Autodiagnoosi  Carcom Oy

XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus

  • 9 Vastauksia
  • 250 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« : 07.11.2025, 08:58:37 »
Meillä on XC70 D5, jossa on polttoaineen kulutus selvästi noussut.

Normaaliajossa talvinopeuksilla kulutus on siellä 5,5 - 6,5 litran tietämillä mutta jos nopeuden nostaa kesänopeuksiin kulutus pomppaa 8 - 9 litraan, puhumattakaan motarien kesänopeuksista jolloin kulutus huitelee 10 litrassa.

Mitään ihmeellistä muutosta ei autossa ole tehty, renkaita ei ole uusittu nyt syksyllä, jarrut eivät laahaa päällä, eikä mikään muukaan oikein tuota selitä. Noin 500km sitten on tapahtunut edellinen hiukkassuodattimen tyhjennyspoltto, joka ei keskeytynyt vaan autolla ajettiin koko polton ajan. Sitä edellisen polton ajankohtaa en muista.

Yhdessä kohonneen kulutuksen aikana olen kiinnittänyt huomiota, että starttauksesta on tullut "pidempi", eli mun mielestä startti pyörittää normaalia kauemmin että moottori käynnistyy.

Tehot ainakin tuntuisi olevan tallella, pirssi kiihtyy ihan samalla tavoin kuin ennenkin.

Auto menee viikon päästä moottoriöljyjen vaihtoon, vaihdetaan samalla polttoainesuodatin joka on kaksi vuotta sitten vaihdettu. Täytyy pyytää tarkistamaan koneella mikä on hiukkassuodattimen täyttöaste.

Onko ajatuksia ideoita mikä voisi tuon kohonneen kulutuksen aiheuttaa...? Polttoainepumppu ja paine liian matala? Sen luulisi näkyvän mm. kiihtyvyydessä. Kuten myös lähes tukossa olevan hiukkassuodattimenkin.

Muita ajatuksia?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #1 : 07.11.2025, 09:52:12 »
Yks verrattain halpa ja helppo tutkimus on varmaan kurkata miltä näyttää maf ja map anturit. Eli ruuvi tai pari auki ja anturit pois kolostaan. Sitten pesu map/maf pesu spraylla.
https://www.motonet.fi/tuote/crc-air-sensor-clean-pro-250-ml?product=60-6082
Molemmat lienee aika helposti käsillä kun ottaa moottorin piilotus kannen pois. Maf ei vaatine edes sitä.

Ei auto savuta kiihdytyksissä. Ahtopaine vuoto lisää kulutusta nopeasti. (ja savua)


Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #2 : 07.11.2025, 10:37:00 »
Yks verrattain halpa ja helppo tutkimus on varmaan kurkata miltä näyttää maf ja map anturit. Eli ruuvi tai pari auki ja anturit pois kolostaan. Sitten pesu map/maf pesu spraylla.
https://www.motonet.fi/tuote/crc-air-sensor-clean-pro-250-ml?product=60-6082
Molemmat lienee aika helposti käsillä kun ottaa moottorin piilotus kannen pois. Maf ei vaatine edes sitä.

Ei auto savuta kiihdytyksissä. Ahtopaine vuoto lisää kulutusta nopeasti. (ja savua)

Ei tule voimasavuja ulos tinniä tiskiin laitettaessa, sen verran on tullut testailtua. Tai no, ehkä sen verran olen kiinnittänyt huomiota että ennen puhtaina olleet pakoputken päät ovat ehkä ihan hitusen tummat, mutta tämä on vain ja ainoastaan mutuilua ei missään tapauksessa satavarmaa.

Ahtopainevuotoa en ainakaan vielä epäile, ei kuulu hyttiin mitään epäilyttäviä sihinöitä. Entisessä Volvossa kuului selkeä sihinä kaasutettaessa, ja sitä kestikin pirun kauan ennenkuin vika oikeasti löytyi: välijäähyn molemmat päät vuoti, lisäksi yksi ahtoputkista oli halki.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #3 : 07.11.2025, 12:18:40 »
Kurkkaahan ne anturit suattaapi olla vähän likaisia...anakin map. Maf likaa ei välttämättä niin näy mutta putsaus monesti helpottaa.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4540
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #4 : 07.11.2025, 14:15:29 »
Viallinen tmap anturi nosti kulutusta jonkun verran. Ainoa oire oli pari kertaa ilmennyt overboost vikakoodi ja siihen liittyvä hetkellinen tehottomuus. Livedata paljasti sitten, että ahtopaine muka oli 0,2-0,5 bar yli pyydetyn koko ajan, myös tyhjäkäynnillä.

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #5 : 07.11.2025, 14:34:28 »
Jos sillä mapilla ajeltu 200-300t niin se näyttänee enmpi mustalta porkkanalta kuin anturilta.... jos egr käytössä.
Maf vaikuttaa myös kulutukseen sillä jos se antaa väärää infoa virtaavasta ilmamäärästä niin seos menee pieleen.
Suht herkkä anturi eikä siedä juurikaan likahuntua ilman että vaikuttaa.



Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #6 : 07.11.2025, 15:05:03 »
Autossa on mittarissa nyt vähän alle 245 tkm, ja EGRär on käytössä. Täytyypä tutkaista noi MAP ja MAF anturit. Onko antaa yhtään tarkempaa lokaatiota noille sensoreille? MAF taitaa olla heti ilmansuodattimen jälkeen, mutta entä tuo MAP?

Saaneekohan niitä puhdistaa ihan perus-brake kleanerilla, vai pitääkö siihen olla tuo oma myrkky?

Mitään vikakoodeja autossa ei ole, eikä moottorin vikavalokaan pala.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8257
  • Teiden tukko
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #7 : 07.11.2025, 15:48:37 »
Jos MAP-anturi on se välijäähdyttimen päässä oleva, niin sen putsaamiseen ei kannata kyllä vaivaa nähdä. Uusi maksaa Motonetissä ~50€.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #8 : 07.11.2025, 15:57:50 »
https://www.youtube.com/watch?v=9Q3kZIweIfA
vuosimalli eroja voi olla....


Putsaus aine pullo 16 euroa ja putkaa muutaman kerrankin sillä....mutta uus anturi tietty aina varma vaihtoehto.

EI pidä hämmästyä jos näyttää tuolta kuin tuossa kun rullailee alaspäin
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=47&t=1959648&i=280
« Viimeksi muokattu: 07.11.2025, 15:59:47 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4540
Vs: XC70 D5 vm 2011 ja kohonnut kulutus
« Vastaus #9 : 07.11.2025, 21:43:07 »
Jos MAP-anturi on se välijäähdyttimen päässä oleva, niin sen putsaamiseen ei kannata kyllä vaivaa nähdä. Uusi maksaa Motonetissä ~50€.
Tätä tarkoitin tmap anturilla. Puhtaan näköinen oli, mutta selvästi väärät arvot. Imusarjassa oli joku toinen vielä joka oli kunnon karstassa, kuten tossa pistonheads linkissä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy