Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 ´99 bensa/autom - öljyt ulos kahdesti ja sisälämpö muuttuu kierrosten mukaan

  • 44 Vastauksia
  • 13756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Moi,

eli tuollainen tilanne autossa. Viime perjantaina auto pukkas moottoriöljyjä ulos öljykorkin kautta, jonka jälkeen lauantaina auto korjaamolla. Huohottimen venttiilin alipaineletku oli haljennut 1cm matkalta ja tämän lisäksi huohottimen letku oli likainen ja jäässä. Alipaineletku meni vaihtoon ja huohottimen putki puhdistettiin. Maanantaina auto pukkas taas moottoriöljyjä ulos, mutta nyt öljykorkin ja mittatikun kautta. Auto oli korjauksessa uudestaan ja siihen tehtiin moottorin puhdistus, huohottimen puhdistus, moottoriöljyn ja suodattimen vaihto. Auto ei lämmennyt oikein kunnolla viime viikollakaan, joten ostin uuden termostaatin jälkimmäiseen korjaukseen ja sekin vaihdettiin.

Hain auton äsken korjauksesta ja ihmettelin, kun sisälämpötila huojui taas; välillä tuli todella haaleaa ilmaa ja välillä kuumaa ilmaa. Lopulta huomasin paikallaan ollessa, että sisätilaan tuleva lämpötila muuttuu käytännössä suoraan moottorin kierrosluvun mukaan. Kun auton antaa käydä tyhjäkäynnillä, niin puhaltimista tuleva ilma on haaleaa ja sitten, kun nostaa kierrokset edes 1500rpm:ään, niin puhaltimista tulee kuumaa ilmaa. Jäähdytysnestettä ei katoa ja se on puhtaan väristä.

Mikä voi aiheuttaa tuon?? Vesipumppu? Kansipahvi rikki?

Autossa ei ole ilmastointia ja en näe nesteiden lämpötiloja, koska mittaristossa kyseisen mittarin paikalla on kaasumäärämittari maakaasua varten...

Poissa pppate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Tutkin asiaa toissapäivänä enemmän ja huomasin seuraavat asiat:
-rintapellissä olevat kaksi putkea lämpiävät kuumaksi vain kuljettajan puolelta ja vieressäistujen puolella ne ovat jo jääkylmiä.
-moottori huohottaa vieläkin vissiin öljyn mittatikun kautta, koska sieltä tuli kosteita hönkäyksiä siten, että ensiksi tuli pieni harmaa hönkäys ja perään pidempi ja voimakkaampi hönkäys.
-paisuntasäiliö ei kerää minkäänlaista painetta, vaikka nesteet ovat kuumat.

Eli näiden perusteella jäähdytyskiertoon ei tule painetta alunperinkään, paitsi moottorin kierroslukua kasvattaen, tai se kadottaa paineen jonnekin. En tosiaan näe miten moottorin nesteiden lämpötilat menee, koska mittaristossa ei ole kyseistä mittaria.

Puhaltimista tulevan lämmitysilman lämpötila riippuu moottorin kierroksista; tyhjäkäynnillä, lämpöasetusten ollessa maksimilla, ohjaamoon tulee vain haaleahkoa ilmaa ja heti, kun kierroksia nostaa, niin ohjaamoon tulee kuumaa ilmaa puhaltimista.

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Tuntuu, että järjestelmässä voisi olla ilmaa. Eli ilmausta lisää?
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vesipumpun kannalla olisin myös.
Itsellä 850 2,4L ja sylkäsi jakopään puolelta jostain hieman öljyy
pihalle hoitamattoman huotinjärjestelmän takia... :idiot2:
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Tuntuu, että järjestelmässä voisi olla ilmaa. Eli ilmausta lisää?

Lähtisin kyllä komppaamaan tätä kantaa.
Jos vesipumppu porsinut, niin tuskin kierrosten nosto vaikuttaa kovin paljoa lämppärin vesikiertoon.
Tosin ei se silti mahdotontakaan ole.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 14:59:10 kirjoittanut V70XC99 »
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia vastauksista! :) Tuon ilmauksen osalta olin pihalla auton kimpussa vajaat 1½h ja puristelin syyläriltä lähtevää ja syylärille tulevaa nesteputkea todella pitkään, auton ollessa kylmänä ja lämpimänä. Jälkimmäisessä huollossakin olivat joutuneet ilmaamaan järjestelmää termostaatin vaihtamisen jälkeen. Sitä on siis ilmattu moneen otteeseen ja kauan, joten en enää jaksa uskoa, että siellä olisi ilmaa.


« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 17:28:50 kirjoittanut Jakem »

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vesipumppu.
Outoa olisi kyllä jos on uudehko vesipumppu...
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 17:29:06 kirjoittanut 850Z71S80 »
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
automaatin ilmaaminen on joskus työlästä nimim. passattia ilmattu 2 päivää.
piti paisarin korkki auki käyttää ja antaa kuplia ilmat pois.
käytettiin vanhanajan 1 1/2 litran limupulloa paisarin jatkeena ettei kaikki aineet hukkaan valu.
leikattiin pullosta pohjapois ja kaula vaan paisarin sisään. siitä on hyvä lisäillä nestettäkin, mutta
varo tosikuumaa nestettä  :)
v70 D5R

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Ja taas tänään yritin ilmata järjestelmää puolen tunnin ajan, paisuntasäiliön korkki auki. Autossa oli sisällä suhteellisen voimakas palaneen öljyn ja todennäköisesti jäähdytysnesteen haju, kun menin autoon sen oltua tunnin lohkolämmittimessä.  :idiot2:

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Outoa on :o
vieläkö hönkii höyryjä tikun reijästä... tai muualta?
Jos laitat paisarin korkin kiinni, niin nouseeko letkuissa paineet
käyttäessä pidempään... letkut siis kovenee?
Olisiko se vesipumppu sitten kuitenkin... paha sanoo.
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Outoa on :o
vieläkö hönkii höyryjä tikun reijästä... tai muualta?
Jos laitat paisarin korkin kiinni, niin nouseeko letkuissa paineet
käyttäessä pidempään... letkut siis kovenee?
Olisiko se vesipumppu sitten kuitenkin... paha sanoo.

Vielä hönki höyryjä moottoriöljyn mittatikun kautta. Ei luonut painetta, mutta antoi höyryä siitä ulos.
Ei paisarin korkin sulkeminen auta käytännössä mitään esim. termostaatilta lähtevään putkeen, vaan se pysyy "löysänä" koko ajan. Eikä paisariinkaan kerry painetta, että se edes suhahtaisi lämpimänä avatessa.
Vesipumppu alkaa tuntua järkevältä...

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
...ja jäähdytysnesteen taso ei ollut laskenut, eikä myöskään moottoriöljyn taso ollut muuttunut.

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
http://tinyurl.com/3hwwaqb
niin olisiko tämä hönkäilyn syynä..
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa Jakem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
http://tinyurl.com/3hwwaqb
niin olisiko tämä hönkäilyn syynä..

Kiitos linkistä, huollossa olivat tarkastaneet ja puhdistaneet huohottimen. Eli oletan, että ne on tehneet tuon. Toivottavasti ainakin!  ;D

 

RallyBaron  Samppasport