vääntöä tuli lähinnä siitä, että otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä. Osa insseistä oli sitä mieltä, että katti pitää olla. Toiset taas sanoi, että pitää PERIAATTEESSA olla mutta ei tarvi toimia eli sama kun ei olisi ollenkaan, katsoivat sormien läpi. Pari vuotta sitten sain jälleen kovan väännön jälkeen katsastettua. Inssi sanoi että jos on lambda, niin on vähäpäästöinen. Kuinkas tuo lh2.2 pelittää jos ei olisi lambdaa?  ::) Hankin Bilteman 3" katin jonka jälkeen olen katsastanut ilman ongelmia.

Ongelma on Kafkassa. Moottorista pitää löytyä EY-normi. Päästöillä ei ole väliä.

Netistä löytyi googlella (saako katalysaattorin poistaa) seuraava

  Tämä katalysaattorin poistokielto koskee siis autoja, jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai myöhemmin. Tästä vanhemmista sen siis voi poistaa, mutta 1.7.1987 alkaen käyttöönotettuja autoja koskee kuitenkin vaatimus, jonka mukaan päästötasosta on tarvittaessa esitettävä todistus. Todistusvaatimus voidaan kuitenkin välttää asentamalla autoon katalysaattori. 1.7.1987 vanhemmille autoille riittää käytönaikainen pakokaasumittaus, eli päästöt voidaan todeta katsastusasemalla. Tämä tarkoittaa sitä, että katin voit noin vanhasta autosta poistaa. Autosi on kuitenkin täytettävä 15/03-päästötason vaatimukset.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

Ja Lh2.2 ei taida pelittää ilma lambda-anturia....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Samppasport  Futurez