Futurez  Kulkukoira

B5244T3 VVT:n asennuksesta.

  • 7 Vastauksia
  • 378 Lukukerrat

jumo ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« : 17.11.2025, 22:42:46 »
Hei vaan. Nokka-akseleiden stefat ruikkii sen verran öljyä että vaihdettava ne on. Tämähän tarkoittaa nokkapyörien irroittamista. Netissä on läjäpäin ristiriitaista tietoa joten olisko täällä joku joka osaisi avata tuota VVT-pyörän asennusta hieman. Kun nokat on lukittu takapäästä oikeaan asentoon, ja imunokan pyörä löysästi paikallaan, mitäs sit? Netissä ohjeistetaan avaamaan vvt:n kolme pulttia ulkokehällä, ja pyörittämään myötäpäivään. Tässä kohtaa loppui ymmärrys, varsinkin kun toisessa ohjeessa kerrottiin että ei niitä kuulu avata.. Rautalangasta pitää vääntää että tajuan

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #1 : 19.11.2025, 00:10:06 »
Kyllä ne kolme säätöruuvia kannattaa  löysätä viimeistään kun on saanut hihnan paikallaan ja oikeaan kireyteen. Sitten kiristää vvt keskipultin momenttiin ja ne kolme säätöruuvia.

Hihnan vaihdossa niihin ei ole tarvetta koskea.

Kannattaa googlata kyseisen moottorin Volvon workshop manual, niin et ole netin tietäjien ristiriitaisten mutuilujen armoilla. Noissa on ihan ok ohjeet ja kuvat hommaan.

Tärkein vaihe on lopuksi pyörittää moottori ympäri ja sovittaa lukitus rautaa takaisin.

Onko vvt pyörässä paljon päittäisvälystä nokan suunnassa? Se on usein syynä vuotoon, lopulta pyörä (Stefan tiivistyspinta) tulee niin ulos että tulee öljyt Stefan välistä jakopäähän.

Paikalla jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #2 : 19.11.2025, 08:18:45 »
Tuo on Vidasta, kannattaa ajatuksen kanssa kattoa nuo ohjeet ko se on tuommonen "rosessi"...

Semmomnen huomio että ko laitat sen VVT pyörän nokkaan niin laita se vaikka vajaa varttikierros myötäpäivään ennen merkkiä niin saat ensin keskiruuvi löysästi kiinni ( että ei pyöri nokka-akselissa vaan VVT:n säätö menee laitaan), kääntää sen VVTn säädön laitaan ja sitte ruuvi löysällä ja käännellä myötäpäivään sen sitten merkkiin.







« Viimeksi muokattu: 19.11.2025, 08:23:00 kirjoittanut jumo »
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Paikalla jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #3 : 19.11.2025, 08:35:40 »
Ja se mikä varmaan ohjeissa netistä hämää kun esim 2 x  VVT:n B5244T5 ei laiteta ollenkaan samalla lailla, VVT pyöriä ei laiteta merkkiin: ( jaa VVT käännetäänkin eripäin)


V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #4 : 21.11.2025, 18:45:32 »
Tuo on Vidasta, kannattaa ajatuksen kanssa kattoa nuo ohjeet ko se on tuommonen "rosessi"...

Semmomnen huomio että ko laitat sen VVT pyörän nokkaan niin laita se vaikka vajaa varttikierros myötäpäivään ennen merkkiä niin saat ensin keskiruuvi löysästi kiinni ( että ei pyöri nokka-akselissa vaan VVT:n säätö menee laitaan), kääntää sen VVTn säädön laitaan ja sitte ruuvi löysällä ja käännellä myötäpäivään sen sitten merkkiin.







Sain kans jonkun kuvan ”tietäjältä”. Mutta siinä neuvotaan laittamaan vvt yhden hampaan päähän merkistä, kiristää ja sitten jousivoimaa vasten kääntää vvt merkin kohdalle ja hihna paikalleen. Huomasin tässä just että eihän mut vvt noin käänny kiristyksen jälkeen, eli saamani ohje taitaa olla väärä?  >:(

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #5 : 21.11.2025, 21:57:03 »
Pitäisikö VVT:n siis pyöriä käsin johonkin suuntaan kiristyksen jälkeen, oli sitten jousikuormitteinen tai ei? Youtubesta löytyi hyvä video, mutta siinäkin oli jousellinen versio. Mulla siis pelkkä hammaskehä liikkuu niissä pulttien hahloissa. Eli kun kiristän keskipultin, mikään muu ei liiku paitsi hammaskehä. Onko toi VVT rikki vai mitä hä?! Kohta varmaan pakko tarjota rahapalkkio ensimmäiselle joka sää väännettyä mun kalloon sanatarkasti että miten tää tehdään  :D

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #6 : tänään kello 00:16:21 »
Pitäisikö VVT:n siis pyöriä käsin johonkin suuntaan kiristyksen jälkeen, oli sitten jousikuormitteinen tai ei?
Kääntyy se keskipultin kiristyksen jälkeen periaatteessa vastapäivään vvt pyörän säätöalueen verran (8 astetta tai jotain sinnepäin), mutta hihnahan on siinä vaiheessa päällä eli ei sitä pääse eikä ole tarkoitus käännellä.

Tällä ohjeella olen vapariin laittanut.
https://drive.google.com/file/d/1vsNxvcQ7nC_I_dHYlawyGGKDuv_-CFIq/view?usp=drivesdk

Mainittua hampaan ennakkoa en ole kokenut tarpeelliseksi laittaa, enkä ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä on ideana. Ajoitus merkit olen saanut kohdilleen ilman tuotakin.

Ne kehän kolme ruuvia avataan sen takia että hihnan kiristys ei käännä vvt:tä (muuta ajoitusta).

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B5244T3 VVT:n asennuksesta.
« Vastaus #7 : tänään kello 11:33:26 »
Kääntyy se keskipultin kiristyksen jälkeen periaatteessa vastapäivään vvt pyörän säätöalueen verran (8 astetta tai jotain sinnepäin), mutta hihnahan on siinä vaiheessa päällä eli ei sitä pääse eikä ole tarkoitus käännellä.

Tällä ohjeella olen vapariin laittanut.
https://drive.google.com/file/d/1vsNxvcQ7nC_I_dHYlawyGGKDuv_-CFIq/view?usp=drivesdk

Mainittua hampaan ennakkoa en ole kokenut tarpeelliseksi laittaa, enkä ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä on ideana. Ajoitus merkit olen saanut kohdilleen ilman tuotakin.

Ne kehän kolme ruuvia avataan sen takia että hihnan kiristys ei käännä vvt:tä (muuta ajoitusta).
Tässähän oli käynyt niin nolosti että oli väärä stefa vvt:n takana, joka aiheutti sen että kiristyksen jälkeen vvt painoi stefaan isolla voimalla. Ei ihme ettei liikkunut  :idiot2: Sen kun vaihtoi niin löysin tuon pienen vvt säädön. Ne löysät myötäpäivään ja merkki kohdillee. Nyt kulkee volvo taas nätisti

 

Elekma  Autoracing