Carcom Oy  Elekma

Ohjaustehostimen letkun korjaaminen (painepuoli) V70 D5 2001

  • 10 Vastauksia
  • 188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 652
  • www.vrcf.fi
Onko keksitty millaisia luovia ratkaisuja, kun suurin ongelma taitaa olla se koko putken vaihtamisen vaikeus?

1) Koska tämä vuotaa yläpäästään, voisi ehkä jollakin putkiliitosten puristimella vain puristaa lisää sitä yläpäätä. Sehän on aika kivasti siinä esillä ja tilaa on kymmenkunta senttiä molemmille sivuille ja vapaasti ylävistoon.

2)  Putken katkaisu alapäästään ja letkumaisen osan vaihtaminen. Löysin hajanaisia viestejä täältä, että helmiliitoskin voisi kestää. Noita kutteriliittimiä on saatavilla myös rautaisia ja rautaisilla helmillä, oikein hydraulikkaan tarkoitettuja. Alapään letkusta putkeen -liitoskohta on vähän syvällä mutta ehkä jäisi suoraa osaa juuri ja juuri riittävästi noin kaksi senttiä helmiiliitosta varten. Putki pitäisi mieluusti katkaista leikkausrullalla joka ei edes toimi kuin suoralle putkelle.

Olen yrittänyt tuota yläpään liitosta puristaa lisää semmoisella oikein kunnon valurautaisella yhden koon "höyryputken" klemmarilla mutta on pentele sen verran jäpy se peltiholkki päällä ettei anna periksi mutta kun se kenkä on siinä paikoillaan, vuotaa vähemmän.

Itselläni on odotettavissa ainakin kaksi lisäpotilasta joten siinä mielessä korjausmenetelmällä olisi enemmänkin merkitystä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6636
Mullahan on siis ollut pari kk ihan tuollainen , kahdesta putkesta perua putkiliittimillä yhdistetty kun hydrauliliitin alkoi vuotamaan kiihtyvästi



Mutta nyt tuo pumppua lähin rupes falskaamaan niin pitää vielä iteroida. Pitää mennä pajalle joka ton teki kyselemään että onko tuolla muuta tiivistettä kuin helmi sisällä. Smi-putken saatavuus voi olla huono
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6636
Ei ole muuta tiivistettä kuin helmi tossa vuotavassa. Iteroidaan eteenpäin tiivisteen kanssa, vähän on pelkoa ilmassa kyllä tekeekö hammastanko vanhemmiten ylipaineita. Mut pääsin mä 270tkm orkkisputkella kuitenkin kun se vaihdettiin aikoinaan, eka omistaja pääsi ekalla putkella vaan 150tkm. Katoin että loctitella olis hydrauliikkaliitäntöjen tiivisteainetta..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 652
  • www.vrcf.fi
1# Kävin ensin putkiliikkeessä ja puristivat 22 mm leuoilla yläpään liitintä. Pyräytin vielä hehkuttetua kuparilankaa kaksi kierrosta noihin alumiiniholkin kurekohtiin. Vaikutelma oli että se puristui tiukemmalle. Jäi vaan epäselväksi, että pitikö, koska letkuun puhkesi tuon ylimmän liitoksen ja letkussa olevan mokkulan puoliväliin "neulanreikä", josta tuli öljyä kuin painepesurista heti kun pyörien kääntö stoppasi. Oli siinä meillä ihmettä kerrakseen. Ehkä lisäpuristus puhkaisi letkussa jotain kerroksia ja paine päätti tulla ulos 5 cm päällysholkin reunasta.

2# Katkaisin putken heti viallisen letkun alta ja yhdistin pihalta romutettavasta letkun yläosan Ø10 mm rautaisella hydrauliliittimellä. Ei paha homma ollenkaan tehdä ja liitos piti eikä vuotanut. Ilmauksen jälkeen koestin samalla tavalla kääntämällä rattia ääriasentoon. Kaikki hyvin. Jos nuo messinkisetkin pitävät, tämmöinen rautainen liitin pitää ainakin paremmin ja hintakin oli kohtuullinen 10 € kpl joista yhden tarvitsin.

Sitten iski ongelma ja koko tehostin lakkasi toimimasta  :'(

Ennätin ajaa kaksi kertaa, ensimmäisen kerran jälkeen vielä veivailin rattia omassa pihassa ja kaikki hyvin. Kolmanella ajokerralla tehostin oli lakannut toimimasta suoralla tiellä. Toimi siis noin 50 km, ja nyt kaikki tehostusvoima kateissa. Ei ota voimaa koneesta kun rattia pihamalla kääntää, mitään ei vuoda eikä öljyn määrä ollut muuttunut. Tyhjensin tehostimen öljyastian nähdäkseni liikkuuko siellä mitään ja hyvin näkyi öljy kiertävän.

Vanha öljy oli tummaa ja likaisen näköistä. Kun rempan jälkeen täytin öljyllä, laitoin öljysäililöön magneetin, 40mm x 20 mm x 5 mm. Epäilin jo, että magneetti ehkä estäisi öljyn imua säiliöstä mutta ei näyttänyt haittaavan. Jotain mönjämäistä saalista se oli kuitenkkin pinnalleen kerännyt.

Tämmöistä Liqui-Molyä lisäsin ja tätä samaa olen muissakin Volvoissani käyttänyt.

https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly-mm-fordvolvo-1-l-ohjaustehostinoljy?product=59-0047&gad_source=1&gad_campaignid=18503030524&gbraid=0AAAAADpT_UGJMVK3DAisikHEb_7BUuWOu&gclid=CjwKCAiAzrbIBhA3EiwAUBaUdVDaJtUTyVmhdZP9PBx3oetecKuzxmXKk1A5qKpHFLpDOZmo4qCWnxoC_EoQAvD_BwE
 

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6636
Itsehän edellisen katkaisun jälkeen ilmasin hammastankoa ajelemalla käännöksiä ympäri kylää tunnin ajan, alussa tyhjäkäynnillä ei tehostanut vaikka pajalta lähtiessä vielä toimi, tunnin päästä oli jo hyvä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 652
  • www.vrcf.fi
Itsehän edellisen katkaisun jälkeen ilmasin hammastankoa ajelemalla käännöksiä ympäri kylää tunnin ajan

Kiitos kannustuksesta.

Mitähän tämän kanssa nyt sitten tekisi? Mielessä on ollut, että jos tunkkaisi keulan ylös ja kääntelisi siinä ilmassa. Ehkä paineilmaa jos työntäisi öljyn normaalin virtauksen suuntaan ja sitten toiseenkin suuntaan. Voisiko olla pieni roska jossakin.

Voikohan tämmöisessä mennä mikään sillä tavalla niin perusteellisesti rikki, että tehostusvoima häviää jos öljyä on ja se kiertää. Minulla on sen verran tannerta tässä, että olisi kyllä mahdollista ajella hiljalleen kahdessikkoa ja pyöritellä. Tällä tavalla tein myös heti putken liittämisen jälkeen. Tehostus kyllä pelasi heti hienosti. Vasta kun sitä oli pariin kertaan laidasta laitaan ilmattu, aloin kokeilla liitokseni paineen pitävyyttä. Ajallisesti kaikkiaan ehkä vajaan tunnin se toimi, sitten lakkasi.

Merkillistä on myös, että kun ratista kääntää käsin, mitään ääntä ei kuulu mistään.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2025, 18:21:30 kirjoittanut Vollemies »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6636
Emmä osaa sanoa mitään muuta kuin että jos on mahdollista testata toisella pumpulla, kokeilisin sitä jos kerran nesteet ei vuoda ja toki säiliössä ei varmaan ole vaahtoa tai muuta kummallista?.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1245
  • www.vrcf.fi
Onko sulla se öljyn paluupuoli auki säiliössä? Itellä oli se tukossa ja aiheutti aen, että hetken ajon jälkeen lakkasi toimimasta. Lakkabensalla liottelin sen auki, mut ei uus säiliökään maltaita maksa. Öljynvaihdon jälkeen (tein samoin ku automaatin huuhtelu) laitoin vielä RVS sekaan. En tiedä onko siitä apua, mut on toi ny neljä vuotta pelannu.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 652
  • www.vrcf.fi
säiliössä ei varmaan ole vaahtoa tai muuta kummallista?.

Ei ole vaahtoa. Säiliö on muutenkin ihan tyyni jos pinta on normaalissa. Kun imaisen sen tyhjäksi niin alkaa näkyä kuinka öljyä tulee ja menee. Liikkuu aika vinhaan. Toista pumppua nyt ei ole käsillä, purettavavasta romusta pumppu meni toiseen, jossa alkoi akselilta vuotamaan.

Onko sulla se öljyn paluupuoli auki säiliössä?

Siis voiko siihen tehostajan säiliöön paluu mennä jotenkin niin tukkeeseen että se alkaisi vastustaa virtausta tai tehdä vastapainetta paluulinjaan? Vastapaineko sitten sekoittaisi sen koko tehostimen toiminnan. Paluulinjan liitokset eivät ainakaan kummoisia paineita kestä.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 652
  • www.vrcf.fi
Tehostimelle tapahtui ns. "ihme parantuminen". Vähitellen tehot palasivat kun hiljalleen pihamaata kierteli ja kaarteli. Ensin tehostus parani kun antoi kierroksia mutta sitten alkoi pelittää jo tyhjäkäynnilläkin ja nyt kääntyy pyörät helposti paikoillaankin ja on ajossa oikein hyvä ja normaali. Jos ilmaa jossakin oli, sitä ei voinut olla ainakaan paljoa koska öljyn määrä ei näyttänyt säiliössä muuttuvan.

On nämä ihme vehkeitä keksimään näitä kujeita.  :D

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1245
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaustehostimen letkun korjaaminen (painepuoli) V70 D5 2001
« Vastaus #10 : tänään kello 00:53:12 »
Siis voiko siihen tehostajan säiliöön paluu mennä jotenkin niin tukkeeseen että se alkaisi vastustaa virtausta tai tehdä vastapainetta paluulinjaan? Vastapaineko sitten sekoittaisi sen koko tehostimen toiminnan. Paluulinjan liitokset eivät ainakaan kummoisia paineita kestä.
Siellä on sihti, joka menee tukkoon ja säiliö menee tyhjäksi, kun kierrossa ei tule nestettä takaisin. Näin minä sen ymmärrän, mutta voin olla väärässä. Itellä edellinen omistaja oli asian hoitanu reilulla ylitäytöllä. Tuli yllärinä aika paineella tavarat ulos, kun korkkia avasin ajon jälkeen.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Proturbo  Autodiagnoosi