Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)

  • 33 Vastauksia
  • 25310 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3169
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #15 : 31.01.2012, 21:22:10 »

Jos "tavaraa" eli öljyä tunkee koneen päälle on huohotus jäässä. Johtuen lyhyestä ajosta ja huonosta öljystä tai jompikumpi...
Oot onnellisessa asemassa jos öljyä ei ole vuotanut moottorin ja vaihdelaatikon välisestä saumasta.( Moottorin takastefa ampunut ulos, laatikko irroita ja kiinnitä. *tumppuun->)

Oma auto teki tämän saman pari päivää sitten. Kun oli vain muutaman kuukauden vanha öljykorkin tiiviste niin omasta autosta korkkasi öljyn lauhduttajan letkut. Alkoivat vuotamaan kunnolla niistä saumoista jossa kumiletku on prässätty siihen metalliputkeen. Tosin ne vuotivat pikkuisen jo ennen sitä.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #16 : 31.01.2012, 21:25:49 »

Öljyä oli pirskunut venttiilikopan päälle jonkinverran, veikkaan että noin desilitra, maksimissaan puolitoista. Ja todennäköisimmin edestäpäin katsottuna vasemmalta puolen öljykorkin vierestä oli tunkenut tavaraa pihalle...


Siihen tulee sieltä huohotuksen "öljynerotuskiposta" letku suoraan öljykorkin viereen. Se tulee siihen kannen päälle kiinni, katso onko se kunnolla paikalla

Eli tuo ylempi letku:

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #17 : 31.01.2012, 21:45:01 »
Siihen tulee sieltä huohotuksen "öljynerotuskiposta" letku suoraan öljykorkin viereen. Se tulee siihen kannen päälle kiinni, katso onko se kunnolla paikalla

Eli tuo ylempi letku:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Katsoin mutten kokeillut, menee sekin huomiselle vielä. Näytti olevan ihan nätisti paikallansa näin silmämääräisesti.

Ja tuosta öljymäärästä venttiilikopan päällä, taisin korvat humisten valehdella siitäkin. Tilkka siellä täällä, pyyhin jo osan poiskin. Toki sitä oli roiskunut myös sinne vähän kauemmaskin joten sitä ajatellen veikkasin että olisi ruikkinut siitä öljykorkin välistä.

E: Tuosta paisarin korkista tuli mieleen, vanhan keskiosa liikkui muutamia millejä ylös alas ja tämä uusi tapaus, muuten ihan samannäköinen on entisen kanssa mutta ei liiku yhtään. Eli oliko tuo paisarin korkki sitten jo entinen ainakin?

E2: joo no niihhän se tässäkin liikkuu mut joutuu vetämään itteen päin... Tossa entisessä pitää painaa, ja uusi ei painu mihinkään.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 21:54:53 kirjoittanut heartagramm »

Poissa jussi-75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • katsuri.
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #18 : 01.02.2012, 18:19:32 »
Se kalliimpi vaihtoehto on sitten turbon päittäislaakeroinnin pettäminen, jolloin lentää öljyt pakopesään. Omakohtainen kokemus tästä viime talvelta :-\

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #19 : 01.02.2012, 18:41:44 »
Se kalliimpi vaihtoehto on sitten turbon päittäislaakeroinnin pettäminen, jolloin lentää öljyt pakopesään. Omakohtainen kokemus tästä viime talvelta :-\

Toivottavasti ei tässä nyt olisi mitään sen kummaisempaa kuin tuo huohotin, nimittäin jää tälle talvelle ajot sitten aika varmasti siihen, kun opiskelijalla ei nyt just riitä massit älyttömiin korjauksiin. Ja kävi näin että kerkee vasta viikonloppuna tutkailemaan, termostaatti tullee perjantaina, mikäli kusti ehtii tuomaan, eikä viitsisi nyt pelkästään termarin vaihdon takia jälleen vaihtaa uusia nesteitä tilalle... Jospa hyvällä tuurilla pakkanenkin hellittäisi siihen mennessä hieman. Eli lauantaina tai sunnuntaina päivitystä jahka selviää eteenpäin.

Kuin kohtalon ivana konsanaan, hirvitarratkin tuli tänään postissa kylkiin... Jää laittamatta jos on enempi vialla... :D Ja jos turbossa pahasti vikaa niin sitten Mitsun 19T sovitusta seuraavaksi... Kattoo sitten mikä paikka pettää seuraavaksi. :D
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 18:43:53 kirjoittanut heartagramm »

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #20 : 02.02.2012, 11:26:19 »
No niin. Pudotin tuossa jäähdytysnesteet pois syylärin propusta. Ne näytti tältä. Oli mitä oli, mutta on ainakin sekaisin ihan kokonaan, jos olisi öljyä niin eikös sen pitäisi olla eri kerroksessa...?





Lämmitin kuumailmapuhaltimella huohotinputkea imusarjan välistä jonkin aikaa, asentelin siinä uusia nesteitä sillä välin. Huohotinputki oli muuten ihan napakasti paikallaan. Uutta nestettä meni noin 4.5 litraa, jonka jälkeen paisuntasäiliöstä pinta ei lähtenyt enää vajumaan. Soittelin siitä ja kyselin onko turvallista käynnistää ja mikä mahtaisi olla, kun noissa taitaa vetoisuus olla syylärissäkin sen 5 litraa ainakin... Tuo määrä tuli arviolta sieltä pois nääs. Sanottiin että pitää puristella vesiletkuja ja konetta voi käyttää kun kattoo häviääkö mitkään nesteet.

Käynnistin, näytti pyörivän ihan nätisti, jäähynesteet ei vajuneet mihinkään. Pakokaasu oli aluksi ihan väritöntä, pikkusen meni aikaa ja alkoi tulemaan valkoista vähän, ei mitenkään älyttömästi kuten aiemmin. Nuuhkaisin tuota savua ja omaan nenään hieman palanut haisi, en osaa varmaan erottaa sitä kautta tullutta mahdollista glykolin tai öljyn hajua sen paremmin... Enkä kyllä ole nuuhkinut ennen tuon koslan pakokaasujakaan sen pahemmin. :D

Pyöritin konetta noin 5 minuuttia, ja katsoin öljytilanteen. Lähtötasosta (mittatikun puolivälistä) oli öljyt huvenneet viidessä minuutissa alarajalle. Samoin mittatikun putkesta tuli valkoista savua. Sammutin koneen ja tulin etsimään opastusta eteenpäin... Ei tainnut olla ainakaan pelkästään siitä huohotuksen jäätymisestä.  :-\

E: höpötykset yliviivattu....
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012, 20:41:26 kirjoittanut heartagramm »

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #21 : 02.02.2012, 11:32:05 »
joo,ei mene kyllä enää oireet huohottimen piikkiin.pitääkö mitään ylimääräistä ääntä käynnissä?jotenkin vaan äkkiseltään käy se turbo mielessä... :(

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #22 : 02.02.2012, 11:53:19 »
joo,ei mene kyllä enää oireet huohottimen piikkiin.pitääkö mitään ylimääräistä ääntä käynnissä?jotenkin vaan äkkiseltään käy se turbo mielessä... :(

Ei pidä sen erikoisempaa ääntä kuin "kunnossa ollessaan". Otan ehkä huomenna tai ylihuomenna ylemmän ahtoputken irti ja tutkailen näkisikö sieltä jotain... Itse en kyllä tuota turboa ole niin nau'uttanut että uskoisin omassa ajossani sen menneen. Edellinen omistaja voipi olla tietenkin eriasia. Aika halvalla minä tuon kuitenkin sain ja meni muuten kunnossa oleva mutta lakkapinnaltaan kuppainen riisikippo vaihdossa... Perkele.

