Futurez  Kulkukoira

Lisälämmittimen toimintatapa

• 13 Vastauksia
  • 232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Lisälämmittimen toimintatapa
« : tänään kello 11:21:30 »
Miten lisälämmitin toimii ollessaan automaattikäytöllä? Onko jotkut lämpötilarajat, jotka ohjaa käynnistymistä?

Jos vaikka lämmitän autoa 20 minsaa ennen ajoa, niin automaattikäytöllä ollessaan se sammuttaa lämmittimen merkkivalon, vaikka lämmitin taitaa jäädä päälle. Sitten vartin kauppareissu, jäähdytysnesteen lämpötila jäähtyy vaikka +40 asteeseen ja takaisin taipaleelle, niin käynnistääkö automaattikäytö lämppärin vai ei, kun ulkona on - 20 pakkasta?

Poissa karhon

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisälämmittimen toimintatapa
« Vastaus #1 : tänään kello 11:36:01 »
Miten lisälämmitin toimii ollessaan automaattikäytöllä? Onko jotkut lämpötilarajat, jotka ohjaa käynnistymistä?

Jos vaikka lämmitän autoa 20 minsaa ennen ajoa, niin automaattikäytöllä ollessaan se sammuttaa lämmittimen merkkivalon, vaikka lämmitin taitaa jäädä päälle. Sitten vartin kauppareissu, jäähdytysnesteen lämpötila jäähtyy vaikka +40 asteeseen ja takaisin taipaleelle, niin käynnistääkö automaattikäytö lämppärin vai ei, kun ulkona on - 20 pakkasta?
Samaa asiaa mäkin olen ihmetellyt tossa mun V70-autossa. V60 toimii loogisemmin ja mun mielestä merkkivalosta näkee aina milloin webasto on päällä.
Volvo V60 D4 vm.2014 2.0 5cyl 163hv
Volvo V70 D4 vm.2015 2.0 VEA 181hv

Paikalla Turbo 242

• Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #2 : tänään kello 12:14:15 »

Lisälämmittimessä on jokin lämpötilaraja määritelty, jolloin se putoaa pois päältä. Muuten sanoisin sen käyvän automaattikäytöllä aina kun jäähdytysneste on alle lisälämmittimen katkaisulämmön.

Samaa asiaa mäkin olen ihmetellyt tossa mun V70-autossa. V60 toimii loogisemmin ja mun mielestä merkkivalosta näkee aina milloin webasto on päällä.

Näillä kovilla pakkasilla olen käyttänyt tuota automaattikäyttöä ja allekirjoituksen V60 sammuttaa mittaristosta lisälämmittimen merkkivalon kun automaattikäytön muuttaa aktiiviseksi. Mikään ei tämän jälkeen kerro, että käykö lisälämmitin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : tänään kello 12:15:31 »
Tuo on toinen kysymys; voiko lisälämmitin olla käynnissä (automaattikäytöllä), vaikka merkkivalo ei pala kojetaulussa?

Mikä se lämpötila raja sen käynnistymiselle on?

Paikalla Turbo 242

• Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #4 : tänään kello 12:22:38 »
Tuo on toinen kysymys; voiko lisälämmitin olla käynnissä (automaattikäytöllä), vaikka merkkivalo ei pala kojetaulussa?

Mikä se lämpötila raja sen käynnistymiselle on?

Kyllä voi. Omassa ainakin on. Merkkivalo sammuu heti kun automaattikäytön valitsee ja mielestäni poltin jatkaa käyntiä sammumatta välissä.

En tiedä tarkkaa lämpötilaa, mutta sanotaan kaikki alle 80⁰C.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : tänään kello 12:32:20 »
Ton voi uskoa, että kyllä se siellä pöhisee, vaikkei merkkivalo loimota.

Tuo 80 astetta sen sijaan kuulostaa aika kovalta vaateelta. Liekö tästä asiasta oikeaa tietoa?

Jos se käynnistyslämpötila olisi tiedossa, niin sitten voisi vähän kikkailla sen automatiikan päälle ja pois laittamisella. Ettei lämppäri turhaan aktivoisi itseään, kun tiedossa olisi lyhyt matka puolilämpimällä koneella. Toki sen voi valikosta aina valita (niin itse teen), mutta ei olisi haitaksi tietää sen toimintatapaa.

Paikalla Turbo 242

• Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #6 : tänään kello 12:43:09 »
Ton voi uskoa, että kyllä se siellä pöhisee, vaikkei merkkivalo loimota.

Tuo 80 astetta sen sijaan kuulostaa aika kovalta vaateelta. Liekö tästä asiasta oikeaa tietoa?

