Samppasport  Futurez

B230ft turbon öljynpaluu

  • 11 Vastauksia
  • 7462 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
B230ft turbon öljynpaluu
« : 31.01.2012, 00:29:20 »
Näyttää olevan tuollainen trendikäs vuotava turbon öljynpaluuputki minullakin.
Kävin uudet tiivisteet kaivelemassa varastosta mutta en sitten vielä vaihtanutkaan kun huomasin että joku edellinen asentaja on katkaissut sen putken ja liittänyt letkulla. Täytyy se letkukin uusia kun oli niin huonon näköinen.
Mutta se mikä nyt taas mietityttää on se kun se putki on siellä lohkossa vaan painettuna että antaako tuo letku sen verran periksi että alkaa vuotamaan uudelleen sieltä lohkon päästä?
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 21:50:01 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #1 : 31.01.2012, 11:05:51 »
Jos sen letkuna tahtoo pitää eikä käyttää jossain pajalla hitsustettavana, kova jätkähän hitsaa itse öljytiiviin sauman, niin eiköhän siihen olisi mahdollista patentoida lohkoon joku lukitusmekanismi putken liitosta varten. Toisaalta, se on vain paluulinja ja siellä ei kovin kummoisia paineita ole eikä tiivistys ole ihan hirveän kriittinen sijainnistaan, kunhan o-rengas pysyy lohkon porauksessa. Menipä mutuiluksi... :P
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #2 : 31.01.2012, 14:26:19 »
Joku lukitusmekanismi oli itselläkin mielessä, mutta ei oikein taida siinä lähellä olla sopivaa ruuvin reikää mihin saisi kiinnitettyä.
Eihän siellä hirveä öljynpaine toki ole mutta jos kampikammiossa sattuu hieman olemaan painetta niin eikö se saata sieltäkin "puhaltaa" sitä ylöspäin.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

hevonen

  • Vieras
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #3 : 31.01.2012, 20:09:59 »
Kierrä lohkoon siihen paluureikään jengat, kun oot etsinyt ensin siihen sopivan juntturin, siihen sitten letku niin ei oo väliä taipuileeko.
Tai sitten hitsaat / ostat ehjän paluuputken.

Huohotus kannattaa tarkistaa ettei ahista. ;)

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #4 : 31.01.2012, 21:51:37 »
Kierteet sinne reikään kyllä tulee kun tänään tuota tarkemmin ihmettelen, ei vaan ole juuri nyt mahdollista niin sillä tässä vähän vaihtoehtoisia menetelmiä kyselen. Nyt korjasin sen letkulla ja aika lyösän oloiseksi se alapää sinne lohkoon jäi, ei se paikaltaan kyllä pois hyppää mutta luulisi että kun vähän elää niin alkaa jossain vaiheessa vuotamaan.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #5 : 04.02.2012, 16:53:55 »
omasta mielestä se reikä on melko isokierteitten tekoon.
 meinasin  ite että hitsais siihe reiän kohalle ison rikan, johon olis hitsattu joku hydrauliikka liitin jossa olis sisäreiän koko jotain 10-13mm/sen kokonen ko turbon öljynpaluu luokkaa ja sitte kävis hydrauliikkaliikkeessä tekeen letkun siitä turbon öljynpoistosta siihen lohkon öljynpaluuliittimeen.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #6 : 04.02.2012, 16:58:46 »
Riitääkö varmasti 10-13mm reikä?
Ajattelin varautua jos tulee laitettua isompaa ahdita joskus ettei sitten ainakaan ahdista siitä.
Meinasin tuon seuraavaksi toteuttaa niin että ahtimelta alaspäin putkella ja sitten loppupätkä teflonletkua teräspunoksella ja asianmukaisin liittimin liittää sen. Suunnittelin että käyn katselemassa vähintään 15mm reiällä olevat liittimet ja niiden mukaan sitten suunnittelee putken ja kierteet lohkoon.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2012, 17:00:57 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #7 : 04.02.2012, 16:59:31 »
Joku lukitusmekanismi oli itselläkin mielessä, mutta ei oikein taida siinä lähellä olla sopivaa ruuvin reikää mihin saisi kiinnitettyä.
Eihän siellä hirveä öljynpaine toki ole mutta jos kampikammiossa sattuu hieman olemaan painetta niin eikö se saata sieltäkin "puhaltaa" sitä ylöspäin.

ja kyllä se puhaltaa sieltä, itellä ainaki vähä ssumuttaa sieltä ko puhtaalla hangella käyttäny paikallaan, ja serkun b200et huohotti niin että lähti irti se öljynpaluu, ko oli katkastu ja jatkettu kumiletkulla...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #8 : 04.02.2012, 17:02:12 »
ja serkun b200et huohotti niin että lähti irti se öljynpaluu, ko oli katkastu ja jatkettu kumiletkulla...
Tätä pelkäsin itsekkin! Eli täytyypä piakkon tehdä sinne uusi kunnollinen vuotamaton paluu :D
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #9 : 04.02.2012, 17:04:21 »
ei oo varmuutta että riittääkö.

justii kävin mittään nii omassa asennusta oottavassa t03/04 ahtimessa öljynpaluu n.18mm eli joku 20mm sisämitalta oleva liitin siihen rikkaan kiinni...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #10 : 04.02.2012, 17:06:33 »
Tätä pelkäsin itsekkin! Eli täytyypä piakkon tehdä sinne uusi kunnollinen vuotamaton paluu :D

joo tiesi aina ko oli öljynpaluu irronnu ko öljyvana jäi autosta ja öljynkulutus oli päätä huimaavaa  ;D kannattaa korjata
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B230ft turbon öljynpaluu
« Vastaus #11 : 06.02.2012, 13:35:24 »
Omaan vaparilohkoon (B230 Penta 16v) rakennettuihin koneisiin (2kpl) vedin 13mm reijän läpi asti, 16mm reikä johon jengasin M18x1,5mm jengat (lambdajenga). Arvatenkin  sitten otin vanhan rikkonaisen laajakaistalambda-anturin (Bosch LSU4.2) ja porasin sen tyhjäksi, ruuvasin sen lohkoon ja siihen letku kiinni. 3 vuotta pysynyt kuivana.

Tosin, tehkää tämä ÖLJYPOHJA IRROTETTUNA. Kerran saanut laakerit vaihtaa, kun magneetilla keräilin mukamas roskat öljypohjasta... 300 sarjassa vähän hankalampi tuo vinokoneen öljypohjan irrotus kone paikallaan (=ei onnistu) kun näissä isommissa volvoissa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

KL-varaosat  Race.fi