Jos turbossa oisi vikaa niin sillon kait tarkoittaisi että öljyt häviää sen imupuolelle, elikä pitäisi olla öljyiset ahtoputket, eikö? Tosin se kyllä käydessään ahti aivan normaalisti, eikä siellä ilmanputsarissakaan mitään näkynyt... Katson sen ilmanputsarin nyt vielä tänään kun sitä öljyä hävisi noin reippaasti. Savutus ei tosiaan ollut sen edelliskerranlaista, ihan minimaalista verrattuna siihen. Kierroksia en koneelle antanut vaan ihan tyhjäkäynnillä.

Jos puhun jotain ihan outoja niin voi oikaista, ei ole ihan kaikki tietämys turboista viimesen päälle... Kysymällä oppii...

E: kysyin Fin-Turbolta olisiko ahtimessa vika, sanoivat että voi olla, mutta voi olla myös huohottimessa. Selitin kyllä asian samoin miten tännekin. Mielellään varmasti huoltaisivat ahtimen, ja olisi vielä tuossa kymmenen kilometrin päässäkin mutta yleensä kait ensi alkuun kannattaisi lähteä "helpoimmasta" päästä vikaa selvittämään...

Niin ja päivitin tuohon aiempaan postiin kuvaa, riippuu vähän missä valossa nestettä kattoo niin on vaaleamman tai tummemman ruskeaa... Eikä mitä ilmeisemmin ole öljyä vaikka miten yrittäisi kattoa, värinsäkin puolesta. Seos täysin sekoittunut vielä kuuden tunnin seisomisen jälkeenkin.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012, 17:52:39 kirjoittanut heartagramm »

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #23 : 02.02.2012, 20:34:14 »
Dodiin. Tarkistelin öljytasot, lämmitin lohkolämmittimellä koko päivän, ja sulattelin huohotinputkea siinä samalla pitkään ja hartaasti. Tuikkasin koneen käyntiin, ja ei tuhruttanut kovasti valkoista. Tyhjäkäynnillä OK, joten päätin kokeilla vähän kierroksia. Ensin varovasti ja sitten pikkuisen enemmän, ei juuri kummaisempaa vaikutusta ja pakokaasukin haisi "normaalille". Sytytti lambda-valon tyhjäkäynnillä kierroksilla, joka johtuu vuotavasta pakoputkesta. Nollasin valon ja tarkistelin muitakin koodeja, löytyi 4 tai 5... Moottoriin viittaavia ei löytynyt kuin tuo EFI-233 idle air control jotain....

Kävin ajamassa noin kilometrin lenkin. Aloitin varovasti ja kaksi kertaa kiihdytin napakammin. Tulin pihaan ja taas haisi pakokaasu erilaiselle ja jäähynestettä hävisi alarajalle asti. Lisäsin siinä sen ylärajalle ja käytin konetta hetken aikaa, ei taas hävinnyt mihinkään joutokäynnillä ja päätin lopettaa kokeilut tälle päivälle. Ellen nyt vielä käy ihan rauhallisilla kierroksilla samaa lenkkiä testaamassa, häviääkö taas nesteet johonkin.

E: Ja edellistä korjaten, öljyt eivät häippässeetkään mihinkään... Tyhymä mies kattoo öljytasot koneen käydessä. :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 02.02.2012, 20:40:20 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #24 : 04.02.2012, 06:07:01 »
jos sinne meni aluks 4.5L nestettä niin siel on ilmaa viel jonkin verran ja ne tulee sieltä ulos kun konetta käyttää kunnolla että lämpöä tulee sisälle ja kone on normilämmössä + 15 minuuttia.
Itel meni omaan n.6L ja mulla on vain vapari. tuskin siel turbokoneessa on niin paljon pienempi jäähdytysjärjestelmä.

Ainakin kuvista päätellen niin olikin jo aika vaihtaa nesteet.
PS: helpoiten huomaa öljyn jäähdytinnesteessä on kokeilla sormilla onko kovinkin öljyinen ja vertaa pelkään vesi+jäähdytinnesteen sekotukseen.