Jos se käynnistyslämpötila olisi tiedossa, niin sitten voisi vähän kikkailla sen automatiikan päälle ja pois laittamisella. Ettei lämppäri turhaan aktivoisi itseään, kun tiedossa olisi lyhyt matka puolilämpimällä koneella. Toki sen voi valikosta aina valita (niin itse teen), mutta ei olisi haitaksi tietää sen toimintatapaa.

Ei ole Webaston arvoja tiedossa, arvaus perustuu jälkiasennusEberin 75 asteeseen, jolloin katkaisee polton.

Poissa ÄkCee60

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : tänään kello 12:51:28 »
Ainakin jossain ebereissä on ollut automaatilla ulkolämpötila käynnistysrajana +4 astetta. Eli sen alle ulkolämpö ja moottori alle jonkun lämpötilan (lienee 60-80astetta) niin lähtee tulille ajon aikanakin. Ja käy alempaan lämpörajaan asti, jolloin tiputtaa tehoa. Ja sitten kun ylempi raja saavutettu niin sammuu.
Sama lienee webastossa. Noissa lienee vuosimalli ja automalli kohtaisia eroja esim päästönormien vuoksi.
Sama koskee merkkivaloa...jossain palaa jossain ei ole edes koko merkkivaloa.

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : tänään kello 13:13:31 »
Ja millään koodinlukijalla / kännysoftalla ei taida nähdä Webaston sielunelämää tämän suhteen ajon aikana?

Vanhassa Sitikassa Weba heräs alle +5 lämpötilassa. Ei merkkivaloja.

Kai se on viiksestä räplättävä jatkossakin, kun tietää, että tulee puolilämpimällä lyhyehköjä siirtymiä.

Pitäisi vaan jaksaa selittää ja vääntää rautalangasta myös rouvalle, että osaisi oman V40:n kanssa toimia. Toisaalta sen kanssa en ole nyt uudella termarilla katsonut, että mitä koneen lämmöt maantiellä on ilman Eberiä.

Poissa SepiS60

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : tänään kello 13:27:33 »
VAG laitteessa se toimii automaattisesti ja kuten mielestäni Volvossakin vaikuttaisi toimivan. Edellyttäen että automaattitila on valikosta mahdollistettu. Jos ulkolämpötila on alle +5 astetta ja jäähdytinneste on alle 65 astetta käynnistetään webasto, katkaisu lämpötilasta ei ole tietoa (75?). Mitään merkkiä käynnissä olosta mittaristoon ei tule. Mittaristossa näkyy ainoastaan jos on "käsin/ajastimella" käynnistetty.
Volvo V40 D2 Business (MY18) -17
Volvo V60 D3 Momentum (MY12) -11
EX Volvo S60 T5 2.5 -04

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2026
  • Turbo
  • *
« Vastaus #10 : tänään kello 13:43:52 »
Webasto lähtee päälle aina, kun ulkolämpötila alle +5 ja jäähdytinneste alle +50. Yläkatkaisuraja on yli +80 astetta. Ensin pudotetaan puolille tehoille ja jos edelleen lähestyy +90 astetta, niin menee valmiustilaan ja käynnistyy taas tarvittaessa. Näillä keleillä weba käy aina, kun autolla ajetaan, koska lämmöt eivät nouse yli +80 muuten kuin dpf-polton yhteydessä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : tänään kello 16:35:18 »
Nonni, sieltä tuli selkeää settiä. Kiitos!

Seuraava kysymys on, että onko lisälämppärin käyttö moottorin toiminnan osalta tarpeellista, jos koneen lämpö on esim. yli 65 astetta? Matkustamon lämpötila ei ole tässä kohtaa arviointiperuste.

Paikalla tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #12 : tänään kello 17:50:27 »
Nonni, sieltä tuli selkeää settiä. Kiitos!

Seuraava kysymys on, että onko lisälämppärin käyttö moottorin toiminnan osalta tarpeellista, jos koneen lämpö on esim. yli 65 astetta? Matkustamon lämpötila ei ole tässä kohtaa arviointiperuste.
Ensimmäisenä tulee mieleen DPF ja epäilen hiukan, että riittääkö tuo 65 astetta käynnistämään polton. Jos autolla ajetaan muutama lyhyempi siivu, niin itse varmaan ajaisin mielummin sen pienen pätkän vajailla moottorin lämmöillä kuin käyttäisin Webastoa pätkittäin, mutta sitten kun ajetaan pidempää siivua, niin armotta Webasto kaveriksi jos tilanne sitä vaatii, jotta moottori saa täydet lämmöt.

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : tänään kello 18:15:08 »
DPF:n poltto on lähtenyt 65 asteessa, joskus muistaakseni allekin, kun olen sitä seuraillut.

Itse otan myös automaattikäytön pois, jos kovin lyhyt pätkä on tiedossa. Tuskin koneen pienestä alilämmöstä kovin paljoa on haittaa, kun ei ole ihan jatkuvaa.

Futurez  Kulkukoira