Edit: Vadiksen mukaan sinne pitäisi mennä 7L, tai sit et oo valuttanut kaikkia sieltä pois.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2012, 06:11:52 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #25 : 04.02.2012, 06:23:18 »
Eikös T5sessa ole 8,8l vesitila,ainakin 00-07,vaparissa on hiukan pienempi vesitila,ainakin miun ohjekirjan mukkaan

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #26 : 04.02.2012, 07:50:02 »
Seuraileppa aktiivisesti nestetilannetta, vaikka mä kyllä olisin melkeinpä valmis pistämään
rahat likoon kannentiivisteen puolesta , jos näin, niin silloin automaattisesti myös kannen suoruuden tarkistus.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa williami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #27 : 04.02.2012, 14:39:25 »
En halua maalailla piruja seinille mutta katoppa toi mun topikki voi löytyä apuja nim: turpo rikki kansipahvi palanut sylinteri putki halki. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13407.0

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #28 : 05.02.2012, 14:14:04 »
Voipi olla että siellä oli vaan ilmaa järjestelmässä, ajelin kolmisenkymmentä kilometriä ja testiajoa pelkästään, nestepinta vajui, lisäsin nesteen normaalille tasolle ja sen jälkeen ei ole nestettä hävinnyt älyttömästi. Nesteet ei ole sekaisin eikä korkin ollessa auki pulputa ilmakuplia paisuntasäiliöön. Turbo toimii normaalisti.

Ensi viikonloppuna menee nyt varmaankin tuo kansipahvi vaihtoon, samalla putsailee huohottimen ja vaihtaa öljyt sekä uudet nesteet vielä kertaalleen. Jäähdytin taitaa olla sen vuodon aiheuttaja, mutta kun sitä valkoista tuli silloin niin ihan sen vuoksi pitää se kone aukoa. Selviää kai sitten tarkemmin mitä siinä on.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 -97 älytön pakokaasun määrä (valkoista/harmaata)
« Vastaus #29 : 06.02.2012, 17:43:57 »
Dodiin tälleen sitten jatketaan askartelua... Huomasin jotta tiputtaa muutamia tippoja öljyä käynnissä ollessaan maahan, ehkä tipan per minuutti. Paikallistanut en vielä tuota ole. Paisariin tekee vedätyksen jälkeen painetta, mutta korkki auki ja kierroksia pumpatessa ei kumpluta paisuntasäiliössä. Myöskään paisuntasäiliössä ei oikein haise pakokaasu tahi bensiini. Kun kokeilin yläletkua paisarin korkin ollessa kiinni, niin oli kuin metukkapötkö, heti kun korkin aukaisi niin letkua pystyi puristelemaan. Termostaatti ei taida tuossa olla mitenkään syypää, vai? Heitin nestejärjestelmään vielä katastrofin kruunajaiseksi syylärinpaikkausnesteet kun se syyläri on ainakin menossa vaihtoon näillä näkymin.

Kone lämpöisenä puhaltaa hyvin ihan kuumaa tämmöisellä -8 °C keleillä, flekti ei toisaalta käsittääkseni lähtenyt kertaalleenkaan pyörimään vaikka paikallaankin tyhjäkäyntiä kone kävi. Öljytikkuun ei kerry majoneesia,  pysyy ihan öljynä, eikä sitä tule öljykorkkiinkaan. Onko tuolla järjestelmässä nyt joku tukos sitten vai mikä kun ei nääs tunnu nuo nesteetkään lähtevän kiertämään ihan helpolla...

Tekeekö AD:n kansipulteilla mitään, olivat 40 € edullisemmat mitä sinisellä... Samoin edukkaampia tuntuivat olevan myös muut varaosat vrt. sininen. Yllätys sinänsä.

Mites millainen syyläri tuohon nokalle käy, Motonet ei tunnu tarjoavan sinne mitään T5:selle (lukee "ei turbo")...

Nimim. alkaa jo vähän ketuttamaan sekin kun ainut remppausmahdollisuus viikonloppuna 120 km päässä jolloin ei mitään osia tunnetusti saa jos niitä tarvitsisi...  ::)
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 17:46:59 kirjoittanut heartagramm »

 

Carcom Oy  Elekma